Model A: Έτοιμο για βόλτες στο δρόμο ή... στον αέρα!
Η Alef Aeronautics δημιούργησε ένα ιπτάμενο αυτοκίνητο που μπορεί να κινηθεί με την ίδια άνεση τόσο στο οδικό όσο... και στο αεροπορικό δίκτυο!
Όσο κι αν ακούγεται ως σενάριο επιστημονικής φαντασίας, τα ιπτάμενα «αυτοκίνητα», είναι ένα βήμα πριν τεθούν στις υπηρεσίες του κοινού. Η Alef Aeronautics μάλιστα με το Model A έλαβε ήδη και την απαιτούμενη άδεια από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας των ΗΠΑ για τις απαραίτητες δοκιμές, που σημαίνει ότι μπορεί να πετάξει και με τη βούλα, σε συγκεκριμένες πολιτείες στις ΗΠΑ!
Το Model A έχει αυτονομία 200 μιλίων ως αυτοκίνητο και 110 μιλίων ως... ιπτάμενο όχημα.
Τόσο η ηλεκτροκίνηση όσο και οι υπηρεσίες κινητικότητας συνολικά, είναι μια «επιχείρηση» που εκτιμάται από τους οικονομικούς αναλυτές ότι η αξία της (τζίρος προϊόντων-υπηρεσιών) θα υπερβεί τα $82 δισ. ετησίως έως το 2050.
Το Urban Air Mobility ή αλλιώς η «Αστική Αεροπορική Κινητικότητα» φαντάζει όμως ως το μεγάλο στοίχημα και κατ’ επέκταση, η τάση του μέλλοντος στις αστικές μετακινήσεις.
Το εγχείρημα έχει τον τίτλο «Mega-urbanization» και θέλει τους κατασκευαστές να ποντάρουν τα ρέστα τους στις μετακινήσεις από αέρος. Η αξία της εν λόγω αγοράς εκτιμάται πως θα κυμαίνεται κοντά στα $4 τρισ. ετησίως έως το 2050, οπότε αντιλαμβάνεστε ότι εδώ θα γίνει στην κυριολεξία «σφαγή» για το ποιος θα πάρει το μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας.
Οπότε δεν είναι καθόλου περίεργο που οι μεγάλοι του χώρου όσο και ποικίλες νεοφυείς επιχειρήσεις ασχολούνται τόσο ζεστά με το πρότζεκτ. Ο όμιλος Hyundai έχει δημιουργήσει εδώ και καιρό εξειδικευμένο τμήμα το οποίο ασχολείται αποκλειστικά με τα «flying cars»! ΄
Έχει μάλιστα προσλάβει ως υπεύθυνο του πρότζεκτ τον Dr. Jaiwon Shin (πρώην επικεφαλής στον τομέα Aeronautics Research Mission Directorate στη NASA) προκειμένου να επιταχύνει την υλοποίηση του προγράμματος.
Επίσης η Audi έχει συνεργαστεί με τον ευρωπαϊκό αεροναυπηγικό γίγαντα Airbus, παρουσιάζοντας από κοινού το πρωτότυπο Pop.Up Αir Τaxi, ενώ ο όμιλος Mercedes-Benz έχει ήδη αποκτήσει μερίδιο στην γερμανική Volocopter, με στόχο την δημιουργία τόσο ιπτάμενων ταξί όσο και ιπτάμενων ιδιωτικών οχημάτων.
Οι Γερμανοί πιστεύουν ακράδαντα ότι τα ιπτάμενα ταξί είναι η ενδεδειγμένη λύση κινητικότητας για τα πολυσύχναστα αστικά κέντρα του μέλλοντος, καθώς θα αποφορτίσουν το οδικό δίκτυο προωθώντας βέβαια και το σεβασμό στο περιβάλλον, αφού θα είναι ηλεκτρικά.
Συνολικά, δεν πρέπει να υπάρχει κατασκευαστής που να μην έχει καταπιαστεί με τις αστικές αερομεταφορές, ενώ δεν είναι λίγες και οι τεχνολογικές start up (Joby Aviation, Kitty Hawk, Lilium, Uber Air κ.α) που παρουσιάζουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα πρωτότυπα μοντέλα τόσο για την κάλυψη των επιβατικών αναγκών όσο και τη μεταφορά εμπορευμάτων. Ήδη μάλιστα πολλές από αυτές τρέχουν πιλοτικά προγράμματα με μη επανδρωμένα αεροσκάφη για μικροδιανομές προϊόντων!
Η Alef Aeronautics μοιάζει όμως να βρίσκεται ένα βήμα πιο μπροστά απ’ όλους. Η δική της πρόταση, το Model A, έχει πάρει ήδη έγκριση από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας (FAA) των ΗΠΑ και το απαραίτητο έγγραφο «Πιστοποίησης Αξιοπλοΐας» προκειμένου να πραγματοποιήσει τις τελικές δοκιμές της σε όσες πολιτείες των ΗΠΑ το επιτρέπει ο νόμος.
Ο CEO της Καλιφορνέζικης φίρμας, Jim Dukhovny, δήλωσε: «Το Model A είναι ένα μικρό βήμα για την βιομηχανία της αεροναυπηγικής αλλά κι ένα τεράστιο βήμα για την αυτοκινητοβιομηχανία».
Βέβαια αξίζει στο σημείο αυτό να σημειώσουμε ότι το «Model A» δεν είναι το πρώτο ιπτάμενο-αυτοκίνητο που λαμβάνει τη σχετική έγκριση από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας των ΗΠΑ.
Εκπρόσωπος της Υπηρεσίας ανέφερε ότι τέτοιες εγκρίσεις –έστω και σε περιορισμένο αριθμό- είχαν δοθεί και στο παρελθόν σε αντίστοιχα πρότζεκτ.
Που έγκειται ωστόσο η διαφορά; Η Alef Aeronautics υποστηρίζει ότι το Model A πληροί τα 121 κριτήρια ασφαλείας που προβλέπει η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Αυτοκινητοδρόμων και Κυκλοφορίας (NHTSA) στις ΗΠΑ, καθώς και όλες τις προδιαγραφές του Κώδικα Ομοσπονδιακών Κανονισμών (CFR) ως προς το σχεδιασμό, την κατασκευή, την απόδοση, την ασφάλεια αλλά και την ανθεκτικότητα του οχήματος!
Μάλιστα, χαριτολογώντας ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας υποστήριξε ότι το ιπτάμενο αυτοκίνητό τους είναι ασφαλέστερο από τα «κανονικά» οχήματα, ενώ διαθέτει μέχρι και αλεξίπτωτο σε περίπτωση εναέριου ατυχήματος.
Το αμιγώς ηλεκτρικό και διθέσιο «Model A» μπορεί να ταξιδέψει αποκλειστικά στο δρόμο για περίπου 200 μίλια ή να πετάξει στον αέρα σε απόσταση 110 μιλίων. Στο δρόμο βέβαια η μέγιστη δυνατή ταχύτητα κίνησης του είναι τα 25 mph (40 km/h), επομένως είναι ένα όχημα καθαρά για αστική χρήση. Τουλάχιστον, όταν θα χρησιμοποιείται ως αυτοκίνητο...
Οι νομοθέτες και οι ρυθμιστικές αρχές θα πρέπει να αρχίσουν σιγά σιγά να καθορίζουν τους κατάλληλους νόμους και κανόνες για τα ιπτάμενα αυτοκίνητα καθώς η ανάπτυξη τους τρέχει με σαφώς γρηγορότερους ρυθμούς απ’ ότι είχε προβλεφθεί.
Θυμίζω, ότι στη Δανία φέτος το καλοκαίρι, θα ξεκινήσει η πιλοτική χρήση αυτού του μοντέλου κινητικότητας, με στόχο έως το 2035 τα ιπτάμενα ταξί, να μεταφέρουν ημερησίως περισσότερους από 80.000 επιβάτες από τα αεροδρόμια ή τα νησιά, στο κέντρο της πόλης!
Η Alef Aeronautics υπολογίζει ότι το κόστος αγοράς του Model A θα κυμανθεί στα $300.000. Όσοι επιθυμούν να αποκτήσουν το ιπτάμενο αυτοκίνητο της Alef Aeronautics, δεν έχουν παρά να καταθέσουν μια προκαταβολή της τάξεως των $1.500. Η κατάθεση των χρημάτων όπως δήλωσε η εταιρεία θα επιστραφεί σε περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος δεν επιθυμεί εν τέλει την απόκτηση του Model A.
Η εταιρεία στοχεύει στα τέλη του 2025 να είναι απόλυτα έτοιμη να ξεκινήσει τις παραδόσεις. Αν και μεταξύ μας, σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα είνα πραγματικά αδύνατο να υπάρχει το απαραίτητο νομοθετικό πλαίσιο.
Επίσης, κάτι που είναι ασαφές προς ώρας τουλάχιστον, είναι εάν η Alef Aeronautics μπορεί να χρησιμοποιήσει εμπορικά το όνομα «Model A» καθώς η Ford ενδεχομένως να διατηρεί ακόμα τα δικαιώματα του ή μπορεί εάν δεν τα διατηρεί η Ford να τα έχει καπαρώσει καμία Tesla για το πολυαναμενόμενο entry level ηλεκτρικό της όχημα...