Ζούμε την εποχή των SUV. Αυτά ζητάει η αγορά και το μερίδιό τους ολοένα και αυξάνεται. Τα πιο δημοφιλή μάλιστα σήμερα είναι τα σπορ SUV με κουπέ αμάξωμα. Το στιλ που μας ξένισε αρχικά στην πρώτη BMW X6, πριν 12 χρόνια, τώρα έχει γίνει μόδα και όλοι σπεύδουν να παρουσιάσουν κουπέ SUV ή crossover.
H Audi δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση. Έτσι, μετά το μεγάλο Q8, που γνωρίζουμε από πέρσι, παρουσιάστηκε πρόσφατα και η κουπέ έκδοση του μικρομεσαίου Q3, με την ονομασία Sportback.
Οι διαφορές στο αμάξωμα είναι εμφανείς, με πρώτη τη σκεπή, που είναι 30 mm χαμηλότερη και με χυτή, καθαρά κουπέ γραμμή. Η Audi δεν το φοβήθηκε σε αυτόν τον τομέα και το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, κάνοντας το αυτοκίνητο να δείχνει και πιο φαρδύ. Είναι και οριακά μακρύτερο, κατά 16 mm, αλλά αυτό δεν το βλέπεις.
Αντίθετα, βλέπεις το πλαϊνό νεύρο στις πόρτες, που είναι χαμηλότερα απ’ ό,τι στο Q3 κλέβοντας λίγο από το ύψος. Μπροστά, ξεχωρίζει η τονισμένη, 3D μάσκα και ο προφυλακτήρας με τους μεγάλους, επιθετικούς αεραγωγούς – ένα μοτίβο που ακολουθείται και πίσω. Τέλος, διατηρούνται τα φουσκωμένα φτερά του Q3, που παραπέμπουν στο πρώτο Quattro και την τετρακίνηση, σήμα κατατεθέν της μάρκας.
Sport σε επιδόσεις
Το σύστημα τετρακίνησης quattro είναι στάνταρ στο δίλιτρο Q3 Sportback 45 TFSI. Στάνταρ είναι επίσης το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη S tronic 7 σχέσεων, το σύστημα διεύθυνσης Progressive Steering με την κρεμαγέρα μεταβλητού λόγου, η σπορ ανάρτηση και το ηλεκτρονικό σύστημα Audi Drive Select με τα 6 προγράμματα οδήγησης, μεταξύ των οποίων και ένα Off-Road.
O κινητήρας είναι δίλιτρος, 4κύλινδρος, με έμμεσο και άμεσο ψεκασμό βενζίνης, ισχύ 230 PS και ροπή 350 Nm σε όλο το διάστημα από τις 1.500 έως τις 4.300 rpm. Μεγάλα νούμερα, που σε συνδυασμό με το βάρος των 1.630 kg –όχι υπερβολικό για τετρακίνητο– δίνουν γρήγορες επιδόσεις. Τα 100 km/h από στάση έρχονται σε 6,4”, το χιλιόμετρο σε 27,0” και το εικονικό προσπέρασμα των 80-110 km/h με kickdown απαιτεί μόνο 3,3”. Για να πάρετε μια ιδέα, αυτές είναι επιδόσεις Subaru Impreza STi που ζαχαρώναμε πριν μια 15ετία, οριακά καλύτερες από εκείνες της σημερινής Mercedes-Benz GLC 300 d Coupe των 245 PS (6,7”/27,3”/3,3”) και περίπου αντίστοιχες εκείνων της BMW X2 xDrive25d των 231 PS (6,6”/27,0”/3,3”).
Υποκειμενικά, πάντως, το Audi δεν δείχνει τόσο γρήγορο. Ακόμη και στο πρόγραμμα Sport, η απόκριση στο γκάζι είναι δεν είναι ακαριαία, αλλά πιο προοδευτική. Το ίδιο ισχύει και για τις αλλαγές ταχυτήτων του S tronic. Και ο κινητήρας, παρότι θυμίζει σε ήχο Lancia Integrale όταν τον πιέζεις, δεν δείχνει μεγάλη όρεξη να στροφάρει ψηλά. Τελικά πρέπει να κοιτάς το ταχύμετρο για να συνειδητοποιείς πόσο γρήγορα κινείσαι.
Στην κανονική οδήγηση, το Q3 Sportback είναι ιδιαίτερα ραφιναρισμένο. Και παρά την τετρακίνηση, δεν καίει πολλή βενζίνη. Η μέση κατανάλωση για ολόκληρη τη δοκιμή μας ήταν 11,2 lt/100km – τιμή ανταγωνιστική για την κατηγορία, που μπορεί και να βελτιωθεί με λίγη προσοχή.
Sport και σε χαρακτήρα
Το Q3 Sportback είναι ξεκούραστο στα ταξίδια. Το ίδιο ισχύει και στην πόλη, καθώς η σπορ ανάρτηση είναι απρόσμενα απορροφητική, παρά τους 18άρηδες τροχούς. Ο θόρυβος είναι γενικά χαμηλός από όλες τις πηγές εκτός της κύλισης, όπου ακούς ένα αρκετά δυνατό βούισμα στην τραχιά άσφαλτο.
Παρά την άνεση που προσφέρει, η ανάρτηση τα καταφέρνει πολύ καλά και στον έλεγχο του αμαξώματος. Το Sportback 45 TFSI, λόγω και του χαμηλότερου κέντρου βάρους, γέρνει αισθητά λιγότερο από το νορμάλ Q3 στις στροφές και το ηλεκτρονικό σύστημα torque control φρενάρει κατάλληλα τους δύο εσωτερικούς τροχούς ώστε να ελαχιστοποιεί την υποστροφή. Το τιμόνι μπορεί να είναι ελαφρύ και χωρίς αίσθηση γύρω από την ευθεία, αλλά ο μεταβλητός λόγος του δίνει ζωντάνια όταν στρίβεις, κάνοντας το αυτοκίνητο να δείχνει ελαφρύτερο και ζωηρότερο στις αλλαγές κατεύθυνσης.
Η ελκτική πρόσφυση είναι αναμενόμενα εξαιρετική, τα φρένα δυνατά, με άμεση απόκριση στο πεντάλ, και το μόνο που δεν σε βοηθάει στη γρήγορη οδήγηση είναι το αυτόματο κιβώτιο, που δεν έχει και paddles στο τιμόνι οπότε αλλάζεις χειροκίνητα ταχύτητες μόνο με τον επιλογέα. Τη φόρα σου κόβει και το σύστημα ευστάθειας, που επεμβαίνει απότομα και δραστικά όταν οδηγείς με τιμονιές.
Η θέση οδήγησης είναι ψηλή και κάθεσαι με τα γόνατα λυγισμένα, αλλά μπορείς να τη φέρεις στα μέτρα σου για να είσαι άνετα. Το σπορ κάθισμα της έκδοσης S line (της δοκιμής) παρέχει πολύ καλή πλευρική στήριξη και η ορατότητα προς τα εμπρός δεν προβληματίζει – αν και προς τα πίσω περιορίζεται σημαντικά από τα μικρά παράθυρα. Η εργονομία του ταμπλό είναι μελετημένη, η σχεδίασή του μοντέρνα και η ποιότητα του εσωτερικού στo υψηλό επίπεδο της Audi, με ακριβά υλικά, στιβαρή συναρμογή και καλόγουστο διάκοσμο. Ο στάνταρ ψηφιακός πίνακας οργάνων 10,25” είναι ευανάγνωστος και το σύστημα infotainment MMI radio Plus 10,1” εύχρηστο και προηγμένο, με κορυφαία συνδεσιμότητα.
Η καμπίνα είναι ευρύχωρη για τους εμπρός επιβάτες και οι πίσω δεν θα έχουν παράπονο από το χώρο για τα γόνατά τους. Η χαμηλή, κεκλιμένη σκεπή όμως περιορίζει το εσωτερικό ύψος και το κάθισμα είναι στην ουσία διθέσιο, καθώς στη μέση το έδρανο είναι κοντό και το τούνελ του δαπέδου εξογκωμένο. Παραχωρήσεις στην πρακτικότητα πάντως δεν έχουν γίνει, αφού το κάθισμα είναι διαιρούμενο και συρόμενο εμπρός-πίσω σε διαδρομή 13 cm. Τέλος, το πορτμπαγκάζ έχει ικανή χωρητικότητα 530 lt και δάπεδο δύο θέσεων για ευκολία στη φόρτωση.
Ο τιμοκατάλογος του Audi Q3 Sportback ξεκινά από τα €34.960 για το προσθιοκίνητο 1.500άρι 35 TFSI των 150 PS με το χειροκίνητο κιβώτιο. Το αποκλειστικά αυτόματο 45 TFSI quattro ξεκινά από τα €52.620, ενώ το S line της δοκιμής κοστίζει €54.960. Τιμές που κρίνονται ανταγωνιστικές, αφού μια BMW X2 xDrive 20i των 192 PS κοστίζει €46.500 με χειροκίνητο κιβώτιο, ενώ μια Mercedes-Benz GLC 200 4MATIC Auto των 197 (+13,6) PS φτάνει τα €59.850. Το Q3 Sportback έχει και πλήρη εξοπλισμό, καθώς τα μόνα ουσιαστικά στοιχεία που πρέπει να πληρώσεις επιπλέον είναι η κάμερα οπισθοπορείας, ο πλοηγός, το σύστημα διατήρησης λωρίδας και το ενεργό cruise control.
Τι λέει το DRIVE
Δεν είναι σπορ μόνο η ράχη, αλλά επίσης οι επιδόσεις, η οδική συμπεριφορά και όλος ο χαρακτήρας του νέου κουπέ SUV. Οι παραχωρήσεις στον τομέα της πρακτικότητας δεν είναι μεγάλες και η τιμή κρίνεται ανταγωνιστική.
Τιμή Από €52.620
Τεχνολογία 1.984 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, έμμεσος & άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 230 PS @ 5.000-6.200 rpm, 350 Nm @ 1.500-4.300 rpm, αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων, κίνηση και στους 4 τροχούς.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,4”
0-160 km/h 16,3”
0-400 m 14,6” @ 153,3 km/h
0-1.000 m 27,0” @ 191,8 km/h
60-160 km/h 13,4”
50-80 km/h 2,1”
80-110 km/h 3,3”
110-140 km/h 4,8”
Φρένα 100-0 km/h 38,3 m
Τελική ταχύτητα 233 km/h
Μέση κατανάλωση 11,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 168* g/km
Διαστάσεις 4.500 x 1.843 x 1.567 mm
Χώρος αποσκευών 530 lt
Βάρος 1.630 kg
Μετρήσεις Drive με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία. *Κατά NEDC.
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης