Τελωνειακοί δασμοί: Ο Donald Trump απορρίπτει την πρόταση της Ευρώπης
Η ένταση μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ μετριάστηκε στα τέλη Ιουλίου, αφού τα δύο μέρη συμφώνησαν να διαπραγματευτούν. Σήμερα, ο Donald Trump απορρίπτει την ευρωπαϊκή πρόταση ως «ανεπαρκή», εξομοιώνοντας την ΕΕ με μια «μικρή Κίνα».
Ο Αύγουστος είναι παραδοσιακά ήρεμος μήνας: Τα μπάνια του λαού κάνουν και την αγορά του αυτοκινήτου φτωχή σε ειδήσεις. Αλλά καθώς ο Σεπτέμβριος βρίσκεται ante portas, ο Donald Trump βγήκε στο μετερίζι. Ο Αμερικανός πρόεδρος, ο οποίος διαπραγματευόταν με την Ευρώπη από το τέλος Ιουλίου σχετικά με το καυτό ζήτημα του εμπορίου και ειδικότερα των τελωνειακών δασμών, ανακοίνωσε ότι βρήκε την ευρωπαϊκή πρόταση «ανεπαρκή».
Στο μάτι του κυκλώνα βρέθηκε η πρόταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης: Να καταργήσει τους δασμούς για τα αμερικανικά προϊόντα, αν οι Ηνωμένες Πολιτείες κάνουν το ίδιο, ειδικά στο αυτοκίνητο. Αυτό δεν φαίνεται να ικανοποίησε τον Donald Trump, ο οποίος εξακολουθεί να στηλιτεύει τη μαζική παρουσία ευρωπαϊκών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, ενώ τα αμερικανικά αυτοκίνητα είναι σχεδόν ανύπαρκτα στην Ευρώπη.
«Οι καταναλωτές προτιμούν να αγοράζουν τα αυτοκίνητά τους και να μην αγοράζουν τα δικά μας», δήλωσε ο Donald Trump, εμφανώς ενοχλημένος βλέποντας τόσες πολλές «Mercedes στους δρόμους της Νέας Υόρκης».
Αλλά ποιος ευθύνεται γι’ αυτό; Η General Motors δεν κατάφερε ποτέ να υιοθετήσει μια σχετική στρατηγική στην Ευρώπη -η Saab εξαφανίστηκε, η Chevrolet αποσύρθηκε και η Cadillac είναι ανύπαρκτη. Υπάρχει μόνο η Chrysler με την Jeep που έχει πετύχει λίγο πολύ μια αξιοσημείωτη διείσδυση, αλλά και αυτή οριακή σε ευρωπαϊκή κλίμακα. Και φυσικά η Ford που βρίσκεται στην Ευρώπη με δικό της εργοστάσιο από 1919 (Δανία) και από το 1967 ως ανεξάρτητη θυγατρική (Ford Europe) σχεδιάζοντας και παράγοντας αυτοκίνητα για τις ευρωπαϊκές συνθήκες. Κατά τα λοιπά, συνολικά, τα αμερικανικά προϊόντα (pick-up και μεγάλες μπερλίνες) παραμένουν ακατάλληλα για τη Γηραιά Ήπειρο. Δεν πρόκειται για μποϊκοτάζ των Ευρωπαίων αγοραστών, αλλά για μια προσφορά εντελώς ακατάλληλη γι’ αυτή την περιοχή του πλανήτη.
Να θυμίσουμε επίσης πως ένας μεγάλος αριθμός Ευρωπαίων κατασκευαστών έχουν σε λειτουργία εργοστάσια στις ΗΠΑ -BMW, Mercedes-Benz, Volvo, VW Group... Πού είναι όμως τα εργοστάσια της Cadillac, της Chrysler, της Dodge ή ακόμη της Chevrolet στην Ευρώπη; Και μην μας πείτε ότι δεν υπάρχουν χαμηλού λειτουργικού κόστους νέες χώρες της ΕΕ…
Ως καλός σοβινιστής που ήταν πάντα, ο Donald Trump πιθανώς κοροϊδεύει όλες αυτές τις μεταβλητές και κάνει ένα ακόμη προς μια μετωπική, σκληρή αντιπαράθεση με την Ευρώπη. «Η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι σχεδόν τόσο τρομερή όσο και η Κίνα, αλλά με μικρότερο μέγεθος», είπε. Αυτός ίσως δεν είναι ο καλύτερος τρόπος για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων.