Δοκιμάζουμε το Škoda Scala 1.0 TSI 115 PS

Δοκιμάζουμε το Škoda Scala 1.0 TSI 115 PS

Με ένα μεγαλύτερο, πιο ποιοτικό και πιο σύγχρονο τεχνολογικά αυτοκίνητο από το Rapid, η Škoda δοκιμάζει ουσιαστικά για πρώτη φορά τις δυνάμεις στα οικογενειακά χάτσμπακ. Είναι το Scala ικανό να την καθιερώσει και σε αυτή την κατηγορία;

Η Škoda φρόντιζε πάντα τους οικογενειάρχες. Πολύ πριν από την άνοδο των μοδάτων SUV, η τσεχική φίρμα, είτε με το Octavia είτε και με το Rapid τα τελευταία χρόνια, είχε να προσφέρει τουλάχιστον μια αξιόλογη πρόταση σε όποιον αναζητούσε ένα οικογενειακό αυτοκίνητο. Μέχρι σήμερα όμως κινείτο εκ του ασφαλούς, στο περιθώριο της κατηγορίας, αποφεύγοντας να πλησιάσει το πιο εμπορικό κομμάτι της και να αντιπαρατεθεί με τις παραδοσιακές δυνάμεις των οικογενειακών χάτσμπακ. Όχι πια!

Το ολοκαίνουργιο Scala μπορεί στα χαρτιά να είναι ο αντικαταστάτης του Rapid και να παίρνει τη θέση του στην γκάμα της φίρμας ανάμεσα στο μικρότερο Fabia και το μεγαλύτερο Octavia, στην πραγματικότητα όμως έχουμε να κάνουμε με ένα ολοκαίνουργιο μοντέλο. Όχι μόνο σε φιλοσοφία, αλλά και σε στόχους. Με λίγα λόγια, το νέο χάτσμπακ της Škoda, που θα λανσαριστεί στη χώρα μας τον ερχόμενο Ιούνιο, δεν έρχεται για να αποτελέσει μια «φθηνότερη» εναλλακτική για τα πορτοφόλια που δεν σηκώνουν την αγορά ενός VW Golf, ενός Ford Focus ή της ολοκαίνουργιας Toyota Corolla, αλλά για να σταθεί απέναντί τους και να τα κοντράρει.

Image maker 
Απέναντι στον πολυπρόσωπο και σκληρό ανταγωνισμό, το Scala θα αντιπαραθέσει πρώτα απ’ όλα τα παραδοσιακά όπλα της Škoda: Το value for money και τους άπλετους χώρους. Με αναβαθμισμένο εξοπλισμό ασφάλειας που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων στάνταρ φώτα LED και τα συστήματα υποβοήθησης Front Assist (με λειτουργίες City Emergency Brake και Pedestrian Protection) και Lane Assist και την τιμή για τη βασική έκδοση των 95 PS να ξεκινά κάτω από τις 16.000 ευρώ, η σχέση τιμής αξίας αναμένεται να έχει θετικό πρόσημο και σ’ αυτό το Škoda. 

Scala

Οι χώροι από την πλευρά τους είναι επιπέδου… Superb για τα δεδομένα της κατηγορίας. Με εξαίρεση τις εμπρός θέσεις, όπου τα μεγαλύτερα και πιο αναπαυτικά νέα καθίσματα της εταιρείας δημιουργούν μια αίσθηση «στενότητας» σε πλάτος, συγκριτικά με αυτό που περιμένεις, οι υπόλοιποι χώροι στην καμπίνα είναι απλά εντυπωσιακοί. Πίσω, ακόμα και ψηλόσωμοι επιβάτες έχουν άπλετο χώρο για τα γόνατα και αρκετό αέρα πάνω από το κεφάλι τους, ενώ το πορτμπαγκάζ των 467 lt μπορεί να συγκριθεί σε όρους χωρητικότητας και πρακτικότητας για την κατηγορία, μόνο με αυτό του Honda Civic. Με την αναδίπλωση δε των καθισμάτων αυξάνεται στα 1.410 lt, ενώ προαιρετικά το άνοιγμα/κλείσιμο της πέμπτης πόρτας μπορεί να γίνεται και ηλεκτροκίνητα.

Πέρα από τις παραδοσιακές αξίες, το Scala έρχεται και με νέα βέλη στη φαρέτρα του. Θα διατίθεται αποκλειστικά σε 5θυρο και είναι το πρώτο Škoda που βασίζεται στην πλατφόρμα MQB A0 του VW Group, την οποία χρησιμοποιούν τα νέα Polo και T-Cross της Volkswagen και τα νέα Ibiza και Arona από πλευράς SEAT. Είναι παράλληλα ο πρώτος εκφραστής της νέας σχεδιαστικής γλώσσας της Škoda: Πιο περίτεχνες και δυναμικές γραμμές κατά μήκος του αμαξώματος και κάποιες νέες λεπτομέρειες όπως η νέα μάσκα εμπρός και το έξτρα γυάλινο πίσω παράθυρο στο ύψος των πίσω φώτων που αντί για το λογότυπο έχει ολογράφως το όνομα της Škoda.

Με τη νέα σχεδιαστική προσέγγιση γίνεται εμφανές ότι η Škoda, ύστερα από συνεχή ρεκόρ πωλήσεων τα τελευταία χρόνια, θέλει τώρα να βελτιώσει και το ίματζ της και να κάνει τα προϊόντα της να «μιλούν» και στο συναίσθημα, πέρα από τη λογική. Αν η εξωτερική εμφάνιση θέλει ίσως παραπάνω από μια ματιά για να της δώσεις θετική ψήφο, δεν συμβαίνει το ίδιο με το πλήρως αναβαθμισμένο εσωτερικό που σε κερδίζει αμέσως με τη σχεδίασή του. Οι γραμμές του ταμπλό ακολουθούν αυτές της νέας μάσκας, δημιουργώντας στο κέντρο μια βάση για να φιλοξενηθεί η οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων που ανάλογα με την έκδοση εξοπλισμού είναι 6,5, 8 ή 9,2” και μπορεί να συνδυαστεί με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων Virtual Cockpit των 10,25”. 

Όπως μας έχει συνηθίσει η Škoda, η καμπίνα είναι πολύ προσεγμένη με μαλακές αφρώδεις επιφάνειες στα πάνω μέρος του ταμπλό και στα πλαϊνά των θυρών και πολύ καλή συναρμογή. Τα υλικά στο σύνολό τους στέκονται επάξια δίπλα στις κορυφαίες προτάσεις της κατηγορίας. Οι θήκες επαρκούν για τα καθημερινά μικροαντικείμενα, ενώ δεν λείπουν και οι «Simply Clever» λύσεις που μας έχει συνηθίσει η Škoda, όπως η θήκη με την ομπρέλα στην πόρτα του οδηγού και την ξύστρα για το πάγο στο πορτάκι του ρεζερβουάρ που χρησιμεύει πλέον και ως μετρητής για το βάθος του πέλματος στα λάστιχα. Σε αυτές τις λύσεις προστέθηκε και η δυνατότητα κοτσαδόρου που αναδιπλώνεται κάτω από το αμάξωμα ώστε να μην εξέχει όταν δεν χρησιμοποιείται.

Άνετο και ασφαλές
Η γκάμα κινητήρων του Scala περιλαμβάνει συνολικά πέντε εκδόσεις. Αρχικά θα είναι διαθέσιμο με τον 1.0 TSI των 115 PS που συνδυάζεται με χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο ή το ημιαυτόματο 7άρι DSG, τον 1.5 TSI με τα 150 PS και τον ντίζελ 1.6 TDI των 115 PS. Οι δύο τελευταίοι θα διατεθούν στην ελληνική αγορά αποκλειστικά με το ημιαυτόματο κιβώτιο DSG. Για όσους αναζητούν περισσότερη οικονομία σε κατανάλωση, η γκάμα θα εμπλουτιστεί αργότερα με τον 1.0 TSI των 95 PS, αλλά και τον 1.0 G-TEC των 90 PS που θα καίει φυσικό αέριο.

Scala

Όλες οι εκδόσεις εφοδιάζονται με την κλασική διάταξη ανάρτησης, με γόνατα μακφέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Στην πρώτη μας επαφή στους κροατικούς δρόμους, που δεν έχουν να ζηλέψουν κάτι από τους δικούς μας, το Scala αποδείχθηκε ιδιαίτερα ικανό χωρίς εκπλήξεις στην οδική συμπεριφορά του. Του λείπει ο οδηγικός χαρακτήρας, αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Το τιμόνι είναι ελαφρύ αλλά ακριβές και η ανάρτηση ελέγχει αποτελεσματικά το βάρος του αμαξώματος, εξασφαλίζοντας λογική κλίση και καλό κράτημα στις στροφές. Η άνεση από την πλευρά της, μπορεί να μην πλησιάζει την αντίστοιχη των καλών εκδόσεων ενός Golf, αλλά είναι πραγματικά υψηλού επιπέδου και, σε συνδυασμό με την πολύ καλή ηχομόνωση, οι μετακινήσεις γίνονται ξεκούραστα σε κάθε είδους δρόμο, είτε σε αστικό είτε σε υπεραστικό περιβάλλον.

Εν αναμονή των μετρήσεων επί ελληνικού εδάφους, ο πολυφορεμένος 3κύλινδρος κινητήρας των 115 PS του VW Group εξασφαλίζει σε πρώτη ανάγνωση καλές επιταχύνσεις. Στην περίπτωση του Scala δε ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα στις επιδόσεις και στη χαμηλή κατανάλωση που σύμφωνα με την εταιρεία κυμαίνεται στα 5,0 lt/100 km. Όσοι αναζητούν το κάτι παραπάνω σε επιδόσεις θα πρέπει να στραφούν στην ισχυρότερη βενζινοκίνητη έκδοση με τους 150 PS και το DSG7, η οποία επιτρέπει στο Scala να πιάνει τα πρώτα 100 km/h από στάση σε 8,2” και να αναπτύσσει τελική 219 km/h. 

Με αυτό τον τελευταίο συνδυασμό κινητήρα/μετάδοσης αποκτά περισσότερο νόημα και το προαιρετικό πακέτο Sport που χαμηλώνει την ανάρτηση κατά 1,5 πόντο, ενώ μέσω του Driving Mode παρέχει τέσσερα διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας (Normal, Sport, Eco και Individual). Δεδομένου όμως ότι ακόμα και με την σπορ ανάρτηση, ο οδηγικός χαρακτήρας του Scala δεν αναβαθμίζεται σημαντικά, είναι προτιμότερο τα όποια έξτρα χρήματα θέλετε να τα διαθέσετε αλλού. Όπως για παράδειγμα στη μεγάλη οθόνη του infotainment ή στα προαιρετικά συστήματα ασφαλείας και το ενεργό cruise control που μαζί με το Lane Assist φροντίζουν να επιταχύνουν, φρενάρουν και να διατηρούν το Scala στην λωρίδα του. Θα κάνετε έτσι το ταξίδι ακόμα πιο ασφαλές και ξεκούραστο.

Αντί επιλόγου
Το Scala είναι το αυτοκίνητο που έλειπε εδώ και χρόνια από την γκάμα της Škoda για να θεωρείται ολοκληρωμένη. Και είναι βέβαιο ότι με τους χώρους, το μηχανολογικό πακέτο και τον εξοπλισμό ασφαλείας που το συνοδεύει θα αποτελέσει ένα ακόμα αγκάθι για μοντέλα-ορόσημα της κατηγορίας. Αλλά και έναν επιπλέον πονοκέφαλο για τη Škoda που βρίσκεται στη «δυσάρεστη» θέση να παράγει λιγότερα αυτοκίνητα απ’ όσα θέλει ο κόσμος.

Τι λέει το DRIVE
Με όπλα του τους κορυφαίους χώρους, την αναβαθμισμένη εικόνα και τον σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό, το Scala θα φέρει το success story της Škoda και στην μικρομεσαία κατηγορία. 
Τιμή Από €17.000 (εκτιμώμενη)
Τεχνολογία 999 cc, i3, 12v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 115 PS/5.000-5.500 rpm, 200 Nm/2.000-3.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 9,8”
Τελική ταχύτητα 201 km/h
Μέση κατανάλωση 5,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2 113 g/km
Διαστάσεις 4.362 x 1.793 x 1.471 mm
Χώρος αποσκευών 467 lt
Βάρος 1.240 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube