Το μεγάλο σορτάρισμα με τις «ηλεκτρικές» εταιρείες
Οι μεγαλύτεροι επενδυτές του πλανήτη, προσπαθούν εδώ και καιρό, να ανακαλύψουν τη «νέα» Tesla. Tζογάρουν τεράστια κεφάλαια σε πλήθος ηλεκτρικών εταιρειών δημιουργώντας… υπεραξίες! Μήπως όμως η τακτική αυτή, οδηγεί σε μια οικονομική φούσκα;
Παρακαλώ πολύ, τοποθετήστε τα στοιχήματα σας! Το παιχνίδι για την ανακάλυψη της «επόμενης» Tesla από διάφορα επενδυτικά fund έχει ξεκινήσει εδώ και καιρό και το χρήμα ρέει άφθονο για την επίτευξη αυτού του στόχου.
Fidelity Investments, BlackRock Inc, T. Rowe Price Group Inc. και Scotland Baillie Gifford, ποντάρουν σε 32 εταιρείες παγκοσμίως, ευελπιστώντας, πως κάποιες από αυτές θα μπορέσουν να εξελιχθούν στη νέα... Tesla.
Βέβαια, όπως σε κάθε στοίχημα, έτσι και σε αυτό, οι παίχτες που συμμετέχουν ενδέχεται να χάσουν τα χρήματα τους. Προσωρινά πάντα... Για παράδειγμα, σε μόλις τρεις εβδομάδες, από τα τέλη Απριλίου έως τα μέσα Μαΐου, η αξία αυτών των 32 εταιρειών που θεωρούνται το «next big thing» στον ηλεκτρικό στίβο μάχης, έχει απολέσει περισσότερα από 200 δισ. δολάρια! Παραμένει ωστόσο μια «αγορά» της οποία η αξία εκτιμάται κοντά στο 1 τρισ. δολάρια. Παρόλα αυτά, κανείς δε μπορεί να μείνει απαθής όταν βλέπει την επένδυση του να ολισθαίνει και την Tesla να συνεχίζει με σπασμένα φρένα.
Η απότομη αυτή πτώση στην αξία των 32 «ηλεκτρικών» εταιρειών, είναι για ορισμένους οικονομικούς αναλυτές μια φυσική εξέλιξη. Πολλές από αυτές τις εταιρείες, είναι start-up, που σημαίνει ότι δεν έχουν έσοδα ή δεν πωλούν καν ακόμα προϊόντα (ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μπαταρίες, φορτιστές).
«Είναι αναπόφευκτο, ότι πολλές από αυτές τις εταιρείες, δε θα επιβιώσουν» ανέφερε χαρακτηριστικά στο Reuters ο Ευάγγελος Σιμούδης, επενδυτής και συγγραφέας του βιβλίου «Trasportation Transformation».
Δεν το γνωρίζουν όμως αυτό τα μεγαλύτερα επενδυτικά funds του πλανήτη; Προφανώς και το γνωρίζουν, καλύτερα από τον καθένα, είναι η απάντηση. Η τακτική τους ωστόσο είναι ξεκάθαρα «τζογαδόρικη». Από τη στιγμή που το χρήμα ρέει άφθονο στα ταμεία τους (για να καταλάβετε κάπως καλύτερα, η T. Rowe Price Group Inc., διαχειρίζεται κεφάλαια που υπερβαίνουν τα 500 δισ. δολάρια), το «ποντάρισμα» στις περισσότερες από αυτές τις εταιρείες, είναι χαμηλού ρίσκου!
Η λογική τους είναι απλή: Δίνω χρήματα σε start-up εταιρείες που πιστεύω ότι μπορούν να αποδώσουν σε βάθος 5ετίας ή 10ετίας, κι αν δω ότι η επένδυση τείνει να πάει στράφι είτε τις συγχωνεύω με άλλες κερδοφόρες φίρμες είτε προσπαθώ να δημιουργήσω υπεραξία με τη μετοχή τους να διαπραγματεύεται στο χρηματιστήριο είτε αν τίποτα απ’ όλα αυτά δεν αποδίδει, ποντάρω στο κλείσιμο τους!
Τα εν λόγω funds, μόνο τον τελευταίο χρόνο έχουν ρίξει περισσότερα από 9 δισ. δολάρια σε αυτές τις εταιρείες. Ξαναλέμε όμως, ότι το ρίσκο γι’ αυτούς είναι ουσιαστικά... μηδενικό. Είναι σαν να ποντάρουν τόσο στο κόκκινο όσο και στο μαύρο στη ρουλέτα. "50-50" δηλαδή. Διότι ακόμα κι αν χάσουν σε ορισμένα από τα πονταρίσματα τους θα πάρουν πίσω τα χρήματα τους μακροπρόθεσμα από τα υπόλοιπα στοιχήματα - εταιρείες που θα επιζήσουν και θα εδραιωθούν στο παγκόσμιο αυτοκινητικό στερέωμα!
Επίσης, τα εν λόγω funds, δουλεύουν ουσιαστικά και ως «ενδιάμεσοι». Έχοντας συμμετοχή στις περισσότερες τεχνολογικές start-up και μερίδιο σε πολλές από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες –και όχι μόνο- είναι σε θέση να κλείσουν συμφωνίες σε χρόνο «dt», διασφαλίζοντας ότι οι επενδύσεις τους θα «αυγατίσουν», μεγιστοποιώντας τα κέρδη τους απ’ όλες τις πλευρές.
Για παράδειγμα, το fund T. Rowe Price, έχει επενδύσει ήδη πολλά κεφάλαια στη Rivian (η αξία της από τα 6 δισ. έχει εκτοξευτεί στα 27,6 δισ.). Η αμερικανική φίρμα κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων και οσονούπω το αντίπαλο δέος της Tesla (;), θα μπορούσε να συνεργαστεί στο μέλλον αποκλειστικά για τη φόρτιση των οχημάτων της με το δίκτυο της EVgo, εταιρεία, που μεγαλομέτοχος είναι και πάλι το fund, T. Rowe Price.
Όπως αντιλαμβάνεστε, το μεγάλο σορτάρισμα στις 32 «ηλεκτρικές» start-up, γίνεται με τη σύμφωνη γνώμη των ισχυρών αυτού του πλανήτη. Άλλωστε, αυτοί είναι που κινούν τα νήματα και λαμβάνουν τις αποφάσεις για το ποιος θα επιζήσει και ποιος όχι. Το μόνο σίγουρο είναι, ότι η αυτοκίνηση δε θα βγει από την πρίζα και ότι τα εν λόγω funds δε θα χάσουν σε καμία περίπτωση τα χρήματα που έχουν επενδύσει σε αυτές τις τεχνολογικές εταιρείες.
[Πηγή: Reuters]