Το Toyota Mirai (που σημαίνει μέλλον στα ιαπωνικά) είναι ένα από τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με κυψέλη υδρογόνου που μπαίνει σε εν σειρά παραγωγή και θα πωλείται κανονικά σε ιδιώτες πελάτες – αντί να παρέχεται με βραχυχρόνια μίσθωση και οι πελάτες να πρέπει να το επιστρέψουν, όπως γινόταν μέχρι τώρα.
Όταν οι πωλήσεις ξεκινήσουν στην Ευρώπη τον επόμενο μήνα, το ξεχωριστό σε εμφάνιση σεντάν θα διατίθεται σε περίπου διπλάσια τιμή από το υβριδικό Prius Plug-In (66.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ).
Η τιμή αυτή δείχνει υψηλή, αλλά το Mirai είναι ίσως το πιο προηγμένο τεχνολογικά αυτοκίνητο δρόμου σήμερα στην αγορά. Επιπλέον οι υποψήφιοι πελάτες θα πρέπει να υπολογίζουν και τις εκάστοτε κρατικές επιδοτήσεις καθώς την εργοστασιακή εγγύηση 5 ετών/100.000 km που περιλαμβάνει και οδική βοήθεια.
Επίσης η Toyota προσφέρει το Mirai έναντι μηνιαίου μισθώματος για 4 χρόνια και 100.000 km, πράγμα που το καθιστά ενδιαφέρουσα πρόταση, ειδικά για όσους ζουν κοντά σε πρατήριο διάθεσης υδρογόνου (στη Γερμανία, Δανία ή Μ. Βρετανία κυρίως).
Μην περιμένετε βέβαια το Mirai να πάρει αντίστοιχο μερίδιο αγοράς με το Prius. Με την ετήσια παραγωγή να μην ξεπερνά συνολικά τα 700 αυτοκίνητα, οι μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές το πολύ να πάρουν 10-20 κομμάτια η κάθε μία (στην Ευρώπη θα διατεθούν αρχικά 50-100 αυτοκίνητα το χρόνο).
Το σημείο εκκίνησης για το Mirai είναι το Prius Plus. Τα δύο μοντέλα έχουν την ίδια πλατφόρμα από ατσάλι υψηλής αντοχής, το ίδιο μεταξόνιο των 2.780 mm και την ίδια ανάρτηση με γόνατα McPherson μπροστά και διπλά ψαλίδια πίσω.
Με τα υπερβολικά εξωτερικά χαρακτηριστικά του, όπως οι δύο μεγάλοι αεραγωγοί που δεσπόζουν στο εμπρός μέρος και τα ίδιου σχήματος και μεγέθους πίσω φανάρια, το Mirai δείχνει σίγουρα ξεχωριστό. Είναι και αρκετά μεγάλο σε διαστάσεις, με μήκος 4.890, πλάτος 1.815 και ύψος 1.535 mm. Καθώς δεν υπάρχουν καυτές εξατμίσεις για να χωροθετηθούν, η Toyota έχει καλύψει όλο το κάτω μέρος με μια επίπεδη ποδιά. Παρ’ όλα αυτά, ο αεροδυναμικός συντελεστής Cd=0,29 είναι μέτριος.
Το Mirai κινείται από ένα ηλεκτρικό μοτέρ 154 ίππων και 34,1 kgm ροπής. Πρόκειται στην ουσία για τον ηλεκτροκινητήρα του Lexus 450h τοποθετημένο εγκάρσια στο εμπρός μέρος μαζί με τα ηλεκτρονικά ισχύος του. Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός κιβωτίου μιας μόνο σχέσης.
Η ενεργειακή κυψέλη, που χρησιμοποιεί οξυγόνο από την ατμόσφαιρα και υδρογόνο από το ρεζερβουάρ για να δημιουργήσει ρεύμα για τον ηλεκτροκινητήρα, είναι τοποθετημένη κάτω από τα μπροστινά καθίσματα. Είναι κατασκευασμένη από την Toyota που λέει ότι έχει ειδική απόδοση 2,0 kW/kg – 50% παραπάνω από την πρώτη ενεργειακή κυψέλη της εταιρείας, που παρουσιάστηκε το 2008.
Βασικός παράγοντας για την υψηλή απόδοση είναι η πατενταρισμένη 3D σχεδίαση των κυψελών, που λέγεται ότι απομακρύνει το παραγόμενο νερό από την επιφάνεια του ηλεκτροδίου ταχύτερα απ’ ό,τι στις παλιότερες κυψέλες. Έτσι, βελτιώνεται η ροή του οξυγόνου προς την επιφάνεια του καταλύτη και αυξάνεται η παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος.
Η ενεργειακή κυψέλη, που βρίσκεται μέσα σε μια θήκη από τιτάνιο και ζυγίζει μόνο 57 kg, μπορεί να ξεκινάει σε θερμοκρασίες μέχρι και -30 βαθμών Κελσίου. Η Toyota υποστηρίζει επίσης ότι έχει διάρκεια ζωής αντίστοιχη με εκείνη ενός συμβατικού κινητήρα εσωτερικής καύσης. Θα μπορεί να λειτουργεί έως και για 500.000 km πριν χρειαστεί γενική επισκευή.
Δύο ξεχωριστές κυλινδρικές δεξαμενές, από ανθρακόνημα με εξωτερική προστατευτική επίστρωση από πολυεστέρα, χρησιμοποιούνται για την αποθήκευση του υδρογόνου. Η μία είναι τοποθετημένη κάτω από τα πίσω καθίσματα και η άλλη πίσω από αυτά. Και οι δύο μαζί έχουν συνολική χωρητικότητα 122,4 λίτρων ή 4,9 kg υδρογόνου υπό πίεση 700 bar. Η ποσότητα αυτή φτάνει θεωρητικά για να καλυφθούν 550 km, ενώ για το γέμισμα των δεξαμενών αρκούν 3-5 λεπτά.
Η σχετικά μικρή μπαταρία νικελίου-υδριδίου μετάλλου (NiMH) των 1,6 kWh χρησιμοποιείται κυρίως ως buffer καθώς η ενεργειακή κυψέλη δεν έχει άμεση απόκριση στο γκάζι. Η μπαταρία αποθηκεύει ενέργεια που ανακτάται κατά το φρενάρισμα ή παράγεται από την κυψέλη, και βρίσκεται τοποθετημένη πάνω από την πίσω δεξαμενή υδρογόνου.
Πώς είναι στην οδήγηση;
Η εντυπωσιακή εξωτερική σχεδίαση συνεχίζεται και στο εσωτερικό του Mirai. Το μοντέρνο ταμπλό φιλοξενεί δύο οθόνες TFT: μία κάτω από το πλαίσιο του παρμπρίζ, με το ταχύμετρο και τις ενδείξεις κατανομής της ισχύος, και μία στο κέντρο, ίδια με του Prius, για τον έλεγχο του συστήματος infotainment. Οι υπόλοιποι διακόπτες (και το «κλειδί» εκκίνησης) προέρχονται από άλλα, φθηνότερα Toyota.
Η ποιότητα υλικών της καμπίνας είναι επίσης παρόμοια με του Prius 3ης γενιάς, με ποικιλία σκληρών και μαλακών πλαστικών. Η συναρμογή είναι προσεγμένη και στιβαρή, αλλά η γενική εντύπωση δεν είναι απόλυτα ανάλογη με την τιμή του αυτοκινήτου.
Με τη δεξαμενή υδρογόνου κάτω από το κάθισμα, κάθεσαι σχετικά ψηλά, αλλά αυτό σου παρέχει καλή ορατότητα διευκολύνοντας τους ελιγμούς. Χάρη στο μακρύ μεταξόνιο, όλα τα στοιχεία του συστήματος κίνησης έχουν βολευτεί αφήνοντας επαρκή χώρο στα πίσω καθίσματα, που είναι μόνο δύο αλλά πολύ αναπαυτικά με μεγάλο υποβραχιόνιο ανάμεσά τους. Η πίσω δεξαμενή υδρογόνου όμως και η μπαταρία έχουν περιορίσει το χώρο αποσκευών στα 361 λίτρα, στο επίπεδο δηλαδή ενός Auris.
Δεδομένης της πολυπλοκότητας της τεχνολογίας του, το Mirai είναι εξαιρετικά εύκολο στην οδήγηση. Όπως σε όλα τα σύγχρονα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πατάς το μπουτόν εκκίνησης, βάζεις τον κοντό λεβιέ πίσω στη θέση D και ξεκινάς με ένα χάιδεμα στο γκάζι.
Η επιτάχυνση είναι ιδιαίτερα ομαλή και σχεδόν αθόρυβη, αν εξαιρέσουμε έναν ελαφρό συνθετικό ήχο «τετρακύλινδρης μοτοσικλέτας» από τα μεγάφωνα του ηχοσυστήματος όταν πατάς πολύ γκάζι. Παρότι το Mirai ζυγίζει 1.850 kg, πετάγεται γρήγορα στα ξεκινήματα, πράγμα χρήσιμο κι ευχάριστο μέσα στην πόλη. Για τα 0-100 km/h χρειάζεται 9,6”, αλλά ο ρυθμός επιτάχυνσης μειώνεται σταδιακά στη συνέχεια και η τελική ταχύτητα δεν ξεπερνά τα 178 km/h.
Με τα περισσότερα βαριά μέρη του συστήματος κίνησης τοποθετημένα χαμηλά, το Mirai έχει μεγαλύτερη ευελιξία και σταθερότητα απ’ ό,τι θα περίμενες. Το τιμόνι δεν έχει πολλή αίσθηση, αλλά είναι άμεσο σε απόκριση και η ανάρτηση ελέγχει αποτελεσματικά το αμάξωμα ώστε το αυτοκίνητο να έχει προοδευτικές αντιδράσεις. Αναμενόμενα, λόγω του μεγάλου φερόμενου βάρους, το Mirai είναι και άνετο, απορροφώντας μεγάλες και μικρές ανωμαλίες του δρόμου πολύ πιο αποτελεσματικά από το Prius.
H Toyota θεωρεί ότι η τεχνολογία των ενεργειακών κυψελών ταιριάζει πιο πολύ σε μεγαλύτερα αυτοκίνητα και μακρύτερα ταξίδια, παρά για την κίνηση μέσα σε πόλη, για την οποία πιο κατάλληλα είναι τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά.
Η θεωρία αυτή επαληθεύεται εδώ στην πράξη. Με διπλά τζάμια στα πλευρικά του παράθυρα και μια ηλεκτρονική συσκευή που εξουδετερώνει το θόρυβο κύλισης, το Mirai απομονώνει αποτελεσματικά τους επιβάτες του από τις ηχητικές ενοχλήσεις και χάρη στον ελαστικό χαρακτήρα του συστήματος κίνησης είναι πραγματικά χαλαρωτικό στην οδήγηση.
Αυτό που του λείπει είναι ο ξεχωριστός χαρακτήρας. Όπως όλα σχεδόν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το νέο Toyota είναι πολύ μονοδιάστατο για να συναρπάσει τον οδηγό του. Σίγουρα είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό, αλλά δεν είναι το αυτοκίνητο που λαχταράς να οδηγήσεις απλά για τη χαρά της οδήγησης. Αυτό που έχει σημασία όμως είναι ότι, καθώς η εξάτμισή του εκπέμπει μόνο νερό (που το… βλέπεις όταν το ακολουθείς ενώ γκαζώνει), το Mirai αποτελεί μια θαρραλέα περιβαλλοντική πρόταση που πολλοί θα σπεύσουν να μιμηθούν, ιδίως μετά το κλίμα που δημιούργησε το “dieselgate”.
Να το αγοράσω;
Το Mirai είναι ένα επίτευγμα που αποτελεί ορόσημο και σίγουρα θα επηρεάσει τον τρόπο που οι ανταγωνιστές της Toyota θα σχεδιάσουν το ηλεκτροκίνητο μέλλον τους. Προσφέρει όλα τα περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου με μπαταρία, χωρίς την ανάγκη να το φορτίζεις επί ώρες. Από την άλλη βέβαια, αν εξαιρέσουμε τη Γερμανία με τα 50 πρατήριά της (που θα γίνουν 400 μέχρι το 2023), η υποδομή διανομής υδρογόνου είναι σε βρεφικό στάδιο στην Ευρώπη και εντελώς ανύπαρκτη στην Ελλάδα.
Όπως και το πρώτο Prius λοιπόν, έτσι και το Mirai θα απευθυνθεί στους εραστές της πρωτοποριακής τεχνολογίας και σε εταιρείες και κρατικές υπηρεσίες που θέλουν να προβάλουν μια φιλική προς το περιβάλλον εικόνα. Πάντως, καθώς η αρχική παραγωγή του θα είναι πολύ περιορισμένη, θα παραμείνει ένα σπάνιο θέαμα στους δρόμους, μια βιτρίνα για την προηγμένη τεχνολογία της Toyota.
Τι λέει το DRIVE
Ένα απόλυτα λειτουργικό, εύκολο κι ευχάριστο στην οδήγηση αυτοκίνητο, που περιορίζεται όμως από την υψηλή τιμή του και την έλλειψη υποδομής διάθεσης υδρογόνου.
Τιμή € 66.000 (στην Ευρώπη, χωρίς ΦΠΑ)
Τεχνολογία Ενεργειακή κυψέλη υδρογόνου και ηλεκτροκινητήρας 154 PS, 34,1 kgm, μπαταρία NiMH 1,6 kWh, κιβώτιο 1 σχέσης, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,6”
Τελική ταχύτητα 178 km/h
Μέση κατανάλωση 0,76 kg H2/100km
Αυτονομία 550 km
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 4.890 x 1.815 x 1.535 mm
Μεταξόνιο 2.780 mm
Χώρος αποσκευών 361 lt
Βάρος 1.850 kg
Τιμές κατασκευαστή