Η απατηλά θετική επίδραση του WLTP
Η τεράστια αύξηση στις πωλήσεις του Αυγούστου προήλθε από τη χειραγώγηση των ταξινομήσεων εκ μέρους των κατασκευαστών, προκειμένου να ξεφορτωθούν το στοκ των μη συμμορφούμενων αυτοκινήτων κατά το WLTP.
Αυτός ο Αύγουστος είχε την καλύτερη μηνιαία απόδοση τα τελευταία είκοσι χρόνια. Πριν από την εφετινή επίδοση, η αγορά δεν έχει δει ποτέ πάνω από ένα εκατομμύριο μονάδες να ταξινομούνται τον Αύγουστο, από το 1998, καθώς είναι συνήθως ένας χαμηλός μήνας σε πωλήσεις λόγω διακοπών.
Ο όγκος των ταξινομήσεων ήταν 30% υψηλότερος τον Αύγουστο του 2018 από ό,τι τον Αύγουστο του 2017, κάτι που σημαίνει ότι η Ευρώπη σημείωσε την υψηλότερη μηνιαία αύξηση τα τελευταία δέκα χρόνια. Αύξηση που έσπασε το προηγούμενο ρεκόρ του Νοεμβρίου του 2009 με αύξηση κατά 25%.
Φυσικά, υπάρχει εξήγηση για τις ασυνήθιστα υψηλές ταξινομήσεις. Τα νέα αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών του WLTP έχουν επίσημα εφαρμοστεί σε όλες τις νέες ταξινομήσεις αυτοκινήτων από την 1η Σεπτεμβρίου. Στις αρχές Αυγούστου του 2018, εκπρόσωπος της JATO ανέφερε ότι η πιστοποίηση των αναθεωρημένων μοντέλων/εκδόσεων δεν προχώρησε τόσο γρήγορα όσο αναμενόταν. «Έχει διαρκέσει 11 μήνες, με μόλις το 20% των υφιστάμενων μοντέλων/εκδόσεων της αγοράς να επαναπροσδιορίζονται και να πιστοποιούνται». Ως εκ τούτου, ο κλάδος αντιμετώπισε καθυστέρηση σε μοντέλα που δεν μπορούσαν να ταξινομηθούν εάν η αναθεώρησή τους δεν είχε ολοκληρωθεί μέχρι τις 31 Αυγούστου.
Αυτό εξηγεί εν πολλοίς την αύξηση κατά 30% των ταξινομήσεων που σημειώθηκαν τον Αύγουστο. Πολλοί κατασκευαστές αποφάσισαν να ταξινομήσουν τα αυτοκίνητά τους πριν από την προθεσμία για να ξεκαθαρίσουν το στοκ που δεν θα τους επιτρεπόταν να το πουλήσουν ύστερα από την 31η Αυγούστου. Έτσι απαλλάχτηκαν από τα επισφαλή κομμάτια τους με τον ευκολότερο τρόπο: Εθελούσιο πινακίδωμα, πωλήσεις demo ή ενοικιάσεων που αποτελούν μέρος των εταιρικών πωλήσεων και των πωλήσεων στόλων ή με πωλήσεις προνομιακής τιμής σε ιδιώτες που αποτελούν μέρος της λιανικής αγοράς.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Παγκόσμιες πωλήσεις: Η άνοδος συνεχίστηκε και στο Α’ 6μηνο 2018
Τα στοιχεία της JATO αποκαλύπτουν την πηγή της εντυπωσιακής αύξησης τον Αύγουστο και επιβεβαιώνουν ότι οι ταξινομήσεις αυξήθηκαν κυρίως χάρη στην business/fleet αγορά. Τα στοιχεία για 15 ευρωπαϊκές αγορές, συμπεριλαμβανομένων των πέντε μεγαλύτερων, δείχνουν ότι αυτός ο τύπος ταξινόμησης αυξήθηκε κατά 38% και αντιπροσώπευσε σχεδόν το 59% των συνολικών ταξινομήσεων. Τον Αύγουστο του 2017, το 53% των εγγραφών ήταν επιχειρήσεων/στόλων. Αντίθετα, οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν με πιο μέτριο ρυθμό 11%, χάνοντας έδαφος από 47% τον Αύγουστο του 2017 σε 41% τον περασμένο μήνα.
Στη Γερμανία, οι ταξινομήσεις για επιχειρήσεις/στόλους αυξήθηκαν κατά 37%, με συνολικό ύψος 213.100 μονάδες, και αντιπροσώπευσαν δύο στα τρία αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν τον Αύγουστο. Οι ιδιωτικές ταξινομήσεις αυξήθηκαν μόνο κατά 4%. Η αύξηση ήταν ακόμη πιο αισθητή στη Γαλλία, όπου οι ταξινομήσεις επιχειρήσεων/στόλων αυξήθηκαν κατά 54%, με αποτέλεσμα να καταλάβουν το 52% της συνολικής αγοράς (47% τον Αύγουστο του 2017).
Το ποσοστό αυτό ήταν διπλάσιο από την αύξηση των ταξινομήσεων λιανικής (+ 27%). Η Ισπανία ήταν η τέταρτη μεγαλύτερη αγορά γι’ αυτό το είδος ταξινόμησης, πίσω από τη Βρετανία, αλλά εμπρός από την Ιταλία. Ο όγκος σε αυτή τη χώρα της Ιβηρικής αυξήθηκε κατά 86%, αντιπροσωπεύοντας το 46% των συνολικών ταξινομήσεων (37% τον Αύγουστο του 2017). Από τις 15 χώρες, εκτός από τη Σουηδία, όλες οι άλλες παρουσίασαν διψήφια αύξηση στις ταξινομήσεις επιχειρήσεων/στόλων.
Δεν συνέβη όμως το ίδιο στην περίπτωση των λιανικών πωλήσεων, οι οποίες είναι ίσως πλησιέστερες σε σχέση με τις πραγματικές ταξινομήσεις, εάν δεν είχε τεθεί σε ισχύ το WLTP. Έπεσαν στη Σουηδία (-30%), στην Ελβετία (-21%) και στην Αυστρία (-5%) και αυξήθηκαν ελάχιστα στη Νορβηγία (0%), στη Γερμανία (+ 4%), στη Φιλανδία (+5%) και στην Ιταλία (=7%) Οι λιανικές πωλήσεις στην πραγματικότητα έχασαν μερίδιο αγοράς σε 14 από τις 15 αγορές που αναλύθηκαν.
Αυτή είναι μια σαφής ένδειξη ότι η αύξηση του περασμένου μήνα ήταν αποτέλεσμα των περισσότερων πωλήσεων που προέρχονταν από εταιρείες, αντιπροσώπους ή στόλους, πιεζόμενοι από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων που ήθελαν να απαλλαγούν από τις μη συμμορφούμενες μονάδες αυτοκινήτων κατά WLTP. Είναι επίσης μια ανησυχητική υπενθύμιση του πόσο εύκολο είναι για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να χειραγωγήσουν τα αποτελέσματα των ταξινομήσεων. Επιπλέον, τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν ότι πολλά νέα μοντέλα δεν συμμορφώθηκαν με τους νέους κανονισμούς εκπομπών εγκαίρως για τις 31 Αυγούστου.
Αλλά υπάρχουν πρόσθετα συμπεράσματα που μπορείς να βγάλεις κατά την εξέταση των δεδομένων ανά τύπο καυσίμου στις ίδιες 15 αγορές. Ο Αύγουστος σημείωσε την πρώτη αύξηση στις ταξινομήσεις ντίζελ από τον Μάρτιο του 2017. Γεγονός που αποτελεί ασυνήθιστη απόδοση, λαμβάνοντας υπόψη ότι η διαφορά τους είχε σημειώσει διψήφιο ποσοστό πτώσης από τον Σεπτέμβριο του 2017. Κάτι τις το προβλέψιμο, καθώς οι ταξινομήσεις των επιχειρήσεων/στόλων θα οδηγούσαν σε ένα τέτοιο αποτέλεσμα. Ο όγκος τους αυξήθηκε κατά 13%, σε αντίθεση με την πτώση κατά 10% που σημειώθηκε στις λιανικές πωλήσεις. Με άλλα λόγια, οι ταξινομήσεις της λιανικής, δηλαδή αυτές της πραγματικότητας, δείχνουν ακόμη μια μηνιαία πτώση του ντίζελ, ενώ οι ταξινομήσεις για επιχειρήσεις/στόλους παρουσίασαν ασυνήθιστη (τεχνητή) αύξηση.
Θα είναι όμως ιδιαίτερα ενδιαφέρον να δούμε τι θα συμβεί τους επόμενους μήνες. Τα στοιχεία υποδηλώνουν ότι δεν θα δούμε μεγάλη ανάπτυξη το Σεπτέμβριο και, εάν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεν βιαστούν μέχρι να ομολογκάρουν εκ νέου τα αυτοκίνητά τους, τότε πιθανότατα θα παρατηρήσουμε περαιτέρω μειώσεις για το υπόλοιπο του έτους.