BYD, μια εταιρεία που δεν κατασκευάζει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Πολλοί ξέρουν την BYD ως την κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία παραγωγής αυτοκινήτων νέας ενέργειας. Τα σχέδια και οι φιλοδοξίες των ανθρώπων της όμως δεν περιορίζονται μόνο στην παραγωγή αυτοκινήτων.
Η BYD και ο 58χρονος ιδρυτής της, Wang Chuanfu έχουν πολλούς λόγους να χαμογελούν, καθώς ο κινεζικός κολοσσός ανταγωνίζεται την Tesla για την παγκόσμια κυριαρχία στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Στην Κίνα, μακράν τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων του πλανήτη, τα μοντέλα της BYD αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τρίτο όλων των νέων EV που κυκλοφορούν στους δρόμους.
Η φιλοδοξία της BYD όμως, ξεπερνά πολύ τα αυτοκίνητα – και κατ’επέκταση τα σύνορα της Κίνας. Τη στιγμή που ο κόσμος προσπαθεί να απαγκιστρωθεί από τα ορυκτά καύσιμα, η εταιρεία έχει τοποθετηθεί ως μια μονάδα παραγωγής ισχύος σε μια σειρά πράσινων τεχνολογιών, αναφέρει ρεπορτάζ των οι Financial Times. Οι δραστηριότητες του κινεζικού κολοσσού, περιλαμβάνουν εκτός των άλλων μπαταρίες λιθίου, ηλιακές μονάδες, ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, φορτηγά και τρένα μέχρι πολύπλοκη τεχνητή νοημοσύνη και λογισμικό που χρησιμοποιείται για τον έλεγχο και τη σύνδεση συστημάτων μεταφοράς και ισχύος.
Η BYD κατέχει μερίδια σε ορυχεία σε έξι χώρες, εξασφαλίζοντας μακροπρόθεσμη πρόσβαση στο λίθιο
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Πώς οι Κινέζοι κατασκευαστές αυξάνουν τα κέρδη τους στην Ευρώπη;
«Δεν νομίζω ότι οι άνθρωποι συνειδητοποιούν ότι η μεγαλύτερη φιλοδοξία της BYD είναι να είναι μια εταιρεία ενεργειακών οικοσυστημάτων», τόνισε στους Financial Times η Bridgette McCarthy, επικεφαλής εργασιών στην Κίνα στο Snow Bull Capital, ένα hedge fund με έδρα τη Shenzhen, την πόλη που αποτελεί την βάση της BYD. «Η πώληση επιβατικών αυτοκινήτων είναι μόνο το πρώτο βήμα», προσθέτει.
Η κινεζική φίρμα, κατά τα πρώτα της βήματα, το 1995, στράφηκε σε μικρές μπαταρίες λιθίου, κατάλληλες για τα πρώτα κινητά τηλέφωνα μαζικής παραγωγής. Η συνέχεια βρήκε την BYD να ασχολείται με την καθαρή τεχνολογία, ξεκινώντας την παραγωγή μεγαλύτερων μπαταριών στις αρχές του 2000. Για να ξεκινήσει σταδιακά η ενασχόλησή της με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και λεωφορεία.
Η εταιρεία πέρυσι είχε έσοδα 602,3 δισεκατομμυρίων γιουάν (76,2 δισ. ευρώ) από πωλήσεις τριών εκατομμυρίων αυτοκινήτων, σημειώνοντας πενταπλάσια αύξηση από 121,8 δισεκατομμύρια γιουάν το 2018. Η κάθετα ολοκληρωμένη δομή, οι οικονομίες κλίμακας και τα αναπτυσσόμενα σχέδια R&D αποτελούν μια έντονη πρόκληση για τις εταιρείες στη Δύση, τονίζουν οι ειδικοί αναλυτές.
Η άνοδός της, ωστόσο, έρχεται σε μια περίοδο διεθνούς ελέγχου της κινεζικής βιομηχανίας σχετικά με την υπεροχή της Κίνας στην τεχνολογική και εφοδιαστική αλυσίδα. Σε δηλώσεις του τον Μάρτιο, το αφεντικό της BYD είπε ότι βλέπει ευκαιρίες στη Νοτιοανατολική Ασία, τη Νότια Αμερική, τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη και επιβεβαίωσε το σχέδιο της εταιρείας να επεκτείνει τις παραγωγικές της δραστηριότητες σε αυτές τις αγορές.
H στρατηγική της BYD, μπορούμε να πούμε πως θυμίζει τα πρώτα βήματα του Henry Ford. O τελευταίος, είχε συγκεντρώσει ορυχεία σιδήρου και άνθρακα και χυτήρια χάλυβα για να ελέγξει την αλυσίδα εφοδιασμού κατά το δυνατόν περισσότερο. Έτσι και η BYD, κατέχει μερίδια σε ορυχεία σε έξι χώρες, εξασφαλίζοντας μακροπρόθεσμη πρόσβαση στο λίθιο.
Ο κινεζικός όμιλος παράγει τα δικά του τσιπ, έχει θυγατρική για την κατασκευή νέων εργοστασίων και αναπτύσσει το δικό του λογισμικό για όλο και πιο εξελιγμένα αυτοκίνητα και ενεργειακά συστήματα. Οι μπαταρίες της BYD διαθέτουν τεράστιο πλεονέκτημα κόστους σε σχέση με αυτές που από ανταγωνιστές. Ένα από τα πιο σημαντικά επιτεύγματα του Chuanfu ήρθε το 2022 όταν η BYD ανακάλυψε την τεχνολογία «cell-to-body» ή «cell-to-chassis», που ενσωματώνει το στοιχείο της μπαταρίας στο σασί μειώνοντας το κόστος και το βάρος, και αυξάνοντας την ασφάλεια.
Τα επόμενα βήματα της εταιρείας, περιλαμβάνουν την μεγιστοποίηση της παραγωγής εκτός Κίνας, γλιτώνοντας έτσι πιθανούς ευρωπαϊκούς δασμούς. Από το 2013 η BYD έχει φτιάξει εργοστάσιο κατασκευής ηλεκτρικών λεωφορείων στις ΗΠΑ, για να ακολουθήσει αντίστοιχο εργοστάσιο στην Ουγγαρία το 2017.
Παράλληλα, ανακοίνωσε νέα εργοστάσια EV στην Ταϊλάνδη, την Ινδονησία, τη Βραζιλία και την Ουγγαρία (η Ιταλία επιθυμεί την ανέγερση δεύτερου ευρωπαϊκού εργοστασίου) και έχει συνομιλήσει με το Μεξικό για μια νέα μονάδα. Ενώ η εταιρεία δεν αποκαλύπτει το μερίδιο αγοράς της δραστηριότητας αποθήκευσης ενέργειας, δηλώνει ότι έχει παράσχει μπαταρίες σε περισσότερες από 100 πόλεις σε όλο τον κόσμο.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Πώς απαντά η Κίνα στους ευρωπαϊκούς δασμούς;
Η BYD κατέχει περισσότερο από το 10% της παγκόσμιας αγοράς συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας, και τον Ιανουάριο, κέρδισε μια σύμβαση για την προμήθεια μπαταριών για το μεγαλύτερο έργο αποθήκευσης ενέργειας στον κόσμο στην Χιλή. Ιδιωτικά, η εταιρεία έχει ενημερώσει τους επενδυτές ότι κερδίζει έως και 30% μερίδιο της αγοράς των ΗΠΑ σε κλίμακα κοινής ωφελείας, σύμφωνα με αναλυτή από τη Shenzhen που προτίμησε να διατηρήσει την ανωνυμία του.
Παρά τις πιέσεις και τον ανταγωνισμό της αγοράς αυτοκινήτων, την επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας και τον δυτικό εμπορικό προστατευτισμό, δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι η BYD επανεξετάζει τα σχέδιά της για παγκόσμια επέκταση.
Πρόσφατα μάλιστα υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την BorgWarner, προμηθευτή των GM, Ford και Stellantis. Ταυτόχρονα, η ηγεσία της BYD παρουσιάζεται αρκετά αισιόδοξη ως προς τις πωλήσεις της στο εξωτερικό. Από τις 250.000 μονάδες που πούλησε εκτός Κίνας το 2023, θεωρεί πως μπορεί να φτάσει στις 2-3 εκατομμύρια μονάδες μέσα στα επόμενα χρόνια, καταλαμβάνοντας μερίδιο αγοράς κοντά στο 10%.
Σίγουρα ο τρόπος με τον οποίο ξεδιπλώνεται η BYD στην παγκόσμια αγορά παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον. Το επιχειρηματικό της μοντέλο δίνει έμφαση στην απόκτηση μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς, παρά στα μεγαλύτερα ποσοστά κέρδους ανά αυτοκίνητο που πουλάει. Εστιάζοντας πάντα στις νέες τεχνολογίες.
Θα μπορέσει να χωρέσει τόσα καρπούζια κάτω από την ίδια μασχάλη; Ο χρόνος θα δείξει.