H Lancia με την τέταρτη γενιά του Ypsilon στοχεύει στο πολυτελές κομμάτι των σουπερμίνι
Το ολοκαίνουργιο Ypsilon πέρα από την ξεχωριστή σιλουέτα κάνει τη μεγάλη ανατροπή σε αυτά που μας είχαν συνηθίσει οι τρεις προηγούμενες γενιές του: Διατίθεται με πέντε πόρτες. Και ο υποψήφιος αγοραστής έχει να διαλέξει ανάμεσα σε μια γκάμα με τρία μοτέρ: Ένα 1.200άρι με 69 άλογα, το δικύλινδρο 900άρι τούρμπο TwinAir με τα 86 PS και το 1.300άρι ντίζελ Multijet με τους 95 ίππους. Και οι τρεις ενσωματώνουν τεχνολογία stop-start και συνδυάζονται στάνταρ με 5άρι χειρoκίνητο σασμάν. Το ημιαυτόματο κιβώτιο DFN διατίθεται έξτρα με τον TwinAir.
Το στιλ του Ypsilon υιοθετεί την «αιωρούμενη σκεπή», θέμα που πρωτοείδαμε στην παρούσα Delta, ενώ το καπό σε σχήμα στρειδιού και η μάσκα-ασπίδα είναι αξιοσημείωτα παρεμφερής με την αυτή του Chrysler PT Cruiser.
Στην καμπίνα, η ίδια κεντρική τοποθέτηση του καντράν που ξέραμε από το προηγούμενο μοντέλο διατηρήθηκε, με το λεβιέ ταχυτήτων και πάλι τοποθετημένο ψηλά, στο κέντρο της κονσόλας. Το Ypsilon θα πουλιέται στην Ευρώπη ως «προσιτό πολυτελές» και φυσικά ως premium αυτοκίνητο για την πόλη. Παράδοξα όμως, η επιλογή των δύο πιο δημοφιλών μοτέρ της γκάμας δεν υποστηρίζει αυτή τη στόχευση.
Ο TwinAir, παρότι εντυπωσιακά ροπάτος και με απίστευτο σθένος να γυρίζει κοντά στα κόκκινα, είναι υπέρ το δέον ηχηρός και τραχύς. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι αυτό το αξιοσημείωτα μικρό μοτέρ σε ενθαρρύνει περισσότερο να το πατάς τέρμα, ανακατεύοντας το λεβιέ, για να στραγγίξεις τις επιδόσεις του. Και από αυτή την άποψη, οι αλλαγές γίνονται καλά και η θέση του λεβιέ βολεύει τα μέγιστα.
Οδηγώντας το ντίζελ Ypsilon η αίσθηση είναι ότι έχεις να κάνεις με σαφώς λιγότερο ενδοτική κύλιση και με το μοτέρ να ακούγεται δυνατά. Χαρακτηριστικά που και πάλι δεν συμβαδίζουν με το πολυτελές μήνυμα.
Δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο να αποφανθείς πώς θα συμπεριφέρεται το Ypsilon στους ελληνικούς δρόμους, κυρίως διότι οι δρόμοι του Τορίνο έχουν λακκούβες σαν κρατήρες. Η απάντηση είναι «καλά» με την ανάρτηση να τα καταφέρνει μια χαρά περνώντας πάνω από τα ανισοϋψή με το δρόμο σιδερένια φρεάτια. Αλλά και έξω από την πόλη, το αυτοκίνητο δείχνει σταθερό και χωρίς πλεύση.
Οδηγικά , ένα αυτοκίνητο τόσο κοντό (μεταξόνιο 2,39 m) και ελαφρύ δεν θα μπορούσε παρά να είναι μανιτζέβελο και σβέλτο. Αλλά το Ypsilon δεν έχει αυτή τη σπίθα ούτε στον τρόπο που στρίβει ούτε στον τρόπο που αλλάζει κατεύθυνση ή πατά στο δρόμο. Παραμένει βέβαια ανταγωνιστικό, αλλά μέχρις εκεί.
Η καμπίνα του Ypsilon είναι αρκετά φαρδιά μπροστά για δύο ενήλικες, με άνετα καθίσματα και καλή θέση οδήγησης, παρά το ψηλά τοποθετημένο κάθισμα και την έλλειψη τηλεσκοπικής ρύθμισης στο τιμόνι.
Πίσω, η ιστορία είναι διαφορετική. To επιμηκυμένο σασί του Fiat 500 έδωσε χώρο στο πορτμπαγκάζ, αλλά όχι στο στενάχωρο πίσω κάθισμα. Χώρια που το έδρανό του είναι πολύ κοντό, η πλάτη πολύ όρθια και ο αέρας για το κεφάλι λιγοστός –εκτός κι αν πάρεις την ηλιοροφή με το έξτρα διπλό κρύσταλλο. Ακόμα και η Lancia παραδέχεται ότι το πίσω κάθισμα του Ypsilon μπορεί να φιλοξενήσει μόνο το 55% των σωματότυπων, που σημαίνει ότι μόνο ο μισός πληθυσμός θα βολευτεί.
Η ξεχωριστή προσωπικότητα περιλαμβάνεται σαφώς στο μενού του Ypsilon, μέσα έξω. Οπότε εκείνο που παραμένει ανακόλουθο με την πολυτελή αύρα είναι τα μοτέρ. Ένας γλυκός σε λειτουργία τετρακύλινδρος τούρμπο θα μπορούσε να μεταμορφώσει το νέο Ypsilon σε κάτι που θα το έφερνε κοντύτερα στο ευαγγελιζόμενο στάτους του μικρού πολυτελούς αυτοκινήτου.
Τι λέει το DRIVE
Το ξεχωριστό supermini της Lancia φορά μοτέρ που έρχονται σε σύγκρουση με τον πολυτελή χαρακτήρα του αυτοκινήτου
Κινητήρας
2κκύλινδρος, 875 cc, turbo, 1EEK+MultiAir, 4 βαλβίδες/κύλινδρο85 PS/5.500 rpm. 14,8 kgm/1.900 rpm
Μετάδοση
Στους εμπρός τροχούς, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων
Επιδόσεις
0-100 km/h σε 11,9”, τελική 175 km/h
Μέση κατανάλωση 4,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 99 gr/km
Μετρήσεις κατασκευαστή