Πρόκειται ίσως για το πιο «περίεργο» GTi της αγοράς. Ένα μεταμοντέρνο κόνσεπτ που συνδυάζει διαστάσεις crossover, όψη δίθυρου κουπέ, τετρακίνηση και βέβαια μια οδική συμπεριφορά σήμα κατατεθέν.
Για την τελευταία (και πιο σημαντική ίσως) παράμετρο θα μιλήσουμε εκτενέστερα λίγο πιο κάτω. Έχουμε κάποιες ενστάσεις. Πριν πάμε όμως εκεί ας δούμε λίγο πιο αναλυτικά περί τίνος πρόκειται. Το Mini JCW Paceman σίγουρα δεν θα περάσει απαρατήρητο. Βασισμένο στο Countryman, αλλά δίχως τις δύο πίσω πόρτες και με αναλογίες που παραπέμπουν περισσότερο σε...υπερυψωμένο κουπέ, είναι ομολογουμένως ένα αυτοκίνητο που δεν ξέρεις που ακριβώς να το κατατάξεις ή πως να το χαρακτηρίσεις. Υπό αυτή την έννοια έχει πετύχει το στόχο να προσελκύσει ένα κοινό που δεν θέλει να μπαίνει σε κουτάκια. Η συγκεκριμένη έκδοση βέβαια έχει και κάποια άλλα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως το λογότυπο John Cooper Works στη γρίλια, πίσω και στα πλάγια, τις χαρακτηριστικές διπλές απολήξεις της εξάτμισης, την αεροτομή οροφής και τις custom στάνταρ 18άρες ζάντες με τις κόκκινες δαγκάνες. Η συγκεκριμένη έκδοση θα διατίθεται σε εννέα χρώματα και θα μπορεί βέβαια να παίξει με διχρωμίες στην οροφή και τους καθρέφτες (σε λευκό, μαύρο ή chili red) αλλά και με τις χαρακτηριστικές «αγωνιστικές» ρίγες στο καπό και την οροφή.
Στο εσωτερικό του Mini JCW Paceman το κλασικό μοτίβο της γκάμας των Mini με το τεράστιο κεντρικό ταχύμετρο το πολυόργανο πάνω από το τιμόνι και τους διακόπτες αεροπορικού τύπου, προφανώς δεν αλλάζει. Υπάρχουν ωστόσο πινελιές. Τα καθίσματα είναι ημιμπάκετ, ειδικά εξελιγμένα για το συγκεκριμένο μοντέλο, έχουν κόκκινες ραφές, το ίδιο και ο λεβιές των ταχυτήτων αλλά και το σπορ τιμόνι, ενώ κόκκινες φάσες διατρέχουν το ταμπλό και τις πόρτες. Λάβετε υπόψη πως το Mini JCW Paceman είναι αποκλειστικά τετραθέσιο, με την πρόσβαση στις πίσω θέσεις να είναι σχετικά καλή. Ο χώρος αποσκευών φτάνει στα 330 λίτρα χωρητικότητας, καθόλου κακή τιμή, δεδομένου του χαρακτήρα του αυτοκινήτου.
Ο κινητήρας του Mini JCW Paceman είναι ο γνωστός και από τις άλλες εκδόσεις 1.6 τούρμπο με Twin Scroll τουρμπίνα, άμεσο ψεκασμό και μεταβλητό χρονισμό και βύθισμα βαλβίδων που βασίζεται στο VALVETRONIC της BMW. Αποδίδει 218 PS / 6.000 rpm και 28,5 kgm ροπής από τις 1.900 – 5.000 rpm. Με το overboost μπορεί να φτάσει τα 30 kgm από τις 2.100-4.500 rpm. Σοβαρή προσπάθεια έχει γίνει και στον τομέα της οικονομίας. Το Paceman Works έχει σύστημα ανάκτησης ενέργεια από το φρενάρισμα, στάνταρ σύστημα start/stop, ένδειξη βέλτιστης αλλαγής σχέσης και ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης.
Όπως ήταν αναμενόμενο οι άνθρωποι της Mini επενέβησαν και στην ανάρτηση η οποία είναι πιο σκληρή, με ενισχυμένες αντιστρεπτικές και κατά 10mm χαμηλότερη από αυτή του Mini Cooper S Paceman. Το στάνταρ κιβώτιο είναι χειροκίνητο 6άρι, αλλά θα υπάρχει και ως εναλλακτική λύση αυτόματο 6 σχέσεων. Το κιβώτιο μοιράζει τη ροπή σε όλους τους τροχούς, μέσω ενός ηλεκτρομαγνητικού κεντρικού διαφορικού. Σε κανονικές συνθήκες η δύναμη μοιράζεται 50-50 αλλά, ανάλογα με την περίσταση μπορεί να φτάσει μέχρι και 100% στους πίσω τροχούς.
Οδηγήσαμε το Mini John Cooper Works Paceman στους δρόμους γύρω από την Φρανκφούρτη, σε μια αναπάντεχα καλοσχεδιασμένη διαδρομή ώστε να «βγάλει» τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Θα πρέπει να τονίσουμε πως υποχρεωτικά φορούσε χειμερινά λάστιχα, κάτι που προφανώς θαμπώνει τους σπορ προσανατολισμούς, αλλά οι Γερμανοί έχουν την κακή συνήθεια να τηρούν τους νόμους...
Αναμενόμενα η θέση οδήγησης θα ικανοποιήσει τον οδηγό που θέλει να κάθεται σχετικά χαμηλά και «πολεμικά». Η αντίφαση βέβαια έγκειται στο γεγονός πως το ίδιο το αμάξωμα σε υποχρεώνει να κάθεσαι πιο ψηλά απ’ ότι σε ένα παραδοσιακό GTi. Τα καθίσματα προσφέρουν σωστή πλευρική στήριξη και ο λεβιές βρίσκεται σε καλή απόσταση από το χέρι σου. Η συνολική αίσθηση είναι οικεία σε όποιους έχουν οδηγήσει ένα οποιοδήποτε Mini: σκληρά χειριστήρια, μηχανική αίσθηση, μέτρια ορατότητα πίσω και κάμποσος θόρυβος από τον κινητήρα. Ωραίος θόρυβος, ωστόσο. Πολλά υποσχόμενος για το τι μπορεί να κάνει το αυτοκίνητο. Στα πρώτα χιλιόμετρα αντιλαμβάνεσαι πως το συγκεκριμένο Works Paceman είναι πιο ενδοτικό από τη χάτσμπακ έκδοση. Ευτυχώς. Διαχειρίζεται λιγότερο νευρικά τις λακκούβες, κάνει λιγότερο θόρυβο κύλισης, ταξιδεύει δίχως να χρειάζεται διαρκώς διορθώσεις. Στον αντίποδα η αίσθηση από το ηλεκτρικό τιμόνι του δεν ενθουσιάζει. Ειδικά γύρω από την ευθεία δείχνει να κάνει σκαλοπάτια, σε βαθμό που να νομίζεις πως τα εμπρός λάστιχα είναι ξεφούσκωτα. Το feedback αλλάζει ωστόσο σε δρόμο με στροφές. Εκεί είναι άμεσο, γρήγορο και με αρκετή αίσθηση. Συνολικά όμως το Mini john Cooper Works Paceman θα το περιμέναμε πιο κοφτερό. Η ενισχυμένη ανάρτηση δεν είναι ικανή να εξαλείψει την κλίση ενός ούτως ή άλλως υπερυψωμένου αμαξώματος και η αντίδραση του εμπρός μέρους έχει μια ελαφρά υστέρηση που δεν την είχαμε συνηθίσει σε Mini. Είναι εμφανές προσπαθεί να συγκεράσει πιο διευρυμένες ανάγκες. Ο κινητήρας επίσης δεν έχει εκείνο το σπίρτο που περιμέναμε, αλλά τραβάει από πολύ χαμηλά και ανεβάζει χιλιόμετρα πολύ γρήγορα. Να ξανατονίσουμε πως τα χειμερινά λάστιχα προφανώς έχουν προφανώς νερώσει τη συνολική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Μπορέσαμε ωστόσο να διαπιστώσουμε σε ορισμένα κομμάτια βρεγμένου οδοστρώματος πως η τετρακίνηση δουλεύει άμεσα και ελαφρώς υπερστροφικά, βοηθώντας την τοποθέτηση. Θα θέλαμε ωστόσο το πίσω μέρος να ελαφρώνει λιγότερο. Δεν επηρεάζει τόσο ουσιαστικά όσο ψυχολογικά.
Το Mini John Cooper Paceman είναι εμφανές πως βαδίζει το δρόμο ενός πιο ολοκληρωμένου GTi παρά του απόλυτου «υστερικού» εργαλείου που ήταν το Mini John Cooper Works. Υπό αυτή την έννοια θα αποτελέσει μια εξαιρετική εναλλακτική απέναντι στο επερχόμενο VW Golf GTI και λόγω εμφάνισης και εξαιτίας τους μικρότερου κινητήρα του. Ωστόσο θα περιμένουμε να το κρίνουμε ακόμα πιο ολοκληρωμένα στην Ελλάδα με τους κανονικούς του τροχούς. Θα περιμένουμε επίσης να δούμε και την τιμή του, η οποία δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα. Μέχρι τότε μείνετε συντονισμένοι, διότι πολύ σύντομα θα δοκιμάσουμε επί ελληνικού εδάφους το Mini Cooper S Paceman.
Τι λέει το DRIVE
Εντελώς ξεχωριστό σε εμφάνιση, το Mini John Cooper Works Paceman, θέλει να συνδυάσει την κοφτερή οδική συμπεριφορά με χώρους και καλύτερη άνεση και κάπου στην πορεία μπερδεύει εαυτόν και αλλήλους...
Τιμή από € 40.000 (εκτιμώμενη)
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, μεταβλητός χρονισμός και βύθισμα βαλβίδων & Twin Scroll turbo, 218 PS/6.000 rpm, 28,5 kgm/1.900-5.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
Επιδόσεις
0-100 km/h 6,9”
Τελική ταχύτητα 226 km/h
Κατανάλωση 6,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2 109 gr/km
Διαστάσεις 4.124 x 1.786 x 1.527 mm
Βάρος 1.400 kg
Τιμές κατασκευαστή