Μέχρι να λανσαριστεί η νέα Alfa Romeo Junior, η ιταλική φίρμα δεν είχε στον κατάλογό της κάποιο μικρομεσαίο χάτσμπακ από τότε που σταμάτησε η παραγωγή της Giulietta το 2020. Ενώ η αποχώρησή της από τις ακόμα μικρότερες κατηγορίες πάει ακόμη πιο πίσω, το 2018 με την κατάργηση της MiTo.
Με την ολοκαίνουργια Alfa Romeo Junior λοιπόν, η μιλανέζικη φίρμα επιστρέφει ύστερα από χρόνια στις πιο μικρές και εμπορικές κατηγορίες. Και το κάνει με ένα μοντέλο απόλυτα προσαρμοσμένο στο σήμερα -με μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος και 100% ηλεκτρικές εκδόσεις.
Η καρδιά της Alfa Romeo Junior Elettrica χτυπάει δυνατά στον ρυθμό της εποχής, σεβόμενη παράλληλα το παρελθόν της μιλανέζικης φίρμας
Φιλοδοξώντας όχι μόνο να ανακτήσει το κοινό της αλλά και να προσελκύσει στις εκθέσεις νεαρότερο κοινό που πιθανότατα δεν έχει ιδέα για την πλούσια αυτοκινητική ιστορία της. Ή δεν πρόλαβε να ζήσει με κάποιο από τα παραπάνω μοντέλα .
Βέβαια, για τους αγοραστές που δεν νιώθουν ακόμα έτοιμοι να μεταβούν στο πρώτο τους 100% ηλεκτρικό αυτοκίνητο, η Alfa Romeo προσφέρει και τη θερμική Junior Ibrida, με μικροϋβριδικό σύστημα κίνησης. Για την οποία θα έχουμε να πούμε περισσότερα από το νέο έτος, ύστερα από τη δοκιμή της.
Επιστρέφοντας στην Elettrica που μας παραχωρήθηκε για δοκιμή από την ελληνική αντιπροσωπεία, είναι η έκδοση που ενσαρκώνει την προσπάθεια της ιταλικής εταιρείας να προσαρμοστεί στη νέα εποχή της ηλεκτροκίνησης, διατηρώντας παράλληλα την ιδιαίτερη ταυτότητα της φίρμας όσον αφορά την εμφάνιση και το οδηγικό χαρακτήρα.
Παρότι μηχανικά βασίζεται στο γνωστό πακέτο του Ομίλου Stellantis με πρωταγωνιστή την πλατφόρμα e-CMP2, είναι πρόδηλο ότι οι σχεδιαστές της Alfa Romeo κατάφεραν να δώσουν στην Junior έναν πιο μεσογειακό στιλ. Που σε επίπεδο εμφάνισης τουλάχιστον, τη διαφοροποιεί αισθητά από τα συγγενικά μοντέλα, όπως τα Peugeot 2008, DS 3, Opel Mokka και FIAT 600. Όσο υποκειμενική κι αν είναι η ομορφιά, τολμούμε να πούμε ότι η Junior διαθέτει περισσότερη κομψότητα από όλα τα παραπάνω. Ενώ δεν μπορείς να παραγνωρίσεις ότι στο καλοσμιλεμένο σουλούπι αποτυπώνεται με μαεστρία το παρελθόν και το μέλλον της Casa del Biscione.
Υπάρχουν σαφείς σχεδιαστικές αναφορές στην 33 Stradale και αυτό μόνο θετικό μπορεί να θεωρηθεί, ενώ τον τόνο του αύριο δίνει η αντικατάσταση του παραδοσιακού Scudetto. Η ασπίδα που κοσμεί εδώ και δεκαετίες τη μάσκα κάθε Alfa Romeo, έχει μια νέα -σκαλιστή, θα λέγαμε- υλοποίηση, χωρίς το νίκελ του παρελθόντος. Ξενίζει στην αρχή, αλλά όσο περνούν οι μέρες και το παρατηρείς τόσο περισσότερο σου αρέσει τελικά.
Όπως είχαμε σημειώσει και στην πρώτη μας γνωριμία από κοντά, η Junior δείχνει πολύ πιο όμορφη και κόμπακτ απ’ ό,τι στις φωτογραφίες και όχι τόσο SUV. Με μήκος 4,17 m, πλάτος 1,78 και ύψος 1,5 m, η Junior κάθεται χαμηλά στον δρόμο και με μικρότερη απόσταση από την πλειονότητα των B-SUV. Κύριο χαρακτηριστικό της εμφάνισής της είναι το έντονα κοφτό πίσω μέρος. Σχεδίαση που εισήγαγε στην αυτοκινητοβιομηχανία ο Ελβετός σχεδιαστής και μηχανικός, Wunibald Kamm, και δίνει στα αυτοκίνητα μικρότερο συντελεστή οπισθέλκουσας μαζί με μεγάλη σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες.
Οι Ιταλοί αποκαλούν αυτή την προσέγγιση «coda tronca», με την Alfa Romeo να έχει υιοθετήσει παλιότερα τη συγκεκριμένη σχεδιαστική προσέγγιση τόσο στη Giulia TZ της δεκαετίας του ’60 όσο και στην Alfasud στις αρχές του ’70.
Η καμπίνα της Junior συνδυάζει σχεδιαστικά το κλασικό με το μοντέρνο και δεν υιοθετεί σε έντονο βαθμό τη μίνιμαλ αισθητική που επικρατεί σε πολλά ανταγωνιστικά μοντέλα, αλλά και γενικότερα στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας τα τελευταία χρόνια. Διατηρεί κάμποσους φυσικούς διακόπτες για τις βασικές λειτουργίες -κάτι που εκτιμάται στην καθημερινή χρήση- και ένα ογκώδες υπερυψωμένο κεντρικό τούνελ. Ενώ και η οθόνη αφής των 10,25" του infotainment είναι ενσωματωμένη στην κεντρική κονσόλα χωρίς να προεξέχει από το υπόλοιπο ταμπλό.
Είναι ελαφρώς στραμμένη προς τον οδηγό και όπως συνηθίζεται φιλοξενεί τις περισσότερες λειτουργίες του αυτοκινήτου. Προσφέρει ευκολία στη χρήση και γρήγορη εξοικείωση με τα διάφορα μενού, αν και θα θέλαμε λίγο μεγαλύτερη γραμματοσειρά και εικονίδια. Σε επίπεδο συνδεσιμότητας παρέχει ασύρματη σύνδεση με Apple CarPlay και Android Auto, επιτρέποντας την εύκολη ενσωμάτωση smartphone. Περιλαμβάνει επιπλέον φωνητικές εντολές για εύκολη πρόσβαση σε λειτουργίες χωρίς την ανάγκη χειροκίνητου ελέγχου.
Το ψηφιακό περιβάλλον ολοκληρώνει μια αντίστοιχης διαγωνίου οθόνη που φιλοξενεί τον πίνακα οργάνων. H κυκλική διαρρύθμιση δίνει κλασικό τόνο στην εμφάνισή του και είναι πλήρως προσαρμοζόμενη σε ενδείξεις, επιτρέποντας στον οδηγό να επιλέξει τις πληροφορίες που θέλει να εμφανίζονται.
Όσον αφορά την ποιότητα, υπάρχει μια φάσα με αφρώδες υλικό που διατρέχει το ταμπλό στη μέση του, αλλά πέρα απ’ αυτό τα υπόλοιπα υλικά δεν εντυπωσιάζουν. Η συναρμογή τους είναι πολύ προσεγμένη, αλλά τα πλαστικά ψηλά στο ταμπλό και στις πόρτες είναι σκληρά και όλα μαύρα, δίνοντας σε συνδυασμό με τις επίσης σκουρόχρωμες επενδύσεις στα καθίσματα, μουντό και διόλου ιταλικό τόνο σε ολόκληρη την καμπίνα.
Τα καθίσματα με τη σειρά τους δεν είναι τόσο εντυπωσιακά και υποστηρικτικά όσο τα μπάκετ της Sabelt της κορυφαίας έκδοσης Veloce που οδηγήσαμε στην Ιταλία πριν από λίγους μήνες. Παρέχουν όμως, χαμηλή και άνετη θέση οδήγησης με καλή περιφερειακή ορατότητα. Τα υπόλοιπα χειριστήρια είναι σε ιδανική θέση, σε μια οδηγοκεντρική διάταξη, με φυσικούς διακόπτες στην κεντρική κονσόλα και σε αυτή του δαπέδου, για την επιλογή των προγραμμάτων οδήγησης ή τον έλεγχο του κλιματισμού και της έντασης του ηχοσυστήματος. Θα θέλαμε όμως οι διακόπτες αυτοί να είναι… περισσότερο Alfa Romeo και όχι απλά από το ράφι του ομίλου που ψωνίζουν και οι υπόλοιπες μάρκες του.
Ο χώρος για τους πίσω επιβάτες είναι απόλυτα ανταγωνιστικός και επαρκής, αναλογικά και με το μέγεθός της Junior, ενώ το πορτμπαγκάζ των 400 lt προσφέρει αρκετό χώρο για τις αποσκευές και πρακτικότητα, χάρη στο διπλό πάτωμα και το cable organizer για την αποθήκευση του καλωδίου φόρτισης.
Το τεχνολογικό πακέτο συμπληρώνουν τα προηγμένα συστήματα ADAS, όπως το Highway Assist και το Adaptive Cruise Control, με το σύστημα πλοήγησης της Tom Tom -στάνταρ στην έκδοση Speciale που είχαμε στη διάθεσή μας, να παρέχει ενημερώσεις σε πραγματικό χρόνο.
Την κίνηση της Junior Elettrica αναλαμβάνει ένας σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας 156 ίππων και 260 Nm που αντλεί ενέργεια από μια συστοιχία μπαταριών συνολικής χωρητικότητας 54 kWh -ωφέλιμη 50,8 kWh. Γνωστό και δοκιμασμένο πακέτο που έχουμε δει ήδη σε αρκετά μοντέλα του ομίλου. Που σε επίπεδο επιδόσεων μεταφράζεται σε 9" για το 0-100 km/h και τελική ταχύτητα που περιορίζεται στα 150 km/h. Και σύμφωνα με την Alfa Romeo, με αυτονομία που ξεπερνά τα 400 km στον κύκλο WLTP.
Τα παραπάνω νούμερα μπορεί να μην εντυπωσιάζουν τους φανατικούς φίλους της Alfa Romeo, όπως επίσης και η έλλειψη εκρηκτικότητας που έχουμε συνηθίσει από τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τα πράγματα εδώ είναι πιο ήπια, με την ισχύ να περνάει στον δρόμο με τρόπο που θυμίζει θερμικό μοντέλο, ομαλά και με μεγαλύτερη διάρκεια. Μια ισορροπημένη προσέγγιση που σε κερδίζει με τον χρόνο και εξασφαλίζει επαρκή απόδοση για οικογενειακό αυτοκίνητο, διατηρώντας παράλληλα την αυτονομία σε πολύ ικανοποιητικό επίπεδο.
Βέβαια, οι επιδόσεις και η αίσθηση επιτάχυνσης εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό και από το πρόγραμμα οδήγησης που θα επιλέξεις. Στα Advanced Efficiency και Natural, η ισχύς του ηλεκτροκινητήρα είναι περιορισμένη και η απόκριση του γκαζιού πιο νωχελική. Αυτό ευνοεί ακόμα περισσότερο την κατανάλωση που σε αυτές τις συνθήκες και σε αστικό περιβάλλον μπορεί να κινηθεί και κάτω από τις 13 kWh/100 km. Με τη μέση τιμή, αν κινηθείς και σε πιο ανοικτούς δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, να φτάνει στις 15,8 kWh/100 km που μετρήσαμε εμείς, καθ’ όλη τη διάρκεια που είχαμε την Junior στη διάθεσή μας.
Περνώντας στο πρόγραμμα Dynamic, τα σήματα της Alfa Romeo εμπρός και πίσω αρχίζουν να αποκτούν την αναμενόμενη υπόσταση και η Junior ξεδιπλώνει έναν χαρακτήρα που τη διαφοροποιεί τόσο από τα συγγενικά της μοντέλα όσο και από τα υπόλοιπα ηλεκτρικά B-SUV της αγοράς. Με την Alfa Romeo να ισχυρίζεται ότι η Junior είναι το καλύτερο αυτοκίνητο στην κατηγορία όσον αφορά την οδήγηση, παρόλο που βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα e-CMP2 με πολλά άλλα ηλεκτρικά μοντέλα του Ομίλου Stellantis και ακολουθεί την ίδια διάταξη θέσης μοτέρ/μετάδοσης: Ηλεκτροκινητήρας και κίνηση εμπρός.
Σε ποιο γρήγορο ρυθμό καταλαβαίνεις ότι οι τεχνικοί της Alfa δούλεψαν αρκετά στην εξέλιξη του πλαισίου της Junior. Ανασχεδιάζοντας την ανάρτηση και τα φρένα, δίνοντας πιο δυναμικό set-up οδήγησης σε σχέση με τα συγγενικά μοντέλα. Στόχος φυσικά, η απαιτούμενη για Alfa Romeo απόλαυση πίσω από το τιμόνι. Το τελευταίο, στο πιο δυναμικό προφίλ οδήγησης αποκτά περισσότερο βάρος και αίσθηση. Είναι γρήγορο και παρόλο που υπάρχει μια μικρή καθυστέρηση από τον εμπρός άξονα, η Junior μεταφέρει με μπόλικη σαφήνεια και αμεσότητα τις προθέσεις της στον οδηγό.
Η ανάρτηση είναι πιο σκληρή σε σύγκριση με τον ενδοομιλικό ανταγωνισμό, κάτι που γίνεται αισθητό κυρίως στις αστικές διαδρομές. Ωστόσο διαχειρίζεται με ευκολία τις μεγαλύτερες λακκούβες και ανωμαλίες των δρόμων σε υψηλότερες ταχύτητες. Και εντέλει δεν υστερεί σημαντικά σε επίπεδο άνεσης. Το αντίβαρο αυτής της σκληρότητας είναι περισσότερη πρόσφυση, η ευκρινέστερη επικοινωνία με τον οδηγό, η μικρότερη κλίση και ο καλύτερος έλεγχος στην αλλαγή στήριξης.
Τα φρένα, με δίσκους διαμέτρου 302 mm εμπρός και 268 mm πίσω, δεν εντυπωσιάζουν στο αρχικό πάτημα, αλλά είναι απολύτως ικανοποιητικά μόλις τα συνηθίσεις και με πιο συμβατική αίσθηση απ’ ό,τι σε άλλα EV. Αυτό οφείλεται και στο γεγονός ότι πέρα από τη λειτουργία B, που απλώς ενισχύει τον βαθμό ανάκτησης, το ιταλικό SUV δεν προσφέρει άλλες επιλογές για την ανακτητική πέδηση. Ούτε φυσικά λειτουργία one-pedal.
Όσον αφορά την φόρτιση, η Junior έρχεται σταντάρ με εσωτερικό φορτιστή που επιτρέπει την αναπλήρωσή της σε ένα κοινό οικιακό wallbox με 11 kW. Με μια πλήρη φόρτιση να διαρκεί 5 ώρες και 45 λεπτά. Για ταξίδια ή μακρύτερες διαδρομές αξίζει να σημειώσουμε ότι μέσω του infotainment παρέχεται route planner που διευκολύνει τον εντοπισμό σταθμών και τον προγραμματισμό της διαδρομής. Σε ταχυφορτιστή με συνεχές ρεύμα, η μέγιστη επιτρεπόμενη ισχύ από το BMS του συσσωρευτή φθάνει τα 100 kW που είναι μέτρια επίδοση. Με την Junior να χρειάζεται σε αυτή την περίπτωση 27 λεπτά για να επαναφορτιστεί από το 20% στο 80%.
Στην ελληνική αγορά, η «μικρή» Alfa Romeo Junior Elettrica (θυμίζουμε ότι υπάρχει και η Veloce των 280 ίππων) προσφέρεται σε δύο εκδόσεις, καλύπτοντας διαφορετικές ανάγκες και προτιμήσεις των αγοραστών. Το κόστος απόκτησης της βασικής ξεκινά από τις €28.990, συνυπολογίζοντας την κρατική επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» και την προωθητική ενέργεια της ελληνικής αντιπροσωπείας για το λανσάρισμα του μοντέλου.
Η έκδοση Speciale που είχαμε στη διάθεσή μας, έρχεται με ακόμα πλουσιότερο εξοπλισμό που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, ενεργό cruise control, θερμαινόμενα καθίσματα, αναβαθμισμένο ηχοσύστημα και σύστημα πλοήγησης. Το κόστος εδώ ανεβαίνει στις €30.900, πάντα με τις παραπάνω επιδοτήσεις. Η αγορά και των δύο συνοδεύεται από τέσσερα χρόνια εγγύηση και οδική βοήθεια, καθώς και από 8ετή κάλυψη για την μπαταρία.
Αναμφίβολα, για τους Alfisti και τους νοσταλγούς του V6 Busso η μετάβαση της φίρμας στην ηλεκτροκίνηση ίσως να είναι δυσκολοχώνευτη, ωστόσο η πραγματικότητα διασκεδάζει τους όποιους φόβους.
Σαφώς, η βασική Junior δεν διαθέτει τις επιδόσεις και την οδηγική φινέτσα της ισχυρότερης Veloce, αλλά η οδική εμπειρία που προσφέρει είναι απόλυτα ικανοποιητική για ηλεκτρικό αυτής της κατηγορίας, έστω και σε λιγότερο έντονο βαθμό. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η Alfa Romeo εργάστηκε σκληρά για να εφαρμόσει τις βασικές της αξίες σε ένα ηλεκτρικό πακέτο και αυτό είναι κάτι που πρέπει να εκτιμηθεί από τους φίλους της μάρκας.
Πέρα από το συναισθηματικό κομμάτι, η Junior Elettrica αποδεικνύει ότι η ιταλική φινέτσα μπορεί να εκφραστεί και μέσα από ένα ηλεκτρικό B-SUV, χωρίς αυτό να υστερεί σε σπορ αίσθηση, χώρους και πρακτικότητα.
Alfa Romeo Junior Elettrica 156 hp 54 kW | |||
---|---|---|---|
Τι λέει το DRIVE | Η Alfa Romeo Junior Elettrica συνδυάζει την παράδοση της μάρκας με τις σύγχρονες απαιτήσεις για ηλεκτροκίνηση. Με ιταλική φινέτσα, σπορ χαρακτήρα και πρακτικότητα, αποτελεί μια ξεχωριστή επιλογή στα ηλεκτρικά B-SUV. | ||
Τιμή | Από €28.900 με προωθητική ενέργεια και κρατική επιδότηση (€30.900 η έκδοση Speciale) | ||
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | |||
Τεχνολογία | BEV, ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη 400/375V, μπαταρία ιόντων λιθίου (NMC) 54 kWh (50,8 ωφέλιμες), κίνηση εμπρός, κιβώτιο μιας σχέσης | ||
Απόδοση | 156 PS, 260 Nm | ||
Διαστάσεις | 4.173 x 1.781 x 1.532 mm | ||
Χώρος αποσκευών | 400-1.265 lt | ||
Βάρος | 1.620 kg | ||
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | |||
0-100 km/h | 9,0" | ||
Τελική ταχύτητα | 150 km/h | ||
Μέση κατανάλωση* | 15,8 kWh/100 km | ||
Aυτονομία* | 325 km | ||
ΦΟΡΤΙΣΗ | |||
DC 100 kW, 20-80% | 27' | ||
AC 11 kW, 0-100% | 5,45 ώρες | ||
*Μέτρηση DRIVE | |||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |
Test drive: Alfa Romeo Junior Elettrica Speciale, Photo © DRIVE Media Group/Thanassis Koutsogiannis