Nissan-Honda: Πώς ναυάγησε το ντιλ των 60 δισ. δολαρίων;

Nissan-Honda: Πώς ναυάγησε το ντιλ των 60 δισ. δολαρίων;

Εσωτερικές διαμάχες, αργοπορημένες αποφάσεις και μία πρόταση που θεωρήθηκε προσβλητική οδήγησαν στο ναυάγιο των διαπραγματεύσεων και τις συγχώνευσης των Nissan και Honda.

Nissan Honda

Μία από τις μεγαλύτερες συγχωνεύσεις στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας, αυτή της Honda με τη Nissan βρέθηκε πολύ κοντά στην πραγματοποίηση, πριν καταρρεύσει μέσα σε λίγες εβδομάδες.

Η Nissan και η Honda, δύο γίγαντες της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, συζητούσαν μια ιστορική συγχώνευση αξίας 60 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με στόχο να ανταγωνιστούν την αυξανόμενη πίεση από τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες και την ταχύτατη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. 

Η υπερηφάνεια της Nissan και η αδιαλλαξία της Honda διέλυσαν μία ιστορική συμφωνία

Nissan

Παρά τις υψηλές προσδοκίες, οι διαπραγματεύσεις κατέρρευσαν λόγω της άρνησης της Nissan να αποδεχθεί όρους που θεώρησε ταπεινωτικούς, καθώς και λόγω της αδιαλλαξίας της Honda σε καίρια ζητήματα.

Η Nissan σε δύσκολη θέση
Η Nissan βρισκόταν ήδη σε δύσκολη κατάσταση. Ύστερα από χρόνια πτώσης πωλήσεων και διοικητικής αστάθειας, η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία είχε χάσει σημαντικό έδαφος, ειδικά στη βασική αγορά της, τις Ηνωμένες Πολιτείες. Η αποτυχία να εκτιμήσει σωστά τη ζήτηση για υβριδικά αυτοκίνητα επιδείνωσε τα προβλήματά της, αφήνοντάς την εκτεθειμένη στον ανταγωνισμό.

Τον Νοέμβριο του 2024, η Nissan αιφνιδίασε τους επενδυτές, μειώνοντας την πρόβλεψή της για τα κέρδη κατά 70%, εξαιτίας των χαμηλών πωλήσεων στις ΗΠΑ και την Κίνα. Για να αντιμετωπίσει την κρίση, η εταιρεία ανακοίνωσε ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης, το οποίο περιελάμβανε την περικοπή 9.000 θέσεων εργασίας και τον περιορισμό της παραγωγικής της ικανότητας κατά 20%. Ωστόσο, αρκετοί αναλυτές χαρακτήρισαν το σχέδιο «ανεπαρκές και καθυστερημένο».

Το σωσίβιο της Honda
Την ίδια περίοδο, η Honda, βλέποντας τη Nissan σε αδύναμη θέση, πρότεινε μια συγχώνευση που θα επέτρεπε στις δύο εταιρείες να ανταγωνιστούν πιο αποτελεσματικά τους Κινέζους κατασκευαστές.

Οι συζητήσεις μεταξύ των δύο εταιρειών είχαν ξεκινήσει ήδη από τον Μάρτιο του 2024, με αρχική πρόθεση τη συνεργασία στην τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Τον Δεκέμβριο, η πρόταση επεκτάθηκε προς την πλήρη συγχώνευση.

Nissan Honda

Οι διαφωνίες
Οι συνομιλίες μεταξύ Nissan και Honda προσέκρουσαν σε σειρά εμποδίων. Η Nissan απαιτούσε ισότιμη μεταχείριση, παρά τη μειονεκτική θέση της στην αγορά. Η Honda από την άλλη, πίεζε για μεγαλύτερες περικοπές στην παραγωγή και στο προσωπικό, κάτι που η Nissan αρνήθηκε να αποδεχθεί.

Επιπλέον, οι δύο πλευρές δεν μπορούσαν να συμφωνήσουν στο ποσοστό μετοχών που θα κατείχαν στον νέο όμιλο.

Τα πράγματα πήραν ακόμα χειρότερη τροπή στο τέλος του Ιανουαρίου 2025, όταν η Honda πρότεινε να γίνει η Nissan θυγατρική της, κάτι που δεν προβλεπόταν στο μνημόνιο συνεργασίας που είχαν υπογράψει οι δύο εταιρείες στα τέλη του 2024.

Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν εκ των έσω τις διαπραγματεύσεις, η πρόταση αυτή θεωρήθηκε προσβλητική από τη Nissan, η οποία την απέρριψε αμέσως.

Ένα άλλο σημείο τριβής ήταν το μέλλον των εργοστασίων της Nissan. Η Honda απαιτούσε το κλείσιμο αρκετών μονάδων για να μειωθεί το κόστος, αλλά η Nissan αρνήθηκε να κλείσει κρίσιμες εγκαταστάσεις της, όπως αυτές στο Kyushu της Ιαπωνίας, στη Smyrna της Πολιτείας του Tenesse των ΗΠΑ, στην Aguascalientes‎‎ του Μεξικού και στο Sunderland της Βρετανίας.

Σύμφωνα με πηγές, η Nissan δεν ήθελε να καταγράψει λογιστικές απώλειες από το κλείσιμο αυτών των εργοστασίων, κάτι που θα έπληττε τα οικονομικά της αποτελέσματα.

Honda

Το τέλος των συζητήσεων
Ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan, Makoto Uchida, επισκέφθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου τον ομόλογό του στη Honda, Toshihiro Mibe, και του ανακοίνωσε ότι η Nissan αποσύρεται από τις διαπραγματεύσεις.

Η Renault, βασικός μέτοχος της Nissan, πήρε επίσης θέση, χαρακτηρίζοντας την πρόταση της Honda «απαράδεκτη» και δηλώνοντας ότι θα υπερασπιστεί τα συμφέροντά της.

Το μέλλον της Nissan
Ύστερα από την αποτυχία της συγχώνευσης, η Nissan αναζητά νέους εταίρους. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία εξετάζει τη συνεργασία με την ταϊβανέζικη Foxconn, γνωστή για την παραγωγή των iPhones της Apple. Ο πρόεδρος της Foxconn, Young Liu, δήλωσε ότι η εταιρεία του επιθυμεί συνεργασία με τη Nissan, αλλά όχι εξαγορά της.

Η πιθανή αυτή συνεργασία φαίνεται πιο ελκυστική για τη Nissan, καθώς η Foxconn αναζητά ένα μεγάλο όνομα στην αυτοκινητοβιομηχανία και θα μπορούσε να προσφέρει ευνοϊκότερους όρους από τη Honda. Όπως δήλωσε ο αναλυτής Amir Anvarzadeh, «ανεξάρτητα από την οικονομική της κατάσταση, η Nissan παραμένει ένα γνωστό brand».

Η αποτυχία της συγχώνευσης Nissan-Honda αντανακλά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες σε μια περίοδο ταχείας αλλαγής. Η αδυναμία της Nissan να προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις της αγοράς και η σκληρή στάση της Honda οδήγησαν στην κατάρρευση μιας ιστορικής συμφωνίας, αφήνοντας και τις δύο εταιρείες να αναζητούν νέες στρατηγικές επιβίωσης.

Πηγή: Reuters

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube