16+1 αυτοκίνητα με τα μεγαλύτερα μοτέρ στην Ιστορία
Υπάρχουν μοτέρ με μεγάλη χωρητικότητα και άλλα με θηριώδη. Και όχι πάντα με την αντίστοιχη ισχύ, αλλά σαφώς με ροπή -διότι δεν είναι μόνο το άλλο- που σέρνει… καράβι. Και προς γνώσιν σας, τα μεγαλύτερα δεν είναι αμερικανικά!
Οι άνθρωποι είναι κολλημένοι με το μέγεθος. Όσο πιο μεγάλο τόσο το καλύτερο. Προφανώς δεν είναι πάντα -συχνά;- έτσι. Ισχύει άραγε και για τα μοτέρ;
Στο μυαλό της πλειονότητας, λοιπόν, τα τεράστια αυτοκίνητα κεντρίζουν τη φαντασία, σε αντίθεση με τα πολύ μικρά που τα αντιλαμβανόμαστε από χαριτωμένα έως αστεία.
Το νούμερο «16+1» προέκυψε βάζοντας για κατώφλι των επιλεχθέντων μοτέρ ονομαστική χωρητικότητα οκτώ λίτρων…
Τι μπορεί να πει κάποιος για ένα Peel 50; Βέβαια, μια τεράστια καροσερί είναι από μόνη της εντυπωσιακή, προκαλώντας παράλληλα το ερώτημα: Τι μοτέρ άραγε να βρίσκεται κάτω από αυτές τις τεράστιες αεροδυναμικές ή μη λαμαρίνες;
Στην Ιστορία λοιπόν έχουν προκύψει μικρά αυτοκίνητα με αντίστοιχου μεγέθους κινητήρες που είναι η αναμενόμενη επιλογή, εξάλλου. Ή μικρά ή τέλος πάντων «μικρά», με μια διασταλτική έννοια του όρου, με μεγάλους κινητήρες, όπως τα αμερικανικά muscle cars.
Αλλά και «μεγάλα» αυτοκίνητα με ισχνούς κινητήρες, λόγω διαφόρων ιδιαιτεροτήτων κάποιων αγορών. Θυμηθείτε, για παράδειγμα, Κορτίνες με μοτέρ 1.100 κυβικά…
Από την άλλη, υπάρχουν τα μεγάλα μοτέρ και αυτά που λέμε «θηριώδη». Οι μεγαλύτεροι κινητήρες που έχουν κατασκευαστεί σε όλη τη διάρκεια της αυτοκινητικής ιστορίας.
Και όταν λέμε μεγαλύτεροι, εννοούμε σε χωρητικότητα, Η ειδική ισχύς τους, σε πολλές περιπτώσεις, ενδεχομένως να μη λέει και πολλά πράγματα, αλλά συνήθως λέει η ροπή και πού αυτή αποδιδόταν και με πόσες στροφές έπιαναν τριψήφια ταχύτητα.
Έτσι, λοιπόν σε μια σπονδή στο μέγεθος, φτιάξαμε τη λίστα με τα 16+1 αυτοκίνητα με τα περισσότερα κυβικά στην Ιστορία. Νούμερο που προέκυψε βάζοντας για κατώφλι ονομαστική χωρητικότητα οκτώ λίτρων…
17. Bugatti Chiron 8,0 lt - W16
Ξεχάστε τα μοτέρ V εδώ έχουμε να κάνουμε με μια πιο σπάνια διάταξη W με 16 κυλίνδρους. Και το άθροισμα της χωρητικότητας καθενός από αυτούς μας δίνει 7.993 cc που είναι και το μεγαλύτερο μοτέρ σε χωρητικότητα υφιστάμενου αυτοκινήτου παραγωγής.
Ο κινητήρας W16 της Chiron με τέσσερα τούρμπο αποδίδει 1.500 άλογα στις 6.700 rpm και 1.600 m από τις 2.000 έως τις 6.000 rpm.
Μοτέρ που επιτρέπει στη Chiron να χρειάζεται μόλις 6,5” για να πιάσει τα 300 km/h από στάση και την τελική ταχύτητά της να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 420 km/h.
16. Dodge Ram 2500 1994-2002 8,0 lt - Magnum V10
Ένα από τα μεγαλύτερα βενζινοκίνητα pick-up της δεκαετίας του ’90, ήταν το Dodge Ram στη δεύτερη γενιά του. Και φτιάχτηκε για όποιον «αγρότη» μισούσε τα ντίζελ.
Ο Magnum V10 των 7.997 cc, που ήταν ο πρώτος V10 της Chrysler με την προσθήκη δύο κυλίνδρων στον 5,9 lt V8, τοποθετήθηκε μόνο στα Ram 2500 και 3500, αποδίδοντας 314 άλογα στις 4.100 rpm και 610 Nm στις 2.400 rpm.
15. Marmon Sixteen 1933-1936 8,0 lt - V16
Πέρα από το μεγάλο μοτέρ του, το Sixteen είναι ένα πανέμορφο αυτοκίνητο, με εκπληκτική ποιότητα κατασκευής και προσοχή στη λεπτομέρεια.
Με τιμή που ξεκινούσε από τις $5.000 σε μια αποχή που το Μεγάλο Κραχ του ’29 είχε γονατίσει ακόμα και την ελίτ, το Sixteen απευθυνόταν σε ολίγους και «εκλεκτούς».
Με 16 κυλίνδρους σε διάταξη V και στις 45ο, ο κινητήρας των 8.043 cc του Sixteen απέδιδε 200 άλογα, όταν ακόμη και ένα πραγματικό άλογο για τη μετακίνησή σου θεωρείτο περιουσία.
14. Chevrolet Suburban 2500 2001-2006 8,1 lt - V8
Τι κάνει ένας θηριώδης V8 με 8.046 cc πάνω σε ένα αμερικανικό υβρίδιο SUV/MPV, με μήκος 5,7 m και μεταξόνιο 3,3 m; Προφανώς καλή δουλειά. Και βάλτε με τον νου σας πώς βρυχάτο υπό φορτίο.
Ο Vortec 8100 L18, που ήταν διαθέσιμος μόνο στο Suburban 2500, συνδυαζόταν με 4άρι αυτόματο σασμάν και απέδιδε 330 PS στις 4.200 rpm, και 606 Nm στις 3.200 rpm. Και μην φαντάζεστε ότι επρόκειτο για κάποιο SUV-σούπα, μιας και το Suburban πατούσε πάνω στην πλατφόρμα του Silverado.
13. Cadillac Eldorado 1970 8,2 lt - V8
H αμερικανική αγορά αυτοκινήτου, εκεί στις αρχές του ’70 έπλεε πλησίστια, χωρίς σοβαρά αντιρρυπαντικά λουριά, οπότε κυβικά και άλογα τραβούσαν ανενόχλητα τον ανήφορο. Η Cadillac Eldorado, στην αναβάθμιση του ’69, εκτός από το ελαφρύ φρεσκάρισμα, φόρεσε κι ένα ακόμη μεγαλύτερο μοτέρ από το V8 των 7.735 cc του ’68.
Έτσι, το πρώτο προσθιοκίνητο μοντέλο της Cadillac ανέβηκε στις 500 κυβικές ίντσες (8.194 cc) με 405 PS στις 4.400 rpm και ροπή 76,5 kgm στις 3.000 rpm. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο σε χωρητικότητα V8 της Ιστορίας. Μέχρι το 1976 και ύστερα από δύο ενεργειακές κρίσεις τα 400 άλογα θα κατέβαιναν στα 190!
12. Dodge Ram SRT-10 2004-2006 8,3 lt - V10
Το δημιούργημα του τμήματος Performance Vehicle Operations (PVO) της DaimlerChrysler, μιας και η Dodge ήταν πλέον κομμάτι της, το Ram SRT-10 φιγουράριζε ως ένα pick-up επιδόσεων που θα μπορούσε να καταπιεί στην ευθεία μπόλικα σπόρτσκαρ.
Με το μοτέρ 8.3 L Viper V10 (8.285 cc) κάτω από το καπό, συνδυασμένο με 6άρι χειροκίνητο ή 4άρι αυτόματο σασμάν, να αποδίδει 507 PS στις 5.600 rpm και 712 Nm στις 4.200 rpm, οι 2,3-2,5 τόνοι του (μονή ή διπλή καμπίνα) χρειάζονταν μόλις 5,3” για το σπριντ 0-100 km/h.
Toν Ιούλιο του 2004, ένα Dodge Ram SRT-10, με οδηγό τον αγωνιζόμενο στη NASCAR, Brendan Gaughan, μπήκε στο Guinness World Record ως το ταχύτερο pick-up παραγωγής στον κόσμο με ταχύτητα 248,784 km/h!
11. Dodge Viper SRT 2015 8,4 lt - V10
Η Dodge πήρε τον κινητήρα V10 του Ram SRT-10 και τον έχωσε στο μηχανοστάσιο του Viper. Αλλά όχι και ανέγγιχτο!
Τον ανέβασε στα 8,4 lt (8.382 cc) και με άλλες βελτιώσεις τον ανέβασε ομοίως στους 649 PS στις 6.150 rpm και στα 813 Nm) στις 4.950 rpm.
Έτσι, το μοτέρ αυτό συνδυασμένο με 6άρι σασμάν Tremec TR6060, έδινε στο Viper SRT τελική 332 km/h και χρόνο 3,6” για το σπριντ των 0-100 km/h. Ο κινητήρας αυτός είναι ο μεγαλύτερος σε κυβισμό V10 της Ιστορίας.
10. Winton Six-48, Model 22 1916 8,6 lt - I6
Για αυτοκίνητο που έχει κατασκευαστεί πριν από 104 χρόνια, ο κινητήρας είναι πολύ μεγάλος. Η ισχύς των 49 ίππων δεν ακούγεται δα και σπουδαία ούτε για τον κυβισμό, αλλά ούτε και για την εποχή του.
Αλλά πρόκειται για φορολογική καταχώριση στις ΗΠΑ. Στην πραγματικότητα το μοτέρ των 8.601 cc του Winton Six-48 απέδιδε 72 άλογα στις 1.860 rpm.
Για την εγκυκλοπαιδική κατάρτισή μας να πούμε ότι η Winton Motor Carriage Company σταμάτησε την παραγωγή αυτοκινήτων στις αρχές του 1924 και επικεντρώθηκε στους ντιζελοκινητήρες για στατική και ναυτική χρήση. Τo 1930 εξαγοράστηκε από την General Motors.
Στη φωτό βλέπουμε ένα Six-48 Model 33
9. Locomobile Model 48 Series 7 Landaulet 1920 8,6 lt - Ι6
Πριν την ξεπεράσει σε πωλήσεις η Oldsmobile με το Curved-Dash και αργότερα και τελικά όλους η Ford με το Model-T, η Locomobile ήταν η κατασκευάστρια με τις μεγαλύτερες πωλήσεις.
Το Model 48 Series 7 Landaulet του ’20 ήταν ό,τι πιο απόλυτο σε πολυτέλεια κυκλοφορούσε εκείνα τα χρόνια με τιμή που ξεκινούσε από τις $10.000 την ίδια στιγμή που ένα Ford Model T στοίχιζε μόλις $300!
Το 6κύλινδρο σε σειρά μοτέρ του Model 48, με τους κυλίνδρους ανά ζεύγη, στην Series 7 ανέβηκε από τις 429 στις 525 κυβικές ίντσες, ήτοι στα 8.603 cc με την καταχωρισθείσα απόδοσή του (φορολογήσιμη) να φτάνει τους 47 ίππους.
8. Simplex-Crane Model 5 Touring 1916-1919 9,2 lt – I6
Με χωρητικότητα 563 κυβικές ίντσες ή 9.226 cc, το Model 5 ήταν και παραμένει ακόμα περισσότερο σπάνιο κομμάτι, καθώς φτιάχτηκαν μόλις 121 αυτοκίνητα από το 1916 έως το 1919, δύο χρόνια προτού κλείσει η Simplex-Crane.Δύο εταιρείες που ενώθηκαν για να συνδυάσουν την εμπειρογνωσία τους στην κατασκευή αυτοκινήτων.
Το Model 5 πρόκειται για ένα άγνωστο μεν, αλλά πολύ ιδιαίτερο κομμάτι της αμερικανικής αυτοκινητικής ιστορίας.
Ο 6κύλινδος σε σειρά κινητήρας του απέδιδε 111 άλογα και συνταιριαζόταν με 4άρι χειροκίνητο σασμάν.
7. McFarlan Twin-Valve Six Touring Car 1922 9,4 lt – Ι6
H McFarlan Automobiles ιδρύθηκε το 1856 και έκλεισε το 1928. Το Twin-Valve Six Touring Car φορούσε 6κύλινδρο μοτέρ σε σειρά με χωρητικότητα 9.382 cc ή 572,5 ci, δύο ΕΕΚ και τέσσερις βαλβίδες στον κύλινδρο.
Όπου το βρείτε μην σας μπερδέψουν οι 48 ίπποι (φορολογήσιμοι) του αμερικανικού εμπορικού επιμελητηρίου. Στην πραγματικότητα όμως το αυτοκίνητο απέδιδε 122 άλογα στις 2.000 rpm.
6. Hispano-Suiza J12 1935-1938 11,3 lt – V12
Τώρα που περάσαμε το ψυχολογικό όριο των δέκα λίτρων, έπονται αυτοκίνητα που θα θέλαμε να τα οδηγήσουμε όλα.
H J12 ήταν το μεγαλύτερο και ακριβότερο μοντέλο που έφτιαξε η γαλλική Hispano-Suiza και αντικατέστησε την H6.
Το μοτέρ της ήταν 12κύλινδρο σε V στις 60ο με ωστήρια και επτά έδρανα βάσης. Ο βασικός κυβισμός ήταν 9.424 cc με τετράγωνη αρχιτεκτονική 100 x 100 mm, συμπίεση 5,0:1 και απόδοση 220 ίππων στις 3.000 rpm.
To 1935, μεγάλωσε η διαδρομή των εμβόλων, ανεβαίνοντας έτσι σε κυβισμό στα 11.310 cc και η ισχύς στα 250 άλογα. Το μοτέρ της J10 δουλευόταν σε ένα κομμάτι μασίφ μέταλλο 318 κιλών.
Στη φωτογραφία τη βλέπουμε με καροσερί μπερλίνας διά χειρός της Carrosserie Vanvooren των Marius Daste και Romée de Prandières, καθώς ο ιδρυτής της, Achille Vanvooren, απεβίωσε το 1928.
5. Perfected Great Chadwick Six 1909-1911 11,6 lt - Ι6
Ο 6κύλινδρος σε σειρά κινητήρας του Great Chadwick Six, δημιούργημα της Chadwick Engineering Works από την Pennsylvania, είχε τους κυλίνδρους ανά ζεύγη.
H επίσημη απόδοσή του αναφέρεται ως 60 ίπποι, αλλά οι ειδικοί μιλούν για περίπου 130, κατατάσσοντας τους 60 σε φορολογήσιμους της εποχής.
4. Pierce-Arrow Model 66 Touring 1916 13,5 lt - I6
Τώρα τι να πεις για ένα μοτέρ που κάθε κύλινδρός του είναι 2.253 cc. Το 1916 δεν μπορούσε να βρεις μεγαλύτερο κινητήρα από αυτόν με τις 825 ci ή τα 13.519 cc.
O in-line six (με τους κυλίνδρους ανά ζεύγη) του Model 66 με τα 100 άλογα μπήκε κάτω από το καπό περίπου 1.250 αυτοκινήτων, από τα οποία έχουν επιβιώσει σήμερα 14.
3. Cadillac Sixteen Concept 2003 13,6 lt - V16
Από το όνομα και μόνο καταλαβαίνουμε πως δεν έχουμε να κάνουμε με αυτοκίνητο παραγωγής. Αλλά έχουμε δει Cadillac Sixteen εν κινήσει σε ταινίες, όπως στην κωμωδία «Click: Η Ζωή σε Fast Forward» του 2006 και στην περιπέτεια «Real Steel» του 2011.
Το αλουμινένιο μοτέρ V16 των 13.584 cc, απέδιδε 1.014 PS και 1.356 Nm. Τον ίδιο αριθμό κυλίνδρων σε V είχαμε να δούμε από την Cadillac από τη δεκαετία του ’30 με τις με τις Series 452, Series 60 και Series 90.
Η Sixteen να σημειώσουμε ότι διέθετε τεχνολογία cylinder-on- demand ή displacement-on-demand, μιας και μιλάμε για χωρητικότητες. Κάτι που σημαίνει ότι, υπό χαμηλό φορτίο, το μοτέρ μπορεί να δουλεύει με τους 12 ή με τους μισούς κυλίνδρους του -οκτώ.
2. FIAT S76 «Bestia di Torino» 1910 28,3 lt - I4
Τριακόσια άλογα το 1910 ήταν μεγάλη υπόθεση, ακόμα και για έναν κινητήρα αυτής της δυσθεώρητης χωρητικότητας. Το επονομαζόμενο «Κτήνος του Torino» κατασκευάστηκε σε δύο κομμάτια, εκ των οποίων το ένα το αγόρασε ο Ρώσος πρίγκιπας Boris Soukhanov. Το άλλο το κράτησε η FIAT.
Ο 4κύλινδρος κινητήρας του S76 είχε τους κυλίνδρους του ανά ζεύγη, τρία μπουζί ανά κύλινδρο, ακριβή χωρητικότητα 28.353 cc και συνδυαζόταν με 4τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο + όπισθεν. Η διαδρομή των 250 mm για τα πιστόνια του μοτέρ αποτελεί παγκόσμιο ρεκόρ.
Το αυτοκίνητο στάλθηκε το 1911 στη Βρετανία, όπου με τον Pietro Bordino στο τιμόνι έπιασε στα Brooklands και στη συνέχεια στα Saltburn Sands τα 200 km/h. Την επόμενη χρονιά, ο Γάλλος οδηγός Arthur Duray έπιασε 225 km/h στην Οστάνδη, αλλά το ρεκόρ δεν επισημοποιήθηκε, καθώς τέθηκαν υπό αμφισβήτηση οι μετρητικές συσκευές.
1. BMW Brutus 1925 47 lt - V12
To BMW Brutus Experimentalfahrzeug (πειραματικό όχημα) ήταν και είναι ένα και μοναδικό. Και το αυτοκίνητο-κορωνίδα της λίστας μας, καθώς η χωρητικότητά του φτάνει τα 47 λίτρα.
Προφανώς δεν πρόκειται για κινητήρα σχεδιασμένο για αυτοκίνητο, αλλά για έναν υγρόψυκτο V12 της δεκαετίας του ’20 για αεροσκάφη και δη βομβαρδιστικά. Οι θηριώδεις διαστάσεις του μοτέρ (1.800 x 870 x 1.100 mm) και το βάρος των 510 kg απαίτησαν ανάλογο σασί που βρέθηκε στο πρόσωπο μιας εξίσου θηριωδών διαστάσεων American La France του 1908.
Στο σημείο αυτό να πούμε ότι το μοτέρ VI (με τα αεροσκάφη που το είχαν), ύστερα από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και βάσει της Συνθήκης των Βερσαλιών περιλήφθηκε στον αφοπλισμό της Γερμανίας. Παρόλα αυτά κάμποσοι κινητήρες κυκλοφορούσαν εδώ κι εκεί χωρίς φορέα.
Και το 1925, ένας από αυτούς έπεσε ή είχε παραμείνει στα χέρια της BMW που ήταν εξάλλου και η κατασκευάστριά του. H οποία και το τοποθέτησε πάνω στην American-LaFrance για να φτιάξει ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο.
Ύστερα από μακρά και επίπονη μελέτη, το αυτοκίνητο ήταν πλέον κινήσιμο, με μετάδοση με… αλυσίδα. Και προφανώς, αναλογιζόμενοι τις διαστάσεις του, οι τεχνικοί της BMW το βάφτισαν «Brutus».
Η απόδοση του 12κύλινδρου BMW V1 των 46.920 cc, στην έκδοση για τον δρόμο, δεν είναι σαφές πόση είναι. Ως αεροπορικός κινητήρας, στην αρχική και βασική έκδοσή του, με συμπίεση 5,5:1, απέδιδε 600-650 PS στις 1.600 rpm στο επίπεδο της θάλασσας.
Οπότε φανταζόμαστε ότι τα 500 άλογα στις 1.500 rpm που αναφέρει το Technik Museum Sinsheim, μια ώρα έξω από τη Φρανκφούρτη, που το Brutus αποτελεί έκθεμά του είναι το πιο αξιόπιστο νούμερο. Βέβαια άλλες πηγές επικαλούνται απόδοση 750 άλογα στις 1.700 rpm που είναι η μέγιστη επίσημη απόδοση της έκδοσης με συμπίεση 7,3:1.
Αλλά αυτή η διχογνωμία μικρή σημασία έχει. Αν πάντως ενδιαφέρεστε πέρα από την απόδοση να μάθετε και για την αποδοτικότητά του, να πούμε ότι το Brutus χρειάζεται ένα λίτρο βενζίνη το χιλιόμετρο, στέλνονταν στην ατμόσφαιρα περίπου 28.000 g/km σε C02.
Κατά τα λοιπά, το Brutus μπορεί να «ταξιδεύει» με 100+ km/h, με το μοτέρ του να γυρίζει μόλις στις 800 rpm, με την τελική ταχύτητά του ξεπερνά τα 200 km/h!