Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο: Απόρριψη πιο διαλλακτικής απαγόρευσης των ΜΕΚ
Οι βιομηχανικοί όμιλοι άσκησαν πιέσεις στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για να απορρίψει τον στόχο του 2035, για τον οποίο είπαν ότι ήταν πολύ νωρίς για να δεσμευτούν, δεδομένης της αβεβαιότητας στην ανάπτυξη της υποδομής χρέωσης.
Οι βουλευτές στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισαν υπέρ της απαγόρευσης των νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, παρά τις προσπάθειες βιομηχανικών ομίλων και συντηρητικών πολιτικών να αποδυναμώσουν την πρόταση.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο απέρριψε την Τετάρτη τροπολογία που θα χαλάρωνε την απαίτηση των αυτοκινητοβιομηχανιών να μειώσουν τις εκπομπές κατά 90% έως το 2035, αντί του 100% που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πέρυσι.
Ο νόμος όμως δεν είναι ακόμη οριστικός. Η ψηφοφορία επιβεβαιώνει τη θέση του κοινοβουλίου για επικείμενες διαπραγματεύσεις με χώρες της ΕΕ σχετικά με τον τελικό νόμο.
Εάν επιτευχθεί συμφωνία τότε, ουσιαστικά σημαίνει το τέλος του αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη, σηματοδοτώντας τη ριζική αναμόρφωση ενός τρόπου μεταφοράς που κυριαρχεί για περισσότερο από έναν αιώνα. Θα ήταν επίσης μια κρίσιμη νίκη για την κλιματική ατζέντα του μπλοκ, με τον τομέα των μεταφορών να αποδεικνύεται ένας από τους δυσκολότερους όσον αφορά την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα.
Στόχος της απαγόρευσης είναι να επιταχύνει τη στροφή της Ευρώπης προς τα ηλεκτρικά οχήματα και να ενθαρρύνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύσουν σε μεγάλο βαθμό στην ηλεκτροκίνηση, με τη βοήθεια ενός άλλου νόμου της ΕΕ που θα απαιτεί από τις χώρες να εγκαταστήσουν εκατομμύρια φορτιστές οχημάτων.
«Η αγορά και η οδήγηση αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών θα γίνουν φθηνότερα για τους καταναλωτές», δήλωσε ο Jan Huitema, επικεφαλής διαπραγματευτής του κοινοβουλίου για την πολιτική στον τομέα των μεταφορών.
Νομοθέτες από το συντηρητικό Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, καθώς και άλλες δεξιές ομάδες, προσπάθησαν να μετριάσουν την ένταση της απαγόρευσης, τονίζοντας τις ανησυχίες για πιθανές απώλειες θέσεων εργασίας στον κλάδο.
Βιομηχανικοί κύκλοι, περιλαμβανομένης της γερμανικής αυτοκινητικής ένωσης VDA, άσκησαν πίεση στους νομοθέτες να απορρίψουν τον στόχο του 2035. Για τον οποίο είπαν ότι τιμωρούσε τα εναλλακτικά καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και πως θα ήταν πολύ νωρίς για να δεσμευτούν, δεδομένης της αβέβαιης ανάπτυξης της υποδομής φόρτισης.
Αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Ford και η Volvo, έχουν υποστηρίξει δημόσια το σχέδιο να σταματήσουν οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη έως το 2035. Άλλες, περιλαμβανομένης της Volkswagen, στοχεύουν μέχρι τότε να σταματήσουν την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη.
Οι νομοθέτες καταψήφισαν επίσης μια τροπολογία που θα επέτρεπε στις αυτοκινητοβιομηχανίες να αγοράζουν πιστώσεις για τα λεγόμενα e-fuel. Συνθετικά καύσιμα που παρασκευάζονται, δεσμεύοντας διοξείδιο του άνθρακα, με υδρογόνο που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, και προβλέπονταν ως ένας τρόπος να δοθεί παράταση ζωής στη μηχανή εσωτερικής καύσης.
[Πηγές: Bloomberg & Reuters]