Test drive: Audi A1 Sportback 40 TFSI

Test drive: Audi A1 Sportback 40 TFSI

Δοκιμάζουμε την κορυφαία μέχρι στιγμής έκδοση του μικρού Audi.

Είναι απίστευτος ο τρόπος που αυτό το A1 συγκεντρώνει τα βλέμματα και επιφωνήματα θαυμασμού. Όπου κι εάν βρεθεί. Ρωτούν γι’ αυτό, το φωτογραφίζουν με τα κινητά σχεδόν σε κάθε φανάρι.

Ομολογουμένως, το συγκεκριμένο γκρι χρώμα σε συνδυασμό με τη μαύρη οροφή και τις μαύρες λεπτομέρειες σε λογότυπα και τη single frame μάσκα δίνει μια σπορ, ψαρωτική αγριάδα. Σε κάνει να υποθέτεις ότι είναι γρήγορο, ακόμα κι εάν δεν γνωρίζεις πως στην πραγματικότητα είναι ένα μικρό GTi με 200 PS.

Ελευθερία έκφρασης
Το οποίο, μικρό GTi, εκφράζει ελεύθερα την εξωστρέφεια και το δυναμισμό που η Audi ήθελε για τη δεύτερη γενιά του μικρού της. Είναι δύο χαρακτηριστικά που συμφωνούν απόλυτα και με τη διακριτικά μπάσα χροιά που εκπέμπει η διπλή μπούκα αριστερά στον πίσω προφυλακτήρα του αποκλειστικά 5θυρου αμαξώματος. Η έντασή της είναι ακριβώς αυτή που χρειάζεται για να περιμένεις κάτι καλό μόλις πατήσεις το γκάζι γενναία.

Η Audi διάλεξε τον αριθμό «40» για την κορυφαία έκδοση του νέου A1 Sportback που είναι διαθέσιμη μόνο ως S line και το επιθετικό πακέτο εμφάνισης. Τα μηχανικά μέρη είναι κοινά με του Volkswagen Polo GTI, άρα και ο δίλιτρος TFSI που έχει μπόλικα στοιχεία σύγχρονης τεχνολογίας: Πολύ υψηλή σχέση συμπίεσης 11,7:1, μεταβαλλόμενο βύθισμα στις βαλβίδες εισαγωγής και διπλό ψεκασμό καυσίμου.

Υπάρχουν δηλαδή μπεκ τόσο στους αυλούς εισαγωγής όσο και στο θάλαμο καύσης, με τα πρώτα να υποβοηθούν τα δεύτερα σε μερικό φορτίο για καλύτερη καύση. Σε πλήρες φορτίο, ο άμεσος ψεκασμός αναλαμβάνει μόνος του.

Ακόμα κι εάν τα 320 Nm και κυρίως οι 200 PS δεν εντυπωσιάζουν ιδιαίτερα με τα σημερινά δίλιτρα δεδομένα, η πληροφορία πως η πρώτη αποδίδεται μεταξύ 1.500-4.400 rpm και η δεύτερη μεταξύ 4.400-6.000 rpm δεν περνά απαρατήρητη. Το αντιλαμβάνεσαι αμέσως στην οδήγηση, με τράβηγμα από πολύ χαμηλά και γραμμική απόδοση έως τις 6.200 rpm.

Audi A1 SB 40 TFSI

Η ροπή κλιμακώνεται πάντα ομαλά, το γκάζι αποκρίνεται άμεσα στο πάτημα και η συνεργασία του κινητήρα με το 6άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη S tronic είναι άψογη εάν εξαιρέσεις το κάπως απότομο ξεκίνημα. Επιλογή για χειροκίνητο δεν υπάρχει, κάτι μάλλον αναμενόμενο. Το κοινό ενός premium μικρού GTi σαφώς εκτιμά πολύ την ευκολία στην καθημερινότητα.

Σε αυτόν τον τομέα το A1 40 TFSI διαπρέπει: Είναι εντυπωσιακά πολιτισμένο, με τη σφιχτή ανάρτηση να έχει σωστά διαλεγμένη δύναμη συμπίεσης και επαναφοράς για να μην αντιδρά ποτέ άκομψα. Σε ένα αυτοκίνητο με εμπρός MacPherson και πίσω ημιάκαμπτο άξονα αυτό δεν είναι πάντα εύκολο. Ακόμα και εάν έχει ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής.

Παράλληλα, το S tronic διεκπεραιώνει ταχύτατα και ανεπαίσθητα τα ανεβάσματα και τα κατεβάσματα, ενώ η ηχομόνωση είναι κορυφαία για τη μικρή κατηγορία. Οπότε η κύλιση με τη σειρά της είναι αρκετά ποιοτική ώστε να οδηγείς για ώρες χωρίς να κουράζεσαι καθόλου και να απολαμβάνεις τη φιλόξενη καμπίνα.

Υπάρχουν σημεία με σκληρό πλαστικό (όπως τα πάνελ στις πόρτες) που θα έπρεπε να έχουν πιο upmarket υφή. Όμως το αφράτο πλαστικό στο επάνω μέρος του ταμπλό και η προσοχή στη συναρμολόγηση και στο φινίρισμα δίνουν αίσθηση υψηλής απτής ποιότητας. Και η σχεδίαση του ταμπλό καταμετράται σίγουρα στα υπέρ, με εικόνα υψηλής τεχνολογίας και σπορ, νεανικό ύφος.

Χώρος υπάρχει επαρκής για τέσσερις ενηλίκους, το 5θυρο αμάξωμα είναι πολύ πρακτικό και τα 335 lt αποσκευών μπόλικα για ένα μικρό αυτοκίνητο. Ωστόσο είναι ξεκάθαρο πως ο οδηγός είναι το τιμώμενο πρόσωπο. Ο οποίος κάθεται σε μια όχι ιδιαίτερα χαμηλή μα σίγουρα σωστή και αναπαυτική θέση οδήγησης, με άψογη στήριξη, καλή ορατότητα και άριστη εργονομία -για όλα πλην του συστήματος πολυμέσων.

Το άλλο πρόσωπο
Σε ένα τόσο φιλικό, εύχρηστο και πολιτισμένο περιβάλλον, θα μπορούσες κάλλιστα να μην καταλάβεις ποτέ ότι αυτό το αυτοκίνητο είναι σπορ. Πάτησε όμως βαθιά το γκάζι και τότε θα δεις το άλλο πρόσωπο του Α1 40 TFSI. Το οποίο εκφράζεται ακόμα πιο ανοιχτά διαλέγοντας Dynamic στο drive select. Είναι κάτι που σημαίνει πιο ακονισμένη απόκριση σε γκάζι και κιβώτιο, λίγο πιο βαρύ τιμόνι και τη σφιχτή ρύθμιση στα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ.

Και πιο σπορ ήχο στην καμπίνα (από τα ηχεία) εάν υπάρχει το πακέτο Performance. Σε κάθε περίπτωση, η ουσία είναι πως το κορυφαίο A1 που ζυγίσαμε στα 1.290 kg -6,45 kg/PS σημαίνει αυτό - επιταχύνει δαιμονισμένα. Στην ευθεία μετρήσεων πέτυχε 0-100 km/h σε 6,4”, 0-400 m σε 14,6” και 0-1.000 m σε 26,6” βγαίνοντας με 157,1 και 196,2 km/h αντίστοιχα. Όσο για τα 80-110 και τα 110-140 km/h, χρειάστηκε 3,0” και 4,2”, με την επιλογή στο drive select να μην κάνει κάποια διαφορά.

Τα παραπάνω είναι νούμερα που δεν φοβούνται τον ανταγωνισμό που ονομάζεται Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTi by PS, DS 3 Performance, MINI Cooper S (οι μετρήσεις μας είναι από την έκδοση με το παλιότερο 6άρι αυτόματο κιβώτιο) και Volkswagen Polo GTI. Συνοπτικά, το Α1 (που έχει ουσιαστικά ίδιες επιδόσεις με το Polo) είναι ισοδύναμο με το MINI, ενώ τα δυο τους μοιράζονται την κορυφή με το Fiesta ST που ξεκινά λίγο μουδιασμένα, αλλά στις ρεπρίζ είναι το καλύτερο.

Audi A1 SB 40 TFSI

Πέρα από συγκρίσεις, το βάθος στο δεξί πεντάλ του A1 40 TFSI είναι αντικειμενικά μεγάλο και σαφώς επαρκές για να απολαμβάνεις σπορ τέμπο παντού και πάντα. Την ίδια κατεύθυνση ακολουθεί και η ρύθμιση της ανάρτησης. Η βασική επιλογή εξασφαλίζει την άνεση που χρειάζεται σε κάθε δρόμο.

Η Sport ελέγχει ακόμα καλύτερα το αμάξωμα, χωρίς να χάνει την ικανότητά της να διαβάζει σωστά ακόμα και τον κατσαρό δρόμο. Οι τροχοί ακολουθούν σωστά το οδόστρωμα χωρίς να νιώθεις τη στιβαρότατη δομή που εξασφαλίζει το MQB Α0 πάτωμα να ταλαιπωρείται.

Εύκολο αποτέλεσμα
Στις στροφές, το γρήγορο A1 γέρνει ελάχιστα, δεν υποκύπτει στην αδράνεια και κρατάει εντυπωσιακά. Εξ ορισμού με ουδέτερη διάθεση και ικανότητα να προσαρμόζεται σε κάθε δρόμο, ίσως και λίγο καλύτερα από το Polo GTI. Ωστόσο, στα κλειστά κομμάτια, η ευελιξία του βασίζεται περισσότερο στις κόμπακτ διαστάσεις και λιγότερο στο στήσιμο. Το πίσω μέρος θα γυρίσει μόνο εάν το απαιτήσεις και προηγουμένως έχεις απενεργοποιήσει τον έλεγχο της ευστάθειας, ο οποίος πάντα κάνει τη δουλειά του διακριτικά. Τόσο πολύ που κυρίως καταλαβαίνεις την επέμβασή του όταν τον… απενεργοποιήσεις, για να συνειδητοποιήσεις πως μέχρι τότε, εκείνος ήταν που δεν άφηνε την ουρά να πάρει γωνία. Μικρή βέβαια, αφού οι υπερβολές δεν επιτρέπονται έτσι κι αλλιώς.

Αυτό που συχνά θα αναζητήσεις οδηγώντας γρήγορα, είναι τα paddles του κιβωτίου στο τιμόνι. Εάν θέλεις χειροκίνητες αλλαγές πρέπει να καταφύγεις στο λεβιέ. Έχοντας πάντα στο νου πως πατώντας τέρμα το κιβώτιο κατεβάζει σχέση και στις 6.200 rpm το πολύ ανεβάζει. Σε σχέση με του Polo GTI, εδώ μοιάζει λίγο πιο δεκτικό στα χειροκίνητα κατεβάσματα. Ωστόσο, παρότι η 6η είναι αρκετά μακριά για τον αυτοκινητόδρομο δεν θα λέγαμε όχι σε έβδομη σχέση για πιο κλειστή κλιμάκωση.

Audi A1 SB 40 TFSI

Στη Sport λειτουργία υποστηρίζει σωστά τη σπορ οδήγηση και κατεβάζει αρκετά νωρίς για να βοηθήσει τα φρένα που έτσι κι αλλιώς είναι απίστευτα ισχυρά και ανθεκτικά. Με αεριζόμενους δίσκους διαμέτρου 312 mm εμπρός και συμπαγείς 272 mm πίσω, κατάφερε πολλές φορές 100-0 km/h σε μόλις 35,1 m, με το πεντάλ να είναι καλοζυγισμένο για να φρενάρεις μέχρι βαθιά μέσα στη στροφή.

Και αμέσως μετά να δώσεις συνέχεια με το ακριβές στη δοσολογία γκάζι, αφήνοντας τους εμπρός τροχούς να κάνουν αυτό που ξέρουν καλά: Να βρίσκουν πρόσφυση που μετατρέπουν σε δυνατή επιτάχυνση, χωρίς να διαταράσσουν την ηρεμία που χαρακτηρίζει το εμπρός σύστημα.

Ένα Fiesta ST σαφώς επικοινωνεί πιο ταλαντούχα με τον οδηγό. Όμως, το μικρό Audi έχει επαρκή ακρίβεια στο τιμόνι και απόλυτη σταθερότητα στο πλαίσιο για να πατά εκεί ακριβώς που θέλεις, τη στιγμή που κουβαλάει πολλή φόρα και ακόμα περισσότερη αίσθηση ασφάλειας.

Αυτό εξάλλου είναι και το βασικό χαρακτηριστικό του στην οριακή οδήγηση: Το νιώθεις να πιέζεται, αλλά όχι να ιδρώνει. Οπότε σου εμπνέει ακριβώς την ίδια διάθεση, όντας παράλληλα έτοιμο να ξαναγίνει σε μια στιγμή ένα καθημερινό σουπερμίνι που οδηγείται πανεύκολα και δεν καίει πολύ.

Premium GTi
Με 9,4 lt/100 km ως μέσο όρο δοκιμής, τα οποία άνετα πέφτουν στα 8,5 lt/100 km με πιο λογική προσέγγιση, το κορυφαίο Α1 δεν θα πληγώσει τον προϋπολογισμό εκείνου που προτίθεται να αποκτήσει ένα αυτοκίνητο με μήκος 4,03 m και τιμή που ξεκινά από τις €33.230. Τσουχτερή, το λιγότερο, ακόμα και με τα δεδομένα της premium υποκατηγορίας των σουπερμίνι. Έχει πάντως καλό εξοπλισμό που περιλαμβάνει έως και φώτα LED, καθώς και συστήματα υποβοήθησης του οδηγού που κάνουν τη ζωή πιο εύκολη και ασφαλή.

Πέραν της τιμής πάντως, αναζητώντας μειονεκτήματα σε αυτό το A1 θα διαπιστώσεις πως είναι ολόσωστα μελετημένο για το κοινό στο οποίο απευθύνεται: Μέσα σε ένα ακαταμάχητο περιτύλιγμα, βρίσκεται ένα μικρό GTi ικανό να οδηγείται και πολύ γρήγορα και πολύ εύκολα, χωρίς καμία επίπτωση στο premium επίπεδο άνεσης στην καθημερινότητα και με απολαυστικά ευχάριστη και high-tech καμπίνα.

Τι λέει το DRIVE
Μέσα σε ένα εντυπωσιακό περιτύλιγμα, βρίσκεται ένα μικρό GTi ικανό να οδηγείται και πολύ γρήγορα και πολύ εύκολα, χωρίς καμία επίπτωση στο premium επίπεδο άνεσης στην καθημερινότητα και με καμπίνα υψηλής τεχνολογίας, ποιότητας και ευχρηστίας.
Τιμή Από €33.230
Τεχνολογία 1.984 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος και έμμεσος ψεκασμός, μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων, μεταβλητό βύθισμα βαλβίδων εισαγωγής (AVS), τούρμπο, 200 PS/4.400-6.000 rpm, 320 Nm/1.500-4.400 rpm, αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,4”
0-160 km/h 15,1”
0-400 m 14,6” @ 157,1km/h
0-1.000 m 26,6” @ 196,2 km/h
60-160 km/h 12,0”
50-80 km/h 2,2”
80-110 km/h 3,0”
110-140 km/h 4,2”
Φρένα 100-0 km/h 35,1 m
Τελική ταχύτητα 235 km/h
Μέση κατανάλωση 9,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 136 g/km
Διαστάσεις 4.029 x 1.740 x 1.433 mm
Χώρος αποσκευών 335 lt
Βάρος 1.290 kg
Μετρήσεις DRIVE με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης
 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube