FIAT Multipla by Zotye, η δεύτερη καριέρα του στην Κίνα
Με χαρακτηρισμούς κάθε άλλο παρά κολακευτικούς λόγω του ιδιόρρυθμου σχήματός του, το 6θέσιο πολυμορφικό FIAT Multipla, προσπάθησε για μια δεύτερη καριέρα στην Κίνα ως 100% ηλεκτρικό!
Το όνομα «FIAT Multipla» ξεκίνησε την καριέρα του στην τορινέζικη εταιρεία τη δεκαετία του ’50, όταν λανσαρίστηκε το 600 Multipla. Το πρώιμο MPV που ο Dante Giacosa έφτιαξε μακραίνοντας το 600ράκι κατά 24 πόντους. Μια αναμφίβολη επιτυχία, μεγαλύτερη ακόμη και από αυτή του Nuova 500, καθώς μέχρι το ’69 πούλησε μισό εκατομμύριο αυτοκίνητα.
Το κόμπακτ MPV FΙΑΤ Multipla λανσαρίστηκε το 1998 και δεν πέρασε ούτε αυτό απαρατήρητο από το ευρωπαϊκό αυτοκινητικό γίγνεσθαι. Αν και τελικά όχι για καλό λόγο. Μπορεί η μόδα για εμπρός φωτισμό δύο επιπέδων να βρίσκεται πλέον σε πλήρη εξέλιξη, ειδικά στα SUV, κρύβοντας με αυτόν τον τρόπο έξυπνα το ψηλό καπό τους, πριν από 25 χρόνια όμως κάτι τέτοιο ήταν κάθε άλλο παρά συνηθισμένο.
Ειδικά από τη στιγμή που το «κόψιμο» στα ριζά του παρμπρίζ έκανε το αυτοκίνητο να μοιάζει με ράμφος πάπιας. Έτσι, κάμποσοι πικρόχολοι, ακόμα και σήμερα, αποκαλούν το FIAT Multipla «το πιο άσχημο αυτοκίνητο στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας». Άδικα βέβαια, μιας και στους μαζικούς κατασκευαστές υπάρχουν οι Subaru και η SsangYong με πιο αποκρουστικά δείγματα…
Το 2004, με ένα μεγάλο ανασχεδιασμό η ιταλική εταιρεία επεχείρησε να ανατάξει την κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει το FIAT Multipla με τη μεταμόσχευση ενός πολύ πιο συμβατικού προσωπείου, αλλά η ζημιά είχε ήδη γίνει.
Ας ρίξουμε όμως μια ματιά στην καριέρα του FIAT Multipla στην Κίνα. Από τα τέλη του 2008, το μοντέλο κατασκευαζόταν κατόπιν αδείας για τη σινική αγορά, επομένως δεν πρόκειται για κάποιο κινεζικό αντίγραφο, αλλά για εξουσιοδοτημένη κατασκευή από τη FIAT υπό τη φίρμα, Zotye. Η επίσημη ονομασία του αυτοκινήτου ήταν Multiplan (ναι, με «n» στο τέλος) και αργότερα M300 Languye πριν γίνει τελικά M300EV ή E300. Διότι αν και το κινεζικό FIAT Multipla ξεκίνησε την καριέρα του με βενζινοκινητήρα, τον πολύ καλό (και λαίμαργο) 1.600άρη με τα 103 άλογα της ευρωπαϊκής έκδοσης, στη συνέχεια μετατράπηκε σε 100% ηλεκτρικό, μια παραλλαγή που δεν γνωρίσαμε ποτέ στη Γηραιά Ήπειρο.
Η παραπάνω μετάφραση σε αριθμούς λέει ότι το Zotye E300 φορούσε έναν ηλεκτροκινητήρα κάτω από το καπό με τη μέτρια ισχύ των 62 kW (84,5 PS, δηλαδή) αλλά με πολύ καλή ροπή: 250 Nm (έναντι μόλις 145 Nm για την έκδοση βενζίνης. Το σύστημα κίνησης τροφοδοτείτο από μπαταρίες 80V/60Ah, χωρητικότητας 35,2 kWh. Οι οποίες όπως ήταν αναμενόμενο αύξαναν σημαντικά το βάρος του FIAT Multipla, το οποίο ζύγιζε 1.705 κιλά έναντι 1.300 kg για το αντίστοιχο βενζινοκίνητο μοντέλο. Σύμφωνα με τον τοπικό κύκλο πιστοποίησης NEDC, αρκετά αισιόδοξο είναι η αλήθεια, η αυτονομία βρισκόταν μεταξύ 160 και 200 km.
Αλλά το κύριο χαρακτηριστικό αυτής της μετατροπής «plug-in» ήταν η δυνατότητα αφαίρεσης και αντικατάστασης των μπαταριών που βρίσκονταν κάτω από τα πίσω καθίσματα (τέσσερις συστοιχίες βάρους 65 kg η καθεμιά) προκειμένου να μειωθεί σημαντικά ο χρόνος επαναφόρτισης.
H διαδικασία ανταλλαγής των μπαταριών στο ηλεκτρικό κινεζικό FIAT Multipla διαρκούσε μόνο πέντε λεπτά, θείο δώρο για τους ταξιτζήδες που εκτιμούσαν σφόδρα το άνετο σαλόνι του αυτοκινήτου.
Σημειώστε επίσης ότι η Zotye προσέφερε ακόμη μια 5θέσια έκδοση που αναμφίβολα περιόριζε στο ελάχιστο το ενδιαφέρον για το μοντέλο. Η καριέρα του κινεζικού ηλεκτρικού FIAT Multipla δεν ήταν και για πάρτι: Μόλις 25.000 πωλήσεις μεταξύ 2010 και 2013, έναντι 344.841 μονάδων που κατασκευάστηκαν στην Ιταλία στο εργοστάσιο του Mirafiori μεταξύ 1998 και 2010. Όσο για τον Κινέζο κατασκευαστή Zotye, για τον οποίο μιλούσαν συχνά για μη αδειοδοτημένες αντιγραφές ευρωπαϊκών μοντέλων, χρεοκόπησε το 2021.