Οι θερμικοί κινητήρες τελειώνουν σε 200 χώρες
Στη δύση της καριέρας του φαίνεται πως περνούν οι θερμικοί κινητήρες, δεδομένης της συμφωνίας της της COP28 για εγκατάλειψη των ορυκτών καυσίμων.
Την περασμένη Τετάρτη, 13 Δεκεμβρίου στην διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το κλίμα (COP28) στο Ντουμπάι, επετεύχθη μία συμφωνία-ορόσημο για την πορεία που θα διαγράψουν οι θερμικοί κινητήρες.
Περί τις 200 χώρες λοιπόν, αποφάσισαν την σταδιακή απαγκίστρωσή τους από τα ορυκτά καύσιμα. Μετά από δύο εβδομάδες μαραθώνιων διαπραγματεύσεων, στάλθηκε ένα ηχηρό μήνυμα στους επενδυτές και αυτούς που χαράσσουν πολιτική ότι πλέον ο κόσμος είναι αποφασισμένος να διαρρήξει τους δεσμούς του με τα ορυκτά καύσιμα, και να στραφεί σε φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις που θα «περιορίσουν» την κλιματική αλλαγή.
Ειδικότερα, η συμφωνία προβλέπει «τη μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα στα ενεργειακά συστήματα, με δίκαιο, εύρυθμο και ισότιμο τρόπο… ώστε να επιτευχθεί ουδετερότητα του άνθρακα έως το 2050».
Οι θερμικοί κινητήρες φτάνουν πιο κοντά στο τέλους του, μετά από όσα αποφασίστηκαν στην διάσκεψη του COP28
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Τέλος τα θερμικά μοτέρ στο New Jersey από το 2035
Παράλληλα, ζητάται να τριπλασιαστεί η παραγωγή ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) σε παγκόσμιο επίπεδο έως το 2030, να επιταχυνθούν οι προσπάθειες για τον μετριασμό της χρήσης άνθρακα, και την ανάπτυξη συναφών τεχνολογιών, όπως αυτών για τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα από βιομηχανίες που είναι δύσκολο να απαλλαγούν από αυτόν.
Η επίτευξη ουδετερότητας άνθρακα έως το 2050 συνεπάγεται το τέλος των ορυκτών καυσίμων, κάτι που επί του πρακτέου μεταφράζεται ως το κύκνειο άσμα των κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου.
Ήδη άλλωστε έχει ξεκινήσει η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση, καθώς όλο και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες στρέφονται προς τον εξηλεκτρισμό, με τις εκάστοτε κυβερνήσεις να παρέχουν οικονομικά κίνητρα ενίσχυσης σε όσους επιλέγουν να κινούνται ηλεκτρικά.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Θερμικά τέλος το 2035, η ΕΕ εγκρίνει τα e-fuels
Παράλληλα, η ΕΕ έχει ανακοινώσει το τέλος των κινητήρων εσωτερικής καύσης, ορίζοντας ότι από το 2035 θα πρέπει να πωλούνται αποκλειστικά αμιγώς ηλεκτρικά καινούργια αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά.
Τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να πωλούνται και να κυκλοφορούν κανονικά, αλλά οι νέες εξελίξεις ίσως δυσκολέψουν την κυκλοφορία τους από το 2050 και μετά.
Όπως, ωστόσο, δήλωσε μετά τη συμφωνία ο πρόεδρος της COP28, σουλτάνος Αλ Τζάμπερ, «Είμαστε αυτά που πράττουμε και όχι όσα λέμε». Επομένως, η επιτυχία της συμφωνίας για τη μετάβαση προς την εγκατάλειψη των ορυκτών καυσίμων θα κριθεί από το αν και κατά πόσο θα εφαρμοστεί και στην πράξη.