Ford Performance: Το Μπλε Οβάλ της καρδιάς μας
Ελάχιστες εταιρείες μπορούν να ισχυριστούν ότι διαθέτουν πιο πλουραλιστική, συναρπαστική και ολοκληρωμένη γκάμα σπορ μοντέλων από αυτή που δημιούργησε τις τελευταίες δεκαετίες η Ford, με την βοήθεια του τμήματος Ford Performance.
Μέσα στα 25 χρόνια του DRIVE ποτέ δεν κρύψαµε την ιδιαίτερη αγάπη µας για τα αυτοκίνητα που µιλάνε στον οδηγό. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τη Ford, ιδιαίτερα µάλιστα για τις πιο hot εκδόσεις των µοντέλων της. Εκείνες δηλαδή που προέκυψαν από το µαγικό ραβδάκι του -πρώην- τµήµατος Team RS και του νυν Ford Performance.
Από την πρώτη γενιά του Focus ST (Sports Technologies) µέχρι και τη σηµερινή Mustang Mach-E GT, η Ford έχει αποδείξει διαχρονικά πως η απολαυστική σπορ οδήγηση είναι αναπόσπαστο κοµµάτι του DNA της. Και το κατάφερε εφαρµόζοντας κορυφαία τεχνολογία και πρωτοποριακές λύσεις, ευθυγραµµιζόµενη ταυτόχρονα µε τις ανάγκες της κοινωνίας και των οδηγών της εκάστοτε εποχής. Με άλλα λόγια, απώτερός της σκοπός ήταν (και είναι) να προσθέσει σπορ αύρα και ουσία σε αυτοκίνητα που κατά τα άλλα παρέµεναν καθηµερινά σε χαρακτήρα και τιµή.
To πρώτο µέλος αυτής της οικογένειας των Ford ST ήταν το Focus το 2002. Βασισµένο στην πρώτη γενιά του µοντέλου, έθεσε τον πήχη του fun-to-drive σε επίπεδο που ακόµα και σήµερα κλείνει στόµατα: 170 ίπποι από ατµοσφαιρικό δίλιτρο µοτέρ, 6τάχυτο κιβώτιο µε short shifter, εξαιρετικά ρυθµισµένη ανάρτηση µε διάταξη πολλαπλών συνδέσµων πίσω… Το Focus ST αναδείχθηκε αµέσως στον βασιλιά της κατηγορίας.
Ωστόσο, το µοντέλο που έφερε τα πάνω κάτω στα σπορ χάτσµπακ ήταν το θρυλικό Focus RS (Rallye Sport). Η σκληροπυρηνική έκδοση του κόµπακτ Ford που παρουσιάστηκε στο τέλος του 2002, ανεβάζοντας σε πρωτόγνωρο επίπεδο τις ικανότητες αλλά και την αίσθηση των σπόρτσκαρ µε κίνηση µόνο στους εµπρός τροχούς. Ο δίλιτρος κινητήρας τούρµπο µε τα 215 άλογα έδινε τις επιδόσεις που άρµοζαν στο εντυπωσιακό αυτοκίνητο µε τα φουσκωµένα φτερά. Εκρηκτικότητα που συνταιριαζόταν µε άψογο σπορ στήσιµο και µπλοκέ διαφορικό, σε ένα µοναδικό κοκτέιλ για εργοστασιακό µοντέλο. Το Focus RS µε περιορισµένη παραγωγή 4.501 αυτοκινήτων έβγαινε αποκλειστικά σε απόχρωση Imperial Blue Focus. Μια χρωµατική σφραγίδα που συνετέλεσε στο να αναδειχθεί σε θρύλο της κατηγορίας και σε ορόσηµο στην ιστορία της Ford.
Η συνέχεια δόθηκε το 2005 µε το Fiesta ST. Με το πιο ισχυρό Fiesta που είχε παρουσιαστεί µέχρι τότε, η Ford µετάγγισε µπόλικη από την οδηγική απόλαυση του Focus ST στη σουπερµίνι κατηγορία. Οι 150 ίπποι από το δίλιτρο ατµοσφαιρικό µοτέρ δεν το έχριζαν το πιο γρήγορο GTi της εποχής του, αλλά αυτό ήταν αναµφίβολα το πιο σπορ της κατηγορίας. Τίτλο που µέχρι και στη σηµερινή, όγδοη γενιά του, το Fiesta ST δεν έχει χάσει ποτέ. Με τα ίδια γονίδια, το Μπλε Οβάλ βασιλεύει και στα B-SUV, στο πρόσωπο του Puma ST. Το οποίο είναι όχι µόνο το πιο σπορ της κατηγορίας, αλλά κι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα SUV από τη θέση του οδηγού.
Ακόµα ένα σηµείο που γράφτηκε µε χρυσά γράµµατα στην ιστορία των γρήγορων Ford είναι η έκδοση RS της τρίτης γενιάς Focus. Ένα µεγάλο GTi µε 350 PS και ριζοσπαστικό σύστηµα τετρακίνησης µε πρόγραµµα Drift Mode. Όπως όλα δείχνουν, αυτή ήταν και η τελευταία εµφάνιση του σήµατος «RS» σε Focus. Στην τέταρτη γενιά του µοντέλου πλέον, κορωνίδα στην γκάµα αποτελεί η έκδοση ST µε 280 άλογα και ηλεκτρονικά ελεγχόµενο µπλοκέ διαφορικό µε πολύδισκους συµπλέκτες.
Σήµερα, το Ford Performance µε συµµετοχή µέχρι και στο εµβληµατικό Ford GT, ευθυγραµµίστηκε για άλλη µια φορά µε τις εξελίξεις. Και έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην εξέλιξη της κορυφαίας Mustang Mach-E GT µε τους 487 PS και τα 860 Nm. Μια ξεκάθαρη απόδειξη πως η ηλεκτρική εποχή δεν σηµαίνει για τη Ford και οριστική ρήξη µε την απολαυστική σπορ οδήγηση. Ευτυχώς!