Πώς να διαλέξω τα σωστά τακάκια;
Τα τακάκια αποτελούν ζωτικό κομμάτι του συστήματος πέδησης του αυτοκινήτου. Οπότε η σωστή επιλογή τύπου και ο ενδεδειγμένος χρόνος αντικατάστασης αποτελούν εκ των ων ουκ άνευ για την ασφάλεια.
Η επιλογή στα τακάκια φρένων απαιτεί ένα κατώφλι προφύλαξης επειδή μόνο η «γενεαλογία» ενός αυτοκινήτου (μάρκα, μοντέλο, έκδοση, κινητήρας, έτος) μπορεί να είναι ανεπαρκής. Για του λόγου το ασφαλές, για το ίδιο αυτοκίνητο, μπορεί μερικές φορές να υπάρχουν συστήματα κατασκευασμένα από διαφορετικούς κατασκευαστές. Ως εκ τούτου, μπορεί να υπάρχουν φυσικές διαφορές μεταξύ των τακακιών για κάθε ένα από αυτά. Πριν αγοράσετε λοιπόν, είναι καλύτερο να αφαιρέσετε έναν τροχό για να σημειώσετε τη μάρκα της δαγκάνας στην οποία είναι τοποθετημένα τα τακάκια φρένων.
Πώς δουλεύουν τα τακάκια;
Τα τακάκια φρένων χρησιμοποιούνται σε συστήματα δισκόφρενων. Οι δίσκοι, στερεωμένοι πάνω στο μουαγέ, περιστρέφονται μαζί με τον τροχό. Τα τακάκια, εγκατεστημένα στη δαγκάνα, βρίσκονται τοποθετημένα σε κάθε πλευρά του δίσκου.
Όταν ο οδηγός πιέζει το πεντάλ φρένου, το υγρό φρένων συμπιέζεται και σπρώχνει ένα ή περισσότερα έμβολα στη δαγκάνα που με τη σειρά της σπρώχνει τα τακάκια πάνω στον δίσκο. Με αυτό το «δάγκωμα» του δίσκου, τα τακάκια τον επιβραδύνουν, κατά συνέπεια και όλον τον τροχό.
Πότε χρειάζεται να αλλάξω τα τακάκια;
Η φθορά στα τακάκια εξαρτάται τόσο από την οδήγηση και τον τύπο των δρόμων (η πόλη και τα βουνά είναι πολύ απαιτητικά για τα φρένα) όσο και από το ίδιο αυτοκίνητο (βάρος, απόδοση κ.λπ.). Έτσι είναι περίπου αδύνατο να δοθεί μια γενική χρονική οδηγία για την αντικατάσταση στα τακάκια.
Επιπλέον, κάποια στοιχεία εξοπλισμού, όπως το ESP για παράδειγμα ή η υποβοήθηση εκκίνησης σε ανηφόρα, τείνουν να προκαλούν ταχύτερη φθορά στα τακάκια των φρένων. Όπως και να έχει όμως, καθώς πλησιάζετε τα 30.000 km, καλό είναι να τείνετε ευήκοο ους και να προσέχετε ιδιαίτερα όταν φρενάρετε.
Για τα ταμπούρα αντίστοιχα, τις περισσότερες φορές τοποθετημένα στο πίσω μέρος, η προθεσμία αυτή ανεβαίνει στα 80.000 km.
Μπορώ να αλλάξω τακάκια μόνο στη μια πλευρά;
Όχι! Όπως κάνουμε και με τα λάστιχα, η αντικατάσταση είναι απαραίτητο να γίνεται ανά άξονα. Η αντικατάστασή τους μόνο από τη μία πλευρά αποτελεί τροχοπέδη για την ασφάλεια, καθώς το αυτοκίνητο θα μπορούσε να φρενάρει ανισόρροπα και να ντεραπάρει κατά το φρενάρισμα.
Πότε πρέπει να αντικαταστήσω τους δίσκους των φρένων;
Οι δίσκοι πρέπει να αντικαθίστανται, κατά κανόνα, σε κάθε δύο αντικαταστάσεις σετ τακακιών. Φυσικά, κάθε φορά που αφαιρείς τον τροχό, καλό είναι να μετράς το πάχος τους και να το συγκρίνεις με την ελάχιστη τιμή που συνιστά ο κατασκευαστής. Οπότε και αναπροσαρμόζεται ανάλογα ο χρόνος αντικατάστασής τους.
Το βίντεο τραβήχτηκε από το AUTODOC Club
Τα τακάκια χρειάζονται στρώσιμο;
Ναι, το ροντάρισμα στα τακάκια ακόμη και σήμερα είναι απαραίτητο. Η αντικατάσταση των τακακιών των φρένων, είτε συνοδεύεται είτε όχι από καινούργιους δίσκους, απαιτεί μια περίοδο στρωσίματος. Κατά πρώτο λόγο επειδή τα τακάκια μεταμορφώνονται ύστερα από την πρώτη φορά που θα σηκώσουν θερμοκρασία. Ένας ακόμα λόγος είναι ότι ένα νέο τακάκι πρέπει να «φορμαριστεί» στο σχήμα της επιφάνειας του δίσκου που έχει ορισμένο αριθμό μικρό-κορυφογραμμών που σχηματίζουν το ανάγλυφό του.
Υπολογίστε τουλάχιστον 200 km για να επιτύχετε ένα καλό στρώσιμο. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, το φρενάρισμα χρειάζεται να είναι πολύ προοδευτικό. Είναι επομένως απαραίτητο ο οδηγός να βρίσκεται σε εγρήγορση, προβλέποντας τη φάση του φρεναρίσματος για να μη βρεθεί στην ανάγκη να πατήσει το πεντάλ του φρένου απότομα.
Το ροντάρισμα είναι επίσης απαραίτητο εάν αλλάξετε τακάκια φρένων λίγο πριν περάσετε από τεχνικό έλεγχο. Χωρίς στρώσιμο, το φρενάρισμα μπορεί να μην είναι το βέλτιστο για το αυτοκίνητο και να μην μπορέσει να πιάσει τις απαιτούμενες προδιαγραφές της αξιολόγησης.
Τι άλλο χρειάζεται να αλλάξω;
Τακάκια και οι δίσκοι πιο συχνά, θερμουί και τύμπανα πιο αραιά, αυτά είναι τα ανταλλακτικά που αντικαθίστανται συχνότερα σε ένα σύστημα πέδησης. Επίσης κάθε δύο χρόνια χρειάζεται να αντικαθιστάτε το υγρό φρένων, μιας και είναι υγροσκοπικό.
Οπότε με την πρόσκτηση νερού στο κύκλωμα, κατεβαίνει το σημείο βρασμού με τα υγρά να χάνουν τις ιδιότητές τους. Τακτική αντικατάσταση όμως χρειάζονται και οι εύκαμπτες σωληνώσεις που, χάνοντας με τον καιρό τις μηχανικές ιδιότητές τους, παρουσιάζουν σκασίματα ως εκ τούτου, διαρροή.
Ποια είναι τα πρώιμα σημάδια για τα φθαρμένα φρένα;
Το άναμμα της ανάλογης λυχνίας, εάν υπάρχει τέτοια, είναι το πρώτο σημάδι σοβαρής φθοράς των φρένων. Ο οδηγός μπορεί επίσης να αισθανθεί κραδασμούς, δονήσεις στο πεντάλ ή στο τιμόνι.
Άλλα συμπτώματα: Μεγαλύτερη διαδρομή του πεντάλ, ασυνήθιστα θορυβώδες φρενάρισμα, επιμήκυνση των αποστάσεων φρεναρίσματος, εκτροπή από τον άξονα κίνησης ή υπερθέρμανση των φρένων (μυρωδιά καμένου).