Η τεχνολογία Mild Hybrid 48V της Volkswagen θα χρειαστεί ακόμα χρόνο για να μπει σε παραγωγή, αλλά ήδη μας εντυπωσίασε στα πρωτότυπα Golf.
Αυτά τα πρωτότυπα VW Golf 1.5 TSI MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) είχαν τα 48βολτα ηλεκτρικά συστήματα που φαίνεται ότι θα γίνουν κάτι συνηθισμένο τα επόμενα ένα-δυο χρόνια.
Τι είναι;
Το σύστημα 48V είναι απλό, κυρίως διότι, αντίθετα με ένα φουλ υβριδικό ή ένα επαναφορτιζόμενο (plug-in) υβριδικό, λειτουργεί σε χαμηλή τάση, οπότε είναι σχετικά φθηνό και εύκολο στην τοποθέτηση.
Αποτελείται από μια γεννήτρια-μίζα που παίρνει κίνηση με ιμάντα (Βelt-Ιntegrated Starter Generator ή BISG), και από μια μπαταρία ιόντων λιθίου των 48V που έχει περίπου τις διαστάσεις μιας συμβατικής μπαταρίας 12V. Η μπαταρία των 12V παραμένει για να τροφοδοτεί το συμβατικό ηλεκτρικό σύστημα, ενώ φορτίζεται από το κύκλωμα των 48V.
Η BISG μπορεί να μπουστάρει (υποβοηθήσει) τον κινητήρα κατά την επιτάχυνση, να ανακτά ενέργεια όταν το αυτοκίνητο επιβραδύνει ή φρενάρει, και να την αποθηκεύει στην μπαταρία ιόντων λιθίου. Η BISG επίσης κάνει την επανεκκίνηση με το stop/start πολύ πιο γρήγορη και ομαλή, χάρη στη μεγαλύτερη ισχύ της σε σχέση με τη μίζα των 12V.
Οδηγήσαμε δύο εκδόσεις, το Golf MHEV και το Golf MHEV Plus, στον κέντρο δοκιμών Ehra-Lessien της Volkswagen.
Το απλό Golf MHEV είναι ένα συνηθισμένο προσθιοκίνητο 1.5 TSI βενζίνης 150 ίππων, εφοδιασμένο με μια BISG 8 ίππων κι ένα πρωτότυπο του ολοκαίνουργιου 7τάχυτου κιβωτίου DSG με τον κωδικό DQ381. Το MHEV Plus έχει έναν πρόσθετο ηλεκτροκινητήρα 34 ίππων που κινεί τους εμπρός τροχούς.
Υπάρχει και μία δεύτερη έκδοση του MHEV Plus, όπου το πρόσθετο ηλεκτρικό μοτέρ κινεί τον πίσω άξονα, προσφέροντας στο αυτοκίνητο τη δυνατότητα προσωρινής τετρακίνησης. Σε αυτή τη μορφή, η ροπή στους πίσω τροχούς είναι μικρότερη απ’ ό,τι με ένα συμβατικό σύστημα τετρακίνησης, όμως παρέχει χρήσιμη ελκτική πρόσφυση εκτός ασφάλτου και οι μηχανολόγοι της VW λένε ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για να βελτιώνει το ζύγισμα του αυτοκινήτου στην άσφαλτο, εξουδετερώνοντας την υποστροφή.
Παρά τα επιπλέον ηλεκτρομοτέρ, η συνολική διαθέσιμη ισχύς είναι πιθανό να παραμείνει περίπου η ίδια, καθώς η ηλεκτρική ροπή θα χρησιμοποιείται για να μειώνει τις εκπομπές ρύπων και την κατανάλωση καυσίμου (κατά 12-13%) και να βελτιώνει την οδηγησιμότητα, αντί για να αυξάνει τις επιδόσεις.
Πώς είναι στην οδήγηση;
Το απλό MHEV δείχνει απόλυτα ενσωματωμένο κι εξελιγμένο, ουσιαστικά έτοιμο να μπει σε παραγωγή. Η παροχή ισχύος είναι ομαλή και γραμμική, και η λειτουργία του stop/start όσο ομαλή μας υπόσχονται. Η βασική διαφορά του mild υβριδικού από το συμβατικό Golf βρίσκεται στο ότι το κιβώτιο μπορεί να αποσυνδεθεί από τον κινητήρα, ώστε αυτός να μπορεί να σβήσει για μεγαλύτερη οικονομία. Εκεί είναι το μεγαλύτερο όφελος από τις ομαλές επανεκκινήσεις. Όταν το αυτοκίνητο επιβραδύνει με τον κινητήρα σε λειτουργία, η BISG δουλεύει σαν γεννήτρια φορτίζοντας την μπαταρία 48V.
Το MHEV Plus (φωτ. κάτω) δείχνει περισσότερο σαν πρωτότυπο, κυρίως επειδή το επιπλέον ηλεκτρομοτέρ κάνει το σύστημα πολύ πιο πολύπλοκο. Η εμπλοκή και απεμπλοκή του δεύτερου μοτέρ και ο ομαλός συγκερασμός της ροπής από τους δύο ηλεκτροκινητήρες και τον θερμικό κινητήρα είναι μια εξαιρετικά πολύπλοκη διαδικασία, οπότε σε αυτό το στάδιο εξέλιξης παρατηρούνται κάποια μικρά «σκαλοπατάκια». Τα μοντέλα παραγωγής σίγουρα θα έχουν πλήρως εξελιγμένο λογισμικό που θα κάνει τις μεταβατικές καταστάσεις ανεπαίσθητες.
Το πλεονέκτημα που δίνει το δεύτερο ηλεκτρικό μοτέρ είναι ότι, όταν το Golf τσουλάει με τον κινητήρα σβηστό, το δεύτερο ηλεκτρομοτέρ μπορεί να επιβραδύνει το αυτοκίνητο ανακτώντας ενέργεια. Το απλό MHEV μπορεί να κάνει ανάκτηση ενέργειας μόνο με τον θερμικό κινητήρα σε λειτουργία, οπότε οι μηχανολόγοι θεωρούν ότι το MHEV Plus θα είναι ακόμα πιο οικονομικό.
Δεν ήταν δυνατόν να οδηγήσουμε την τετρακίνητη έκδοση, αλλά παρακολουθήσαμε έναν μηχανικό να εκμεταλλεύεται την τεχνολογία για να ξεκολλήσει ένα Tiguan από βαθιά, βρεγμένη άμμο. Με την κίνηση μόνο μπροστά, το Tiguan έμενε κολλημένο, αλλά όταν ενεργοποίησε την ηλεκτροκίνηση του πίσω άξονα, κατάφερε να ξεκολλήσει με σχετική άνεση (φορώντας χειμωνιάτικα λάστιχα). Σε μια άλλη επίδειξη, το Tiguan ανέβηκε μιαν απότομη, γλιστερή ανηφόρα που δεν μπορούσε να την ανέβει με την κίνηση μόνο μπροστά.
Να το αγοράσω;
Πιθανότατα, σε λίγα χρόνια δεν θα έχετε την επιλογή να μην το αγοράσετε. Ο εξηλεκτρισμός των αυτοκινήτων ώστε να μπορούν να ανακτούν κινητική ενέργεια και να την επαναχρησιμοποιούν, είναι ο μόνος τρόπος για να μπορέσουν οι κατασκευαστές να τηρήσουν τις μελλοντικές προδιαγραφές CO2 και άλλων ρύπων.
Τα καλά νέα είναι ότι τα MHEV είναι ακόμα καλύτερα στην οδήγηση από τα συμβατικά μοντέλα. Η ηλεκτρική υποβοήθηση εξουδετερώνει την υστέρηση απόκρισης (turbo-lag) κάνοντας το γκάζι πιο άμεσο. Τα mild συστήματα δεν προσθέτουν τόσο κόστος όσο τα PHEV υψηλής τάσης ή τα φουλ υβριδικά. Και τα οφέλη στην οικονομία καυσίμου θα πρέπει να είναι σημαντικά, αν τα αυτοκίνητα δεν βαρύνουν κι άλλο με την πρόσθεση επιπλέον εξοπλισμού.
Αν η τιμή είναι σωστή –και υπάρχει η δυνατότητα επιλογής– τότε ένα MHEV μπορεί να είναι συνολικά καλύτερη λύση από το αντίστοιχο συμβατικό μοντέλο.
Jesse Crosse