Η ιστορiα του RS Q3 ξεκίνησε το 2013 όταν η Audi με αφορμή την έκρηξη του ενδιαφέροντος γύρω από τα κάθε είδους SUV αποφάσισε να κατασκευάσει μια έκδοση του Q3 με τα μηχανικά μέρη του RS 3. Με τον 5κύλινδρο τούρμπο των 2,5 lt και τετρακίνηση δηλαδή, δίνοντας ταυτόχρονα ένα διακριτικό αλλά σαφές αισθητικό άγγιγμα από την πένα του τμήματος RS. Χωρίς τον εσωτερικό ανταγωνισμό που ίσως να σήμαινε μια έκδοση με τα μηχανικά μέρη του S3, η επιτυχία ήταν αρκετή για να εγκριθεί η συνέχεια του μοντέλου. Και μάλιστα σε αμφότερες τις εκδόσεις αμαξώματος που πλέον υπάρχουν, δηλαδή τόσο την κλασική όσο και την κουπέ SUV Sportback που δοκιμάζουμε.
Μέρος δεύτερο
Η διακριτική ταυτότητα RS του πρώτου RS Q3 δεν μπορείς να πεις πως κληροδοτήθηκε στη νέα γενιά, η οποία έτσι κι αλλιώς έχει μεγαλύτερο και πιο επιβλητικό αμάξωμα. Η μαύρη Singleframe μάσκα με το τρισδιάστατο πλέγμα που ενσωματώνεται πλήρως στον προφυλακτήρα με τα τεράστια ανοίγματα, χαρακτηρίζει κάθε RS Q3. Το ίδιο και οι γραμμές του προφίλ που ενώνουν τα εμπρός με τα πίσω φώτα και τονίζονται από τα φουσκωμένα φτερά. Ωστόσο, στο παιχνίδι των εντυπώσεων, το Sportback έχει το πάνω χέρι σε σχέση με το «απλό».
Η διαφορετική σχεδίαση της οροφής το κάνει 4,5 cm χαμηλότερο και το καμπύλωμά της δίνει πιο αθλητική εικόνα, ενώ το χείλος του πίσω σπόιλερ εκτός από αγριάδα δίνει και επιπλέον κάθετη δύναμη στην υψηλή ταχύτητα. Πίσω ο προφυλακτήρας έχει ενσωματωμένο διαχύτη και για πρώτη φορά σε RS Q3 φιλοξενεί δύο οβάλ απολήξεις εξάτμισης. Με λίγα λόγια, τώρα είναι μάλλον απίθανο να μπερδέψεις το κορυφαίο Q3 με ένα πιο ταπεινό.
Βέβαια αυτό που αποκλείεται να μπερδέψεις με οτιδήποτε άλλο, βρίσκεται κάτω από το καπό και είναι η τελευταία εξέλιξη του 5κύλινδρου TFSI των 2,5 lt. Είναι τουλάχιστον επιβλητικές οι καμπύλες των 400 PS στο εύρος 5.850-7.000 rpm και των 480 Nm από τις 1.950 έως τις 5.850 rpm. Όμως για εκείνους που αγαπούν την οδήγηση, είναι πιο σημαντική η «λεπτομέρεια» πως πλέον ζυγίζει 26 kg λιγότερο με τα 18 εξ αυτών να προκύπτουν από το αλουμινένιο μπλοκ.
Ακόμα ένα κιλό εξοικονομήθηκε χάρη στον κούφιο στροφαλοφόρο, ενώ τα αλουμινένια έμβολα έχουν εσωτερικά κανάλια λίπανσης και οι κύλινδροι διαθέτουν επίστρωση με πλάσμα ατσαλιού. Η πίεση υπερπλήρωσης φτάνει τα 1,4 bar, ενώ ο διπλός μεταβαλλόμενος χρονισμός των βαλβίδων στην πλευρά της εξαγωγής συμπληρώνεται με αλλαγή και στο βύθισμα (Valvelift) και το σύστημα ψεκασμού χρησιμοποιεί κύκλωμα άμεσου και πολλαπλών σημείων.
Όλα αυτά έχουν ενδιαφέρον να τα γνωρίζεις και είναι χρήσιμο που υπάρχουν. Αλλά αυτό που πραγματικά μετράει είναι το αποτέλεσμά τους κάθε φορά που πατάς τέρμα το γκάζι. Όσο κι εάν τα 1.700 kg είναι δύσκολος αντίπαλος, ο TFSI δίνει φοβερή επιτάχυνση και μεθυστικό ήχο, στις νότες του οποίου μπορείς να επεμβαίνεις έχοντας τον πλήρη έλεγχο των αλλαγών του S tronic. Τα 0-100 km/h σε 4,5” που ανακοινώνει η Audi συμφωνούν απόλυτα με την αίσθηση και τον τρόπο που το κοντέρ προσπερνά τα 200 km/h.
Η τελική περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 km/h, ενώ όπως και στο RS 3 υπάρχει επιλογή για μετατόπιση του ορίου στα… 280 km/h. Δεν είναι λοιπόν καθόλου περίεργο που συχνά επιλέγεις την πιο επιθετική χαρτογράφηση στο πακέτο κινητήρα-κιβωτίου και παίζεις χωρίς κανένα λόγο με τα paddles στο τιμόνι, μόνο και μόνο για να ακούς την 5κύλινδρη μελωδία.
Προκειμένου όλα τα παραπάνω να ντυθούν και με ανάλογα δυναμικά χαρακτηριστικά, η Audi ξανασχεδίασε τα κάτω ψαλίδια των MacPherson και έδωσε στη στάνταρ επιλογή με τα συμβατικά αμορτισέρ ρύθμιση σαφώς προς στη μεριά του σκληρού. Γι’ αυτό και είναι απόλυτα μετρημένες οι κινήσεις του αυτοκινήτου, τόσο στο turn-in όσο και στο φρενάρισμα, το οποίο πλέον ανέλαβε ένα νέο σύστημα. Υπάρχουν τέσσερις αεριζόμενοι δίσκοι εκ των οποίων οι εμπρός είναι διάτρητοι με διάμετρο 375 mm και συνεργάζονται με 6πίστονες δαγκάνες, ενώ οι πίσω έχουν διάμετρο 310 mm.
Η δύναμή τους είναι ατελείωτη όπως και η αντοχή, ενώ προαιρετικά διατίθεται και σύστημα με κεραμικούς δίσκους που είναι 10 kg πιο ελαφρύ. Είναι μια -πληρωμένη, κυριολεκτικά και μεταφορικά- απάντηση σε εκείνους που θα σχολιάσουν πως το προηγούμενο μοντέλο είχε εμπρός δίσκους «μαργαρίτα» και 8πίστονες δαγκάνες.
Από το χέρι
Στην πράξη, το νέο RS Q3 εκπλήσσει ευχάριστα με τον τρόπο που εκμεταλλεύεται το μεταβλητό λόγο της κρεμαγέρας και μετατρέπει κάθε κίνηση του τιμονιού σε μετατόπιση της μουσούδας. Είναι κοφτερό και ακριβές στην αλλαγή κατεύθυνσης, ενώ με τους τεράστιους τροχούς 21” και τα SportContact 6 διάστασης 255/35 του αυτοκινήτου που δοκιμάσαμε, η πρόσφυση σχεδόν σε ταλαιπωρεί.
Με την προϋπόθεση ότι οδηγείς γλυκά για να μην ενεργοποιείται άσκοπα ο έλεγχος της ευστάθειας, θα ευχαριστηθείς αληθινά το πόσο γρήγορα μπορείς να κινηθείς. Ως βασικό σύμμαχο στην όλη εμπειρία θα βρεις τις φιλικές αντιδράσεις και τη διάθεση του RS Q3 να σε καθοδηγήσει στο τι μπορεί να κάνει. Το μόνο που ζητάει από εσένα είναι η στοιχειώδης λογική και η ικανότητα να αντιλαμβάνεσαι πόσο γρήγορα φτάνει εκεί που κοιτάζεις. Έχοντας αυτό στο πίσω μέρος του μυαλού, θα τα πας πολύ καλά με τον τρόπο που ο πολύδισκος συμπλέκτης της τετρακίνησης μοιράζει την ροπή στοχεύοντας σε μέγιστη πρόσφυση και ουδέτερο κράτημα, έχοντας την υποστήριξη του wheel selective toque control που τσιμπάει επιλεκτικά τα φρένα.
Θα πρέπει να επιμείνεις άσκοπα στο γκάζι ή να έχεις πολύ μεγάλη ταχύτητα εισόδου προκειμένου το εμπρός μέρος να ανοίξει την τροχιά του πριν από τη στιγμή που έχεις υπολογίσει, οπότε θα χρειαστεί «άσε» πριν συνεχίσεις. Η ενδεδειγμένη προσέγγιση πάντως, σαφώς και είναι η φυλαγμένη είσοδος για να καλέσεις από νωρίς τον TFSI να κάνει αυτό που ξέρει καλύτερα και να σε απογειώσει.
Κι εάν αυτά συμβαίνουν με τη σπορ ρύθμιση του Audi Drive Select, επιλέγοντας Comfort σχεδόν όλα αλλάζουν. Το γουργουρητό του TFSI ησυχάζει και κρύβεται μαζί με κάθε άλλο θόρυβο πίσω από την άψογη ηχομόνωση, δίνοντας υψηλή ποιότητα κύλισης όσο το οδόστρωμα είναι καλό. Στις λακκούβες πάντως, θα αναζητήσεις τα προαιρετικά ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ. Παρότι δεν υπάρχουν ξερές αντιδράσεις, λίγο πιο ενδοτική ρύθμιση θα ταίριαζε καλύτερα με την πολυτέλεια της καμπίνας που οποιοδήποτε SUV στις €100.000 υποχρεούται να έχει.
Εκεί δηλαδή όπου οι ενθέσεις αλουμινίου και η Alcantara αναλαμβάνουν να δώσουν το σπορ στίγμα και υποστηρίζονται από το flat bottomed τιμόνι και τον ψηφιακό πίνακα οργάνων με τις ενδείξεις RS. Πρωταγωνιστές βέβαια είναι τα προαιρετικά δερμάτινα μπάκετ με την ενιαία πλάτη-προσκέφαλο που στηρίζει τέλεια το κορμί. Πέραν αυτών δεν υπάρχουν διαφορές σε σχέση με τα υπόλοιπα Q3 SB κι αυτό σημαίνει ταμπλό από ενιαίο μαλακό πλαστικό κορυφαίας ποιότητας στο επάνω μέρος, καθώς και κορυφαία συναρμολόγηση στα υπόλοιπα σκληρά τμήματα. Όπως σε όλα τα σύγχρονα Audi, από τη βασική εργονομία δεν μπορείς να έχεις παράπονο. Ωστόσο η δυσκολία στην αναζήτηση σταθμών στο ραδιόφωνο παραμένει χαρακτηριστικό του συστήματος πολυμέσων.
Από την άλλη, ο διαθέσιμος χώρος για έως και πέντε ενηλίκους μαζί με τα 530 lt σημαίνουν πως μπορείς να απολαμβάνεις το ατελείωτο γκάζι χωρίς τύψεις για τη στάση σου απέναντι στις οικογενειακές υποχρεώσεις. Οπότε παρότι έχει σημειώσει βήματα προς το πιο σκληροπυρηνικό, το ισχυρότερο χαρτί του RS Q3 παραμένει ο τρόπος που ενώνει το απίστευτα γρήγορο με το καθημερινά άνετο και πολυτελές. Ο οποίος μάλιστα στη Sportback εκδοχή αναδεικνύει στο έπακρο και την ανορθόδοξη προσέγγιση που εξ ορισμού έχει αυτό το αυτοκίνητο.
Τι λέει το DRIVE
Παρότι έχει σημειώσει βήματα προς το πιο σκληροπυρηνικό, το ισχυρότερο χαρτί του RS Q3 παραμένει ο τρόπος που ενώνει το απίστευτα γρήγορο με το καθημερινά άνετο και πολυτελές.
Τιμή Από €95.650
Τεχνολογία Κινητήρας βενζίνης 2.480 cc, i5, 20v, 2 ΕΕΚ, άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων και βύθισμα στην εξαγωγή, τούρμπο, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, αυτόματο κιβώτιο επτά σχέσεων διπλού συμπλέκτη
Απόδοση 400 PS/5.850-7.000 rpm, 480 Nm/1.950-5.850 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 4,5”
Τελική ταχύτητα 250 km/h (προαιρετικά 280 km/h)
Μέση κατανάλωση* 12,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2218 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.507 x 1.851 x 1.557 mm
Χώρος αποσκευών 530 lt
Βάρος 1.700 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *Μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης