Το πλάνο της Skoda μέχρι το 2020 είναι σαφέστατο: Φουλ επίθεση. Με μια στρατηγική που για το άμεσο μέλλον περιλαμβάνει την παρουσίαση ενός νέου μοντέλου κάθε έξι μήνες, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία περί αυτού. Είναι ο δρόμος που η εταιρεία πιστεύει ότι θα την οδηγήσει στην άνοδο των πωλήσεων που θέλει.
Το Rapid αποτελεί το πρώτο από αυτά τα μοντέλα κι ένα από τα πιο σημαντικά, καθότι αναμένεται το δεύτερο σε πωλήσεις Skoda πίσω από το Octavia -Octavia5 στην ελληνική αγορά. Στην γκάμα της Skoda θα τοποθετηθεί μεταξύ του Fabia και του Octavia5, το οποίο μελλοντικά θα του αφήσει και περισσότερο χώρο δράσης, μιας και θα μεγαλώσει σημαντικά σε διαστάσεις. Μάλιστα το νέο Octavia θα είναι και το πρώτο Skoda που θα πατά στη νέα πλατφόρμα της Volkswagen, με τον κωδικό MQB.
Συγχρονισμός
Το Rapid είναι ένα κόμπακτ αυτοκίνητο και αυτού του μεγέθους τα μοντέλα κατέχουν το 33% της πίτας των πωλήσεων στο παγκόσμιο στερέωμα. Με δεδομένο λοιπόν ότι η ίδια η Skoda το χαρακτηρίζει ως «το κατάλληλο αυτοκίνητο στην κατάλληλη στιγμή για τις ανάγκες της αγοράς», το Rapid θα έπρεπε να είναι όσο καλύτερο μπορούσε.
Γι’ αυτό και ακολουθήθηκε μια πολυσυλλεκτική μέθοδος για το πλαίσιο και τα μηχανικά μέρη. Δεν είναι σαφές το πού ακριβώς βασίζεται, όμως το σίγουρο είναι ότι μιλάμε για ένα πάτωμα που έχει μεγαλύτερο μεταξόνιο από ένα Golf ή ένα Octavia5 κι αυτό θέτει πολύ γερά θεμέλια για τεράστια ευρυχωρία. Αυτός εξάλλου ήταν και ο κύριος στόχος του Rapid και του λόγου το ασφαλές αποδεικνύεται μόλις κάτσεις στο πίσω κάθισμά του. Τα Skoda έχουν μια πλούσια σύγχρονη ιστορία σε ό,τι έχει να κάνει με την ευρυχωρία τους και το Rapid την ασπάζεται πλήρως: Ο διαθέσιμος χώρος είναι μεγαλύτερος ακόμα και από αυτόν του Octavia5. Το μόνο που δεν είναι εντυπωσιακό είναι το πλάτος, όμως αυτό είναι απόλυτα αναμενόμενο από ένα κόμπακτ αυτοκίνητο.
Εξαιρετική είναι και η χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ: Με τα 550 λίτρα που χωρά, σίγουρα θα δυσκολευτείς να το γεμίσεις.
Κατά τα άλλα δεν υπάρχει κάτι που να σε ξενίζει στο Rapid. Η θέση οδήγησης είναι όσο καλή την ξέρουμε από όλα τα Skoda, δηλαδή βολική για όλους, όπως και η εργονομία που δεν έχει κάποιο αξιοπρόσεκτο μείον.
Σύμφωνοι, τα πλαστικά δεν είναι από το πάνω-πάνω ράφι, αλλά η συναρμολόγησή τους ικανοποιεί και τον πλέον απαιτητικό και σου δίνει τη στιβαρή αίσθηση που θέλεις. Και μεταξύ μας, οι πρακτικές θήκες που υπάρχουν είναι ένα πιο χρήσιμο προσόν της καμπίνας.
Πρώτης γραμμής
Ο 1.600άρης τουρμποντίζελ της Skoda (της VW δηλαδή) δουλεύει ραφιναρισμένα για τα μέτρα των ντίζελ και η ηχομόνωση τα βγάζει πέρα μια χαρά με το δύσκολο έργο της. Υπάρχει σε δύο εκδόσεις ισχύος, μια με 90 και μια με 105 ίππους. Εμείς οδηγήσαμε τη δυνατή που αποδίδει 25,5 kgm ροπής. Συνεργάζεται με ένα απλωμένο σε κλιμάκωση 5άρι κιβώτιο που έχει εύχρηστο λεβιέ, ενώ είναι και πολύ οικονομικός. Σε μικτές συνθήκες οδήγησης και χωρίς να το σκεφτόμαστε και πολύ, είδαμε 6,5 λίτρα/100 km.
Ο κινητήρας μπορεί να μην έχει την ευστροφία που θέλεις, έχει όμως την απαραίτητη ροπή για να μη χαμπαριάζει όταν φορτώνεις το αυτοκίνητο. Και το Rapid έχει σχεδιαστεί για να αντεπεξέρχεται με υπευθυνότητα στα οικογενειακά βάρη, κάτι που φαίνεται από το γεγονός ότι υπάρχει και «heavy duty» ρύθμιση της ανάρτησης για όποιον έχει τέτοια ανάγκη.
Η ανάρτηση του Rapid αποτελείται από γόνατα Μακφέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Είναι μια επιλογή που έγινε για εξοικονόμηση τόσο χώρου όσο και χρήματος. Η ρύθμισή της σαφώς και ευνοεί την άνεση, δίνει όμως και μεγάλη σταθερότητα στο πάτημα. Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι τα αυτοκίνητα που οδηγήσαμε ήταν προ-παραγωγής, γι’ αυτό και είχαν διαφορές στο set-up τους. Πετύχαμε όμως μερικά με την ιδανική ρύθμιση που απόσβεναν πολύ καλά και χωρίς θόρυβο, τόσο τις μικρές ανωμαλίες σε κατσαρό οδόστρωμα όσο και τις μεγάλες λακκούβες.
Η κλίση στις στροφές είναι ομολογουμένως αισθητή και το τιμόνι έχει την κλασική αίσθηση για Skoda: Το νιώθεις κάπως αργό, αλλά η ουσία είναι ότι τελικά καταλαβαίνεις επαρκώς το τι κάνουν οι εμπρός τροχοί. Πρέπει επίσης να αναφέρουμε ότι όλα τα αυτοκίνητα που οδηγήσαμε είχαν σύστημα ελέγχου της ευστάθειας, με πολύ αποτελεσματική και διακριτική λειτουργία, ακόμα και σε δρόμους-ποτάμια από τη βροχή.
Αυτοκίνητο-κλειδί
Εκτός από τη σημασία που του δίνουν οι μεγάλες εμπορικές προσδοκίες της Skoda, το Rapid είναι σημαντικό και για έναν ακόμα λόγο. Πρόκειται για το αυτοκίνητο που εισάγει τη νέα σχεδιαστική φόρμα της Skoda, με τη νέα μάσκα και το νέο –επίσης μεγαλύτερο απ’ ό,τι το ξέραμε- σήμα της εταιρείας.
Το αποτέλεσμα είναι αναντίρρητα θετικό. Το σήμα κατατεθέν είναι οι «καθαρές» επιφάνειες, που είναι πολύ ισορροπημένες και το κάνουν να αρέσει σε όλους. Κι αυτό δεν είναι ιδιαίτερα εύκολο για ένα κόμπακτ αμάξωμα με σεντάν αναφορές.
Το ίδιο ισχύει και για το εσωτερικό που φαίνεται ότι έχει σχεδιαστεί με μεράκι. Υπάρχουν μερικές έξυπνες λεπτομέρειες, όπως το φωσφοριζέ γιλέκο που έχει ειδική θήκη κάτω από το κάθισμα του οδηγού, η μοκέτα του πορτμπαγκάζ που από την ανάποδη μεριά είναι λαστιχένια ώστε να μπορείς να φορτώσεις λερωμένα αντικείμενα καθώς και ότι μπορεί να εξοπλιστεί με όλη την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε συστήματα πολυμέσων.
Το Rapid θα ξεκινήσει την πορεία του στην Ελλάδα το Νοέμβριο σε τιμή που δεν έχει καθοριστεί ακόμα, αλλά εκτιμούμε ότι θα ξεκινά από τα 14.000 ευρώ. Αυτό από μόνο του είναι ένα δυνατό όπλο, πόσω μάλλον σε συνδυασμό και με τις δυνατότητες του αυτοκινήτου.
TECH INFO Rapid 1.2 TSI 86 PS
Εκτός από το 1.600άρι τουρμποντίζελ, οδηγήσαμε και το Rapid με τον 1.200άρη TSI κινητήρα, στη βασική έκδοση με τους 86 ίππους.
Πρακτικά η δύναμη δε θα σου λείψει ποτέ, αν και με ένα 6άρι κιβώτιο αντί για το χειροκίνητο 5άρι τα πράγματα θα ήταν ακόμα καλύτερα. Το μόνο που θα πρέπει να ξέρετε είναι ότι κάτω από τις 1.800 σ.α.λ. είναι αδύναμος.
Ωστόσο με δεδομένο ότι αυτή θα είναι η βασική έκδοση του μοντέλου, η τελική ετυμηγορία είναι σίγουρα θετική.
Τι λέει το DRIVE
Τελικά όντως είναι το σωστό αυτοκίνητο στην κατάλληλη στιγμή για τη Skoda. Έχει τεράστιους χώρους, καλή κατασκευή και όπως όλα δείχνουν, τη σωστή τιμή.
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 4v, 2 ΕΕΚ, τούρμπο, common rail, άμεσος ψεκασμός, 105 PS/4.400 rpm, 25,5 kgm/1.500-2.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων
Επιδόσεις 0-100 km/h 10,6”, τελική 190 km/h
Μέση κατανάλωση 4,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 114 gr/km
Τιμές κατασκευαστή