Infiniti: Τι της συνέβη στην Ευρώπη;
Η φθίνουσα πορεία της Infiniti στην Ευρώπη δεν αποτελεί μόνο λάθος στρατηγικού σχεδιασμού και τακτικών κινήσεων. Η πορεία της μητρικής Nissan και η ανάγνωση του τι σημαίνει «premium φίρμα» έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στην υποχώρησή της.
Η Nissan ανακοίνωσε την απόσυρση της κορυφαίας φίρμας του ιαπωνικού ομίλου, της Infiniti, από την Ευρώπη. Τι συνέβη με την Infiniti; Παρά τις μεγαλόστομες ανακοινώσεις, τα νέα αυτοκίνητα και τον στόχο να γίνει μια πραγματική εναλλακτική λύση έναντι της γερμανικής αγίας τριάδας και της Lexus, η εταιρεία αποφάσισε να εγκαταλείψει την Ευρώπη στις αρχές του 2020. Ακόμη κι αν θεωρείται ένας εξειδικευμένος παίκτης στην premium κατηγορία, η αποχώρηση από τη Γηραιά Ήπειρο επιβεβαιώνρι πόσο δύσκολη μπορεί να είναι η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων υψηλής ποιότητας.
Τα γεγονότα
Η Infiniti λανσαρίστηκε στην Ευρώπη το 2008, όταν ο Carlos Ghosn ανακοίνωσε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης ότι η ιαπωνική φίρμα επρόκειτο να επεκταθεί εκτός της Βόρειας Αμερικής. Η Infiniti είχε ήδη βιώσει τη γρήγορη ανάπτυξη στη Βόρεια Αμερική και η ζήτηση για premium αυτοκίνητα αυξανόταν στην Ευρώπη. Η αρχική προσφορά περιελάμβανε τη μεσαία μπερλίνα G37, το κουπέ G37 και τα SUV, EX και FX.
Το 2009, κατά τη διάρκεια του πρώτου πλήρους έτους σε ορισμένες ευρωπαϊκές αγορές, πουλήθηκαν 1.344 Infiniti, κυρίως στην Ιταλία, στην Ισπανία και στην Ελβετία, ενώ και η Ελλάδα έκανε σχετικά μεγάλο νούμερο με 29 κομμάτια, κυρίως EX και FX. Καθώς η φίρμα επεξέτεινε τις δραστηριότητές της σε περισσότερες χώρες, οι πωλήσεις αυξήθηκαν σε 3.603 μονάδες το 2011, ακριβώς πριν από την κρίση στην Ευρώπη –στην Ελλάδα την ίδια χρονιά πουλήθηκαν μόλις δύο αυτοκίνητα. Στη χώρα μας, το 2012 πουλήθηκε ένα Infiniti, οπότε και η εταιρεία έπαψε να δραστηριοποιείται στη μνημονιακή Ελλάδα.
Αντίθετα, στην Ευρώπη, οι πωλήσεις άρχισαν να αυξάνονται και πάλι το 2014, το 2015 και το 2016 –οπότε και κατέγραψε νέο ρεκόρ με σχεδόν 13.700 πωλήσεις, ενισχυμένες από το λανσάρισμα του κόμπακτ Q30 που κατασκευαζόταν στη Βρετανία. Αλλά η κατάσταση άλλαξε δραματικά το 2018, με τις πωλήσεις να μειώνονται στις μισές. Ας δούμε λοιπόν τους επτά λόγους που έθεσαν την Infiniti εκτός της ευρωπαϊκής σκακιέρας.
1. Brexit
Η μακροχρόνια αβεβαιότητα που προκάλεσε η διαπραγμάτευση είχε αρνητικό αντίκτυπο στα σχέδια των εταιρειών που κατασκευάζουν αυτοκίνητα στη Βρετανία. Η Infiniti παράγει τα Q30 και QX30 στο εργοστάσιο του Sunderland, τόσο για την τοπική κατανάλωση όσο και για εξαγωγές. Μόλις το Ηνωμένο Βασίλειο εγκαταλείψει την ΕΕ, θα δούμε πιθανώς επενδύσεις που στο παρελθόν θα πήγαιναν στη Βρετανία, να κατευθύνονται στη Γαλλία, στην Ισπανία, στη Γερμανία ή ακόμα και στις ανατολικοευρωπαϊκές οικονομίες. Δεν έχει νόημα να διατηρήσεις την παραγωγή ενός αραιά πωλούμενου αυτοκινήτου, όπως το Q30, σε μια χώρα που δεν θα έχει πλέον την ίδια πρόσβαση στην Ευρώπη.
2. Ανταγωνισμός
Η Audi, η BMW και η Mercedes-Benz είναι τα εμπορικά σήματα για τους καταναλωτές που αναζητούν αυτοκίνητα υψηλής ποιότητας. Η Infiniti δεν είχε στόχο να αμφισβητήσει το status quo, καθώς η γερμανική κυριαρχία αποτελεί χαρακτηριστικό της ευρωπαϊκής αγοράς.
Ωστόσο, αντί να χάνουν έδαφος έναντι των νέων αφίξεων, οι τρεις Γερμανοί κατασκευαστές κυριάρχησαν ακόμη περισσότερο. Και εξελίχτηκαν όχι μόνο σε ανταγωνιστές για την Infiniti, αλλά και για τα κορυφαία προϊόντα της γκάμας μαζικών κατασκευαστών.
3. Πιστότητα πελατών
Σε αντίθεση με τους καταναλωτές που αγοράζουν μαζικά μοντέλα, οι καταναλωτές που αγοράζουν premium αυτοκίνητα τείνουν να είναι πιο πιστοί. Εάν αισθάνονται άνετα με το αυτοκίνητό τους, είναι πιθανό ότι θα συνεχίσουν να αγοράζουν από την ίδια φίρμα.
Αυτό περιπλέκει τα πράγματα για τις νέες μάρκες που προσπαθούν να αρπάξουν ένα κομμάτι της αγοράς και η Infiniti δεν αποτελεί εξαίρεση.
4. Ανάγκη μείωσης του κόστους
Η Nissan, εκτός από τα θέματα σχετικά με τη πολυπλοκότητα της συμμαχία της με τη Renault, έχει και άλλα επείγοντα για να αντιμετωπίσει. Η κερδοφορία της μειώνεται ραγδαία, όπως παρατηρήθηκε κατά το πρώτο 3μηνο του 2019. Το καθαρό περιθώριο της Nissan υποχώρησε από 5,1% το α’ τρίμηνο του 2018 σε 0,3% το α’ 3μηνο του 2019, ύστερα από σειρά απρόβλεπτα χαμηλότερων πωλήσεων.
Το τοπίο γίνεται ακόμη πιο μελανό για τη ιαπωνική βιομηχανία λόγω των εμπορικών εντάσεων, της επιβράδυνσης της κινεζικής αγοράς και των στόχων για το CO2 στην Ευρώπη. Ταυτόχρονα, κάθε κατασκευαστής αυτοκινήτων επιταχύνει τα σχέδιά του για εξηλεκτρισμό και αυτό απαιτεί επένδυση. Ο καλύτερος τρόπος για να διατηρηθεί το κέρδος της Nissan είναι η διατήρηση της συμμαχίας της με τη Renault και η μείωση του κόστους. Και η παραγωγή Infiniti στη Βρετανία είναι δαπανηρή.
5. Έλλειψη παράδοσης
Ένα από τα βασικά στοιχεία του DNA μιας premium φίρμας είναι η ιστορία της. Η ποιότητα του «premium» μιας φίρμας βασίζεται στην ιστορία του σήματός της, συχνά μια λαμπρή ιστορική διαδρομή. Η Infiniti γεννήθηκε στη δεκαετία του ’80 για την αμερικανική αγορά και οι Ευρωπαίοι καταναλωτές άκουσαν γι’ αυτήν μόλις το 2008, οπότε και έκανε το ντεμπούτο της στη Γηραιά Ήπειρο.
6. Έλλειψη διαφοροποίησης
Τι σημαίνει ότι ένα Infiniti έχει αυτό που δεν έχει μια Mercedes-Benz; Γιατί ένας καταναλωτής πρέπει να επιλέξει να αγοράσει ένα Infiniti αντί ενός Audi; Αυτά είναι δύσκολα ερωτήματα που οι αντιπρόσωποι της Infiniti αντιμετωπίζουν καθημερινά. Η Volvo είναι γνωστή για την ασφάλειά της. Η Lexus είναι η κορυφαία μάρκα των υβριδικών αυτοκινήτων. Η Land Rover είναι η premium φίρμα για τα SUV. Η Infiniti τι είναι;
7. Φτωχή γκάμα SUV
Αντί να εξελίξει ένα αυθύπαρκτο κόμπακτ SUV, η Infiniti αποφάσισε να δώσει την εικόνα ενός crossover στο Q30. Στη συνέχεια, το Q50, που είχε εν τω μεταξύ γεράσει, αντικαταστάθηκε πολύ αργά. Το Q70 πρότεινε ένα περίεργο ντιζάιν και ήταν αρκετά μικρό σε σύγκριση με τους αντιπάλους του. Τα SUV της Infiniti δεν ήταν αρκετά ανταγωνιστικά και δεν είχαν σχεδιαστεί για τον Ευρωπαίο καταναλωτή.
Ένα μάθημα για τα νέα σήματα «premium»
Η Hyundai είπε ότι θα λανσάρει τη φίρμα «Genesis» στην Ευρώπη. Η Alfa Romeo στενάζει εμπορικά από τότε που σταμάτησε να λανσάρει νέα μοντέλα. Η Jaguar επιβιώνει χάρη στα πρόσφατα SUV της. Η Lexus δεν μπορεί να πορευτεί με επιτυχία με τις μπερλίνες της στην Ευρώπη. Η DS Automobiles προσπαθεί να διατηρήσει την ανεξαρτησία της ως εμπορικό σήμα, μεταξύ του χαρτοφυλακίου του Groupe PSA.
Όλες αυτές οι μάρκες πρέπει να παραδειγματιστούν από την υπόθεση «Infiniti»: Για να γίνεις πετυχημένη premium φίρμα δεν αρκεί να έχεις απλώς ένα φανταχτερό σχέδιο με εσωτερικό υψηλής ποιότητας και ισχυρούς κινητήρες.
Πηγές Jato Dynamics, ΣΕΑΑ, Carmax, Motors.co.uk, BCG