Το 500L αποδείχθηκε, σύμφωνα με την ίδια τη Fiat, η μαγική φόρμουλα της επιτυχίας στον ένα χρόνο που βρίσκεται στην παραγωγή. Στην ιταλική αγορά ξεπέρασε σε πωλήσεις τον άμεσο αντίπαλό του, το MINI Countryman, και τους δύο τελευταίους μήνες ακόμα και το VW Golf ενώ είναι το πιο καλοπουλημένο μοντέλο με κινητήρα ντίζελ ανεξαρτήτως κατηγορίας. Επιπλέον, στην Ευρώπη κατέκτησε μερίδιο αγοράς 17% στα κόμπακτ MPV και τον Μάιο ήταν το best-seller στο segment.
Κείμενο: Ανδρέας Κ. Τσαούσης
Η διεύρυνση της γκάμας του 500L είναι λοιπόν μία απόλυτα λογική εξέλιξη. Η πρώτη επιλογή ήταν η κατηγορία των προσιτών μίνι SUV, στην οποία συμμετέχουν ήδη ανταγωνιστές όπως η Peugeot και η Ford, με τα 2008 και EcoSport αντίστοιχα. Όπως αναμενόταν, η έμφαση δόθηκε στην εμφάνιση, με πλαστικά προστατευτικά στους προφυλακτήρες, «φρύδια» στους θόλους και νέους τροχούς 17 ιντσών με «διαμαντένιο» φινίρισμα που είναι της μόδας τελευταία. Μια και το Trekking λανσάρεται ως ένα 500L που δεν φοβάται να λερωθεί διαθέτει 10% μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος συγκριτικά με το απλό μοντέλο, στα 145 mm, λάστιχα M+S και, το κυριότερο, το σύστημα Traction+ ως στάνταρ που λειτουργεί ως ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό μέχρι τα 30 km/h για να διαχειριστεί τη ροπή στους εμπρός τροχούς ανάλογα με τις συνθήκες και να δώσει όσο το δυνατόν περισσότερη πρόσφυση εκτός δρόμου.
Αν και η γκάμα των κινητήρων περιλαμβάνει δύο μοτέρ βενζίνης, τον 16βάλβιδο 1.4 των 95 ίππων (που δεν θα εισαχθεί στη χώρα μας) και τον υπερτροφοδοτούμενο TwinAir που από μόλις 0.9 λίτρα αποδίδει 105 ίππους, οδηγήσαμε την πετρελαιοκίνητη έκδοση με τον νέο 1.6 Multijet II των 105 ίππων και 320 Nm h που είναι σαφώς προτιμότερη από τον μικρότερο 1.3 των μόλις 85 ίππων και, επιπλέον, είναι και η ταχύτερη με τα 100 km/h από στάση να έρχονται σε 12,2’’ και την τελική να φτάνει τα 180 km/h. Ταυτόχρονα είναι και η επιλογή μας από τη γκάμα μια και, λόγω των εκπομπών CO2 (117 g/km, 5 περισσότερα από το 0.9) έχει τέλη κυκλοφορίας 105,3 ευρώ το χρόνο και, στα 4,5 λίτρα/100 km, είναι οικονομικότερο από τη μοναδική βενζινοκίνητη επιλογή. Η τιμή των 22.950 ευρώ είναι κάπως τσουχτερή για την εποχή αλλά, χάρη στα 960 ευρώ της απόσυρσης και την προωθητική ενέργεια της Fiat Auto Hellas που αγγίζει τα 1.400 ευρώ, μόλις που ξεπερνά το όριο των 20.000 (20.120), σχεδόν 2.000 πάνω από το 0.9 TwinAir. Ένα επιπλέον συν είναι ο πλούσιος βασικός εξοπλισμός που περιλαμβάνει από έξι αερόσακους και cruise control μέχρι Bluetooth και οθόνη αφής 5,4 ιντσών.
Η διαδρομή περιελάμβανε Autostrada, χαλαρούς επαρχιακούς δρόμους και ολίγον από πατημένο χώμα. Παρά το αυξημένο ύψος, στην άσφαλτο δεν νιώθεις ότι έχουν γίνει συμβιβασμοί στα δυναμικά χαρακτηριστικά αφού το Trekking είναι ευθύβολο και άνετο. ΟΚ, το τιμόνι δεν θα λάβει εύσημα πληροφόρησης αλλά είναι ακριβές και, εν πάσει περιπτώσει, το αυτοκίνητο δεν είναι προσανατολισμένο στην οδηγική ευχαρίστηση. Για το ρόλο που έχει σχεδιαστεί, αυτή ενός πρακτικού και ευρύχωρου αυτοκινήτου πόλης που μπορεί να πάρει λίγο παραπέρα τα Σαββατοκύριακα, τα καταφέρνει μια χαρά. Αν θέλαμε να γκρινιάξουμε για κάτι αυτό είναι η έλλειψη αποθηκευτικών χώρων στην κεντρική κονσόλα που είναι κατειλημμένη από τα διάφορα χειριστήρια.
Στη συνέντευξη Τύπου αναφέρθηκε ότι το 500L Trekking δοκιμάστηκε στην off-road πίστα του Μπαλόκο και, παρά την έλλειψη τετρακίνησης, αντεπεξήλθε χωρίς προβλήματα. Δεν έχουμε λόγο ν’ αμφισβητήσουμε αυτόν τον ισχυρισμό αλλά θα πρέπει να περιμένουμε την έλευσή του στη χώρα μας τον Ιούλιο και το 4Wheel Drive Test που θ’ ακολουθήσει για να επιβεβαιώσουμε τους ισχυρισμούς αφού το εντελώς πατημένο χώμα με λακκούβες και κλειστές στροφές που αποτέλεσε την εκτός δρόμου διαδρομή ήταν μια πολύ εύκολη δοκιμασία.
Μάρκα «μ’ έφτιαξες»
Δεν είναι μυστικό ότι ο όμιλος δεν βρίσκεται και στα καλύτερά του από άποψη πωλήσεων τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ιταλία, που αποτελούσε ανέκαθεν το «κάστρο» του. Τα εργοστάσια υπολειτουργούν ενώ πέρυσι ο (τότε) πρωθυπουργός Μάριο Μόντι συναντήθηκε με τον CEO του γκρουπ, Σέρτζιο Μαρκιόνε και έλαβε διαβεβαιώσεις πως θ’ αποκατασταθεί η εύρυθμη λειτουργία.
Η στρατηγική του Μαρκιόνε είναι απλή: δίνει έμφαση στα premium προϊόντα, που και μεγαλύτερη απήχηση έχουν και υψηλότερα περιθώρια κέρδους αφήνοντας προς το παρόν στην άκρη τα «καθημερινά» μοντέλα όπως το Punto.
Αν και το 500L απέχει έτη φωτός από τις Maserati Quattroporte και Ghibli που λανσαρίστηκαν πρόσφατα, ελκύει ένα διαφορετικό αγοραστικό κοινό από το παραδοσιακό κοινό της Fiat που το θεωρεί premium προϊόν. Κάτι που συμβαίνει με όλη τη γκάμα του 500 που αυξάνεται και πληθύνεται διαρκώς. Εκτός από το κλασικό, τρίθυρο 500ράκι περιλαμβάνει εκδόσεις κάμπριο, σπορ (με τα σήματα της Abarth), πολυμορφική και, με την προσθήκη του Trekking, εκτός δρόμου.
Εύλογη λοιπόν η ερώτηση που απευθύναμε στα στελέχη της Fiat για το αν σκοπεύουν να κάνουν το 500 μια χωριστή μάρκα στα πρότυπα της BMW με τη Mini. Χαμογέλασαν και παραδέχθηκαν ότι ήδη η οικογένεια του 500 αποτελεί ένα brand μέσα στο ευρύτερο brand, αρνήθηκαν όμως ότι υπάρχουν πλάνα να διαχωριστεί από την μάρκα.
Ωστόσο το γεγονός πως ο λογότυπος της Fiat μόλις και διακρινόταν στο πάνω μέρος των διαφανειών της παρουσίασης ενώ το logo «500» δέσποζε παντού με τεράστια γραμματοσειρά, καθώς και το ότι από όλα τα μοντέλα μόνο το 500 διατίθεται στην αγορά των ΗΠΑ στην οποία μετά από ένα μουδιασμένο ξεκίνημα πουλάει σαν ζεστά hot dogs, μαζί με την προτεραιότητα που δίνει ο Μαρκιόνε στα premium προϊόντα δεν αποκλείει, κατά τη γνώμη μας, ένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Τι λέει το DRIVE
Για το ρόλο που έχει σχεδιαστεί, αυτή ενός πρακτικού και ευρύχωρου αυτοκινήτου πόλης που μπορεί να πάρει λίγο παραπέρα τα Σαββατοκύριακα, τα καταφέρνει μια χαρά.
Τιμή από € 22.950
Τεχνολογία 1.598 cc, τουρμποντίζελ, άμεσος ψεκασμός, 105 PS/3.700 rpm, 32,4 kgm/1.750 rpm
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 12,2”
Τελική ταχύτητα 180 km/h
Μέση κατανάλωση 4,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 117 gr/km
Διαστάσεις 4.352 x 1.784 x 1.667 mm
Βάρος 1.395 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή