Ηλεκτρικά B-SUV. Το ένα Volvo, το άλλο FIAT…. To πρώτο με σχεδόν τα διπλά άλογα για τα ίδια χρήματα! Είναι η ισχύς (ο) καταλυτικός παράγοντας για να πάρει ένα αυτοκίνητο το πάνω χέρι σε ένα συγκριτικό;
Κάποιοι το πιστεύουν. Κατά τη δική μας όμως άποψη, αυτό δεν ισχύει. Τουλάχιστον στα ηλεκτρικά. Του λόγου το ασφαλές έρχεται να επιβεβαιώσει το συγκριτικό μας. Το νέο FIAT 600e δεν αισθάνεται μειονεκτικά απέναντι στο πολύ ισχυρότερο Volvo EX30.
Το ιταλικό ή το σουηδικό ηλεκτρικό B-SUV; Φαινομενικά και με τα καταναλωτικά στερεότυπα η απάντηση είναι εύκολη... Αμ δε!
Στον Όμιλο Stellantis αυτή τη στιγμή βγάζουν ηλεκτρικά με τη σέσουλα. Δεν υπάρχει μυστικό γι’ αυτόν τον πολυβολισμό. Έχουν την πλατφόρμα eCMP, της κοτσάρουν το ηλεκτρικό πακέτο «διά πάσαν νόσον…» με την μπαταρία καθαρής χωρητικότητας 51 kWh και τον ηλεκτροκινητήρα των 156 PS και 260 Nm. O οποίος τελευταίος σε όλες τις περιπτώσεις είναι τοποθετημένος στον εμπρός άξονα.
Οπότε τι έχουμε; Αυτοκίνητα πανομοιότυπα σε αρχιτεκτονική και σπλάχνα που διαφέρουν στο καβούκι και στην καμπίνα. Τελευταίο δείγμα αυτής της τρόπον τινά κλωνοποίησης της eCMP του Ομίλου Stellantis είναι το νέο FIAT 600e.
Ταυτόχρονα βέβαια, ο ανταγωνισμός κάθε άλλο παρά στάσιμος μένει. Με ένα από τα πιο ανταγωνιστικά μοντέλα των ηλεκτρικών B-SUV να είναι το επίσης λιγότερο νέο Volvo EX30. H επιτυχής έκβαση του συγκριτικού για το σουηδικό αυτοκίνητο προοιωνίζεται «piece of cake»! Στα χαρτιά, τουλάχιστον. Διότι με €182 παραπάνω (sic) από το FIAT 600e, αγοράζεις ένα πισωκίνητο SUV με 272 άλογα, καθαρή μπαταρία 49 kWh και θεωρητική αυτονομία 337 km.
Οι προδιαγραφές του Volvo EX30 Single Motor αρκούν για τη σύγκρισή μας; Όχι! Για να αντιμετωπίσει το FIAT 600e θα πρέπει να περάσουμε στην έκδοση Extended Range με την μπαταρία των 64 kWh που ξεκινά από τις €44.566 στη βασική έκδοση Core. Που μεταφράζονται σε 116 παραπάνω άλογα και 13 παραπάνω κιλοβατώρες από το FIAT, αλλά πλέον με την ίδια θεωρητική αυτονομία. Με αυτή την τελευταία προδιαγραφή να είναι κι ένα από τα βασικά ζητούμενα σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Εδώ λοιπόν, η διαφορά τιμής διαμορφώνεται στα €1.876, ακριβότερο του FIAT.
Για να είμαστε ειλικρινείς, κανένα μοντέλο του Ομίλου Stellantis με το ηλεκτρικό πακέτο που φορά και το FIAT 600e δεν αισθάνεται γρήγορο. Με τα ηλεκτρικά δεδομένα. Τα 156 άλογα και 260 Nm αποτελούν σαφώς μέτρια νούμερα στο (ηλεκτρο)σωτήριο έτος 2024. Χώρια που οι παραπάνω αριθμοί αποτελούν τη μέγιστη τιμή και αποδίδονται μόνο στην οδηγική ρύθμιση Sport. Ή αν πατήσεις τέρμα γκάζι, οπότε γίνεται override η οποιοδήποτε ασθενέστερη ρύθμιση. Αλλιώς στο Normal mode αποδίδει 109 PS/220 Nm και στο Eco περιορίζεις το ηλεκτρομοτέρ στα 82 PS/180 Nm. Που αρκούν μόνο για να «σέρνεσαι».
Τα καλά νέα από την άλλη είναι ότι δεν έχει μεγάλη σημασία για έναν ηλεκτροκινητήρα εάν χρησιμοποιείς το 20% ή το 100% της διαθέσιμης απόδοσης: Ο θόρυβος είναι πάντα ο ίδιος. Έτσι, είτε πας γρήγορα είτε αργά, το ηλεκτρομοτέρ λειτουργεί το ίδιο ομαλά. Κι επειδή στο FIAT 600e δεν κουβαλάς μια τετράπαχη μπαταρία, μπορείς με μια μόλις κιλοβατώρα να διανύεις 5,5-6 km. Που στην πράξη μεταφράζεται σε πραγματική αυτονομία 300 χιλιόμετρα.
Η FIAT βέβαια λέει ότι η αυτονομία είναι πάνω από 400 km με το 600e πλήρως φορτισμένο, αλλά πρόκειται για μη ρεαλιστικό νούμερο. Και είναι επίσης κρίμα που ακόμη και στη λειτουργία B, το FIAT δεν φρενάρει πραγματικά δυνατά τον ηλεκτροκινητήρα, οπότε και η ανάκτηση είναι περιορισμένη. Αν θέλεις να οδηγείς στιλ one pedal, χρειάζεται να είσαι σφόδρα προορατικός, αλλά και πάλι για να ακινητοποιηθείς θα πατήσεις τελικά φρένο.
Το Volvo από την άλλη διαθέτει λειτουργία one pedal, που θα σε σταματήσει χωρίς να αγγίξεις το πεντάλ. Που την επιλέγεις μέσα από την οθόνη του infotainment. Στο EX30, η ανάκτηση είναι επίσης κάπως ισχυρότερη απ’ ό,τι στο FIAT, επομένως χρειάζεσαι λιγότερη προορατικότητα για να αποφύγεις τη χρήση του πεντάλ. Λίγη μεγαλύτερη δοσολογία ανακτητικού φρεναρίσματος πάντως θα ήταν ευπρόσδεκτη. Κάτι που ίσως η Volvo θα μπορούσε να το βελτιώσει με ενημέρωση over the air.
Όσον αφορά την ισχύ, μπαίνοντας από το ένα αυτοκίνητο στο άλλο, είναι σαν να αλλάζεις διάσταση. Στο FIAT 600 όλα εξελίσσονται «ok» με το γκάζι στο πάτωμα. Αλλά μπαίνοντας καπάκι στο Volvo, συγκριτικά είναι σαν να συμπιέζεται ο χωροχρόνος. Φυσικά, δεν χρειάζεται κάθε φορά που πατάς το γκάζι να ψάχνεις να βρεις τα 272 άλογα. Αλλά είναι ωραίο να γνωρίζεις ότι από τη μια στιγμή στην άλλη μπορείς να μετατρέψεις το EX30 σε πύραυλο.
Τι θα σου κοστίσεις αυτό; Κατανάλωση! Ακόμη και με ήρεμο στιλ οδήγησης, το Volvo EX30 καίει τ’ άντερά του. Και με αυτά τα σπορ λάστιχα 245/40 R20 θα πρέπει να είσαι πολύ μάστορας με τη διαχείριση της ενέργειας, κάτι που δεν είναι το BMS της μπαταρίας, για να δεις σε μικτές συνθήκες κάτω από τις 21 kWh ανά 100 km. Τιμή περίπου αυτοκτονική για B-SUV. Το FIAT στις ίδιες συνθήκες δεν θα κάψει πάνω από 17 kWh/100 km, όπως κι αν οδηγείς.
Τα παραπάνω σημαίνουν ότι το Volvo EX30, παρά την κατά 25% μεγαλύτερη μπαταρία, πρακτικά έχει την ίδια αυτονομία με το FIAT 600. Που σημαίνει ότι θα τα βάλεις στην πρίζα και τα δύο ύστερα από 300 χιλιόμετρα. Στην περίπτωση που ταξιδεύεις, το EX30 μπορεί να φορτίσει σε ταχυφορτιστή DC με ισχύ έως και 153 kW. Δηλαδή μιάμιση φορά πιο γρήγορα από το FIAT. Αλλά επειδή η κατανάλωση του σουηδικού αυτοκινήτου είναι πολύ μεγαλύτερη, ο αριθμός των χιλιομέτρων που φορτώνεις σε αυτονομία σε ένα λεπτό δεν είναι και μιάμιση φορά παραπάνω.
Μέρος της διαφοράς στην κατανάλωση εξηγείται αναμφίβολα από το σημαντικά μεγαλύτερο βάρος: 255 kg, με απόβαρο 1.850 για το Volvo και 1.595 για το FIAT. Επιπλέον, το EX30 της δοκιμής (Ultra) φορούσε λάστιχα 245/40 R20 -στάνταρ στην Ultra οι 19άρες, έξτρα οι 20”. Καταδικαστική διάσταση για την κατανάλωση, αλλά αναμφίβολα πλεονεκτική για το κράτημα.
Αν εξετάσουμε την κατανάλωση των αυτοκινήτων αποκλειστικά στην πόλη, τότε έχουμε το FIAT να καίει 14,7 kWh και το Volvo 17,5. Με αντίστοιχες τιμές στην εθνική, 17,8 και 23,5 kWh/100 km. Σύμφωνα με το πρωτόκολλο του DRIVE (70%-30%), αυτό μας δίνει 15,7 kWh/100 km για το 600e που μεταφράζεται σε αυτονομία 325 km και 19,3 kWh/100 km για το EX30 και αυτονομία 332 km.
Στον δρόμο, λόγω του ψηλότερου βάρους του σουηδικού ηλεκτρικού αντιλαμβάνεσαι αμέσως πως η ανάρτηση έχει πιο σφιχτό set-up από του FIAT 600e. Παρόλα αυτά, ο λόγος απόσβεσης/συμπίεσης των αμορτισέρ/ελατηρίων και επαναφοράς των ελατηρίων είναι πολύ καλά επιλεγμένη. Έτσι και η άνεση είναι απρόσμενα καλή για μάγουλο στο λάστιχο ούτε δέκα πόντους. Kαι το κράτημα, επικουρούμενων των GoodYear Efficiency Performance SUV, εξαιρετικό.
Το EX30 έχει ακριβώς αυτή την ακαταμάχητη αναγνωρίσιμη αίσθηση του πώς κάθεται ένα Volvo στον δρόμο, αλλά χωρίς το βαρύ γύρισμα των σουηδικών αυτοκινήτων. Ένας εξαιρετικός συμβιβασμός που σου επιτρέπει να στρίβεις αναπάντεχα γρήγορα, με προοδευτικότητα αντιδράσεων που της απαντάς διαισθητικά, μέσα σε ένα παιχνιδιάρικο πακέτο χάρη στη πίσω κίνηση. Bra gjort, Volvo!
Στο Torino είχαν πιο εύκoλη δουλειά να κάνουν και μάλιστα σε ένα πεδίο που οι Ιταλοί είναι μάστορες. Στην εμπρός κίνηση. Εξ ου και το λιγότερο εμπνευσμένο στήσιμο στον δρόμο. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι το FIAT 600e δεν είναι ευχάριστο -ειδικά στην πόλη. Πιο πιεσμένο, το πανάλαφρο τιμόνι κρύβει επιμελώς ότι πληροφορία πάει να μαζευτεί ανάμεσα στην άσφαλτο και στα μαλακά GoodYear Efficiency Performance 2 (215/55 R18), με την πρόσφυση να είναι σαφώς λιγότερη από του Volvo.
Η στιβαρή πλατφόρμα eCMP από την άλλη πατάει ωραία και η ανάρτηση έχει να διαχειριστεί «μόλις» 1.600 κιλά.
Tο μαλακό της set-up, που ωστόσο δεν διαγράφει όλες τις ανισομέρειες του δρόμου, αφήνει το 600e να γέρνει πολύ όταν το πας γρήγορα στις στροφές. Χώρια που το κάθισμα με τη λίγη πλευρική στήριξη αφήνει τον οδηγό να βγαίνει εκτός θέσης.
Αν και η ηχομόνωση της καμπίνας είναι γενικά πολύ καλή, οι αεροδυναμικοί θόρυβοι παρεισφρέουν στον αυτοκινητόδρομο. Αλλά τίποτα απογοητευτικό, ειδικότερα επειδή το αυτοκίνητο ανταποκρίνεται πολύ καλά σε αυτή την κατάσταση. Το φρενάρισμα είναι αποτελεσματικό αλλά όχι και το ίδιο εύκολο με του Volvo στη διαχείριση, καθώς το πεντάλ είναι αφενός σπογγώδες αφετέρου απαιτεί να το πατήσεις αρκετά δυνατά.
Για σουπερμίνι crossover, το FIAT 600e είναι ευρύχωρο. Επειδή ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται στο εμπρός μέρος, απαλλάσσει μεν το ηλεκτρικό 600ράκι από τούνελ μετάδοσης αλλά δεν έχει frunk.
Ευτυχώς, το πορτμπαγκάζ διαθέτει διπλό πάτωμα, οπότε μπορείς να αποθηκεύεις καθημερινά το καλώδιο εκεί. Κατά τα λοιπά για τις αποσκευές υπάρχει χώρος 360 lt, αξιοπρεπής τιμή για την κατηγορία.
Στην καμπίνα τώρα, η θέση του οδηγού είναι ιδανική για όλα τα μεγέθη χάρη σε ένα ευρύ φάσμα ρυθμίσεων, οι οποίες στην έκδοση La Prima που δοκιμάζουμε γίνονται ηλεκτρικά. Και προφανώς την ίδια άνεση, αλλά με χειροκίνητες ρυθμίσεις έχει και το κάθισμα του συνοδηγού. Καθίσματα με όμορφο μοτίβο με το μονόγραμμα της μάρκας και κεντίδι «600» στην πλάτη. H ταπετσαρία τους είναι από συνθετικό δέρμα με τις λειτουργίες μασάζ και θέρμανσης να διατίθενται στάνταρ στην έκδοση La Prima.
Όμως η μεγάλη έκπληξη έρχεται από το πίσω κάθισμα. Διότι στο FIAT 600e κάθεσαι βολικά όρθια, με επαρκή στήριξη και αρκετό χώρο για το κεφάλι, τους αγκώνες και τα πόδια. Άνετα και χωρίς ακροβατικές κινήσεις γίνεται και η είσοδος στο πίσω κάθισμα. Οπότε, θα πούμε χωρίς φόβο και χωρίς πάθος πως το 600ράκι είναι σχεδόν τέλειο οικογενειακό αυτοκίνητο στην κατηγορία του.
H FΙΑΤ με το 600, ως η πιο πρόσφατη φίρμα που ενσωματώνει το διαχειριστικό πακέτο των ψηφιακών και μη εφαρμογών και υπηρεσιών στην καμπίνα, έχει πάρει τα μαθήματα από τις άλλες φίρμες του Ομίλου Stellantis. Ορισμένοι κατασκευαστές αποδύονται σε μεγάλο πόλεμο για το ποιος θα προσφέρει την πιο τεχνολογική και εντυπωσιακή θέση οδήγησης.
Αλλά αυτή δεν είναι η φιλοσοφία της FIAT, η οποία θέλει να παραμείνει μια φίρμα προσβάσιμη στο ευρύ κοινό. Και αυτό απαιτεί αναγκαστικά απλουστευμένη τεχνολογική πρόβλεψη. Ωστόσο, δεν τίθεται θέμα παραγνώρισης του απαραίτητου εξοπλισμού για τον οδηγό, καθώς το 600άρι διαθέτει οθόνη αφής 10,25 ιντσών σε οριζόντια διάταξη.
Πρόκειται για αυστηρά πανομοιότυπη εφαρμογή με αυτή του Jeep Avenger. Ωστόσο, ο Ιταλός κατασκευαστής επέλεξε να εξοπλίσει το ψηφιακό πάνελ του αστικού SUV του με άλλο σύστημα infotainment, το Uconnect τελευταίας γενιάς. Που φιγουράρει με μοντέρνα γραφικά και είναι πολύ διαισθητικό στη χρήση, αν και όπως στις περισσότερες περιπτώσεις θα χρειαστεί λίγος χρόνος προσαρμογής στην αρχή.
Φυσικά, είναι συμβατό με ασύρματο Apple CarPlay και Android Auto, αν και διαθέτει επίσης ενσωματωμένη πλοήγηση GPS που παρέχεται από την TomTom στην έκδοση La Prima. Όλες οι λειτουργίες είναι συγκεντρωμένες στην οθόνη, αν και αρκετές συντομεύσεις είναι διαθέσιμες ακριβώς από κάτω.
Και παρόλο που η οθόνη είναι κομμάτι αργή, μπορεί εύκολα να ρυθμιστεί. Βάζεις λοιπόν όλα όσα χρησιμοποιείς κατά κόρον στην αρχική οθόνη και δεν υπάρχει λόγος να πελαγώνεις καθ’ οδόν. Ακόμα καλύτερα, όλα τα υπάρχοντα συστήματα ασφαλείας μπορούν να συνδεθούν σε ένα κουμπί. Που αν το πατήσεις για λίγα δευτερόλεπτα, τα απενεργοποιείς μαζικά.
Από τη βασική έκδοση RED του 600e, τα ADAS περιλαμβάνουν ειδοποίηση για διάβαση της λωρίδας κυκλοφορίας, αυτόνομο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, αναγνώριση σημάτων ΚΟΚ, cruise control και περιοριστή ταχύτητας. Στη δική μας Prima υπάρχουν ακόμα στάνταρ κάμερα οπισθοπορείας 180 μοιρών, αυτόματη εναλλαγή μεταξύ μεγάλης και μεσαίας σκάλας, ανιχνευτής τυφλού σημείου και αισθητήρες στάθμευσης εμπρός και πίσω.
Εδώ να επισημάνουμε την ικανοποιητική βαθμονόμηση των βοηθημάτων οδήγησης, τα οποία δεν είναι πολύ παρεμβατικά, όπως δυστυχώς συμβαίνει σε πάρα πολλά σημερινά αυτοκίνητα. Έτσι, οι επεμβάσεις του Lane Assist παραμένουν μετρημένες και όχι πολύ απότομες, ενώ η ειδοποίηση υπέρβασης ταχύτητας απλώς αναβοσβήνει αντί να κάνει «μπιπ» με την παραμικρή υπέρβαση της επιτρεπόμενης ταχύτητας.
Ιδιαίτερη θετική μνεία θα κάνουμε επίσης για τον κλιματισμό που ρυθμίζεται με φυσικά κουμπιά, σε μια ξεχωριστή οριζόντια κονσόλα. Ben fatto, εδώ για τους Τορινέζους.
Το infotainment συνδυάζεται με έναν μικρό ψηφιακό πίνακα οργάνων επτά ιντσών που εμφανίζει πολύ καθαρά τις πληροφορίες οδήγησης. Δεδομένα που απεικονίζονται με ευκρίνεια και προσαρμόζονται σε ένα καλό φάσμα, ωστόσο όχι στο εύρος που έχουμε δει σε άλλα μοντέλα με eCMP, για παράδειγμα το Peugeot 2008 για να αναφέρουμε ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας.
Όσον για τους χώρους για τα μικροπράγματα, υπάρχουν μπόλικοι. Ένα σπηλαιώδες ντουλαπάκι συνοδηγού που για να πιάσεις ό,τι θέλεις, πρέπει να έχεις πολύ, μα πολύ μακρύ χέρι.
Έναν επίσης ευμεγέθη χώρο στο εμπρός μέρος της κονσόλας δαπέδου που σκεπάζεται με αναδιπλούμενο καπάκι σε τρία τμήματα. Και μέσα του κρύβει μια 12βολτη πρίζα, μια θύρα USB-A και μια USB-C και θέση επαγωγικής φόρτισης. Επίσης βάσανο για να συνδέσεις καλώδιο.
Η ίδια κονσόλα φιλοξενεί μια τριπλή ρυθμιζόμενη ποτηροθήκη και πίσω της ένα στενό και βαθύ ντουλαπάκι με καπάκι. Μια ακόμη θύρα USB-C υπάρχει για τους πίσω στη ράχη της κονσόλας δαπέδου.
Παρά τις κόμπακτ διαστάσεις που δεν είναι πραγματικά τυπικές για τα SUV, το Volvo EX30 προσφέρει καλύτερη αίσθηση ευρυχωρίας στο εμπρός μέρος της καμπίνας, αν και ουσιαστικά είναι ίδια με του FIAT.
H εντύπωση τονίζεται με την εξάλειψη της παραδοσιακής κονσόλας δαπέδου, η οποία αντικαταστάθηκε από έναν μεγάλο, επιμήκη αποθηκευτικό χώρο απευθείας συνδεδεμένο με το ταμπλό, προσφέροντας έτσι ένα πιο ευάερο και εκλεπτυσμένο εσωτερικό.
Με δίφυλλο καπάκι μάλιστα, όπου στη μετώπη του βρεις δύο θύρες USB-C.
Επιπλέον, η καινοτομία στη σχεδίαση της αναπαραγωγής του ήχου, με την μπάρα της Harman Kardon ενσωματωμένη στην κορυφαία έκδοση, όπως ήταν το δικό μας EX30, απελευθερώνει χώρο που συνήθως καταλαμβάνουν τα ηχεία στις εμπρός πόρτες. Ο λεβιές ταχυτήτων έχει επίσης μετακινηθεί στους μοχλοδιακόπτες του τιμονιού, συμβάλλοντας στη βελτιστοποίηση του εσωτερικού χώρου.
Αυτό σου επιτρέπει να επωφεληθείς από πολύ χώρο αποθήκευσης στο εμπρός μέρος, τουλάχιστον για ένα κόμπακτ αυτοκίνητο. Και πάντως αποτελεί καλύτερη επιλογή από την οριζόντια κονσόλα του σασμάν του FIAT 600e που η κάθε σχέση έχει το δικό της μπουτόν, βάσανο στις μανούβρες.
Όσο για τον χώρο στο πίσω μέρος του Volvo καταλαβαίνεις αυτή την περίεργη, στενή θέση του καθίσματος που γίνεται πιο εμφανής επειδή… δεν υπάρχει στο FIAT. Ειδικά οι ψηλοί επιβάτες θα αισθανθούν πιο στενάχωρα από το 600e και ειδικά αν έχουν ύψος πάνω από 1,80. Αυτό καθιστά το EX30 κατάλληλο περισσότερο για οικογένειες με παιδιά που θα βρουν άνετο και επαρκή χώρο στο πίσω μέρος για το μπόι τους.
Άλλο μειονέκτημα έναντι του 600 είναι το πορτμπαγκάζ. Με χωρητικότητα 318 lt, σε αυτόν τον τομέα το EX30 βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο της κατηγορίας. Μπορείς βέβαια να πας στο κάτω επίπεδο του πορτμπαγκάζ για να αυξήσεις τη χωρητικότητα (όπως και στο FIAT), αλλά να σημειωθεί ότι αυτή ο ευθέτηση δεν θα δώσει εντελώς επίπεδο χώρο φόρτωσης, όπως συμβαίνει στο 600e.
Το πίσω κάθισμα πέφτει σε διαμόρφωση 2/3 ή 1/3, όπως και στο FIAT, δημιουργώντας ομοίως ένα χώρο φόρτωσης (σχεδόν) χωρίς σκαλοπάτι. Που στη μάξιμουμ παροχή του φτάνει τα 904 lt για το Volvo και 1.231 lt για το 600e. Από την άλλη το σουηδικό SUV διαθέτει frunk. Αλλά μικρό σε μέγεθος (7 lt), οπότε δεν λειτουργεί ως επικουρικός χώρος φόρτωσης. Χωρά δηλαδή ένα καλώδιο φόρτισης, υπό την προϋπόθεση ότι δεν είναι πολύ μακρύ.
Όσον αφορά την ποιότητα της καμπίνας, ο προσανατολισμός της Volvo στην οικονομία και στα ανακυκλωμένα υλικά δεν έπληξε το πλεονέκτημα του σκανδιναβικού καλού γούστου. Τα υλικά και η ποιότητα κατασκευής δεν είναι πολύ καλύτερα από αυτά του FIAT, όμως στην καμπίνα του EX30 έχεις την αίσθηση ότι βρίσκεσαι σε ένα ιδιαίτερο περιβάλλον. Κι έτσι, οι Σουηδοί εδώ κερδίζουν τον πόντο.
Με αυτά και με αυτά φτάσαμε στην οθόνη του EX30. Μια και μόνο ενιαία οθόνη που φαίνεται έντονα εμπνευσμένη από την Tesla, καθώς συγκεντρώνει όλα τα απαραίτητα χειριστήρια και πληροφορίες στο ιντερφέις της. Σε κατακόρυφη διάταξη και με σχετικά μικρή διαγώνιο για μία και μοναδική οθόνη (12,3 ίντσες) δεν είναι ό,τι το πιο ασφαλές και βολικό. Ειδικά διότι δεν υπάρχει τίποτα ακριβώς εμπρός από τον οδηγό, ούτε head-up display. Τίποτα! Όλες οι σημαντικές πληροφορίες, όπως για παράδειγμα η ταχύτητα ή οι ενδείξεις του GPS δεν βρίσκονται στο άμεσο οπτικό πεδίο του οδηγού. Επιπλέον, ο κατακόρυφος προσανατολισμός ενισχύει το πρόβλημα.
Και δεν φτάνει αυτό! Το EX30 διαθέτει κάμερα ακριβώς πίσω από το τιμόνι για έλεγχο της επαγρύπνησης του οδηγού. Έτσι, μόλις πάρεις τα μάτια από τον δρόμο για δύο δευτερόλεπτα για να ελέγξεις τη διαδρομή στους Google Maps, για παράδειγμα, το αυτοκίνητο αρχίζει να φωνάζει. Εκνευριστικό! Ωστόσο, φαίνεται ότι αυτό μπορεί να διορθωθεί μέσω λογισμικού από μια μελλοντική (αλλά υποθετική) αναβάθμιση ota.
Αναμφισβήτητα, η Volvo επικεντρώθηκε σε μεγάλο βαθμό στην οθόνη αφής στο EX30. Υπερβολικά, θα λέγαμε. Είναι κομψή, είναι φουτουριστική, με λογισμικό Google Automotive, γρήγορη και κρυστάλλινη σε ακρίβεια, αλλά στην πράξη περιπλέκει τα πράγματα. Χάνεις σε ταχύτητα πρόσβασης σε λειτουργίες, ειδικά σε αυτές που χρησιμοποιείς συχνά, όπως ήχο ή κλιματισμό.
Πρέπει να περιηγηθείς στα μενού, να κάνεις κύλιση, να επιλέξεις... Μέχρι και για να διπλώσεις τους καθρέφτες, να ανοίξεις το ντουλαπάκι του συνοδηγού ή να χαμηλώσεις τον ήχο στο ραδιόφωνο -μας έχει κάψει αυτή η Tesla.
Θα ήταν σκόπιμο να πει κάποιος στη Volvo ότι η πρωτοτυπία από μόνη της δεν αρκεί για να χρυσώσει το χάπι της αντιεργονομίας. Για παράδειγμα το εμπρός υποβραχιόνιο, τηλεσκοπικά εκτεινόμενο σε δύο στάδια φιλοξενεί της ποτηροθήκες, αλλά και δύο μπουτόν για τέσσερα ηλεκτρικά παράθυρα.
Οπότε πρέπει να επιλέγεις πρώτα αν θέλεις τη λειτουργία των εμπρός ή των πίσω, πριν ανοίξεις κάποιο. Κι αν έχεις κάποιο μπουκάλι ή ποτήρι στην ποτηροθήκη, χρειάζεται να κάνεις κάτι ζογκλερικά για να πατήσεις το μπουτόν.
Επίσης τα μπουτόν για τα πίσω παράθυρα βρίσκονται στη ράχη της κονσόλας δαπέδου. Οπότε οι επιβάτες χρειάζεται να σκύψουν για να ανοίξουν το παράθυρό τους… Τουλάχιστον έχουν από μια θύρα USB-C ο καθένας…
Για την περίπτωση όλης της λειτουργίας και εργονομίας στην καμπίνα, η ψήφος πάει δαγκωτή στο FIAT 600e.
Όσον αφορά τα ADAS, από το πρώτο επίπεδο εξοπλισμού Core, το EX30 προσφέρει μια πλήρη γκάμα βοηθημάτων οδήγησης, κάνοντας το ταξίδι πολύ πιο εύκολο για τον οδηγό. Μεταξύ αυτών, βρίσκουμε το προσαρμοζόμενο cruise control σε συνδυασμό με το σύστημα διατήρησης λωρίδας (Plus και Ultra), επιτρέποντας έτσι την ημί-αυτόνομη οδήγηση Επιπέδου 2. Συστήματα που τα αξιολογούμε ιδιαίτερα αποτελεσματικά και αξιόπιστα, είτε στην εθνική είτε σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας στην περιφέρεια. είτε στην εθνική δρόμους, καθώς δεν παρουσίασαν καμία αξιοσημείωτη δυσλειτουργία στα χέρια μας.
Το ιταλικό ή το σουηδικό; Καταρχήν να ξεκινήσουμε με την παραδοχή πως το Volvo EX30 διαθέτει πιο ευρεία γκάμα: Δύο μπαταρίες επί τρεις εκδόσεις εξοπλισμού, σύνολο έξι μοντέλα. Και κατάλογο από έξτρα για να σου αδειάσουν το πορτοφόλι. Αν είσαι ολιγαρκής σε εξοπλισμό και δεν θέλεις ντε και καλά την τοπ αυτονομία που μπορεί να δώσει ένα ΕΧ30, παίρνεις το βασικό Core με τη μικρή μπαταρία για 39 χιλιάρικα που γίνονται 30 με την επιδότηση. Αλλιώς για να κοντραριστείς με το FIAT 600e La Prima θα χρειαστεί να ανέβεις στο καλά εξοπλισμένο Plus με τη μεγάλη μπαταρία που κοστίζει 44,5 χιλιάδες ευρώ.
Για τους συβαρίτες, η τιμή των 51,5 χιλιάδων που κοστίζει το Ultra βγαίνει εκτός ανταγωνιστικού πεδίου για τους πληβείους των B-SUV. Αλλά δεν έχεις και τίποτα να ζητήσεις επιπλέον: Διχρωμία, φαρδιά λάστιχα σε 19άρες (ή έξτρα 20άρες για 900 ευρώ), πολυτελείς επενδύσεις Breeze (€1.054) στην καμπίνα όπως βλέπετε στις φωτογραφίες, εσωτερικός φορτιστής 22 kW...
Στη FIAT, η γκάμα του 600e είναι με ένα μοντέλο λιγότερο. Ή το φουλ σπεκ La Prima των €42,5 χιλιάδων ή το RED των 39 χιλιάδων. Με τον εξοπλισμό του La Prima να διαθέτει ό,τι θα ζητούσες από ένα EV. Και στάνταρ μεταλλική βαφή.
Η επιλογή είναι αλήθεια ότι αποδεικνύεται πολύ δύσκολη. Για τον επαγγελματία γραφιά τεστ, διότι ως ΙΧής, ό,τι σου κάνει «κλικ» στην καρδιά, αυτό είναι που αγοράζεις.
Το καλόγουστο μέσα έξω, space look ΕΧ30 κλέβει την παράσταση και χαϊδεύει τις αισθήσεις, έχει πολύ γκάζι και στρίβει με μπρίο.
Από την άλλη, το 600e επειδή διαθέτει περισσότερους χώρους, απτή και πρακτική ψηφιοποίηση, καλύτερη εργονομία και κατανάλωση κι επειδή προσφέρει 5ετή εγγύηση χωρίς περιορισμό χιλιομέτρων αποτελεί την επιλογή μας.
Διαμορφώστε το δικό σας FIAT 600e στον configurator της αντιπροσωπείας, εδώ
Διαμορφώστε το δικό σας Volvo EX30 στον configurator της αντιπροσωπείας, εδώ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | FIAT 600e | Volvo EX30 SM ER |
---|---|---|
Τεχνολογία | BEV, ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη 400/375V, μπαταρία ιόντων λιθίου (NMC) 54 kWh (50,8 ωφέλιμες), κίνηση εμπρός, κιβώτιο μιας σχέσης | ΒEV, ασύγχρονος ηλεκτροκινητήρας πίσω (400V), μπαταρία ιόντων λιθίου 69 kWh (ωφέλιμες 64 kWh), πίσω κίνηση, κιβώτιο σταθερής σχέσης μετάδοσης |
Απόδοση | 156 PS, 260 Nm | 272 PS, 343 Nm |
Διαστάσεις | 4.171x1.781x1.523 mm | 4.233x1.837x1.555 mm |
Χώρος αποσκευών | 360-1.231 lt | 318-904 lt |
Βάρος | 1.595 kg | 1.850 |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | ||
0-100 km/h | 9,0" | 5,3" |
Τελική ταχύτητα | 150 km/h | 180 km/h |
Μέση κατανάλωση* | 15,7 kWh/100 km | 19,3 kWh/100 km |
Αυτονομία* | 325 km | 332 km |
ΦΟΡΤΙΣΗ | ||
DC 50/100/150 kW, 10%-80% | 50'/26'/26' | 57'/-/25' |
AC 11/22 kW 0-100% | 5,5/- ώρες | 7/3,5 ώρες |
*Μετρήσεις DRIVE | ||
Φωτογραφίες DRIVE Media Group/Θανάσης Κουτσογιάννης |