Αν εξαιρέσουμε τα hypercars τύπου LaFerrari και McLaren P1, με την αστρονομική ιπποδύναμη και τιμή, το ολοκαίνουργιο Clio RenaultSport είναι το αυτοκίνητο που περιμέναμε με τη μεγαλύτερη ανυπομονησία να οδηγήσουμε.
Σε επιδόσεις ανά ευρώ, το Clio RS είναι σίγουρα πολύ δυνατό, αφού έχει 200 ίππους, κάνει το 0-100 km/h σε 6,7”, αλλά η τιμή του αναμένεται να είναι κάτω από τα €25.000 όταν θα διατεθεί στην ελληνική αγορά γύρω στο Πάσχα.
Το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε ήταν στην πλούσια έκδοση εξοπλισμού Lux, που έχει στάνταρ αυτόματο κλιματισμό και σύστημα πολυμέσων R-Link με οθόνη αφής 7 ιντσών. Μεταξύ άλλων, το R-Link σου επιτρέπει να ανταλλάσσεις δεδομένα τηλεμετρίας από διάφορες πίστες με άλλους χρήστες. Επιτρέπει επίσης ένα ιδιαίτερο τρικ μέσω του ηχοσυστήματος.
Χάρη σε ειδικούς αλγορίθμους που παρακολουθούν το τι κάνεις με το γκάζι, το κιβώτιο, τα φρένα κ.λπ., το ηχοσύστημα μπορεί να μεταμορφώσει τους ήχους που βγάζει το Clio RS σε εκείνους που έβγαζαν ορισμένα κλασικά αγωνιστικά αυτοκίνητα πίστας και ράλι του παρελθόντος. Οπότε, αν θέλετε το Clio σας να ακούγεται σαν Alpine A110 σε ειδική διαδρομή του Μόντε Κάρλο εδώ και 40 χρόνια, απλά πατάτε το μαγικό κουμπί. Τραβηγμένο; Ίσως, αλλά και πολύ διασκεδαστικό.
Παράλληλα, το Clio RS προσπαθεί να είναι και πιο φιλικό προς το περιβάλλον απ’ ό,τι στο παρελθόν. Γι’ αυτό έχει ένα μικρότερο κινητήρα 1,6 λίτρων, με τούρμπο, που καταναλώνει μόνο 6,3 lt/100km στον τυποποιημένο κύκλο, εκπέμποντας μόλις 144 gr διοξειδίου ανά km, αντί των 190 gr/km του παλιού μοντέλου με τον δίλιτρο ατμοσφαιρικό κινητήρα.
Όμως το σημείο όπου το νέο RS βρίσκεται πραγματικά στην αιχμή της τεχνολογίας είναι το αυτόματο/σειριακό κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, που αποτελεί και τη μοναδική επιλογή. Όλοι αυτοί που δηλώνουν ότι μόνο ένα χειροκίνητο κιβώτιο είναι για οδηγούς, ενώ τα αυτόματα με paddles στο τιμόνι είναι για γκόμενες, θα πρέπει μάλλον να αλλάξουν τροπάρι…
Αυτή ήταν μια ριψοκίνδυνη πρωτοβουλία της Renault και ο χρόνος θα δείξει αν η έλλειψη χειροκίνητου κιβωτίου θα συνδέσει το Clio RS με τα μονοθέσια της Formula 1, όπως επιδιώκει η εταιρεία, ή αν θα αποθαρρύνει υποψήφιους αγοραστές.
Τρία αυτοκίνητα σε ένα
Στα χαρτιά πάντως, το νέο Clio RS προσφέρει αρκετά για να ικανοποιήσει τους φανατικούς της οδήγησης. Διότι, σύμφωνα με τους ανθρώπους της RenaultSport, δεν είναι ένα αλλά τρία αυτοκίνητα κάτω από την ίδια στέγη.
Στη ρύθμιση Normal του νέου προγράμματος λειτουργίας RS Drive, το Clio είναι ένα χαλαρωτικό, πολιτισμένο, άνετο 5θυρο μοντέλο που απλά τυχαίνει να πηγαίνει σαν το διάολο αν πατήσεις τέρμα το γκάζι.
Αν όμως πατήσεις μετά το μαγικό κουμπί, που βρίσκεται πίσω από τον υπερμεγέθη μοχλό ταχυτήτων, ενεργοποιείται η ρύθμιση Sport. Το τιμόνι βαραίνει, οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται ταχύτερες, η απόκριση στο γκάζι αμεσότερη και το traction control επιτρέπει κάποια ολίσθηση. Με μιας, το Clio μεταμορφώνεται σε ένα καυτό χάτσμπακ που μουγκρίζει και σπινάρει (μετρημένα).
Αν πατήσεις το κουμπί μια δεύτερη φορά για να επιλέξεις τη ρύθμιση Race, όλα –θεωρητικά– ανεβαίνουν ένα κλικ παραπάνω, αυτή τη φορά δεν υπάρχει καθόλου έλεγχος της πρόσφυσης και οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται πλήρως χειροκίνητες. Πράγμα που σημαίνει ότι μπορείς να ανεβάσεις τις στροφές στον κόφτη χωρίς το φόβο ότι το κιβώτιο θα ανεβάσει ταχύτητα – κάτι που θα εκτιμήσεις βασικά σε πίστα.
Σ’ αυτό το πρόγραμμα, λέει η RenaultSport, το Clio γίνεται κάτι αντίστοιχο με ένα αγωνιστικό που μπορεί να κυκλοφορεί νόμιμα στο δρόμο. Κι αν κάποιος θέλει ακόμη αμεσότερες αντιδράσεις μπορεί να παραγγείλει (αντί €540 στην Ευρώπη) την ειδική έκδοση Cup που έχει τροχούς 18 ιντσών, 15% σκληρότερα ελατήρια και αμορτισέρ, 3 mm χαμηλωμένη ανάρτηση και πιο γρήγορη κρεμαγέρα. Όταν επιλέξεις Sport –«GTi» είναι στο κάτω-κάτω – παρατηρείς ότι το ρελαντί του βελτιωμένου κινητήρα Nissan Juke Nismo ανεβαίνει. Επιγραφές “Sport” και “RenaultSport” σε πράσινο χρώμα ανάβουν ανάμεσα στα όργανα για να υπογραμμίσουν το γεγονός.
Σπρώχνεις τον λεβιέ αριστερά για να επιλέξεις τη χειροκίνητη λειτουργία και ο αριθμός 1 εμφανίζεται στο ταμπλό, δίπλα στο μήνυμα “ESC sport”, που δείχνει ότι το ηλεκτρονικό διαφορικό e-diff έχει μερικώς απενεργοποιημένο το traction control αλλά δεν είναι ακόμα στη ρύθμιση race (όπου μειώνει την υποστροφή «τσιμπώντας» το φρένο στον αποφορτισμένο εσωτερικό τροχό, όπως κάνει και η McLaren MP4-12C όταν διαισθανθεί ότι έρχεται η καταστροφή).
Παρόλα αυτά όμως λείπει εδώ ένα βασικό συστατικό: η προσωπική εμπλοκή. Η έλλειψη αυτή μπορεί να είναι είτε κάτι άνευ σημασίας είτε μια πραγματική ιεροσυλία, ανάλογα με το τι οδηγός είστε.
Άλλου είδους εμπειρία
Για να είμαστε δίκαιοι, το Clio δεν στερείται αίσθησης ή επικοινωνίας με απόλυτα κριτήρια. Το τιμόνι του είναι εντυπωσιακά ακριβές και με αμεσότητα που αυξάνεται όταν επιλέξεις τις πιο σπορ ρυθμίσεις. Η ανάρτηση είναι εξαιρετικά άνετη σε κάθε δρόμο, πράγμα που οφείλεται και στα νέα υδραυλικά σινεμπλόκ τέρματος που επιτρέπουν τη χρήση λιγότερο σκληρών ελατηρίων και αμορτισέρ. Και ο συνδυασμός του ήχου της εξάτμισης με την πραγματικά ζωηρή επιτάχυνση είναι συναρπαστικός στις ευθείες.
Στον πυρήνα του όμως, το Clio RS είναι ένα πολύ διαφορετικό αυτοκίνητο από τους προκατόχους του. Ειδικά το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη δεν είναι ούτε αρκετά γρήγορο ούτε αρκετά ενστικτώδες στο χειρισμό του ώστε να δικαιολογεί την παρουσία του εδώ. Για να το πούμε ωμά, δείχνει σαν συμβατικό αυτόματο με paddles, καθώς τα κατεβάσματα γίνονται αργά – ακόμα και στη ρύθμιση Race.
Γενικά, το αυτοκίνητο είναι τώρα πολύ πιο φιλικό, πιο μαλακό, σαφώς πιο χρηστικό και πολιτισμένο από τους προκατόχους του. Από την άλλη όμως δεν είναι τόσο ζωντανό και η εμπειρία της οδήγησής του δεν έχει την ίδια ένταση αν βρεθείς στο σωστό δρόμο. Με άλλα λόγια, ο βασικός χαρακτήρας του Clio RS έχει αλλάξει και ως αποτέλεσμα θα εκτιμηθεί από ένα διαφορετικό τύπο αγοραστή. Όσοι όμως λάτρευαν αυτό που πρόσφεραν τα παλιότερα μοντέλα –εκείνη τη σχεδόν μανιώδη αλληλεπίδραση μαζί τους όταν τα οδηγούσαν– μάλλον δεν θα ενθουσιαστούν.
Τι λέει το DRIVE
Σαφώς πιο φιλικό, άνετο και πολιτισμένο από τα παλιότερα Clio RS, όχι όμως τόσο σκληροπυρηνικό, ζωηρό και επικοινωνιακό όσο εκείνα.
Τιμή από €24.500 (κατ’ εκτίμηση)
Τεχνολογία 1.618 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός & τούρμπο, 200 PS/6.000 rpm, 24,5 kgm/1.750-5.500 rpm, αυτόματο/σειριακό κιβώτιο 6 σχέσεων, διπλού συμπλέκτη
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,7”
0-400 m 14,6”
0-1.000 m 27,1”
80-120 km/h με 4η 4,5”
Τελική ταχύτητα 230 km/h
Κατανάλωση 6,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 144 gr/km
Διαστάσεις 4.090 x 1.732 x 1.432 mm
Βάρος 1.204 kg
Στοιχεία κατασκευαστή