Οι τιμές των μικρομεσαίων οχημάτων ανέβηκαν κατά 63% μέσα σε 20 χρόνια!
Η εξάπλωση των ηλεκτρονικών και η ζήτηση περισσότερων στοιχείων εξοπλισμού έχει απογειώσει τα τελευταία έτη τις τιμές των αυτοκινήτων στην Ευρώπη.
Η σταδιακή αύξηση των τιμών των αυτοκινήτων είναι κάτι που αντιλαμβάνονται όλοι, χωρίς απαραίτητα να μπορούν να το μετρήσουν. Παλαιότερα τα αυτοκίνητα πόλης ξεκινούσαν από τετραψήφια νούμερα, ενώ ένα καλό μικρομεσαίο όχημα βρισκόταν στην περιοχή κάτω από τα €20.000. Στις μέρες μας πάλι, τα νούμερα αυτά, απλά, δεν υπάρχουν.
Σύμφωνα με μία μελέτη που δημοσίευσε το γερμανικό Automobilwoche, η μέση τιμή πώλησης των μικρομεσαίων αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξήθηκε από το 2002 έως το 2020 σε ποσοστό 63%! Το νούμερο αυτό περιλαμβάνει τα ηλεκτρικά οχήματα, που είναι σαφώς ακριβότερα, αλλά και χωρίς αυτά η αύξηση αγγίζει το 53%. Αντίστοιχα, η αύξηση των τιμών για τα σουπερμίνι κυμαίνεται στο 59%.
Τα δεδομένα αυτά προέρχονται από το αξιόπιστο Jato Dynamics, που αναφέρει χαρακτηριστικά πως η κατηγορία των Ford Focus, Opel Astra, Volkswagen Golf κ.λπ. είχε μία μέση τιμή €18.400 το 2002, για να ανέβει πέρυσι στα €30.000, στην Ευρώπη. Οι λόγοι τώρα που αντιμετωπίζουμε αυτή την αύξηση, είναι πολλοί και διάφοροι.
Καταρχήν έχουν να κάνουν με την εξάπλωση των ηλεκτρονικών. Ένα αυτοκίνητο 20ετίας οριακά διέθετε 4-6 αερόσακους, ενώ αρκετά από αυτά δεν είχαν ούτε ESP. Τα ηλεκτρονικά κυκλώματα σε ένα σύγχρονο όχημα είναι απείρως περισσότερα και πιο σύνθετα, φροντίζοντας όχι μόνο για την ασφάλεια αλλά και για την άνεση και ψυχαγωγία των επιβατών.
Ένας ακόμα λόγος αύξησης του κόστους έχει να κάνει με τα χρησιμοποιούμενα υλικά. Είτε μιλάμε για χάλυβες υπερυψηλής αντοχής στο πλαίσιο, είτε για επενδύσεις στο εσωτερικό, τα αυτοκίνητα είναι πιο ακριβά στην κατασκευή τους, παρότι οι κατασκευαστές πασχίζουν να επιτύχουν οικονομίες κλίμακας και πολλές φορές συνεργάζονται σε πλατφόρμες και κινητήρες.
Φυσικά, αυξημένο κόστος έχουν και οι σύγχρονοι κινητήρες, με όλα τα συστήματα περιορισμού των ρύπων που διαθέτουν. Και σαν κερασάκι, έρχεται η διάθεση των αγοραστών, να στρέφονται σε πλουσιότερες εξοπλιστικά εκδόσεις. Μπορεί 30 χρόνια πριν ο κλιματισμός και τα ηλεκτρικά εμπρός παράθυρα να μην ήταν δεδομένα για όλους, πλέον όμως κανείς δεν δείχνει να ενδιαφέρεται για μοντέλα με λιγότερες από 8” οθόνης για το Infotainment. Όλο αυτό το hardware αλλά και το software που κρύβεται από πίσω, ανεβάζουν συνεχώς τις τιμές.
Εκεί που τα νούμερα δείχνουν ακόμα πιο αυξητικά, είναι στα υβριδικά και στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ειδικά στα τελευταία, η χρήση μεγάλων συσσωρευτών απογειώνει το κόστος, πράγμα λογικό καθώς πρόκειται για μία ανώριμη ακόμα τεχνολογία, που όχι μόνο έχει μεγάλα έξοδα παραγωγής αλλά απαιτεί και ακόμα μεγαλύτερα κονδύλια για την εξέλιξη. Κάποιες προβλέψεις αναφέρουν πως από το 2027 και έπειτα τα ηλεκτρικά οχήματα θα έχουν το ίδιο και μειούμενο κόστος, σε σχέση με τα συμβατικά. Αυτό όμως μένει να αποδειχτεί.