Στην ηλεκτροκίνηση, μόνο όσοι έχουν ρευστό θα επιβιώσουν
Η πλειονότητα των κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων χάνει χρήματα σε κάθε πώληση ενός νέου EV, λόγω της έκρηξης στις τιμές των πρώτων υλών και του κόστους παραγωγής!
Κάθε ένα νέο ηλεκτρικό μοντέλο που πωλείται «βάζει μέσα» αρκετές χιλιάδες δολάρια τον κατασκευαστή του. Αυτό αναφέρει η έρευνα της Canaccord Genuity αλλά και τα οικονομικά αποτελέσματα πολλών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα της ηλεκτροκίνησης.
Ειδικά οι νέες εταιρείες στο χώρο όπως η Rivian, η Lordstown Motors κ.α, δύναται να πληγούν ανεπανόρθωτα αλλά ακόμα και παλαιότερες όπως η Lucid που μετρά ήδη 15 χρόνια στην αγορά, φαίνεται ότι προσπαθούν ματαίως να γεμίσουν ένα βαρέλι που δεν έχει πάτο.
Η τελευταία 3μηνία έκθεση της Lucid άλλωστε, αποδεικνύει του λόγου το αληθές. Η εταιρεία «μπήκε μέσα» κατά 49,5 εκατ. δολάρια, λόγω της τεράστιας αύξησης στο κόστος πρώτων υλών και παραγωγής, ενώ πολλοί πελάτες ακύρωσαν τις παραγγελίες τους εξαιτίας των υψηλών χρόνων παράδοσης.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει εκτοξεύσει το ενεργειακό κόστος, οι ελλείψεις σε πρώτες ύλες έχουν αυξήσει τις τιμές σε βασικά υλικά που χρειάζονται οι αυτοκινητοβιομηχανίες για την κατασκευή των ηλεκτρικών τους οχημάτων, με αποτέλεσμα κάθε οικονομικό πλάνο προγραμματισμού, να έχει πάει στράφι.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι αυτό της Rivian. Η αμερικανική φίρμα κατάφερε μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο να μπει στο χρηματιστήριο, πήρε κάμποσα δισ. από εταιρείες που πίστεψαν στο πρότζεκτ της (Ford, Amazon κ.α.), ενώ εδώ και αρκετούς μήνες, υποστηρίζεται μέχρι και από το ταμείο δημοσίων επενδύσεων της Σαουδικής Αραβίας...
Παρόλα αυτά είδε την αξία της να συρρικνώνεται κατά 2/3 φέτος σε περίπου 20 δισεκατομμύρια δολάρια από 95 δισεκατομμύρια δολάρια που ήταν στο αποκορύφωμά της το Νοέμβριο του 2021. Εκπρόσωποι της φίρμας δήλωσαν ότι τα αποθεματικά στα ταμεία διασφαλίζουν την απαιτούμενη ασφάλεια μέσω του "cash flow", παρόλα αυτά, θα πωληθούν από τη νέα χρονιά πολλές μετοχές της φίρμας προκειμένου να εισέλθουν στα ταμεία ακόμα 1,5 δισ. δολάρια. Αντιλαμβάνεστε ότι και μόνο στο άκουσμα αυτής της είδησης, η μετοχή της Rivian υποχώρησε κατά 17%.
Τόσο οι νεοσύστατες εταιρείες όσο και οι παραδοσιακές δυνάμεις του χώρου που εμπλέκονται με την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να έχουν αρκετά καλή ρευστότητα για τα επόμενα δύο χρόνια ούτως ώστε να μην τους «καταπιεί» το πρότζεκτ της ηλεκτροκίνησης. Αυτό υποστηρίζoυν όλοι οι οικονομικοί αναλυτές αλλά και ο εκπρόσωπος της Canaccord Genuity, Γιώργος Γιαναρίκας, ο οποίος μάλιστα έδωσε κι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για το τι ακριβώς συμβαίνει.
Ανέφερε λοιπόν συγκεκριμένα ότι «εάν η Rivian έπρεπε να παραδώσει σήμερα το στόλο των επαγγελματικών οχημάτων που έχει παραγγείλει η Amazon θα της στοίχιζε $220.000/μονάδα όταν η τιμή πώλησης είναι $81.000/μονάδα. Επομένως, τα επόμενα δυο χρόνια δε θα επιβιώσει αυτός με το καλύτερο επιχειρηματικό σχέδιο αλλά όποιος έχει τη μεγαλύτερη ρευστότητα».