Δοκιμάζουμε την BMW iX3

Δοκιμάζουμε την BMW iX3

Το δεύτερο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της BMW ανήκει στην οικογένεια των Χ και είναι ένα πολύ ενδιαφέρον SUV με κορυφαία τεχνολογία ακόμα και σε τομείς που δε φαντάζεσαι.

Για την BMW έχει έρθει η ώρα να εξαργυρώσει την εμπειρία που θεμελίωσε με το πρωτοποριακό σε όλα του i3. Το 2013 που παρουσιάστηκε δεν ήταν μόνο ένα μοναδικό σχήμα, αλλά μια πραγματική επανάσταση σε επίπεδο κατασκευής και συστήματος κίνησης, γι’ αυτό και -με δύο αναβαθμίσεις στην μπαταρία- παραμένει επίκαιρο.

Εφτά χρόνια μετά, η εταιρεία παρουσίασε το δεύτερο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της, που είναι βασισμένο επάνω σε -τι άλλο;- ένα από τα SUV της. Κάπως έτσι, η X3 που αποτέλεσε τη βάση έγινε η πρώτη BMW με εκδόσεις βενζίνης, πετρελαίου, plug-in υβριδικές και τώρα ηλεκτρική.

The power of choice
Η απάντηση στην ερώτηση «γιατί όχι ένα αυθύπαρκτο μοντέλο;», είναι πως μέχρι σήμερα η ζήτηση δε δικαιολογούσε αυτή την επένδυση. Μοιραία η iX3 ασπάζεται σαφώς την εικόνα μιας συμβατικής Χ3, φροντίζοντας να δείχνει αρκετά διαφορετική πάντως.

Η νέα μάσκα με τα πολύ λιγότερα ανοίγματα, τα προαιρετικά μπλε διακριτικά στο αμάξωμα και οι νέες 19άρες ζάντες είναι οι κύριες διαφορές. Να αναφέρουμε πως οι συγκεκριμένες ζάντες παράγουν 5% λιγότερη αεροδυναμική αντίσταση και ζυγίζουν 15% λιγότερο από τις αντίστοιχες των συμβατικών μοντέλων, ενώ είναι ντυμένες με λάστιχα χαμηλής αντίστασης κύλισης δίνοντας τελικά έως 10 km επιπλέον αυτονομία στον κύκλο WLTP.

Στις διαστάσεις δεν υπάρχουν σημαντικές διαφορές. Το πλάτος (1,89 m) και το μεταξόνιο (2,86 m) είναι ακριβώς ίδια, ενώ στα 4,73 m το μήκος της iX3 είναι μόλις 2,5 cm μεγαλύτερο και προκύπτει από τους διαφορετικούς προφυλακτήρες. Το συνολικό ύψος είναι σχεδόν ένα πόντο χαμηλότερο λόγω της διαφορετικής ρύθμισης στα εμπρός γόνατα και τους πίσω πολλαπλούς συνδέσμους, ενώ σημαντικά μικρότερη (δεν ανακοινώνεται πόσο) είναι η απόσταση από το έδαφος λόγω της μπαταρίας που βρίσκεται στο πάτωμα.

BMW iX3

Το βάρος της είναι περίπου 520 kg και ακριβώς λόγω της θέσης της χαμηλώνει το κέντρο βάρος κατά 74 mm σε σχέση με μια X3 xDrive30i. Γι’ αυτό και δεν αισθάνεσαι την επιπλέον μάζα να επιδρά αρνητικά στη συμπεριφορά του αυτοκινήτου στο δρόμο. Το ηλεκτρικό SUV της BMW είναι ισορροπημένο έχοντας κατανομή βάρους 43% εμπρός και 57% πίσω, οπότε μπορεί να κινείται σβέλτα έχοντας τέλειο έλεγχο του αμαξώματος. Ο τρόπος με τον οποίο η ισχύς ρέει από τον κινητήρα στο δρόμο είναι αφενός βελούδινος αφετέρου απόλυτα ελεγχόμενος, οπότε η πίσω κίνηση δίνει μια ευπρόσδεκτη ζωντάνια στην ουρά όταν γλιστράει αλλά μέχρι εκεί.

Επιπρόσθετα το τιμόνι έχει ωραίο ζύγισμα και σωστό βάρος, ενώ το πεντάλ του φρένου αξιοσημείωτα καλή αίσθηση για ηλεκτρικό μοντέλο. Σε ό,τι έχει να κάνει με την επιτάχυνση, εάν εξαιρέσεις το οικονομικό πρόγραμμα οδήγησης που εστιάζει μονοδιάσταστα στη χαμηλή κατανάλωση, το γκάζι δεν λείπει και καταλαβαίνεις πως οδηγείς ένα αυτοκίνητο που σύμφωνα με το εργοστάσιο κάνει 0-60 km/h σε 3,7” και 0-100 km/h σε 6,8”.

Το βασικό χαρακτηριστικό ωστόσο, είναι η απίστευτη ποιότητα κύλισης. Δεν ακούς σχεδόν τίποτα ανεξάρτητα από την ταχύτητα οπότε η ησυχία είναι απόλυτη, εκτός κι εάν ενεργοποιήσεις το σύστημα που παράγει τεχνητό ήχο θερμικού κινητήρα ώστε να κάνει την εμπειρία πιο ενδιαφέρουσα.

Ανεξάρτητα από το εάν θα σου αρέσει ή όχι, είναι ένα στοιχείο που δίνει ξεχωριστό τόνο σε μια καμπίνα που θυμίζει εκείνη της X3 μα έχει σαφώς πιο δυνατό τεχνολογικό άγγιγμα. Ειδικά στον πίνακα οργάνων, καθώς και τη συνδεσιμότητα η οποία βρίσκεται σε κορυφαίο επίπεδο δυνατοτήτων και ευχρηστίας. Στην ευρυχωρία δεν έχει αλλάξει τίποτα ούτε για οδηγό-συνοδηγό ούτε στο πίσω κάθισμα, οπότε η μόνη διαφορά αφορά στις αποσκευές για τις οποίες υπάρχουν πλέον 510 lt αντί για 550. Αυτό που επίσης δεν έχει αλλάξει είναι η κορυφαία ποιότητα, ώστε τελικά να απολαμβάνεις το high-tech περιβάλλον από όλες τις απόψεις και με όλες τις αισθήσεις.

Πέρα από τους αριθμούς
Η BMW εφοδίασε το iX3 με την πιο σύγχρονη γενιά ηλεκτρικού συστήματος που διαθέτει, η οποία ονομάζεται eDrive Gen5 και είναι εξελιγμένη σε μεγάλο βάθος. Για παράδειγμα ο κινητήρας είναι μεν σύγχρονος, αλλά όχι μόνιμου μαγνήτη. Η διέγερσή του ρότορα γίνεται με ηλεκτρικό ρεύμα και είναι η πρώτη φορά που κάτι τέτοιο υλοποιείται σε κινητήρα με ισχύ πάνω από 100 kW.

Το πρώτο πλεονέκτημα από αυτό είναι ο ιδανικός τρόπος με τον οποίο αποδίδονται τα 400 Nm (0-5.000 ) και οι 286 PS. Η πολύ αθόρυβη λειτουργία ακόμα και στις 17.000 rpm του ορίου είναι ακόμα ένα προσόν, ενώ τουλάχιστον εντυπωσιακός είναι ο βαθμός απόδοσης που αγγίζει το 93%. Ωστόσο υπάρχει ένα ακόμα σημαντικό προτέρημα που δεν έχει να κάνει με τον κινητήρα τον ίδιο: Καθότι δεν υπάρχει μαγνήτης δεν απαιτούνται σπάνια ορυκτά υλικά, με ό,τι θετικό αυτό συνεπάγεται για τον πλανήτη, ενώ ταυτόχρονα χρησιμοποιείται 67% λιγότερο κοβάλτιο (ανά kW) από το μέσο όρο.

BMW iX3

Ο κινητήρας βρίσκεται πίσω και κινεί τους πίσω τροχούς, αφού η BMW έκρινε πως αυτό είναι αρκετό για το κοινό αυτού του αυτοκινήτου. Ζυγίζει σχεδόν 115 kg μαζί με τα ηλεκτρονικά ισχύος και το κιβώτιο, οπότε από κοινού αποτελούν μια μονάδα που αποδίδει εξαιρετικά και δεν καταναλώνει πολύ.

Αντίστοιχα εξελιγμένη είναι και η μπαταρία, που έχει 30% μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα σε σχέση με εκείνη του σημερινού i3. Ζυγίζει σχεδόν 520 kg τα οποία δε θεωρούνται υπερβολικά, όπως δε θεωρείται υπερβολική και η αύξηση του βάρους κατά 350 kg σε σχέση με μια X3 xDrive20d. Η συστοιχία αποτελείται από 188 πρισματικές κυψέλες που χωρίζονται σε 10 ανεξάρτητα modules, τα οποία ελέγχονται ξεχωριστά για να έχουν τη μέγιστη διάρκεια ζωής. Αυτό είναι κάτι που ουσιαστικά θα τους επιτρέψει να χρησιμοποιηθούν και για άλλους σκοπούς μόλις η χρήση τους στο αυτοκίνητο ολοκληρωθεί.

Η μικτή χωρητικότητα είναι 74 kWh κάτι που σημαίνει πως η αυτονομία στον κύκλο WLTP φτάνει τα 460 km, με δεδομένες τις σχεδόν 19 kW/100 km που ανακοινώνει η BMW κι εμείς με ευκολία επιβεβαιώσαμε στους δρόμους της Γερμανίας. Από αυτή την ακτίνα δράσης, περίπου το 25% είναι αποτέλεσμα της, επίσης πολύ εξελιγμένης, ανάκτησης ενέργειας. Με το κιβώτιο στο D υπάρχουν τέσσερις βαθμίδες εκ των οποίων η πιο ενδιαφέρουσα ονομάζεται Adaptive και με τεχνητή νοημοσύνη καθορίζει την ένταση της ανάκτησης άρα και της επιβράδυνσης.

Για να το καταφέρει διαβάζει τι υπάρχει εμπρός από το αυτοκίνητο και αντλεί πληροφορίες από το σύστημα πλοήγησης, οπότε για παράδειγμα όταν αφήνεις το γκάζι σε έναν άδειο αυτοκινητόδρομο η iX3 ρολάρει ελεύθερα, ενώ πλησιάζοντας μια διασταύρωση ή ένα άλλο αυτοκίνητο φρενάρει μέχρι να σταματήσει. Σύμφωνα με την BMW αυτό καλύπτει το 90% των περιπτώσεων επιβράδυνσης σε καθημερινές συνθήκες.

Επόμενη γενιά
Η κορυφαία μελέτη της iX3 ως ηλεκτρικό μοντέλο, ολοκληρώνεται με την τεχνολογία φόρτισης. Όχι τόσο με την εξαιρετική μέγιστη ισχύ των 150 kW σε συνεχές ρεύμα που δίνει 80% της χωρητικότητας σε 34’, όσο σε άλλες λεπτομέρειες. Όπως για παράδειγμα στο γεγονός ότι η ταχύτητα της ταχυφόρτισης είναι μέγιστη αρχικά ώστε να δίνει 100 km με μόλις 10’ στην πρίζα, ενώ σταδιακά μετριάζεται ώστε η μπαταρία να προστατεύεται από την κόπωση.

Το σύστημα φόρτισης αποτελείται από μόνο μια συσκευή -το i3 έχει τέσσερις- οπότε είναι ελαφρύ και κόμπακτ, ενώ για οικιακή φόρτιση υποστηρίζει 7,4 kW σε μονοφασική και 11 kW σε τριφασική εγκατάσταση. Με τη σειρά του αυτό σημαίνει κάτι παραπάνω από 10 και 7,5 ώρες αντίστοιχα για πλήρη φόρτιση.

BMW iX3

Η BMW στέκεται επίσης στην in-house -από το 2008- εξέλιξη και κατασκευή των μπαταριών. Σε αυτή την αναφορά, γίνεται ειδικός λόγος στην προέλευση του λιθίου και του κοβαλτίου, τα οποία η εταιρεία προμηθεύεται απευθείας από πιστοποιημένα ορυχεία στο Μαρόκο και την Αυστραλία. Έτσι έχει τον έλεγχο της προέλευσής τους και μπορεί να εγγυάται για το σεβασμό στο περιβάλλον, όπως άλλωστε κάνει με το ποσοστό ανακύκλωσης που αγγίζει το 96% καθώς και τη δέσμευση πως κάθε ηλεκτρικό της μοντέλο εκπέμπει σημαντικά λιγότερο CO2 σε ολόκληρο τον κύκλο της ζωής του από το αντίστοιχο συμβατικό του. Για την περίπτωση της iX3, αυτό σημαίνει περίπου 30% εάν φορτίζεις με «κανονικό» ρεύμα και το διπλάσιο εάν φορτίζεις με «πράσινο». Καθόλου άσχημα για ένα SUV με βάρος που ξεπερνάει τους δύο τόνους.

Τι λέει το DRIVE
Το δεύτερο ηλεκτρικό της BMW είναι μελετημένο στη λεπτομέρεια, αποτελώντας όχι μόνο ένα μοδάτο SUV με εξαιρετική κύλιση και ποιότητα αλλά κι ένα μοντέλο που υπηρετεί πραγματικά το σεβασμό στο περιβάλλον.
Τιμή από €64.200
Τεχνολογία BEV, σύγχρονος ηλεκτρικός κινητήρας ESM, μπαταρία 74,0 kWh (καθαρή), κίνηση πίσω, κιβώτιο σταθερής σχέσης
Απόδοση 286 PS/6.000 rpm, 400 Nm/0-5.000 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,8”
Τελική ταχύτητα 180 km/h (ηλ. περιορισμένη)
Αυτονομία 510-520 km (WLTP: 450-459 km)
Εκπομπές CO2  0 g/km
Διαστάσεις 4.734 x 1.891 x 1.668 mm
Χώρος αποσκευών 510 lt
Βάρος 2.185 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube