Όταν το 2017 η ιταλική φίρμα παρουσίαζε τη Stelvio, οι φανατικοί Alfisti αντιμετώπισαν με σκεπτικισμό αυτή την κίνηση. Ωστόσο, σύντομα όλοι διαπίστωσαν ότι με τόσο DNA από τη Giulia, η Stelvio δεν ήταν απλώς ένα τυχαίο SUV αλλά ένα με την υπογραφή της Alfa Romeo.
Η εξωτερική εμφάνισή της δεν άλλαξε σημαντικά μετά το πρόσφατο φρεσκάρισμα. Η Alfa Romeo με μαεστρία άλλωστε είχε καταφέρει να δημιουργήσει ένα καλλίγραμμο και μυώδες αμάξωμα με μήκος 4.687 mm, πλάτος 1.903 και ύψος 1.632 mm, το οποίο ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα στην κομψότητα και τη σπορ φινέτσα. Στοιχεία όπως τα μεγάλα εμπρός φώτα με τους ενεργούς προβολείς Βi-xenon να πλαισιώνουν το θυρεό της Alfa Romeo αλλά και το χυτό πίσω μέρος με το μικρό παρμπρίζ, συνεχίζουν να αποτελούν σήμα κατατεθέν στην εικόνα του μοντέλου.
Στην έκδοση Sprint που είχαμε για δοκιμή, ξεχωρίζουν επίσης οι μαύρες δαγκάνες των φρένων, οι ίδιου χρώματος δύο απολήξεις της εξάτμισης και κυρίως οι εντυπωσιακές σκουρόχρωμες 19άρες ζάντες με λάστιχα 235/55. Είναι στοιχεία που αναδεικνύουν περαιτέρω το σπορ ύφος του αυτοκινήτου, όπως και αυτό το υπέροχο βαθύ πράσινο μεταλλικό χρώμα που κοσμεί το μοντέλο της δοκιμή μας. Ονομάζεται Visconti Green και χρεώνεται €1.404.
Στην καμπίνα, η εικόνα που αντικρίζεις είναι το δίχως άλλο σπορ. Κατόπιν, αντιλαμβάνεσαι ότι είναι και premium καθώς δένει αρμονικά με τα ποιοτικά υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των επιμέρους τμημάτων στο εσωτερικό. Το μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό αποτελείται από αφρώδη πλαστικά, με πολύ ευχάριστη υφή και σωστή συναρμογή, καλύτερη από του παρελθόντος. Τα σπορ καθίσματα (τα καφέ δερμάτινα της δοκιμής μας είναι προαιρετικά) «αγκαλιάζουν» ιδανικά το κορμί και παρότι κάθεσαι 19 cm ψηλότερα από τη Giulia, κάθε άλλο παρά άβολα αισθάνεσαι. Τουναντίον, νιώθεις αυτή την αίσθηση υπεροχής που προσφέρει ένα SUV, κοιτώντας τον κόσμο από ψηλά...
Στην ανανεωμένη Stelvio, οι άνθρωποι της Alfa Romeo εστίασαν κυρίως στο ψηφιακό υπόβαθρο. Το σύστημα πολυμέσων εξελίχθηκε περαιτέρω, ώστε να προσφέρει ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες και παράλληλα να είναι πιο φιλικό στη χρήση. Στο κέντρο του πίνακα οργάνων δεσπόζει η νέα TFT οθόνη των 7'' με την ανανεωμένη διαμόρφωση ώστε οι πληροφορίες να παρέχονται με πιο ευανάγνωστο τρόπο, ενώ στο ταμπλό η οθόνη των 8,8'' είναι πλέον αφής με νέα εμφάνιση και λογισμικό ώστε να προσαρμόζεται πιο εύκολα στις απαιτήσεις του χρήστη.
Εξυπακούεται πως το infotainment προσφέρει όλες τις σύγχρονες λειτουργίες ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, μπορεί να υποστηρίξει Android Auto και Apple CarPlay, ασύρματη φόρτιση κινητού και φυσικά θύρες USB, συμβατικές και type-C. Επίσης, η σουίτα των συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) προσφέρει μεταξύ άλλων επίπεδο αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2, σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, σύστημα αναγνώρισης κόπωσης του οδηγού κ.α.
Χωροταξικά, τέσσερις ενήλικες θα χωρέσουν στην καμπίνα χωρίς το παραμικρό πρόβλημα ανεξαρτήτως σωματοδομής. Ο δε χώρος αποσκευών των 525 lt έχει βάθος και χωρητικότητα μέσα στα πλαίσια του ανταγωνισμού, χωρίς πάντως να είναι ιδιαίτερα βαθύς.
Σπορ... μέχρι το μεδούλι
Η Stelvio δημιουργήθηκε ως ένα SUV με σκοπό να προσφέρει ευχαρίστηση στον οδηγό. Και το καταφέρνει χαρίζοντας παράλληλα άνεση και υψηλού επιπέδου ποιότητα κύλισης, ενώ στις σφιχτές διαδρομές μπορεί να ακολουθήσει τέμπο με το οποίο σχεδόν όλα τα SUV θα πήγαιναν «πάσο».
Το αυτοκίνητο χτίστηκε πάνω στην πλατφόρμα Giorgio -η ίδια με της Giulia- που σημαίνει χρήση ελαφρών υλικών όπως το ανθρακόνημα και το αλουμίνιο, ενώ τα διπλά ψαλίδια εμπρός και οι πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω έχουν ρύθμιση που κάνει τη Stelvio ένα από τα καλύτερα στην οδήγηση SUV που υπάρχουν ανεξαρτήτως κατηγορίας. Οπότε παρά το ύψος της αντιδρά εντυπωσιακά άμεσα στις εντολές του οδηγού ενώ παράλληλα είναι ντελικάτη σε πάτημα.
Θα στρίψει πειστικά και με ασφάλεια, εμφανίζοντας πολύ μικρές κλίσεις, με την τετρακίνηση Q4 που μεταβάλλει συνεχώς τη ροπή από το «όλα πίσω» έως το 50:50 εμπρός-πίσω να δουλεύει άμεσα και με ακρίβεια. Το τιμόνι είναι ελαφρύ αλλά πολύ γρήγορο, άμεσο και εξαιρετικά ακριβές, με τα φρένα που έχουν τετραπίστονες εμπρός δαγκάνες να ακινητοποιούν δυνατά το αυτοκίνητο και να μην κουράζονται εύκολα παρά το διόλου ευκαταφρόνητο βάρος των 1.745 kg που καλούνται να αντιμετωπίσουν.
Ο 4κύλινδρος 2,2 lt ντίζελ κινητήρας με τους 190 PS στις 3.500 rpm και τα 450 Nm στις 1.750 rpm συνδυάζεται με το εξαιρετικό σε λειτουργία 8άρι αυτόματο σασμάν της ZF, που διαθέτει και σταθερά paddles αλλαγής ταχυτήτων πίσω από το τιμόνι. Είναι μεγάλα, όπως ακριβώς πρέπει να είναι για να μην αφήνεις ποτέ το τιμόνι από τα χέρια σου στις αλλαγές ταχυτήτων.
Από τις 1.500 rpm το μοτέρ ανεβάζει στροφές με χαρακτηριστική ζωντάνια, αποδεικνύοντας ότι «το έχει» με το βάρος του αυτοκινήτου. Κάνει θόρυβο, ιδίως όσο ανεβαίνουν οι στροφές, αλλά αυτός γίνεται αισθητός μονάχα με κατεβασμένα τα παράθυρα αφού η ηχομόνωση δεν αφήνει να περάσει στην καμπίνα το κροτάλισμα.
Με τον κινητήρα να προσφέρει πλούσια δύναμη και το κιβώτιο να στέκεται επάξια στο πλάι του, το SUV της Alfa Romeo χρειάζεται 7,6’’ για τα 0-100 km/h. Και οι πολύ καλές επιδόσεις έρχονται χωρίς να χρειάζεται πολύ καύσιμο στις καθημερινές μετακινήσεις, αφού η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε ήταν 8,5 lt/100 km. Τιμή που είναι εξαιρετική για αυτοκίνητο του είδους. Μόνο όταν τον πιέσαμε αρκετά είδαμε 10,2 lt/100 km, που και πάλι δεν είναι πολλά.
Μέσω του διακόπτη «D.N.A» εξακολουθείς να έχεις πρόσβαση σε τρία προγράμματα οδήγησης: Το Dynamic, το Natural και το Advanced Efficiency. Όλα παραμετροποιούν τον κινητήρα, το κιβώτιο και τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ (όταν υπάρχουν), ενώ στο Dynamic, το 8αρι σασμάν δεν αλλάζει σχέση όταν πατάς τέρμα το γκάζι ή αγγίζεις τον κόφτη αφήνοντάς σου το ελεύθερο να κινηθείς σύμφωνα με τα δικά σου «θέλω».
Θα θέλαμε πάντως να μπορούσαμε να απενεργοποιήσουμε έστω κι εν μέρει το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας. Πολλές φορές διαβάζει ως ατόπημα ένα μικρό γλίστρημα της ουράς που έρχεται όταν πατάς βαθιά και κάπως άτσαλα το γκάζι, κόβοντας τη φόρα τόσο τη δική σου όσο και της Stelvio. Είναι κάτι που θα έκανε το αυτοκίνητο ακόμα πιο απολαυστικό στην οδήγηση χωρίς να αλλοιώνει σε τίποτα το έτσι κι αλλιώς εξαιρετικά ικανό πρόσωπό του για τον οδηγό αλλά και την οικογένεια.
Τι λέει το DRIVE
Με μικρές βελτιώσεις στο τεχνολογικό επίπεδο, η Alfa Romeo Stelvio γίνεται ακόμα πιο σύγχρονη στην καμπίνα, εξακολουθώντας να αποτελεί ένα από τα πιο σπορ SUV της αγοράς.
Τιμή €51.000
Τεχνολογία, κινητήρας πετρελαίου 2.143 cc, i4, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός common-rail, τούρμπο με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας, 190 PS/3.500 rpm, 450 Nm/1.750 rpm, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,6”
Τελική ταχύτητα 210 km/h
Μέση κατανάλωση* 8,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 161 g/km (WLTP)
Διαστάσεις 4.687 x 1.903 x 1.632 mm
Χώρος αποσκευών 525 lt
Βάρος 1.745 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή, *μέτρηση DRIVE
Φωτογραφίες: Θανάσης Κουτσογιάννης