Test drive: Audi Q4 40 e-tron

Test drive: Audi Q4 40 e-tron

Το Q4 e-tron είναι το πρώτο ηλεκτρικό της Audi που απευθύνεται στη μάζα. Αυτό που θα προσπαθήσει να πείσει το κοινό ότι ήρθε η ώρα να αφήσει σιγά σιγά τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στην άκρη!

Καλή η επίδειξη της ηλεκτρικής τεχνολογίας, αλλά πλέον περνάμε στο κεφάλαιο όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει σιγά σιγά να κάνουν και νούμερα πωλήσεων. Ύστερα λοιπόν από το εντυπωσιακό και θηριώδες SUV e-tron, αλλά και το εξωτικό Grand Tourer e-tron GT, ήρθε και για την Audi η ώρα να παρουσιάσει ένα 100% ηλεκτρικό μοντέλο λιγότερο εξεζητημένο και με τιμή που θα του επιτρέπει να απευθυνθεί σε ένα ευρύτερο κοινό. Και αυτό το εναρκτήριο λάκτισμα, η γερμανική φίρμα επέλεξε να το κάνει με ένα αυθύπαρκτο μοντέλο στην γκάμα της: Το Q4 e-tron. Ένα ολοκαίνουργιο μοντέλο που θα κατέβει στον στίβο των πωλήσεων για να αγωνιστεί στη δημοφιλή κατηγορία των κόμπακτ SUV -και όχι μόνο.

Με συνολικό μήκος 4,59 m, το νέο ηλεκτρικό SUV της Audi έρχεται να τοποθετηθεί -όπως άλλωστε υποδηλώνει και η ονομασία του- ανάμεσα στα συμβατικά Q3 και Q5. Και να αποτελέσει τον τρίτο πόλο του γερμανικού ομίλου στην κατηγορία των ηλεκτρικών SUV, δίπλα στα Volkswagen ID.4 και Skoda Enyaq. Όπως είναι λογικό, το νέο μοντέλο από το Ingolstadt μοιράζεται πολύ μεγάλο μέρος του hardware και του software που χρησιμοποιεί με τα συγγενικά του μοντέλα.

Upper class
Όσο εξαπλώνεται η ηλεκτροκίνηση, το φαινόμενο όπου κάτω από το καβούκι τους τα αυτοκίνητα θα έχουν ελάχιστες διαφορές θα ενταθεί. Τάση που έχει να κάνει με το πώς έχει διαμορφωθεί -και θα συνεχίσει να διαμορφώνεται- ο χάρτης της αυτοκινητοβιομηχανίας, με τις νέες συμμαχίες και τις συγχωνεύσεις. Ένα πλεονεκτικό περιβάλλον δηλαδή για τις εταιρείες, προκειμένου να γλιτώσουν χρόνο και κυρίως χρήμα στην εξέλιξη νέων μοντέλων. Και μάλιστα, σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό απ’ ό,τι γίναμε μάρτυρες τις τελευταίες δεκαετίες με τη συμπαραγωγή πλαισίων και κινητήρων.

Η τριπλέτα του Ομίλου Volkswagen είναι ένα καλό δείγμα του τι μας περιμένει. Δείχνοντάς μας παράλληλα πώς θα προσπαθήσει κάθε εταιρεία να διατηρήσει τα κεκτημένα. Στην προκειμένη περίπτωση η Audi ποντάρει στο ντιζάιν, στην έξτρα τεχνολογία και στην premium αίσθηση για να διαφοροποιηθεί. Όχι μόνο από τα αδελφά μοντέλα, αλλά και τον λοιπό ανταγωνισμό. Αντικειμενικά έχουμε να κάνουμε με ένα πολύ όμορφο SUV με αεροδυναμικό σχήμα που εξασφαλίζει συντελεστή οπισθέλκουσας 0,28 και γραμμές που αναβλύζουν δυναμισμό, στιβαρότητα και το ανάλογο πρεστίζ. Στοιχείο που, κακά τα ψέματα, θα αναζητήσει μεγάλο μέρος των καταναλωτών που θα επενδύσει γύρω στα 50 χιλιάρικα για το πρώτο του, πιθανότατα, ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Audi Q4

Παραδόξως, το Q4 e-tron αν και το πιο εντυπωσιακό σε εμφάνιση, φαντάζει το πιο συμβατικό από τα τρία μοντέλα του γερμανικού ομίλου. Και εξηγούμαι. Στην περίπτωση του ID.4, η Volkswagen επένδυσε σε μια εντελώς νέα φιλοσοφία τόσο όσον αφορά την εξωτερική εμφάνιση όσο και της καμπίνας. Η Skoda με τη σειρά της τόλμησε ακόμα παραπάνω με το Enyaq. Με ένα SUV που η σύνδεσή του με τη υπόλοιπη γκάμα γίνεται μόνο μέσα από κάποιες λύσεις… Simply Clever. Στo Q4 από την άλλη μεριά δεν χρειάζεται να ψάξεις για σήμα. Είναι άμεσα αναγνωρίσιμο ως «Audi» και θα μπορούσε κάλλιστα αντί για e-tron, να έχει σήματα στην πίσω πόρτα «TFSI» ή «TDI». Ανατρέχοντας βέβαια στα τελευταία μοντέλα που έχουν παρουσιαστεί από το Ingolstadt αυτό μόνο κακό δεν είναι. Ιδίως όσον αφορά την καμπίνα, όπου η Audi έκανε μια γενναία στροφή αφήνοντας πίσω τις συντηρητικές γραμμές του πρόσφατου παρελθόντος.

Audi lounge
Χτισμένο πάνω στη σπονδυλωτή πλατφόρμα MEB του ομίλου VW και με μεγάλο μεταξόνιο στα 2,76 m, το Q4 e-tron ξεχωρίζει και αυτό για τους χώρους στην καμπίνα. Παρότι μάλιστα, η αρχική αίσθηση που αποκομίζεις, ειδικά απέναντι στο ID.4, είναι πως έχει θυσιάσει τους χώρους προς όφελος της εμφάνισης. Αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι το Q4 είναι πιο φορτωμένο εσωτερικά, με πιο ογκώδες ταμπλό και καθίσματα. Ωστόσο, η απουσία κεντρικού τούνελ και οι χωροταξικές λύσεις που προσφέρει η πλατφόρμα MEB λειτουργούν και εδώ ευεργετικά. Και εν τέλει ο χώρος που παρέχεται είναι μεγάλος, εφάμιλλος με του VW. Ομοίως και εκείνος των αποσκευών που προσφέρει 520 lt με τα καθίσματα στην κανονική θέση -μπορεί να επεκταθεί μέχρι τα 1.490 lt με την αναδίπλωσή τους.

Βολικοί και πλούσιοι είναι ακόμα οι χώροι για τα καθημερινά μικροπράγματα που αγγίζουν στο σύνολό τους τα 24,8 lt. Με τις πρακτικές υποδοχές στο πάνω τμήμα των θυρών να μπορούν να φιλοξενήσουν και μεγαλύτερες φιάλες από του μισού λίτρου.

Σε εμφάνιση, το εσωτερικό του Q4 e-tron ακολουθεί την πολυεπίπεδη και οδηγοκεντρική σχεδίαση που μας σύστησε η Audi στην τελευταία γενιά του Α3. Η ποιότητα των υλικών είναι υπεράνω κριτικής. Ιδίως όσον αφορά τα υλικά στα πάνω στρώματα του ταμπλό, με τις νικελένιες και -ευάλωτες στις δαχτυλιές- piano black λεπτομέρειες να δίνουν έναν αέρα πολυτέλειας. Το ταμπλό είναι στραμμένο προς τον οδηγό, με όλους τους διακόπτες και τα χειριστήρια να είναι σε ακτίνα αφής. Το τιμόνι είναι νέο, με επίπεδο το πάνω και κάτω μέρος του και χειριστήρια που λειτουργούν και με αφή. Τα τελευταία θέλουν λίγη συνήθεια καθώς είναι αρκετά ευαίσθητα, ενώ βρίσκεσαι συχνά να περιηγείσαι στο μενού του ψηφιακού πίνακα οργάνων προσπερνώντας αυτό που έψαχνες. Άλλες σημαντικές εργονομικές ατέλειες δεν υπάρχουν, ενώ ο στάνταρ ψηφιακός πίνακας οργάνων των 10,25” είναι μεγαλύτερος και με περισσότερες ενδείξεις από τον 5,3” που γνωρίσαμε στα ID.4 και Enyaq.

Audi Q4

Το τεχνολογικό highlight του Q4 είναι το νέο head-up display επαυξημένης πραγματικότητας, με το οποίο μπορεί να εφοδιαστεί προαιρετικά το Audi Virtual Cockpit. Και στην πράξη αποδεικνύεται ιδιαίτερα ευανάγνωστο και λειτουργικό. Από εκεί και πέρα δεν λείπουν οι φωνητικές εντολές για το infotainment που, ανάλογα αν θα επιλέξεις στο βασικό MMI ή το αναβαθμίσεις στο MMI plus και ΜΜΙ pro με €2.220 και €3.522 αντίστοιχα, η οθόνη αφής είναι 10,1” ή 11,6”. Σε κάθε περίπτωση προσφέρει αρκετές λύσεις συνδεσιμότητας και διαθέτει ένα αρκετά φιλικό user interface.

Στο δρόμο
Σε ό,τι αφορά τα μηχανικά μέρη, το Q4 e-tron διατίθεται αυτήν τη στιγμή στη βασική έκδοση «35» με μπαταρία 52 kWh και κινητήρα 170 PS. Ακολουθεί η «40» με μπαταρία 77 kWh και 204 PS και ύστερα η κορυφαία «50 e-tron quattro» που διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες, τετρακίνηση με συνδυαστική ισχύ 299 PS και μπαταρία 77 kWh. Σύντομα θα προστεθεί στην γκάμα μια ακόμα τετρακίνητη, η 45 e-tron quattro με 204 PS.

Στη διάθεσή μας είχαμε τη χρυσή τομή της γκάμας όσον αφορά τις επιδόσεις και την αυτονομία: Την 40 e-tron. Η οποία λογικά θα αποσπάσει και το μεγαλύτερο μερίδιο στις πωλήσεις. Στη συγκεκριμένη έκδοση, ο ηλεκτρικός κινητήρας είναι τοποθετημένος στον πίσω άξονα και αποδίδει 204 PS με 310 Nm. Η ενέργεια παρέχεται μέσω ενός συσσωρευτή ιόντων λιθίου με χωρητικότητα 77 kWh που σε φυσιολογικές συνθήκες επαρκεί για μία ρεαλιστική αυτονομία που ξεπερνά πολύ εύκολα τα 400 km. Τονίζουμε το «φυσιολογικές», διότι η δοκιμή μας έγινε τις μέρες που η θερμοκρασία ήταν σταθερά πάνω από τους 40 οC. Με τον κλιματισμό λοιπόν να δουλεύει ακατάπαυστα, η μέση τιμή 23,0 kWh/100 km που καταγράψαμε, κάθε άλλο παρά ρεαλιστική είναι για τις υπόλοιπες μέρες του χρόνου. Η κατανάλωση των περίπου 19,0 kWh που σημειώσαμε σε δύο βραδινές διαδρομές -με κάμποσα χιλιόμετρα μάλιστα σε αυτοκινητόδρομο- όπου η θερμοκρασία ήταν γύρω στους 32-34 οC είναι σαφώς πιο ρεαλιστικές, αλλά και κοντινές στα συγγενικά ID.4 και Enyaq.

Πριν καν κυλίσουν οι τροχοί, ο οδηγός θα ανακαλύψει πως και σε αυτό το e-SUV το κλειδί έχει καθαρά διακοσμητικό χαρακτήρα. Tα πάντα ενεργοποιούνται ή απενεργοποιούνται μόλις ο οδηγός καθίσει ή σηκωθεί από το κάθισμα. Στο τελευταίο, αυτός θα βολευτεί πολύ άνετα καθώς υπάρχει μεγάλος εύρος ρυθμίσεων. Κάθεσαι ψηλά, όπως περιμένεις σε ένα SUV, με την περιμετρική ορατότητα να είναι αρκετά καλή και να περιορίζεται ελαφρά μόνο στις 45ο εμπρός από τις έντονα κεκλιμένες για λόγους αεροδυναμικής κολόνες. Παρόλο που οι διαστάσεις και το σύστημα κίνησης είναι σχεδόν πανομοιότυπα με των ID.4 και Enyaq, η Audi έχει καταφέρει να δώσει έναν διαφορετικό και ελαφρώς πιο σπορ οδηγικό χαρακτήρα στο Q4. Συγκριτικά με τα άλλα δυο ηλεκτρικά SUV του ομίλου είναι πιο άμεσο στις εντολές του οδηγού, δίνοντας την αίσθηση ενός αυτοκινήτου μικρότερων διαστάσεων. Αυτό οφείλεται στο τιμόνι που έχει μεταβλητό λόγο, καλή αίσθηση και όσο ανεβαίνουν τα χιλιόμετρα βαραίνει, καθώς στη ρύθμιση των ηλεκτρικά ρυθμιζόμενων αμορτισέρ. Τα τελευταία, ακόμα και στο πρόγραμμα Comfort είναι σφιχτά. Set-up που όχι μόνο περιορίζει την κλίση στις στροφές αλλά ελέγχει καλύτερα το αυτοκίνητο, κρύβοντας αριστοτεχνικά τα 2.125 kg. Ως εκ τούτου, το Q4 μπορεί να κρατήσει αρκετά χιλιόμετρα μέσα στη στροφή και ειδικά στις ανοιχτές καμπές είναι ακλόνητο, με πολύ υψηλό περιθώριο πρόσφυσης.

Το αντίτιμο αυτής της οδικής συμπεριφοράς είναι η ελαφρώς περιορισμένη άνεση, κυρίως στις μικρές ταχύτητες της πόλης, όπου η ανάρτηση αντιδρά πιο ξερά στις ανωμαλίες, παράγοντας και τον ανάλογο θόρυβο στις πιο έντονες. Σε καμία περίπτωση όμως δεν γίνεται δυσάρεστη. Τουναντίον. Σε συνδυασμό μάλιστα με τα αθόρυβα ηλεκτρικά μέρη, η ποιότητα κύλισης και η άνεση είναι του επιπέδου που αναμένεις διαλέγοντας ένα μοντέλο με τους τέσσερις κύκλους στη μάσκα. Τα φρένα είναι δυνατά, με το μεσαίο πεντάλ να έχει γραμμική σχέση διαδρομής/απόδοσης, χωρίς έντονο σκαλοπάτι όταν ενεργοποιείται η ανάκτηση ενέργειας.

Σε επίπεδο επιδόσεων, τα 160 km/h της περιορισμένης ηλεκτρονικά τελικής ταχύτητας έρχονται σχετικά αβίαστα, ενώ τα 8,5” για το 0-100 km/h δείχνουν ότι είναι όσο γρήγορο θα περίμενες από ένα SUV με 200 PS. Αυτό που δεν αποτυπώνουν οι αριθμοί είναι η αίσθηση. Και αυτή λέει ότι, ενώ δεν θα νιώσεις ποτέ ότι σου λείπει το γκάζι, δεν έχει την έκρηξη που συναντάς ακόμα και σε μικρότερα BEV.

Αντί επιλόγου
Tο Q4 e-tron ενσωμάτωσε όλα τα τεχνολογικά features που μας σύστησε ο όμιλος στις δύο προηγούμενες εκτελέσεις. Έτσι υπάρχουν ηλεκτρονικά βοηθήματα που του επιτρέπουν να κινηθεί σχεδόν αυτόνομα -στο όριο που επιτρέπει η σημερινή νομοθεσία. Υπάρχει σύστημα που διαβάζει τον δρόμο (predictive efficiency assist), αξιολογώντας σχεδόν πάντα σωστά πότε πρέπει να εξοικονομήσει ή να ανακτήσει ενέργεια. Και φυσικά ενσωματώνει όλες τις έξτρα τεχνολογίες και διαθέτει εκείνη την οδική συμπεριφορά που υποστηρίζουν το επιπλέον βάρος του σήματος της Audi. Είναι επιπλέον χαρακτηριστικά που δικαιολογούν εν μέρει τον υψηλότερο τιμοκατάλογο, ο οποίος στην περίπτωση του 40 e-tron ξεκινά από τις €52.100.

Στο κόστος αυτό θα πρέπει να προβλεφθεί και ένα μικρό ακόμα για την τοποθέτηση ενός ταχυφορτιστή, ώστε ο χρόνος φόρτισης της μεγάλης μπαταρίας να μην υπερβαίνει το 24ωρο μέχρι να φθάσει στο 100%. Έτσι, θα μπορείς να εκμεταλλευτείς ανά πάσα στιγμή τη μεγάλη αυτονομία που σου εξασφαλίζει το 40άρι Q4, χωρίς να αναζητάς σταθμό στο διαρκώς αυξανόμενο δίκτυο. Με μια παροχή έως 11 kW σε εναλλασσόμενο δίκτυο, ο χρόνος φόρτισης είναι κάτω από τις οκτώ ώρες, ξεκινώντας από «λαμπάκι»!


Τι λέει το DRIVE
Η πιο προσεγμένη ποιότητα και η εκλεπτυσμένη εμφάνιση μέσα έξω δικαιολογούν την υψηλότερη τιμή από τα συγγενικά μοντέλα. Συνολικά καλύτερο και πιο ευχάριστό στον δρόμο, με πολύ καλή αυτονομία. 
Τιμή Από €52.100
Τεχνολογία ΒEV, σύγχρονο μοτέρ μόνιμου μαγνήτη, μπαταρία 77 kWh, κίνηση πίσω, κιβώτιο σταθερής σχέσης
Απόδοση 204 PS, 310 Nm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,5”
Τελική ταχύτητα 160 km/h
Μέση κατανάλωση* 19,0 kWh/100 km
Αυτονομία* 430 km
Εκπομπές CO2 0 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.588 x 1.865 x 1.632 mm
Χώρος αποσκευών 520 lt
Βάρος 2.125 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή. Μέτρηση DRIVE*

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube