BEV η μία στις δέκα πωλήσεις στην Ευρώπη το 2021
Τα 100% ηλεκτρικά ΙΧ, κατά συντριπτική πλειονότητα BEV, πέτυχαν νέο ρεκόρ στην Ευρώπη, επιβεβαιώνοντας τη θέση της Γηραιάς Ηπείρου ως της δεύτερης αγοράς BEV στον κόσμο, πίσω από την Κίνα.
Στην ευρωπαϊκή αγορά των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το 2021 η Tesla ήταν η κορυφαία φίρμα σε πωλήσεις, το Volkswagen Group ο κορυφαίος όμιλος και το Tesla Model 3 το πιο καλοπουλημένο BEV, με τα Renault Zoé και Volkswagen ID.3 να ακολουθούν.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της JATO Dynamics για 28 ευρωπαϊκές αγορές, ταξινομήθηκαν το 2021 συνολικά 1.205.387 αμιγώς ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα. Η επίδοση αυτή είναι 63% βελτιωμένη από τις 739.329 μονάδες που ταξινομήθηκαν το 2020 και 3,4 φορές υψηλότερο από το σύνολο του 2019. Ο Felipe Munoz, παγκόσμιος αναλυτής της JATO Dynamics σχολίασε: «Τα τελευταία δέκα χρόνια, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αναπτυχθεί ταχύτερα από οποιαδήποτε άλλη κατηγορία, περιλαμβανομένων των SUV που σημείωσαν νέο ρεκόρ πέρυσι».
Η Ευρώπη παραμένει η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά BEV στον κόσμο, πίσω από την Κίνα.
Το 2018, τα BEV αντιπροσώπευαν το 1,3% όλων των νέων επιβατικών αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη. Το ποσοστό αυτό εκτινάχθηκε στο 2,3% το 2019 και στο 6,2% το 2020 κατά τη χειρότερη περίοδο της πανδημίας. Ο Munoz συνέχισε: «Λόγω αυτής της ταχείας ανάπτυξης, τα EV έχουν πλέον εδραιωμένη βάση στην Ευρώπη. Και παρά τις προκλήσεις πέρυσι, η δημοτικότητά τους συνέχισε να αυξάνεται αντιπροσωπεύοντας το 10,3% της αγοράς το 2021».
Η ενισχυμένη δημοτικότητα των ηλεκτρικών το 2021 οφείλεται σε δύο βασικούς παράγοντες. Πρώτον, η συνεχής διαθεσιμότητα σε γενναιόδωρα κρατικά κίνητρα είχε αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης, καθώς περισσότεροι καταναλωτές άρχισαν να βλέπουν τα EV ως πραγματική εναλλακτική λύση στα παραδοσιακά μοντέλα MEK. Και δεύτερον, λόγω της παγκόσμιας έλλειψης σε μάικροτσιπ, πολλοί κατασκευαστές έδωσαν προτεραιότητα στις πωλήσεις EV, μαζί με αυτές των SUV, έναντι των μοντέλων βενζίνης και ντίζελ, πράγμα που σημαίνει ότι οι αντιπροσωπείες αντιμετώπισαν λιγότερες δυσκολίες στον εφοδιασμό με τέτοια μοντέλα.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ευρώπη 2021, τα hybrid πούλησαν καλύτερα από τα ντίζελ
Πέρυσι, η Ευρώπη εδραίωσε τη θέση της ως η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο για BEV. Θέση που αφορά τόσο τον όγκο όσο και το μερίδιο αγοράς, πίσω από την Κίνα που κατείχε συνολικό μερίδιο αγοράς 12,3% γι’ αυτά τα αυτοκίνητα. Ο Munoz πρόσθεσε: «Τα αποτελέσματα της Ευρώπης είναι ενθαρρυντικά δεδομένου του πόσο ακριβά είναι τα EV σε σύγκριση με τα κινέζικα αντίστοιχά τους».
Οι προσπάθειες των κατασκευαστών να επεκτείνουν την προσφορά τους στα ηλεκτρικά έχουν δώσει στους Ευρωπαίους καταναλωτές περισσότερες επιλογές από ποτέ. Για παράδειγμα, το 2018 υπήρχαν 28 διαφορετικά ηλεκτρικά μοντέλα διαθέσιμα στην αγορά. Η προσφορά αυξήθηκε σε 33 το 2019 και σε 57 το 2020. Πέρυσι, οι καταναλωτές στην Ευρώπη μπορούσαν να επιλέξουν ανάμεσα σε 74 διαφορετικά ηλεκτρικά μοντέλα.
Καθώς η ευρωπαϊκή προσφορά EV έχει διευρυνθεί, το ίδιο ισχύει και για τον ανταγωνισμό, με την Tesla να μην κατέχει πλέον τόσο δεσπόζουσα θέση στην αγορά. Πριν από δύο χρόνια, ο Καλιφορνέζος κατασκευαστής κατείχε μερίδιο 31% στην αγορά των BEV, σε μεγάλο βαθμό χάρη στην άφιξη του Model 3. Το 2021, η Tesla ήταν η πιο δημοφιλής μάρκα BEV με 167.549 μονάδες σε 28 ευρωπαϊκές αγορές, ωστόσο το μερίδιο αγοράς της μειώθηκε στο 13,9%.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Ευρωπαϊκές πωλήσεις, τα TOP 25 μοντέλα του ’21
Στην Ελλάδα πουλήθηκαν συνολικά 2.154 BEV το 2021 και η Tesla ήταν επίσης η πιο δημοφιλής μάρκα με 598 αυτοκίνητα, εκ των οποίων τη μερίδα του λέοντος είχε το Model 3 με 522 κομμάτια. Η επίδοση της Tesla της έδωσε μερίδιο υπερδιπλάσιο του ευρωπαϊκού μέσου όρου με 27,8%. Με άλλα λόγια παραπάνω από ένα αυτοκίνητο στα τέσσερα BEV που πουλήθηκαν στην Ελλάδα ήταν Tesla. Στη δεύτερη θέση σε επίπεδο μεριδίου φίρμας κατατάχτηκε η Volkswagen με 15,6% και 337 αυτοκίνητα (ID.3 και ID.4).
Η Tesla αναπτύχτηκε κατά 70% το '21, αλλά το Volkswagen Group ηγείται στην ευρωπαϊκή αγορά των BEV.
Ο Munoz σχολίασε: «Ως σχετικά νέα μάρκα στην ευρωπαϊκή αγορά, η Tesla συνεχίζει να προσελκύει την προσοχή των καταναλωτών. Αυτό φάνηκε επίσης με την άφιξη του Model Y το τρίτο 3μηνο του 2021, το οποίο ενίσχυσε περαιτέρω την ανάπτυξη της Tesla στην Ευρώπη».
Το 2021, η Volkswagen ηγήθηκε της κατάταξης των BEV σε επίπεδο ομίλων, καθώς ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα ανήκε σε μία από τις έξι μάρκες του Γερμανού κατασκευαστή. Η Volkswagen ήταν πάνω από δέκα μονάδες εμπρός από τον πλησιέστερο αντίπαλό της, τη Stellantis, η οποία κατέλαβε μερίδιο αγοράς 14,5%, ακολουθούμενη από την Tesla με 13,9%. Ο Όμιλος Volkswagen ηγήθηκε σε 19 αγορές. Ακολουθεί η Stellantis σε τέσσερις, το Groupe Renault σε τρεις και η Tesla και η Hyundai σε μία.
Στην Ελλάδα, ο Όμιλος VW δεν κατάφερε να πλασαριστεί πάνω από την Tesla, αθροίζοντας συνολικά 469 ηλεκτρικά αυτοκίνητα για το 2021. Νούμερο που αντιπροσωπεύει το 21,8% της ελληνικής αγοράς των BEV.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Οι πρωταθλητές των πωλήσεων στην Ελλάδα το 2021
Όπως φαίνεται στην αγορά των ΙΧ με ΜΕΚ, η ανάπτυξη των SUV ήταν ένας από τους μεγαλύτερους μοχλούς ανάπτυξης στην αγορά των BEV. Η απομάκρυνση από τα παραδοσιακά θερμικά μοντέλα περιοριζόταν, μέχρι πέρυσι, από την έλλειψη επιλογής στην κατηγορία των SUV. Ο Munoz συνέχισε: «Είναι σαφές ότι οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο θέλουν να οδηγούν SUV, είτε είναι βενζίνης είτε ντίζελ ή ηλεκτρικά». Πέρυσι, οι κατασκευαστές άρχισαν να αναπτύσσουν την προσφορά SUV χαμηλών εκπομπών ρύπων, επιτρέποντας σε αυτά τα μοντέλα να κατέχουν σχεδόν το 40% των συνολικών ταξινομήσεων BEV.
Επικεφαλής στην κατάταξη το 2020, το Renault Zoé έχασε τη θέση του ως το πιο καλοπουλημένο BEV στην Ευρώπη από το Tesla Model 3. Η καλιφορνέζικη μπερλίνα ήταν στην κορυφή της κατάταξης BEV σε Αυστρία, Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία, Ελλάδα, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Νορβηγία, Πολωνία και Πορτογαλία. Ωστόσο, το Zoé κατάφερε να ξεπεράσει το νεότερό του, Volkswagen ID.3.
[Πηγή JATO Dynamics, ΣΕΑΑ]