Από όλα τα μοντέλα της BMW τα τελευταία χρόνια, αυτό που απασχόλησε περισσότερο τον υπεύθυνο σχεδίασης της εταιρείας, Adrian van Hooydonk, ήταν η Σειρά 4 κουπέ.
«Από όλα μας τα μοντέλα, τα πιο σημαντικά για εμάς είναι τα κουπέ. Παραδοσιακά, η σχεδιαστική μας γλώσσα εξελίσσεται πρώτα στα δίπορτα μοντέλα μας πριν κατασταλάξει στην υπόλοιπη γκάμα μας», αποκαλύπτει ο Ολλανδός σχεδιαστής. Πράγματι, από την πρώτη ματιά αντιλαμβάνεσαι ότι η Σειρά 4 διαφοροποιείται από την 4πορτη Σειρά 3 περισσότερο απ’ όλους τους προκατόχους της.
Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που αποπνέει αυτοπεποίθηση, με πολύ ελκυστική, χυτή σιλουέτα, που κάθεται σταθερά πάνω στα φαρδιά του μετατρόχια. Όλα τα κλασικά εμφανισιακά στοιχεία των BMW είναι εδώ: Τα έντονα χρωμιωμένα «νεφρά» της μάσκας, το τονισμένο νεύρο στα πλευρά και η τυπική «καμπή Hoffmeister» στο τελείωμα των (σταθερών) πίσω παραθύρων.
Για πρώτη φορά όμως σε μοντέλο βασισμένο στη Σειρά 3, το φαρδύτερο σημείο του αμαξώματος δεν είναι ανάμεσα στους εμπρός θόλους των τροχών, αλλά ανάμεσα στους πίσω, δίνοντας έτσι μεγαλύτερη έμφαση στην πίσω κίνηση.
Το αμάξωμα της Σειράς 4 είναι εντελώς διαφορετικό από της Σειράς 3, σε όλα πλην του μπροστινού καπό που έχει μεταφερθεί αυτούσιο. Το κατά το πλείστον ατσάλινο πλαίσιο λέγεται ότι είναι 25 kg ελαφρύτερο από πριν, ενώ η στρεπτική του ακαμψία έχει αυξηθεί κατά 60%! Η 4άρα είναι μεγαλύτερη από την παλιά 3άρα κουπέ, αλλά όχι τόσο όσο δείχνει οπτικά. Το μήκος έχει αυξηθεί κατά 26 mm, το πλάτος κατά 43 mm, ενώ το ύψος έχει μειωθεί κατά 16 mm. Οι μεσαίες κολόνες της σκεπής διατηρούνται, αν και τα τζάμια στις πόρτες είναι χωρίς πλαίσιο, όπως και πριν.
Παρά τη μεγάλη προσπάθεια διαφοροποίησης της εξωτερικής εμφάνισης της Σειράς 4, πολλά πράγματα στο εσωτερικό θυμίζουν τη Σειρά 3. Το ταμπλό, η οθόνη πολυμέσων και οι διακόπτες έχουν μεταφερθεί με ελάχιστες αλλαγές. Όμως οι πλευρικές επενδύσεις και τα καθίσματα είναι όλα καινούργια, δίνοντας μια πιο πλούσια γενική αίσθηση. Σ’ αυτή την εντύπωση συμβάλλει και ο μηχανισμός που φέρνει μπροστά τη ζώνη ασφαλείας μόλις κλείσεις την πόρτα.
Για να τονιστεί ο σπορ χαρακτήρας, τα μπροστινά καθίσματα είναι τοποθετημένα 9 mm χαμηλότερα απ’ ό,τι στη Σειρά 3, και καθώς η απόσταση του αυτοκινήτου από το έδαφος έχει μειωθεί κατά 10 mm, κάθεσαι στην ουσία 19 mm χαμηλότερα. Το ταμπλό όμως παραμένει στο ίδιο ύψος, δίνοντας την εντύπωση ότι είναι τοποθετημένο ψηλότερα. Τα πίσω καθίσματα είναι και πάλι ατομικά, με χώρισμα στη μέση, και η καμπίνα έχει αρκετό χώρο για τέσσερις ενήλικους επιβάτες.
Τρεις (γνωστοί) κινητήρες αρχικά, άλλοι τρεις σύντομα
Στο λανσάρισμα, γύρω στον Οκτώβριο, η πισωκίνητη Σειρά 4 θα διατεθεί με τρεις διαφορετικούς κινητήρες. Ο μικρότερος θα είναι ο γνωστός 2λιτρος, 4κύλινδρος τουρμποντίζελ των 184 PS στην πιο προσιτή 420d. Πιο πάνω, η 428i θα έχει τον 2λιτρο 4κύλινδρο τούρμπο βενζινοκινητήρα άμεσου ψεκασμού των 245 PS.
Η πρώτη μας οδηγική επαφή πάντως ήταν με την κορυφαία 435i, που έχει τον κλασικό 6κύλινδρο σε σειρά 3λιτρο βενζινοκινητήρα τούρμπο άμεσου ψεκασμού, που αποδίδει 306 PS όπως ακριβώς και στην παλιότερη 335i coupe.
Αρχές του 2014 θα διατεθεί στην αγορά η βασική 420i τον 2λιτρο βενζινοκινητήρα 184 PS και δύο 6κύλινδρες τουρμποντίζελ: η 430d με 258 PS και η –αποκλειστικά τετρακίνητη– 435d xDrive με 313 PS. Για να ανταγωνιστεί την κυρίαρχη στα τετρακίνητα Audi, η BMW θα προσφέρει το ηλεκτρονικό σύστημα τετρακίνησης xDrive ως έξτρα και για τις 420i και 420d.
Η ανάρτηση της 4άρας, με τα πολλά αλουμινένια εξαρτήματα, είναι αντίστοιχη με της 3άρας, με κάποιες τροποποιήσεις. Πρώτα από όλα είναι 10 mm χαμηλότερη. Τα αμορτισέρ είναι μεταβλητής απόσβεσης ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης. Τέλος, υπάρχουν και ενισχύσεις που αυξάνουν την ακαμψία του εμπρός υποπλαισίου στήριξης της ανάρτησης.
Το μεταξόνιο έχει αυξηθεί κατά 50 mm σε σχέση με αυτό της 4θυρης 3άρας, στα 2.810 mm. Και τα μετατρόχια έχουν φαρδύνει κατά 45 mm μπροστά και 80 mm πίσω (στα 1.545 και 1.593 mm αντίστοιχα), διευρύνοντας το ίχνος του αυτοκινήτου στο δρόμο. Οι τροχοί είναι μεγαλύτεροι, με φαρδύτερα λάστιχα. Οι στάνταρ ζάντες είναι 17 ιντσών με λάστιχα 225/50, αν και το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε φορούσε 19άρες με λάστιχα 225/40 μπροστά και 255/35 πίσω.
Η μείωση του συνολικού ύψους δεν έχει ευνοήσει μόνο τη γραμμή του αυτοκινήτου, αλλά σε συνδυασμό με δομικές αλλαγές που έχουν μεταφέρει μεγαλύτερο ποσοστό του βάρους κοντύτερα στο έδαφος, το συνολικό κέντρο βάρους έχει χαμηλώσει κατά 20 mm σε σχέση με αυτό της 3άρας (τώρα βρίσκεται στα 498 mm).
Γνώριμη αίσθηση, εγγυημένη απόλαυση
Η πρώτη εντύπωση από την οδήγηση είναι ότι η 435i δεν δείχνει να διαφέρει πολύ από την παλιά 335i Coupé. Αυτό που τη χαρακτηρίζει είναι ο ραφιναρισμένος χαρακτήρας του κινητήριου συστήματος, τόσο στην πόλη όσο και στον αυτοκινητόδρομο. Αυτό όμως δεν αποτελεί έκπληξη. Η παγκόσμια επιτυχία της BMW τα τελευταία 20 χρόνια οφείλεται κατά μεγάλο μέρος στη συνεχή εξέλιξη των μοντέλων της παραδοσιακής της γκάμας – κι αυτό φαίνεται καθαρά από τη συμπεριφορά αυτού, του τελευταίου της κουπέ.
Παρά τη γνώριμη αίσθηση της 4άρας, δεν αμφισβητούμε την ικανότητά της να σε διασκεδάζει. Από καθαρά οδηγική άποψη, είναι πιο ενδιαφέρουσα από το Audi A5 και τη Mercedes-Benz E-Class coupé. Το ηλεκτρομηχανικό τιμόνι είναι ακριβές, ζωντανό, με αρκετά σωστό βάρος και δυνατή επαναφορά στις χαμηλομεσαίες ταχύτητες.
Οι αναρτήσεις της 435i είναι αισθητά πιο σφιχτές από της 4πορτης 335i, παρέχοντας καλύτερο έλεγχο του αμαξώματος και μεγαλύτερη ευελιξία στις στροφές, στο πρόγραμμα Sport. Η ισορροπία στην είσοδο της στροφής εντυπωσιάζει και τα 19άρια λάστιχα δίνουν μεγάλη πρόσφυση στο μπροστινό μέρος, πράγμα που σου ανεβάζει την αυτοπεποίθηση από την πρώτη κιόλας στροφή.
Όταν αυξήσεις ρυθμό και επιλέξεις το πρόγραμμα Sport Plus για να κάνεις το (απενεργοποιούμενο) σύστημα ελέγχου ευστάθειας DSC+ –που ενεργεί και ως ηλεκτρονικό διαφορικό– λιγότερο παρεμβατικό, ανακαλύπτεις μια επιπλέον διάσταση στη συμπεριφορά της 4άρας και μια διάθεση να διώχνει την ουρά της όταν προκληθεί.
Ο κινητήρας της 435i είναι μια απόλαυση, όπως ήταν και στην 335i Coupé. Έχει έναν ενθουσιώδη χαρακτήρα που τον κάνει εξίσου ευχάριστο όταν βολτάρεις στην πόλη και όταν πιέζεις σε έρημα στροφιλίκια. Η ομαλότητα λειτουργίας του 6κύλινδρου τούρμπο τον κάνει να δείχνει σαν να μην καταβάλλει προσπάθεια, παρά τις μεγάλες του δυνατότητες, ειδικά στο πρόγραμμα Sport όπου έχει αισθητά πιο ζωηρή απόκριση απ’ ό,τι στο Comfort.
Με 40,8 kgm ροπής από τις 1.200 rpm, τραβάει δυνατά ακόμα και με τις τελευταίες σχέσεις και δείχνει υπέροχα ελαστικός με λίγο γκάζι. Από την άλλη, όταν ανοίξει ο δρόμος και πατήσεις τέρμα γκάζι, ανεβάζει πρόθυμα στροφές μέχρι τις 7.000 της κόκκινης γραμμής, χωρίς να δείχνει να πιέζεται μέχρι να επέμβει ο κόφτης. Κρίμα που η BMW δεν έχει προικίσει το νορμάλ μοντέλο με έναν πιο ζωηρό ήχο από τις εξατμίσεις. Υπάρχει μια ελαφρώς σπορτίβ χροιά, όμως η 4άρα δεν πείθει ηχητικά.
Η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς μέσα από ένα στάνταρ χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο, σε συνδυασμό με σύστημα stop/start και ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση. Όλες οι 435i στην παρουσίαση είχαν όμως το έξτρα αυτόματο κιβώτιο οκτώ σχέσεων με paddles αλλαγής ταχυτήτων στο τιμόνι.
Σ’ αυτή την έκδοση, η 4άρα κάνει το 0-100 km/h σε 5,1” – μόλις 0,3” πιο αργά από την απερχόμενη Μ3. Η τελική περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 km/h και η μέση τυποποιημένη κατανάλωση είναι μόνο 7,2 lt/100km, δηλαδή 1,2 lt/100 km χαμηλότερη από της παλιάς 335i Coupé. Όμως καλύτερη κι από τους αριθμούς είναι η λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου, που έχει βελτιωμένο λογισμικό για πιο γρήγορες και ομαλές αλλαγές στο πρόγραμμα Sport.
Υποσχέσεις που τηρήθηκαν
H BMW υποσχόταν ότι η Σειρά 4 θα ήταν κάτι το εξαιρετικό. Δεν μας γέλασε. Έφτιαξε ένα πανέμορφο αυτοκίνητο, ικανό να μεταφέρει τέσσερις επιβάτες με άνεση, αλλά και με όλο το δυναμισμό και το μηχανικό ραφινάρισμα που περιμένουμε από τα μοντέλα της βαυαρικής φίρμας.
Η 4άρα μπορεί να δείχνει γνώριμη στην οδήγηση, όμως είναι ξεκάθαρα πιο ελκυστική από την παλιά 3άρα κουπέ, με ακόμα καλύτερη συμπεριφορά και πιο εξελιγμένη αίσθηση. Είναι ένα αυτοκίνητο που θα ικανοποιήσει τον ενθουσιώδη οδηγό, αλλά και κάποιον που θέλει απλά κάτι ξεχωριστό και «μπάνικο».
Τι λέει το DRIVE
Η νέα BMW 435i είναι ένα ιδιαίτερα κομψό, πολιτισμένο και απολαυστικό στην οδήγηση κουπέ, αν και δεν είναι πολύ διαφορετική σε αίσθηση από την αντίστοιχη 3άρα. Είναι πάντως σαφώς καλύτερη από την απερχόμενη 335i coupe
Τιμή Από € 74.000 (κατ’ εκτίμηση)
Τεχνολογία 2.979 cc, i6, 2 EEK 24v, άμεσος ψεκασμός και τούρμπο VGT, 306 PS/5.800-6.000 rpm, 40,8 kgm/1.200-5.000 rpm, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, κίνηση πίσω
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 5,1”
0-1000 m 24,2”
Τελική 250 km/h
Κατανάλωση 7,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 169 g/km
Διαστάσεις 4.638 x 1.825 x 1.362 mm
Βάρος 1.600 kg
Τιμές κατασκευαστή