Ηλεκτρικά μοντέλα υπάρχουν πολλά. Η έμφαση όμως που δίνουν οι κατασκευαστές στη λεπτομέρεια δεν είναι ίδια σε κάθε περίπτωση. Εδώ μιλάμε για μια Merc, τη Mercedes-Benz EQA, οπότε για την οικονομία της συζήτησης θα παραλείψουμε τα περί ποιότητας και premium χαρακτήρα και θα περάσουμε κατευθείαν στο ζουμί της υπόθεσης.
Η EQA 250 αποτελεί ένα μοντέλο αρκετά δουλεμένο στο να περιορίζει τις ενεργειακές απαιτήσεις του. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν οι Γερμανοί που βρίσκονται πίσω από την εξέλιξή του. Πεδίο δόξης λαμπρόν, λοιπόν, στη δοκιμή οικονομίας EV του DRIVE να αποδείξει στην πράξη τι ψάρια πιάνει.
Μηδενίζοντας τους μετρητές στη λεωφόρο Αθηνών, το πρώτο κομμάτι της διαδικασίας αποτέλεσε και το πλέον ενεργοβόρο. Η κίνηση στην εθνική με σταθερή ταχύτητα στο εκάστοτε όριο του ΚΟΚ βγάζει από την εξίσωση την ανάκτηση που μπορεί να επιτευχθεί από ένα ηλεκτρικό όχημα. Και η μεθοδολογία που ακολουθήσαμε δεν επέτρεπε αντίστοιχα τη χρήση του προγράμματος Eco, ούτε και την επιλογή D+ (coasting) από τα paddles. Έτσι, οι όποιες ελπίδες βασίζονταν στον καλό αεροδυναμικό συντελεστή Cd=0,28 και στον εξελιγμένο, ασύγχρονο κινητήρα.
Ύστερα από 37,5 km, με το πέρας της πρώτης φάσης, το ποσοστό πλήρωσης της μπαταρίας της Mercedes-Benz EQA είχε κατέβει από το 86% στο 76%. Ικανοποιημένοι λοιπόν, συνεχίσαμε με το δεύτερο κύκλο μέτρησης. Και ήταν εκείνος της απόλυτης οικονομίας.
Στην κατηφορική διαδρομή από Μαλακάσα μέχρι Ωρωπό, απόστασης άνω των 8 km, με απενεργοποιημένο κλιματισμό, Eco mode και το πρόγραμμα ανάκτησης στο μέγιστο (D--), έκαψε μόλις 0,5 kWh! Είναι αυτές οι μικρές στιγμές που αναγνωρίζεις την ανωτερότητα των EV σε θέματα θερμοδυναμικής απόδοσης και διαχείρισης ενέργειας. Βεβαίως, φτάνοντας στο επίπεδο της θάλασσας, το υπόλοιπο κομμάτι δεν θα μπορούσε παρά να έχει ανηφόρα. Έτσι, άρχισε να ανεβαίνει η κατανάλωση αλλά όχι σε αγχωτικό επίπεδο.
Στο τέλος της δεύτερης φάσης, η Mercedes-Benz EQA διατηρούσε το 69% του συσσωρευτή, με κατανάλωση 16,8 kWh/100 km.
Και παράλληλα, είχε πείσει τον γράφοντα πως σε περίπτωση ανάγκης (χαμηλού ποσοστού φόρτισης), θα μπορούσε να κινείται οικονομικά, μέχρι να φτάσει στον πρώτο διαθέσιμο φορτιστή. Ένα άγχος που πηγαίνει πακέτο με κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Φυσικά, σε κανένα δεν αξίζει να κάνει αιματηρή οικονομία κατά την κίνηση ώστε να τα τρώει μετά στους ψυχολόγους… Εδώ είναι που έρχεται να απαντήσει η τρίτη φάση, της ξέγνοιαστης οδήγησης, στο όριο μάλιστα του σβέλτου. Στροφές, ανηφοροκατηφόρες, ανάκτηση, τόσο όσο από τα νορμάλ προγράμματα και ενίοτε ζωηρή αλληλεπίδραση με το γκάζι. Άλλα 43 km όπου αφαίρεσαν 14% της μπαταρίας και έγραψαν 21 kWh/100 km, δίνοντας όμως ένα χαμόγελο στον οδηγό.
Και για το τέλος, η κάθοδος των μυρίων. Όχι του Ξενοφώντα, αλλά της Κηφισίας σε ώρα αιχμής. Περιτριγυρισμένοι από χιλιάδες άλλα αυτοκίνητα, σε ένα διαρκές σταμάτα ξεκίνα, με παρέα τον κλιματισμό και το ραδιόφωνο. Ό,τι δηλαδή κάνει ο μέσος οδηγός στην καθημερινότητά του στην Αθήνα… Εάν η υπομονή είναι αρετή, στη Mercedes-Benz EQA 250 σαφώς επιβραβεύεται και με το παραπάνω. Ύστερα από 24 km που διανύθηκαν με μέση ταχύτητα μόλις 16 km/h, το ποσοστό της μπαταρίας είχε πέσει από το 55 μόνο στο 50% και η κατανάλωση έγραφε 15,1 kWh/100 km.
Κοιτώντας τα σχετικά γραφήματα στην οθόνη του ιδιαίτερα αναλυτικού MBUX, ο κλιματισμός που δούλευε διπλοβάρδιες δεν επιβάρυνε πάνω από 4% τη συνολική κατανάλωση. Όλα τα υπόλοιπα συστήματα διατηρούνταν επίσης κάτω από το 9%. οπότε ένα ποσοστό άνω του 87% της ενέργειας δαπανάτο αποκλειστικά για την κίνηση. Ίσως ασήμαντες λεπτομέρειες, αλλά αναμφισβήτητα ενδιαφέρουσες.
Η Mercedes-Benz EQA 250 μπορεί να μην πέτυχε τα νούμερα που σημείωσαν τα υπόλοιπα της παρέας. Ας μην ξεχνάμε όμως πως πρόκειται για ένα αυτοκίνητο με βάρος που ξεπερνά τους δύο τόνους, με λάστιχα Pirelli P Zero διάστασης 235/45 R20. Μιλάμε για μία premium πρόταση με ξεχωριστό χαρακτήρα και σοβαρή ποιότητα κύλισης. Και είναι θετική η πληθώρα ρυθμίσεων ανάκτησης και ηλεκτρικής διαχείρισης που προσφέρει ο κατασκευαστής.
Η εταιρεία δίνει μέση κατανάλωση κατά WLTP 17,7 kWh/100 km και αυτονομία 426 km. Τα νούμερα αυτά, υπό φυσιολογικές-μικτές συνθήκες δεν δείχνουν ρεαλιστικά. Για όποιον όμως κινείται έξυπνα εντός του αστικού ιστού χωρίς να σπαταλά ενέργεια, είναι εφικτά ακόμα και καλύτερα. Οπότε προφανώς, η Mercedes-Benz EQA 250 μας άφησε θετικές εντυπώσεις.
Τεχνολογία BEV, ασύγχρονος ηλεκτρικός κινητήρας, μπαταρία ιόντων λιθίου 66,6 kWh (ωφέλιμη)
Συνδυαστική απόδοση 190 PS, 375 Nm
Μετάδοση Στους εμπρός τροχούς, κιβώτιο σταθερής σχέσης
Διαστάσεις 4.463 x 1.834 x 1.620 mm
Χώρος αποσκευών 340 lt
Βάρος 2.040 kg
Τιμή Από €49.590
ΦΟΡΤΙΣΗ-ΧΡΟΝΟΣ
Μέγιστη φόρτιση AC11 kW
Μέγιστη φόρτιση DC 100 kW
Χρόνος φόρτισης στα 11 kW 5h 45'
Χρόνος φόρτισης στα 100 kW 30’ (10-80%)
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ*
Εθνική οδός 23,7 kWh
Δίκτυο περιφέρειας eco 16,8 kWh
Δίκτυο περιφέρειας normal 21,0 kWh
Αστικός κύκλος 15,1 kWh
Μέτρηση DRIVE*, Μετρήσεις κατασκευαστή
Δείτε τι κατανάλωσαν και πώς τα υπόλοιπα BEV του Eco Race 2022