Τι θέλει μια Σειρά 1 για να μπει στο κλαμπ Μ; Ένα βελτιωμένο τρίλιτρο μοτέρ από 135i, την πίσω ανάρτηση και το διαφορικό από Μ3 και όσο το δυνατόν πιο mucho παρουσιαστικό
Πρώτα απ’ όλα, έχει τη σωστή εμφάνιση. Όταν τη δεις στην πραγματικότητα, είναι απίθανο να μην εντυπωσιαστείς. Ακόμα και με το καμουφλάζ αυτού του μοντέλου προπαραγωγής, φαίνεται καθαρά ότι δεν πρόκειται για μια χλιαρή βελτίωση της μικρής δίθυρης BMW.
Μπορεί να μην είναι όμορφη. Όμως η μυώδης γραμμή και η χαμηλωμένη ανάρτηση της μικρής Μ αυξάνουν τις προσδοκίες σου για τις επιδόσεις της. Σε προϊδεάζουν πριν ακόμα μπεις μέσα, καθίσεις στο μπάκετ και πατήσεις το κουμπί της εκκίνησης.
Τα νέα, αλουμινένια φτερά της 1 Μ Coupe είναι κατά οκτώ πόντους φαρδύτερα από τα ατσάλινα του νορμάλ μοντέλου, ώστε να υπάρχει χώρος για το αυξημένο εμπρός μετατρόχιο και τη νέα, ειδικά εξελιγμένη πίσω ανάρτηση. Συνδυάστε τα με το χαμήλωμα κατά 10 mm της ανάρτησης και έχετε τη βάση για μια επιθετική εμφάνιση. Αυτή τονίζεται ακόμα παραπάνω από το νέο εμπρός προφυλακτήρα με το χαμηλό σπόιλερ και τους μεγάλους αεραγωγούς ψύξης του 3λιτρου, 6κύλινδρου σε σειρά κινητήρα με τα δύο τούρμπο.
Ένα είναι σίγουρο: Στη νέα Μ δεν λείπει η δύναμη. Ο κινητήρας της είναι μια εξελιγμένη έκδοση εκείνου της Z4 sDrive35iS. Η BMW δεν ανακοινώνει τις ακριβείς προδιαγραφές, όμως ύστερα από μια σειρά κλασικών μετατροπών για την αύξηση των επιδόσεων –μεταξύ άλλων, μεγαλύτερα τούρμπο, αύξηση της πίεσης υπερπλήρωσης και νέα, ειδική χαρτογράφηση– η ιπποδύναμη και η ροπή λέγεται ότι είναι πολύ πάνω από τους 335 ίππους και τα 46 kgm της Ζ4.
Αυτό όμως που σου κάνει εντύπωση από το πρώτο ξεκίνημα, είναι η ελαστικότητα του κινητήρα. Δέχεται αδιαμαρτύρητα να επιταχύνει από τις 1.000 rpm με 6η, ανεβάζοντας στροφές μέχρι τον κόφτη χωρίς κανένα δισταγμό. Εκεί που πραγματικά αποδίδει όμως είναι με τέρμα γκάζι και μικρότερες σχέσεις στο κιβώτιο. Η εν κινήσει επιτάχυνση με 2η δείχνει ανάλογη εκείνης της Μ3 V8 των 420 ίππων: Απίστευτα ζωηρή μέχρι και την κόκκινη γραμμή στις 7.000 rpm.
Η μετάδοση γίνεται μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου 6 ταχυτήτων που είναι και η μόνη επιλογή για τον αγοραστή. Συνδυάζεται πάντως με τον πίσω άξονα της Μ3, κομπλέ με το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό M-diff για καλύτερη οδηγική αίσθηση και πολύ υψηλή ελκτική πρόσφυση. Δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία, αλλά περιμένετε ένα 0-100 km/h σε περίπου 5” και μια τελική ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 250 km/h.
To πρωτότυπο της δοκιμής μας είχε εμφανώς περάσει δύσκολες μέρες και δεν ήταν εντελώς αντιπροσωπευτικό του μοντέλου παραγωγής. H Μ1 Coupe θα κάνει ντεμπούτο στο Σαλόνι του Ντιτρόιτ τον Ιανουάριο, πριν διατεθεί στις ευρωπαϊκές αγορές την άνοιξη. Μας έδωσε όμως σαφείς ενδείξεις θα αποτελέσει σκληρό ανταγωνιστή των κουπέ υψηλών επιδόσεων της αγοράς. Οι αλλαγές στην ανάρτηση έχουν δώσει πολύ πιο σπορ οδική συμπεριφορά από τις άλλες BMW 1, με πιο ζωηρή απόκριση του μπροστινού συστήματος και πολλή παραπάνω πρόσφυση. Το ηλεκτρομηχανικό τιμόνι, παρά την ακρίβειά του, δεν έχει πολλή αίσθηση γύρω από τη θέση της ευθείας, αν και είναι γρήγορο με 2,4 στροφές από τέρμα σε τέρμα.
Το αμάξωμα παίρνει κάποια μικρή αρχική κλίση στις στροφές, αλλά σταθεροποιείται γρήγορα ώστε να νιώθεις ότι δεν γέρνει. Με το έξυπνο διαφορικό να μοιράζει ιδανικά τη ροπή ανάμεσα στους δύο πίσω τροχούς, μπορείς να πατάς τέρμα το γκάζι στην έξοδο χωρίς πρόωρη υπερστροφή ή ενεργοποίηση του συστήματος ελέγχου ευστάθειας. Επιπλέον, η μικρή Μ έχει αποδεκτή κύλιση, ακόμα και με τα 35άρια λάστιχα που φορούσε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας. Είναι σφιχτή, αλλά όχι σε υπερβολικό βαθμό.
Τελικά, σε απόλυτες επιδόσεις και δυναμική συμπεριφορά, η 1 Μ αντιπροσωπεύει ένα αρκετά μεγάλο βήμα εμπρός σε σχέση με την ήδη ταλαντούχα 135i Coupe πάνω στην οποία βασίζεται. Το ερώτημα είναι κατά πόσο οι υποψήφιοι αγοραστές θα είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν τις πολλές χιλιάδες ευρώ που κοστίζει η εγγραφή στην αποκλειστική «λέσχη Μ».
Πάντως, και μόνο λόγω εμφάνισης, η μικρή Μ τα αξίζει.
Τι λέει το DRIVE
Είναι νωρίς ακόμη, αλλά το καινούργιο Μ της BMW στην πρωτότυπη έκδοσή του είναι κάτι παραπάνω από πολλά υποσχόμενο
Κινητήρας
6κύλινδρος σε σειρά, 2.979 cc, 2 ΕΕΚ, δύο turbo , 350 PS/5.900 rpm*, 48,7 kgm/1.400 rpm*
Μετάδοση
Χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
Βάρος 1.600 kg*
Επιδόσεις
0-100 km/h σε 4,9”*, τελική 250 km/h (ηλ. περιοριζόμενη)
Μέση κατανάλωση 9,1 lt/100km
Εκπομπές CO2: άγνωστο
* Κατ’ εκτίμηση