Η Seat είναι μάλλον σε δύσκολη θέση αυτή τη στιγμή. Είναι η μόνη μάρκα του γκρουπ της VW που βρίσκεται οικονομικά στο κόκκινο, με τις πωλήσεις της να παρουσιάζουν κάμψη κάθε χρόνο.
Οι συνθήκες από την άλλη δεν βοηθούν και η δυνητικά δυνατή εγχώρια αγορά της ταλανίζεται από την ευρωπαϊκή οικονομική κρίση. Οπότε το ολοκαίνουργιο Leon τρίτης γενιάς είναι κάτι που η Seat επιθυμούσε διακαώς.
Από τη μια αποτελεί το βασικό μοντέλο της και από την άλλη, ποιο άλλο αυτοκίνητο θα μπορούσε καλύτερα να αναλάβει το ρόλο του πρεσβευτή για το πρόγραμμα ανασύνταξης και αναπροσανατολισμού της εταιρείας; Όπως και να το κάνουμε λοιπόν, το Leon για τη Seat είναι χιτ. Αν δε πηγαίνει στο δρόμο όσο ωραίο δείχνει, τότε η Seat κρατά στα χέρια της ένα γεννημένο νικητή.
Τρίτο και καλύτερο
Αδελφό με το τελευταίο Audi A3 και το νέο VW Golf, το νέο Leon μοιράζεται μαζί τους το 55% των δομικών, μηχανικών και ηλεκτρολογικών εξαρτημάτων του. Το μικρομεσαίο χάτσμπακ της Seat με την έντονη παρουσία είναι το τρίτο αυτοκίνητο του γκρουπ στη σειρά που χρησιμοποιεί την πολυδιαμορφώσιμη πλατφόρμα ΜQB, συνδυασμένη επίσης με νέα ή βελτιωμένα 4κύλινδρα μοτέρ.
Αισθητικά φροντισμένο και σαφώς διαφοροποιημένο από τον 5θυρο ανταγωνισμό, το νέο Leon έχει ποντάρει στο υψηλό τεχνολογικό υπόβαθρο που έχουμε ήδη γνωρίσει στο Ibiza και που έλκει την καταγωγή του από τα εντυπωσιακά πρωτότυπα IBE, IBL και IBX. To look του ενσωματώνει έντονες ακμές, απευθυνόμενο σε σαφώς νεότερους αγοραστές απ’ ό,τι το Α3 και το Golf. Μπορείς λοιπόν να το αγαπήσεις ή να το μισήσεις, αλλά δεν μπορείς να αρνηθείς ότι η κοψιά του είναι ξεχωριστή.
Μαζί με το διακριτικά αλλαγμένο εταιρικό «S» στη μάσκα και στο πίσω καπό, το Leon είναι από τα πρώτα μοντέλα στην κατηγορία του που θα διατίθεται προαιρετικά με φουλ LED φώτα εμπρός. Ένα στοιχείο που προορίζεται να γίνει χαρακτηριστικό γνώρισμα για όλα τα μελλοντικά μοντέλα της Seat, σύμφωνα με τον Ματίας Ράμπε, επικεφαλής του τμήματος έρευνας και εξέλιξης.
Με 4,26 m μήκος, 1,82 πλάτος και 1,46 ύψος, το νέο Leon είναι πέντε πόντους κοντύτερο, πέντε πόντους πιο φαρδύ και μισό πόντο πιο ψηλό από το απερχόμενο μοντέλο. Το μεταξόνιο μεγάλωσε επίσης κατά 5,8 πόντους, φτάνοντας τα 2,64 m, βελτιώνοντας τη χωροταξία της καμπίνας και γενικότερα την πρακτικότητα.
Η χρήση της πλατφόρμας MBQ παρέχει σημαντική εξοικονόμηση σε βάρος. Η αρχιτεκτονική της καθώς και ο κατά επτά φορές περισσότερος χάλυβας υψηλής αντοχής που χρησιμοποιήθηκε στη δομή του αμαξώματος, επέφερε ελάφρυνση μέχρι 90 kg.
Πέντε και άλλα πέντε
Ως μέρος της προσπάθειας της Seat να τονώσει τη εμπορική γοητεία της, το νέο Leon θα προσφέρεται με ευρύτερη γκάμα εγκάρσια τοποθετημένων 4κύλινδρων μοτέρ σε σχέση με πριν. Στην αρχική γκάμα περιλαμβάνονται πέντε βενζινοκινητήρες τούρμπο με άμεσο ψεκασμό και άλλοι πέντε τουρμποντίζελ, που όμως δεν θα είναι διαθέσιμοι όλοι από το λανσάρισμα του αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Το Φεβρουάριο που θα δούμε το αυτοκίνητο στις εκθέσεις θα υπάρχουν διαθέσιμοι οι δύο 1.400άρηδες TSI, με 122 PS και 140 PS, και ο 1.600άρης TDI με τους 105.
Για αρχή επιλέξαμε να οδηγήσουμε στη Μάλαγα το Leon με το 1.400άρι TSI με τα 140 PS. Όλα τα μοτέρ εκτός από το βασικό βενζινοκίνητο και το βασικό ντίζελ εφοδιάζονται στάνταρ με σύστημα stop/start και σύστημα ανάκτησης ενέργειας από το φρενάρισμα. Επιπλέον, μόνο τα δυνατά ντίζελ χρησιμοποιούν πίσω ανάρτηση με πολλαπλούς συνδέσμους, ενώ τα υπόλοιπα αρκούνται στην πιο οικονομική και λιγότερο(;) αποτελεσματική λύση του ημιάκαμπτου άξονα.
Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι τα μοντέλα FR εξοπλίζονται με το Seat Drive Profile, ένα σύστημα που επιτρέπει στον οδηγό να αλλάζει τα χαρακτηριστικά του ηλεκτρομηχανικού τιμονιού, τη χαρτογράφηση του μοτέρ και το θόρυβό του, μέσω τριών προγραμμάτων: Eco, Normal και Sport.
Το εντυπωσιακό νέο Leon είναι σφόδρα βελτιωμένο σε σχέση με το αυτοκίνητο που αντικαθιστά. Καλύτερο σε κάθε τομέα που μπορείς να φανταστείς, διατηρεί τη στόχευσή του στις επιδόσεις και τα οδικά χαρακτηριστικά που έκαναν το προηγούμενο μοντέλο τόσο δημοφιλές μεταξύ των σπορ οδηγών. Αλλά χάρη στη υπέρ-άκαμπτη πλατφόρμα MQB, το σασί του Leon έδωσε τέτοια άνεση κύλισης και ραφινάρισμα που το φέρνουν ευθέως αντιμέτωπο με τα κορυφαία μοντέλα σε αυτούς τους τομείς. Από την άλλη εικάζουμε ότι θα αντιπροσωπεύει και μια εξαιρετική σχέση τιμής/αξίας.
Σα δεν ντρέπονται
Το ίδιο φρέσκο αισθητικό μοτίβο συνεχίζεται και στην καμπίνα. Το εσωτερικό του Leon κομπορρημονεί για το την εργονομική αρτιότητα, την αντιλαμβανόμενη ποιότητα και την πρακτικότητα. Και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό που κάνει πολλά από τα ακριβότερα και φερόμενα ως premium χάτσμπακ να ντρέπονται.
Το μεγάλο εύρος ρυθμίσεων του καθίσματος και του τιμονιού σου επιτρέπουν να βρεις εύκολα μια θέση οδήγησης στα μέτρα σου. Αν και είναι κοντύτερο από τον προκάτοχό του, το νέο Leon είναι μακρά πιο ευρύχωρο: Περισσότερος χώρος για τους ώμους εμπρός και πίσω και μεγαλύτερος χώρος για τα πόδια των πίσω. Το πορτμπαγκάζ μεγάλωσε κατά 39 lt, φτάνοντας σε μια ανταγωνιστική χωρητικότητα για την κατηγορία με 380 lt. Δυστυχώς το κατώφλι φόρτωσης παρέμεινε άβολα ψηλό, κάνοντας βάσανο τη φόρτωση βαριών αποσκευών.
Η Seat προβλέπει ότι το 1.400άρι Leon που οδηγούμε θα συγκαταλεχτεί μεταξύ των πιο καλοπουλημένων μοντέλων στην ευρωπαϊκή αγορά. Αν και για την ελληνική τολμάμε να προβλέψουμε ότι το 1.200άρι θα είναι το best seller. Βέβαια, η ομαλή φύση και το μεστό τράβηγμα του 1.400αριού δίνει επιδόσεις με το τσουβάλι και εξαιρετική οικονομία στην καθημερινή χρήση. Με βάρος 1.165 kg, το Leon 1.4 TSI πιάνει τα 100 km/h από στάση σε 8,2”, κατεβαίνει το χιλιόμετρο κάτω από τα 30” και τελικιάζει στα 211 km/h, καίγοντας μόλις 5,2 lt/100 km και εκπέμποντας 119 g/km. Αυτό το ραφινάτο μοτέρ ταιριάζει γάντι με το χειροκίνητο 6άρι σασμάν που εκτός της αποτελεσματικής κλιμάκωσης ο λεβιές του είναι γεμάτος αίσθηση, ακριβής και με σωστό βάρος.
Το μεγάλο κατόρθωμα όμως του προσθιοκίνητου Leon το κράτημα και η κύλισή του. Το απερχόμενο μοντέλο ήταν επίσης η χαρά του οδηγού, αλλά έχανε στην καθημερινότητα από τους αντιπάλους του λόγω άνεσης ή καλύτερα μη άνεσης. Σε αυτή την πρώτη γνωριμία μας, το νέο Leon δείχνει να γέρνει τη ζυγαριά προς το σωστό μέρος. Και το παράδοξο είναι πως το κάνει με ημιάκαμπτο άξονα πίσω!
Άσε μου το τιμόνι
Βέβαια μην απατάσθε. Το Leon παραμένει ένα αυτοκίνητο για το οδηγό. Στα πλεονεκτήματά του περιλαμβάνονται καλοζυγισμένο και χωρίς παρασιτικές αντιδράσεις τιμόνι, εξαιρετικός έλεγχος του βάρους από τις αναρτήσεις και μπόλικη πρόσφυση στις στροφές μεσαίας γωνίας.
Τα φαρδιά μετατρόχια, το μακρύ μεταξόνιο και το χαμήλωμα του κέντρου βάρους κάνουν το Leon να πατά στα σίγουρα υπό μεγάλη πίεση. Αλλάζοντας τις ρυθμίσεις του Seat Drive Profile (έξτρα στο 1.4 TSI), η αλλαγή γίνεται για τα καλά αντιληπτή στο άρπαγμα του μοτέρ, αλλά στα υπόλοιπα η άνεση φαίνεται να τα επισκιάζει όλα.
Προφανώς το νέο Leon δεν ισοφαρίζει το ραφινάρισμα που προσφέρει ένα Golf. Αλλά όπως σημείωσε ο Ματίας Ραμπ, δεν ήταν αυτός ο στόχος: «Θέλαμε μια δυναμική αίσθηση, κάτι πιο σπορ». Και αυτό αναντίρρητα το πέτυχαν.
Αν ψάχνεις στην πιάτσα για ένα καινούργιο 5θυρο χάτσμπακ θα ήταν αφελές να μην σκεφτείς το νέο Seat Leon. Φυσικά για ασφαλή και τελική εκτίμηση θα χρειαστεί να περιμένετε μέχρι να το οδηγήσουμε στους ελληνικούς δρόμους και να περάσει όλα τα τεστ δυναμικής ασφαλείας που υποβάλλουμε τα αυτοκίνητα στην πίστα των Μεγάρων. Αλλά η πρώτη εμπειρία μας λέει ότι αυτό το Leon έχει κάνει σημαντικά βήματα βελτίωσης σε όλους ανεξαιρέτως του τομείς και τούτο χωρίς αισθητή αλλαγή στην τιμή του. Βέβαια, με αυτοκίνητα όπως το Golf, το Focus, το i30, το Megane, το Astra και τη Giulietta στο ανταγωνιστικό ρόστερ, η επιτυχία κάθε άλλο παρά εξασφαλισμένη είναι.
Τι λέει το DRIVE
Συνολικά βελτιωμένο. Παραμένει ένα από τα πιο ευχάριστα οδηγικά μικρομεσαία χάτσμπακ.
Τιμή Δεν ανακοινώθηκε
Τεχνολογία 1.395cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 140 PS/4.500-6.000 rpm, 25,5 kgm/1.500-3.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
Επιδόσεις 0-100 km/h 8,2”, τελική 211 km/h
Μέση κατανάλωση 5,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 119 gr/km
Μετρήσεις κατασκευαστή
Τι λέει το DRIVE
Η πρακτική πλευρά του A3 με το επιπλέον πλεονέκτημα του χαμηλού κόστους χρήσης.
Τιμή από €xx.xxx (εκτιμώμενη)
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 105 PS/3.000-4.000 rpm, 25,5 kgm/1.500-2.750 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
Επιδόσεις 0-100 km/h 10,9”, τελική 195 km/h
Μέση κατανάλωση 3,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2 99 gr/km
Μετρήσεις κατασκευαστή