Το να συγκρίνουμε C-crossover αποτελεί σήμερα περίπου ανάγκη. Η κατηγορία με τα μικρομεσαία λάιτ και ψηλωμένα δικίνητα δεν είναι μόνο μία από τις δημοφιλέστερες στη σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία. Aλλά και μία από τις πλέον πολυσυλλεκτικές ως προς τον χαρακτήρα και το περιεχόμενο των προτάσεων που την απαρτίζουν. Στην κατηγορία των C-crossover λοιπόν, οι κατασκευαστές βρήκαν ομολογουμένως έναν έξυπνο τρόπο να συνδυάσουν την κομψότητα και τη σπορ αύρα ενός χάτσμπακ με την ευρυχωρία και την πρακτικότητα ενός SUV, σε έναν τύπο αυτοκινήτου.
Για να λέμε και τα πράγματα με το όνομα τους, τα crossover είναι ίσως και πιο τίμια ως προτάσεις σε σχέση με τα SUV που εμπορικά κάνουν θραύση σε παγκόσμιο επίπεδο. Γιατί δηλαδή να πάρεις περισσότερο αυτοκίνητο, πιο βαρύ και με τις ίδιες εκτός ασφάλτου δυνατότητες (η απόσταση από το έδαφος στις περισσότερες των περιπτώσεων λίγο διαφέρει από ένα crossover σε ένα SUV) από τη στιγμή που έτσι κι αλλιώς μιλάμε για μοντέλα δικίνητα που δεν μπορούν να κάνουν και πάρα πολλά εκτός ασφάλτου; Για τη macho εμφάνιση και διότι είναι μόδα ίσως να είναι η απάντηση...
Δεν χρειάζεται πολλή ώρα για να συνειδητοποιήσεις το χάος που χωρίζει τα δυο C-crossover της δοκιμής μας σε σχεδιαστικό επίπεδο. Από τη μια μεριά έχεις το Citroën C4 C-Cross. Ένα μοντέλο που παντρεύει με επιτυχία τα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά του παρελθόντος με σύγχρονα μοτίβα. Πιστό στην πρωτοποριακή αισθητική φιλοσοφία της Citroën, διακρίνεται για τη φινετσάτη σιλουέτα τύπου φάστμπακ που ενσωματώνει την απαραίτητη φιλοσοφία των crossover: Κοντοί πρόβολοι, πλαϊνά προστατευτικά περιμετρικά του αμαξώματος, τροχοί μεγάλης διαμέτρου και ικανοποιητική απόσταση από το έδαφος, εν προκειμένω 15,6 cm.
Σαφώς η εμφάνιση είναι κάτι το υποκειμενικό. Εδώ όμως οφείλουμε να συμφωνήσουμε σε κάτι: Ότι το αποτέλεσμα κρίνεται επιτυχημένο από τη στιγμή που δεν αφήνει περιθώριο λάθους αναφορικά με τη γαλλική ταυτότητα του αυτοκινήτου.
Μεγέθη | C4 C-Cross | XCeed |
---|---|---|
Μήκος | 4.360 mm | 4.395 mm |
Πλάτος | 1.800 mm | 1.826 mm |
Ύψος | 1.525 mm | 1.495 mm |
Μεταξόνιο | 2.670 mm | 2.650 mm |
Πορτμπαγκάζ | 380 lt | 380 lt |
Ύψος από έδαφος | 15,6 cm | 18,4 cm |
Ρεζερβουάρ | 50 lt | 50 lt |
Κύκλος στροφής | 10,9 m | 10,6 m |
Βάρος | 1.350 kg | 1.410 kg |
Από την άλλη πλευρά, οι Κορεάτες βάδισαν σε πιο γήινα σχεδιαστικά μονοπάτια στο XCeed. Το εμπρός τμήμα του κορεατικού C-crossover όπως και το μεταξόνιο παρεμπιπτόντως, είναι ίδια με της 5θυρης έκδοσης. Μέχρι και στις εμπρός πόρτες θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι δεν υπάρχουν διαφορές. Οι όποιες ομοιότητες όμως σταματούν εδώ. Όλο το υπόλοιπο αυτοκίνητο σχεδιάστηκε από την αρχή.
Η καμπίνα τραβήχτηκε προς τα πίσω, η ουρά ανασηκώθηκε και προστέθηκε το γλυκό τελείωμα στην οροφή για να προσδίδει εν τέλει το κουπέ ύφος που ήθελαν -και πέτυχαν- οι σχεδιαστές της Kia.
Οι πρόβολοι είναι επίσης μακρύτεροι από της 5θυρης έκδοσης κατά 2,5 cm εμπρός και 6 cm πίσω. Το πλάτος είναι επίσης αυξημένο κατά 2,6 πόντους, ενώ το ύψος ανέρχεται στα 1.495 mm (1.525 mm στο C4 C-Cross). Ανάλογα με τους τροχούς το XCeed απέχει 17,2 cm από το έδαφος (με 16άρες ζάντες και λάστιχα 205/60) ή 18,4 cm με 18άρες ζάντες και λάστιχα 235/45, όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής.
Στο εσωτερικό, οι αποκλίνουσες συμπεριφορές συνεχίζονται, σε επίπεδο αισθητικής όμως. Διότι ποιοτικά, και τα δύο C-crossover τοποθετούνται άνω του μέσου όρου. Χρησιμοποιούν αφρώδη υλικά καλής ποιότητας στο μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό, με προσεγμένο φινίρισμα και σωστή συναρμογή. Εάν ψάχνεις διεξοδικά για νικητή, οι λεπτομέρειες δίνουν αυτόν τον τίτλο στο XCeed.
Στο XCeed, οι Κορεάτες λάνσαραν και τον διαμορφούμενο ψηφιακό πίνακα οργάνων Supervision (ανάλογα και με το πρόγραμμα οδήγησης), με οθόνη TFT 12,3” εξαιρετική ως προς την ευκρίνειά της. Στον βασικό εξοπλισμό (Optimum Clima) συναντάς μια ακόμη οθόνη 8”, αυτή τη φορά στην κορυφή του ταμπλό για το σύστημα πολυμέσων.
Το highlight πάντως, οπτικό και τεχνολογικό, είναι η έξτρα των 10,25”. Όπως αυτή του αυτοκινήτου της δοκιμής, στάνταρντ στις εκδόσεις Dynamic και Titanium, που διαθέτει την προηγμένη σουίτα εφαρμογών ψυχαγωγίας και ενημέρωσης UVO Connect της Kia με κορυφαίες δυνατότητες συνδεσιμότητας.
Η θέση οδήγησης είναι ένα ακόμη από τα στοιχεία που διαφοροποιούν το XCeed από το C4 C-Cross. Κάθεσαι 3,7 πόντους ψηλότερα από το έδαφος συγκριτικά με ένα συμβατικό Ceed, αλλά και πάλι χαμηλά σε σχέση με το πάτωμα του αυτοκινήτου. Και σαφώς πιο οδηγοκεντρικά από την πρόταση των Γάλλων. Η καμπύλη της οροφής περιορίζει κάπως το εσωτερικό ύψος, χωρίς όμως να δημιουργεί πρόβλημα στον αέρα για το κεφάλι στο πίσω κάθισμα. Για τα γόνατα ο χώρος είναι άπλετος, ωστόσο με δύο ενηλίκους στο πίσω κάθισμα περιορίζεται σημαντικά η ορατότητα λόγω και του μικρού παρμπρίζ.
Εξοπλισμός | C4 C-Cross | XCeed |
---|---|---|
Έκδοση | Shine Pack | Titanium |
Αερόσακοι | 6 | 6 |
Cruise control/ενεργό | S/S | S/S |
LDW/LKA* | S/S | S/S |
CEB/BSD* | S/S | S/S |
Ζάντες αλουμινίου | S/18" | S/18" |
Αισθητήρες φωτός/βροχής | S/S | S/S |
Προβολείς ομίχλης/LED | S/S | S/S |
Κλιματισμός αυτόματος/διζωνικός | S/S | S/S |
Infotainment/πλοήγηση | 10"/S | 12,3"/S |
Αισθητήρες παρκαρίσματος εμπρός/πίσω | S/S | S/S |
Κάμερα οπισθοπορείας | S | S |
Μεταλλικό χρώμα | Aπό €446 | S |
S= στάνταρ, Ε= Έξτρα, *LDW: Lane Departure Warning, LKA: Lane Keeping Assist CEB: City Emergency Braking, BSD: Blind Spot Detection
Με χωρητικότητα 380 lt (426 lt στις εκδόσεις χωρίς το σύστημα MHEV και την μπαταρία του), ο χώρος αποσκευών δεν είναι από τα δυνατά χαρτιά του XCeed. Ούτε βεβαίως και του C4 C-Cross που επίσης χωρά 380 lt, ειδικά εάν λάβουμε υπόψη μας και τις υπόλοιπες προτάσεις στην κλάση.
Στο ταμπλό του γαλλικού C-crossover τώρα, συναντάμε τη νεότερη σχεδιαστική ταυτότητα της Citroën: Οθόνη αφής 10” στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας, φυσικά χειριστήρια για τον κλιματισμό, διακοσμητικές πινελιές με χρώμα στις πόρτες, τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών, ψηφιακό πίνακα οργάνων 5,5” με πέντε διαφορετικά μοτίβα και έγχρωμο head-up display. Η αισθητική είναι εμφανώς πιο λιτή και μίνιμαλ από του XCeed και σαφώς πιο εργονομική σε ό,τι αφορά το χειρισμό των επιμέρους διακοπτών ή συστημάτων του οχήματος.
Μεγάλη βαρύτητα επίσης δόθηκε από τους Γάλλους και στην άνεση των επιβατών. Τα καθίσματα Advanced Comfort είναι αυτά που κάθε οδηγός θα ήθελε να έχει στο αυτοκίνητό του. Παρότι υπολοίπονται σε πλευρική στήριξη είναι τόσο άνετα και αναπαυτικά που ακόμα και έπειτα από πολύωρες μετακινήσεις αποκλείεται κάποιος να παραπονεθεί για ενοχλήσεις σε οποιοδήποτε σημείο του σώματός του!
Χωροταξικά κι εδώ η κεκλιμένη πίσω οροφή περιορίζει την ορατότητα. Όχι όμως και την ευρυχωρία αφού ακόμα και υψηλόσωμοι επιβάτες θα μεταφερθούν χωρίς πρόβλημα στο πίσω κάθισμα του C4-Cross. Σε γενικές γραμμές, η καμπίνα του γαλλικού C-crossover είναι πιο φιλική για την οικογένεια, κάτι που επιβεβαιώνει και η πρακτικότητα της. Υπάρχουν 16 θήκες για μικροαντικείμενα συνολικής χωρητικότητας 39 lt, περιλαμβανομένης της θήκης για ασύρματη φόρτιση smartphone και μιας βάσης τάμπλετ εμπρός από τον συνοδηγό.
Οι δύο πρωταγωνιστές μας φιλοξενούν κάτω από το καπό τους κινητήρα πετρελαίου, γνώριμο από τη θητεία τους σε διάφορα μοντέλα των δύο κατασκευαστών. Αυτός της Citroën είναι χωρητικότητας 1,5 lt. Αποδίδει 130 ίππους και 300 Nm από τις 1.750 rpm, και συνδυάζεται αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων της Aisin με κλασικό μετατροπέα ροπής. Υπάρχει βέβαια και έκδοση 110 ίππων με 6άρι χειροκίνητο σασμάν και τιμή εκκίνησης €20.500.
Στον αντίποδα, το Xceed εφοδιάζεται με ένα ήπια υβριδικό σύστημα. Περιλαμβάνει ένα 1.600άρη κινητήρα CRDi και 136 ίππους και 320 Nm μεταξύ 2.000 και 2.250 rpm, και μια 48βολτη μπαταρία με μίζα/γεννήτρια (MHSG) που συνδέεται μέσω ιμάντα με τον στροφαλοφόρο άξονα του μοτέρ.
Το σύστημα mild hybrid του κορεατικού C-crossover λειτουργεί ως εξής: Κατά την επιτάχυνση προσφέρει την απαιτούμενη χείρα βοηθείας στον κινητήρα μέσω της επιπλέον ροπής, μειώνοντας έτσι και την κατανάλωση. Κατά την επιβράδυνση ανακτά ενέργεια και την αποθηκεύει στην μπαταρία για να χρησιμοποιηθεί στην επόμενη επιτάχυνση. Στην περίπτωση μας, το σύστημα κίνησης του XCeed συνεργάζεται με το 7άρι αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη του ομίλου, υπάρχει όμως η επιλογή για 6άρι χειροκίνητο (iMT) στην τιμή των €25.290.
Όλα αυτά φυσικά αφορούν τις περγαμηνές των δύο κινητήρων σε θεωρητικό και μόνο επίπεδο. Στην πράξη, κοινό χαρακτηριστικό τους είναι η ομοιογένεια: Κανένας δεν έχει νευρικά ξεσπάσματα, σκαλοπάτια ή τρανταχτά κενά στην απόδοση του. Μάλιστα, ο... ανυποψίαστος, χάρη στη γραμμική απόδοση και στην ήσυχη λειτουργία (σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει και η σωστή ηχομόνωση) με δυσκολία θα αντιληφθεί ότι στις φλέβες τους κυλά πετρέλαιο.
Επιδόσεις | C4 C-Cross | XCeed |
---|---|---|
0-100 km/h | 10,1" | 9,1" |
0-160 km/h | 26,8" | 24,7" |
0-400 m | 17,2" @ 131,9 km/h | 16,7" @ 137,2 km/h |
0-1.000 m | 31,3" @ 167,9 km/h | 30,5" @ 170,5 km/h |
80-110 km/h | 5,1" | 4,6" |
110-140 km/h | 7,8" | 7,2" |
60-160 km/h | 22,3" | 20,3" |
100-0 km/h | 41,7 m | 37,6 m |
Τελική | 206 km/h | 198 km/h |
Mετρήσεις DRIVE
Ισοπαλία λοιπόν; Μάλλον, όχι. Πίσω από αυτές τις ομοιότητες των δύο C-crossover κρύβονται κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και φυσικά ο αδιάψευστος μάρτυρας των οργάνων μέτρησης. Πιο συγκεκριμένα, ο κινητήρας του XCeed παρότι έχει να κουμαντάρει 61 επιπλέον kg σε σχέση με τον αντίστοιχο του C4 C-Cross, καταφέρνει χάρη στο υψηλότερο απόθεμα ροπής, στις στιγμιαίες ενέσεις μπουσταρίσματος του ήπια υβριδικού συστήματος και στην πιο πυκνή κλιμάκωση του κιβωτίου, να προσφέρει καλύτερες επιδόσεις στο αμάξωμα.
Το XCeed θα χρειαστεί 9,1” για τα πρώτα 100 km/h από στάση, έναντι 10,1” του C4 C-Cross. Ενώ θα περάσει το χιλιόμετρο σε 30,5” με 170,5 km/h, όταν το γαλλικό μοντέλο χρειάζεται 31,3” και 167,9 km/h αντίστοιχα. Ακόμα πιο πειστικές όμως είναι οι διαφορές στις ρεπρίζ, όπου το XCeed έχει ξεκάθαρα το πάνω χέρι.
Αυτή βέβαια η υπεροχή του Kia έχει το ανάλογο τίμημα στην κατανάλωση. Το μεν C4 C-Cross έκαψε σε μικτό κύκλο στα χέρια μας 6,0 lt/100 km, το δε XCeed 7,3 lt/100 km. Πάντως, εάν το προσπαθήσεις και επιλέξεις το οικολογικό (Eco) προφίλ οδήγησης, η τιμή που θα βλέπεις μπορεί με ευκολία να είναι ακόμα χαμηλότερη.
Αποδοτικότητα | C4 C-Cross | XCeed |
---|---|---|
Μέση κατανάλωση | 6,0 lt/100 km | 7,3 lt/100 km |
Min κατανάλωση | 4,9 lt/100 km | 6,5 lt/100 km |
Max κατανάλωση | 7,0 lt/100 km | 8,0 lt/100 km |
Αυτονομία | 833 km | 684 km |
Ρύποι CO2 | 119 g/km | 132 g/km |
Από τα πρώτα κιόλας μέτρα αντιλαμβάνεσαι, ότι το καθένα από τα C-crossover της δοκιμής μοντέλο προσεγγίζει με διαφορετική φιλοσοφία τα οδικά χαρακτηριστικά. Το C4 C-Cross ως γνήσιος εκπρόσωπος της γαλλικής σχολής είναι προσανατολισμένο περισσότερο στην άνεση. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως αποστειρώνει τον οδηγό από οποιαδήποτε επιθυμία για ένα πιο σπορτίφ τέμπο οδήγησης. Ειδικά στο πρόγραμμα «Sport» (Normal και Εco τα υπόλοιπα) όπου αλλάζει το βάρος του τιμονιού, η απόκριση του κινητήρα και του κιβωτίου, το γαλλικό crossover εμφανίζει ένα πιο πικάντικο ύφος.
Όπως τα περισσότερα Citroën, έτσι και αυτό θα γείρει υπό πίεση εμφανίζοντας μάλιστα μια κάπως απότομη επαναφορά. Αλλά θα στρίψει. Με όσα χιλιόμετρα έχεις και χωρίς να βγάλει «κιχ» από την πορεία του. Με λάστιχα δε, που είναι εστιασμένα στην άνεση και στην οικονομία, δηλαδή με ξεκάθαρα οικολογικό προφίλ. Βέβαια, εκεί που απολαμβάνεις πραγματικά το C4 C-Cross είναι στην κάλυψη μεγάλων αποστάσεων: Κυλά αθόρυβα και σε συνδυασμό με τα ιδιαίτερα άνετα καθίσματα, κατεβαίνεις εν τέλει πάντα ατσαλάκωτος.
Θόρυβος dB (A) | C4 C-Cross | XCeed |
---|---|---|
Ραλαντί | 42 | 41 |
140 km/h | 70 | 69 |
Όριο στροφών στα 140 km/h | 74 | 75 |
Στον αντίποδα, το XCeed δίχως να φορά την ταμπέλα της σπορ κατασκευής, συμπεριφέρεται όπως ένα σύγχρονο χάτσμπακ. Δίχως μεγάλη κλίση ή νευρικές αντιδράσεις. Επιπλέον λειαίνει τις όποιες κακοτεχνίες του δρόμου βρει στο διάβα του με ομαλό τρόπο και, παρά το πιο σφιχτό set-up της ανάρτησης σε σχέση με το C4 C-Cross, δεν θα μεταφέρει στην καμπίνα ενοχλητικούς ήχους ή δονήσεις.
Σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει προφανώς και η δομή της ανάρτησης, η οποία έχει πίσω διάταξη πολλαπλών συνδέσμων. Και στο XCeed μπορεί ο οδηγός να μεταλλάξει το DNA του επιλέγοντας ένα από τα τρία προφίλ οδήγησης: Sport, Normal, Eco. Με την αλλαγή μάλιστα στη χαρτογράφηση, ειδικά του γκαζιού, να είναι ουσιαστική. Σε συνδυασμό δε με το πολύ καλό 7αρι διπλοσύμπλεκτο σασμάν, ανεβάζεις και κατεβάζεις γρήγορα σχέσεις ελέγχοντας απόλυτα τον κινητήρα.
Κόστος | C4 C-Cross | XCeed |
---|---|---|
Βασική τιμή | €26.950 (Shine) | €29.390 |
Δοκιμής | €28.650 (Shine Pack) | €29.390 |
Τ. Κ. | €116,62 | €158,4 |
Εγγύηση* | 2 ή 5 χρόνια έως 60.000 km | 7 χρόνια |
Χρηματοδότηση | Ανάλογα με τον ντίλερ | 0%, εξόφληση έως 84 μήνες |
* Αφορά τα μηχανικά μέρη
Συνοψίζοντας, το ρεζουμέ είναι πως το C4 C-Cross και το XCeed είναι δύο σύγχρονα C-crossover με πολλά κοινά στοιχεία αλλά και μία σημαντική διαφορά: Το γαλλικό μοντέλο είναι ο ορισμός του οικογενειακού αυτοκινήτου. Άνετο, με ευρύχωρη και πρακτική καμπίνα, και εξαιρετική ποιότητα κύλισης. Στον αντίποδα, το XCeed είναι εστιασμένο στις ανάγκες του οδηγού. Πιο σφιχτό, με καλύτερο τιμόνι, καλύτερες επιδόσεις και ισχυρά φρένα, φλερτάρει φανερά με το πιο ανήσυχο κοινό της κατηγορίας.
Τεχνικό φύλλο | C4 C-Cross | XCeed |
---|---|---|
Έκδοση | 1.5 BlueHDi 130 EAT8 | 1.6 CRDi 7DCT 48V Hybrid |
Κυβισμός | 1.499 cc | 1.598 cc |
Τούρμπο | VGT | VGT |
Κύλινδροι | i4 | i4 |
Ισχύς | 130 PS @ 3.750 rpm | 136 PS @ 4.000 rpm |
Ροπή | 300 Nm @ 1.750 rpm | 320 Nm @ 2.000-2.250 rpm |
Κιβώτιο | 8άρι αυτόματο | 7άρι διπλού συμπλέκτη |
Citroën C4 C-Cross 1.5 BlueHDi 130 EAT8 ΑΣΦΑΛΕΙΑ EuroNCAP 4/5 (2021) Τεστ επιβατών #80% Τεστ παιδιών #83% Τεστ πεζών #57% Βοηθήματα #63%
Kia XCeed 1.6 CRDi 136 7DCT 48V Hybrid ΑΣΦΑΛΕΙΑ EuroNCAP 4/5 (2019 5θυρη έκδοση) Τεστ επιβατών #88% Τεστ παιδιών #85% Τεστ πεζών #52% Βοηθήματα #68%