Το νέο Lexus NX είναι κάτι σπάνιο, αν όχι μοναδικό: ένα μοντέλο παραγωγής πιο όμορφο από το αντίστοιχο εκθεσιακό πρωτότυπο που προηγήθηκε.
Το νέο ΝΧ γεννήθηκε από το πρωτότυπο LF-NX του περασμένου Σεπτέμβρη, που ήταν ένα μεσαίο SUV στις διαστάσεις της BMW X3, αλλά έμοιαζε σαν να το είχε σχεδιάσει ο Ψαλιδοχέρης.
Δεν ήταν όμορφο, αλλά κανείς δεν αμφισβήτησε την απόφαση της Lexus να φτιάξει ένα premium μεσαίο SUV. Άλλωστε, η πολυτελής θυγατρική της Toyota εξακολουθεί να επιδιώκει να καθιερωθεί στην Ευρώπη, μετά από δύο (και πλέον) δεκαετίες όπου αντιμετωπίζει έναν όλο και πιο σκληρό ανταγωνισμό από τους Γερμανούς.
Πράγματι, αν το ΝΧ ανταποκριθεί στις απαιτήσεις, θα μπορούσε να εξελιχθεί στο κρίσιμο μοντέλο για τη φίρμα, λόγω της αυξανόμενης σημασίας των “compact” SUV στην premium αγορά. Η Lexus ήδη ελπίζει το ΝΧ να αυξήσει τις πωλήσεις της στην Ευρώπη κατά ένα τρίτο και να γίνει το μπεστ-σέλερ της στη Γηραιά Ήπειρο.
Το ακόμα εντυπωσιακό, αλλά τώρα και όμορφο, ΝΧ παραγωγής που οδηγούμε εδώ ευτυχώς δεν έχει τίποτε να κάνει με τον Ψαλιδοχέρη. Η Lexus πάντως λέει ότι το πρωτότυπο αποτέλεσε τη σχεδιαστική έμπνευση για το τελικό ΝΧ, ένα σχήμα όλο ακμές, που τραβάει την προσοχή όντας πρωτοποριακό αλλά συνάμα και αποδεκτό από τον καθένα.
Με άλλα λόγια, δεν πρόκειται για ένα ακόμα ουδέτερο γερμανικό σχέδιο, και αποτελεί επίτευγμα αν αναλογιστούμε ότι σχετίζεται με το μάλλον συνηθισμένο οπτικά Toyota RAV4.
Η εμφάνιση δεν είναι το μόνο ατού του νέου ΝΧ, αφού κάτω από το καπό του ντεμπουτάρει και ο νέος 2λιτρος τούρμπο βενζίνης της εταιρείας. Η άλλη διαθέσιμη έκδοση είναι υβριδική, που αναμένεται να είναι και η πιο δημοφιλής στην Ευρώπη αφού θα εξακολουθήσει να απουσιάζει μια έκδοση ντίζελ από την γκάμα της Lexus.
To υβριδικό ΝΧ300h θα διατίθεται ως προσθιοκίνητο ή και τετρακίνητο. Το NX200t θα είναι τετρακίνητο με εξοπλισμό F Sport και θα είναι 15-20% ακριβότερο.
Πώς είναι στην οδήγηση;
Μπαίνοντας στην καμπίνα του ΝΧ (η έλλειψη ορατών κλειδαριών στις πόρτες αποτελεί πρωτιά στην αυτοκινητοβιομηχανία), βρίσκεσαι μπροστά σε άλλο ένα δείγμα ασυνήθιστου, εντυπωσιακού σχεδιασμού. Το εσωτερικό των Lexus είναι γνωστό για την αντιληπτή ποιότητα, αλλά όχι για τη σχεδίαση ή καμιά φορά και την ευκολία χρήσης.
Αντίθετα, η καμπίνα του ΝΧ δείχνει και είναι υψηλής ποιότητας, αλλά έχει και μια ξεκάθαρη ιεράρχηση των διακοπτών και χειριστηρίων στην κεντρική κονσόλα. Αυτά έχουν μειωθεί σε αριθμό καθώς οι λειτουργίες ελέγχονται από ένα touchpad συνδεδεμένο με την οθόνη του συστήματος infotainment στο ταμπλό.
Το touchpad, με το όνομα Remote Touch Interface, δεν είναι τόσο εκλεπτυσμένο όσο η οθόνη ενός smartphone, αλλά είναι αρκετά διαισθητικό στο χειρισμό και όχι υπερβολικά ευαίσθητο. Όλα είναι λοιπόν θετικά πριν πατήσουμε το μπουτόν Start για να βάλουμε μπροστά.
Οι πρώτες εντυπώσεις από την οδήγηση είναι όμως ανάμικτες. Ο κινητήρας 2.0 turbo είναι ευχάριστος: ρωμαλέος, με 238 PS και δυνατή ροπή 35,7 kgm διαθέσιμη από τις 1.650 μόλις rpm. Συνδυάζεται με ένα νέο αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων και κινεί και τους 4 τροχούς.
Οι επιδόσεις είναι γρήγορες χωρίς να αναγκάζουν τους επιβάτες να κρατιούνται από τις χειρολαβές. Το 0-100 km/h σε 7,1” δείχνει απόλυτα πιστευτό και το 6,0” στα 80-120 καθρεφτίζει το δυνατό τράβηγμα στις μεσαίες στροφές, πριν «ξεφουσκώσει» στις ψηλές.
Το ΝΧ είναι γρήγορο, αλλά θα ήταν ακόμη πιο γρήγορο αν είχε ένα καλύτερο κιβώτιο. Το νέο αυτόματο 6άρι είναι εντάξει στις περισσότερες περιπτώσεις, αλλά διστάζει καμιά φορά να κάνει kick-down όταν θέλεις άμεση επιτάχυνση.
Σε δυσκολεύει επίσης να οδηγείς ομαλά όταν πιέζεις – κάτι που έρχεται σε αντίθεση με την ομαλή λειτουργία που έχουν τα νέα 8άρια και 9άρια αυτόματα κιβώτια του ανταγωνισμού. Πάντως, η απόκριση του κιβωτίου και του γκαζιού μπορεί να γίνει πιο άμεση αν επιλέξεις τη λειτουργία Sport στο Drive Mode Select (οι άλλες επιλογές είναι η Eco και η Normal).
Οι επιδόσεις κρίνονται καλές για ένα αυτοκίνητο αυτών των διαστάσεων και αυτού του βάρους. Δεν υπήρξε περίπτωση που να χρειαστήκαμε περισσότερη δύναμη. Στις υψηλές ταχύτητες στον αυτοκινητόδρομο το ΝΧ είναι ήσυχο, άνετο και ραφιναρισμένο – όπως περιμένει κανείς από ένα Lexus.
Η οικονομία καυσίμου δεν είναι ποτέ το ατού ενός τούρμπο βενζίνης – γι’ αυτό και οι πωλήσεις του NX200t αναμένονται πολύ λιγότερες από εκείνες του υβριδικού NX300h. Πάντως η μέση εργοστασιακή κατανάλωση των 8,3 lt/100km είναι εφικτή σε ταξίδια εκτός πόλης.
Η Lexus καυχιέται για το ελαφρύ και άκαμπτο πλαίσιο του ΝΧ, για την εξελιγμένη ανάρτηση (McPherson μπροστά, διπλά ψαλίδια πίσω) και για το ρόλο που παίζουν αυτά στην άνεση και την οδική συμπεριφορά.
Ο εξοπλισμός F Sport προσθέτει σκληρότερα αμορτισέρ στο σύστημα Adaptive Variable Suspension, μαζί με τροχούς 18 ιντσών, λάστιχα 225/60 και μια σειρά από σπορ σχεδιαστικές πινελιές μέσα-έξω.
Όπως και το κινητήριο σύστημα, έτσι και η δυναμική συμπεριφορά αφήνει ανάμικτες εντυπώσεις. Στις χαμηλές ταχύτητες μέσα στην πόλη, η ανάρτηση του ΝΧ δεν εντυπωσιάζει. Είναι πολύ σφιχτή για να χαρακτηριστεί άνετη και χαλαρωτική.
Αν και η Lexus έχει ανακοινώσει την πρόθεσή της να κάνει τα μοντέλα της πιο δυναμικά και οδηγοκεντρικά, αυτό δεν πρέπει να γίνει σε βάρος της καθημερινής άνεσης. Η άνεση βελτιώνεται όσο αυξάνεται η ταχύτητα, αλλά η ανάρτηση ποτέ δεν καλμάρει εντελώς, όπως θα έπρεπε.
Το ΝΧ προσφέρει καλύτερο κράτημα απ’ ό,τι άνεση, στρίβοντας με περιορισμένη κλίση, καλό έλεγχο του αμαξώματος και άφθονη πρόσφυση. Θα θέλαμε όμως καλύτερη επικοινωνία του αυτοκινήτου με τον οδηγό, ιδίως μέσω του κάπως άψυχου τιμονιού, που αποκτά περισσότερο βάρος αλλά όχι και αίσθηση όταν επιλέξεις τη ρύθμιση Sport στο Drive Mode Select.
Να το αγοράσω;
Σε πρώτη επαφή το ΝΧ είναι ένα αυτοκίνητο με πολλά πλεονεκτήματα – γι’ αυτό και απογοητευτήκαμε με την οδηγική του συμπεριφορά.
Δείχνει εντυπωσιακό μέσα-έξω, έχει υψηλή ποιότητα κατασκευής, ευρύχωρη καμπίνα με καλή θέση οδήγησης, μεγάλο πορτμπαγκάζ και πολλές χρήσιμες τεχνολογικές ιδέες και λύσεις όπως η θέση ασύρματης φόρτισης για το smartphone σας.
Για πολλούς, αυτά τα σημαντικά πλεονεκτήματα μπορεί να είναι αρκετά. Όμως δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι το ΝΧ είναι απλώς εντάξει στην οδήγηση – και σίγουρα υποδεέστερο από την BMW X3 σ’ αυτόν τον τομέα. Κρίμα…
Τι λέει το AUTOCAR
Ένα εντυπωσιακό σχεδιαστικά και ποιοτικά αυτοκίνητο, με καλούς χώρους, ραφιναρισμένο χαρακτήρα και έξυπνες τεχνολογικές λύσεις. Δεν έχει όμως την άνεση της ανάρτησης και την οδηγική αίσθηση που θα περίμενε κανείς
Τιμή Από €60.000 (κατ’ εκτίμηση)
Τεχνολογία 1.998 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, ψεκασμός βενζίνης, λειτουργία σε διπλό κύκλο, τούρμπο twin-scroll, 238 PS/4.800-5.600 rpm, 35,7 kgm/1.650-4.000 rpm, αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων, ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,1”
Τελική ταχύτητα 200 km/h
Μέση κατανάλωση 8,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2 189 g/km
Διαστάσεις 4.630 x 1.845 x 1.645 mm
Μεταξόνιο 2.660 mm
Βάρος 1.735 kg
Στοιχεία κατασκευαστή