Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση προχωράει με συνεχώς επιταχυνόμενο ρυθμό και αυτό το βιώνουμε καθημερινά πλέον. Ειδικά από τη στιγμή που στην εξίσωση μπαίνουν αυτοκίνητα σαν την ολοκαίνουργια BMW iX1 και την εδραιωμένης Mercedes-Benz EQA που παρουσιάστηκε το 2020.
Όπως ακριβώς θα γινόταν και με τις συμβατικές εκδόσεις τους, είναι ένα ζευγάρι που συνθέτει μια από τις πιο hot αντιπαραθέσεις στην αυτοκίνηση. Γι’ αυτό και δε θα μπορούσαμε να χάσουμε την ευκαιρία.
Η BMW iX1 και η Mercedes-Benz EQA είναι από τα μοντέλα που με την συνολική εικόνα τους μπορούν να σε κάνουν να συμφιλιωθείς με την ηλεκτροκίνηση.
Εξάλλου, δε θα ήταν υπερβολή να πούμε πως αμφότερα τα μοντέλα μοιάζουν να είχαν προτεραιότητα έναντι των συμβατικών αδελφών και όχι το αντίθετο.
Η νέα γενιά της X1 μελετήθηκε εξ’ αρχής για να υποστηρίξει σωστά την ηλεκτρική iX1, όπως ακριβώς και πριν από τρία χρόνια στην περίπτωση των GLA-EQA. Η διαφορά εντοπίζεται στο ότι η BMW έχει μόνο μία έκδοση της iX1 -τουλάχιστον προς το παρόν- στην γκάμα της X1, ενώ η Mercedes-Benz έχει αναπτύξει ένα ολόκληρο ηλεκτρικό brand name, με τέσσερις εκδόσεις.
Να θυμίσουμε πως η BMW ήταν αυτή που άνοιξε το χορό στην συγκεκριμένη κατηγορία με την πρώτη X1 το 2009, ενώ η Mercedes-Benz ακολούθησε το 2013 με την GLA. Σήμερα έχουμε φτάσει αισίως τις τρεις γενιές και τα 24 χρόνια για την X1 και τις δύο γενιές στην 10ετή πορεία της GLA.
Το ένα μοντέλο με το άλλο έχουν κατά κανόνα τρία χρόνια απόστασης μεταξύ τους, η οποία είναι σεβαστή μα όχι αρκετά για να δημιουργήσει χάσμα.
Η συγγένεια των Χ1-iX1 και GLA-EQA δεν κρύβεται σε κανέναν τομέα, με τις όποιες διαφορές να τονίζουν την ηλεκτρική διαφορετικότητα χωρίς να αλλοιώνουν στο ελάχιστον τον συνολικό χαρακτήρα.
Στην Mercedes-Benz EQA αυτό αντανακλάται στην κλειστή εμπρός μάσκα και την εντελώς διαφορετική φωτεινή υπογραφή των εμπρός και πίσω φώτων, με μια οριζόντια λωρίδα LED να τα ενώνει. Είναι σαφές πως η Mercedes-Benz ήθελε να διατηρήσει αισθητικά δεσμά με την GLA, αφού και η αεροδυναμική της απόδοση είναι πολύ καλή και τα crossover στοιχεία υπαρκτά.
Όσο για τις διαστάσεις, τη διαφορά κάνει το μήκος που στην EQA είναι 5 cm μεγαλύτερο (4,46 m).
Το ίδιο ακριβώς επέλεξε και η BMW στην πρώτη της ηλεκτρική πρόταση στα κόμπακτ premium SUV. Η iX1 διατηρεί το δυναμικό προφίλ και τις διαστάσεις της X1, με μόνη διαφορά το 2,5 cm πιο χαμηλό ύψος. Η εικόνα ακολουθεί πιστά εκείνη των υπόλοιπων BMW X, αποτελώντας μάλιστα ίσως την πιο ισορροπημένη εκδοχή της.
Και εδώ η κλειστή μάσκα αποτελεί την ειδοποιό διαφορά, μαζί με τις μπλε πινελιές στο φινίρισμα των προφυλακτήρων.
Συνολικά θα λέγαμε πως η iX1 εκφράζει περισσότερο δυναμικό στιλ χωρίς να της λείπει η πολυτέλεια, ενώ η ΕQA ποντάρει περισσότερο στην εκλεπτυσμένη αισθητική μέσω των καμπύλων της. Ό,τι ακριβώς ισχύει και για τις συμβατικές X1 και GLA δηλαδή.
Αυτό που προέρχεται αυτούσιο από τις συμβατικές εκδόσεις και των δύο μοντέλων είναι το εσωτερικό. Αρχικά η GLA δάνεισε το δικό της στην EQA ενώ η X1 με την iX1 μοιράστηκαν εξ αρχής το δικό τους. Και τα δύο είναι προικισμένα με τα ποιοτικά υλικά και τη δόση πολυτέλειας που αρμόζει στην τιμή και τον χαρακτήρα τους.
Το ταμπλό της EQA χαρακτηρίζεται από τις δύο οθόνες του πρωτοποριακού συστήματος MBUX που προαιρετικά καταλαμβάνουν εμβαδό 10,25” η κάθε μια. Είναι μια διάταξη που ακολουθεί πλέον και η BMW οπότε απαντάται και στην iX1, με κυρτό πάνελ δύο οθονών διαγωνίου 10,25 και 10,7” αντίστοιχα.
Και ενώ μέχρι σήμερα από το λογισμικό του MBUX δεν μπορούσες να ζητήσεις κάτι περισσότερο, να που το iDrive κατέληξε να δείχνει πιο γεμάτο και είναι ακόμα πιο διαδραστικό με το χρήστη, προσφέροντάς του τη δυνατότητα να διαμορφώσει το αρχικό μενού όπως το επιθυμεί.
Όσον αφορά στην συνολική εργονομία και το χειρισμό του infotainment, η EQA αποδεικνύεται γενικά πιο εύχρηστη είτε μέσω της αφής είτε μέσω των φυσικών διακοπτών. Η iX1 δυσκολεύει περισσότερο και γι’ αυτό ευθύνεται αποκλειστικά και μόνο η κατάργηση του περιστροφικού χειριστηρίου του iDrive.
Είναι τέτοια η ευχρηστία που προσφέρει που ίσως να πρέπει να επανεξεταστεί η επιστροφή του. Και στα δύο μοντέλα πάντως υπάρχει και η επιλογή των φωνητικών εντολών -για όποιον έχει την υπομονή να εξοικειωθεί μαζί τους- με την Mercedes-Benz να τις εκτελεί ακόμα καλύτερα.
Tα υλικά είναι πολύ καλής ποιότητας και στα δύο αυτοκίνητα, όμως η συνολική αίσθηση στιβαρότητας στα σημεία είναι πιο εμφανής στην iX1. Αυτό προκύπτει κυρίως από την κορυφαία συναρμολόγηση και το καλύτερο φινίρισμα ακόμα και στα πιο κρυφά σημεία του μοντέλου της BMW.
Highlight της αποτελούν επίσης η έξυπνη θέση για την αποθήκευση και την ασύρματη φόρτιση του smartphone στη βάση του ταμπλό, καθώς και το αιωρούμενο υποβραχιόνιο ανάμεσα στα καθίσματα.
Από κάτω του υπάρχει ένας μεγάλος αλλά όχι απόλυτα εκμεταλλεύσιμος χώρος για αντικείμενα. Η θέση οδήγησης πάντως είναι καλύτερη στην EQA και μπορείς να βρεις την ιδανική με ελάχιστες ρυθμίσεις, την ώρα που στην iX1 κάθεσαι ψηλότερα μα όχι το ίδιο άνετα.
Εκεί που δεν υπάρχει διαφορά είναι το τεχνολογικό επίπεδο σε συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, με όλα τα προηγμένα στοιχεία άνεσης και ασφάλειας να δίνουν το παρόν. Μάλιστα μπορεί να επεκταθεί μέσα από μια τεράστια λίστα προαιρετικού εξοπλισμού με HUD, λειτουργίες μασάζ, υψηλής απόδοσης ηχοσύστημα, πανοραμική ηλιοροφή και αμέτρητα ακόμα καλούδια.
Η οικογενειακή υπόσταση πλαισιώνεται από καλούς χώρους για τον οδηγό και τρεις επιβάτες, με μικρό πλεονέκτημα της iX1 ως προς το εσωτερικό πλάτος και το ύψος στο πίσω κάθισμα. Η ΕQA από την πλευρά της προσφέρει καλύτερο χώρο για τα πόδια των πίσω χάρη στο μεγαλύτερο μεταξόνιο, χάνει όμως κατά κράτος στο χώρο αποσκευών, με 340 lt έναντι των 490 lt της iX1.
Τόσο η GLA όσο και η X1 χτίστηκαν από το μηδέν για την υποστήριξη μερικώς αλλά και πλήρως εξηλεκτρισμένων εκδόσεων. Αυτό σημαίνει πως το χωροταξικό δεν αποτελεί πρόβλημα, ούτε και η αύξηση του βάρους.
Εν προκειμένω τόσο στην ΕQA όσο και στην iX1 δεν θα χρειαστεί καμία παραχώρηση σε οδηγικό επίπεδο, αφού ελάχιστες είναι οι περιπτώσεις που θα αντιληφθείς το βάρος να καθορίζει τη συμπεριφορά τους.
Και θα επιδράσει όταν εσύ ο ίδιος υπερβάλεις, χωρίς και πάλι να έχει τον πρώτο λόγο. Αυτόν τον έχει και στα δύο μοντέλα η ανάρτηση που αναμενόμενα είναι πιο σφιχτή από όσο περιμένεις και από όσο είναι στις αντίστοιχες συμβατικές GLA και X1. Σε αυτό το σημείο τη σκυτάλη παίρνει η τετρακίνηση στις συγκεκριμένες εκδόσεις, για να την παραδώσουν με τη σειρά τους στα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης οδήγησης. Και στα τρία αυτά πεδία ωστόσο, υπάρχουν διαφορές μεταξύ.
Αρχικά η EQA είναι η πιο άνετη από τα δύο, με ακόμα υψηλότερη ποιότητα κύλισης, χωρίς αυτό να σημαίνει πως και η iX1 δεν ικανοποιεί στο κομμάτι της άνεσης με τα προσαρμοζόμενα αμορτισέρ να κάνουν πολύ καλά τη δουλειά τους.
Απλώς έχει την τάση να διαβάζει περισσότερο το ανάγλυφο και να χτυπάει στις πιο έντονες ανωμαλίες, κυρίως λόγω του M Package και των ζαντών 19” του αυτοκινήτου που δοκιμάσαμε.
Εκεί που η iX1 υπερέχει, είναι αναμενόμενα το οδηγοκεντρικό στοιχείο και η ευχαρίστηση στην οδήγηση. Στην περίπτωση των ηλεκτρικών μοντέλων το fun to drive στοιχείο δεν είναι ιδιαίτερα συνηθισμένο, οπότε όταν υπάρχει είναι καλοδεχούμενο.
Έτσι, η iX1 έχει πιο διακριτική επέμβαση των ηλεκτρονικών συστημάτων και η τετρακίνηση της επιτρέπει την τοποθέτηση με ελαφρά υπερστροφική διάθεση στην είσοδο της στροφής, κρύβοντας αρκετά από τα 2.085 kg που ζυγίζει.
Όλο αυτό μπορεί να ακούγεται αγχωτικό όταν έχεις και 313 ίππους στο πόδι, όμως στην πράξη δεν έχεις κανένα λόγο να ανησυχείς. Είναι και το εξαιρετικό σε ακρίβεια και αμεσότητα μπροστινό που σε γεμίζει αυτοπεποίθηση, ανεξάρτητα από το γεγονός πως η πληροφόρηση από το τιμόνι είναι μέτρια.
Η EQA είναι σεταρισμένη για πιο ουδέτερη συμπεριφορά και προς αυτή την κατεύθυνση λειτουργεί. Ο συνδυασμός των δύο κινητήρων είναι βασικός υπεύθυνος για το πολιτισμένο προφίλ της παρά τα 2.105 kg, ενώ επιπλέον έχει πολύ υψηλό όριο, σε προειδοποιεί με τις κλίσεις, ενώ έχει καλύτερο τιμόνι σε σχέση με την BMW. Οπότε είναι δεδομένο ότι θα ευχαριστήσει κι εκείνη με τη σειρά της τον οδηγό.
Για το τέλος έμεινε το σημαντικότερο πεδίο αντιπαράθεσης των δύο αντιπάλων, που είναι βέβαια το ηλεκτρικό τους υπόβαθρο. Πριν από αυτό να πούμε πως η Mercedes-Benz EQA έχει πιο σωστά δομημένη και ευρεία γκάμα, η οποία ξεκινά από τις €50.200 της ΕQA 250 των 190 PS.
Αν θες υψηλότερη ισχύ υπάρχει η EQA 350 4MATIC των 292 PS (από €56.250), ενώ αν επιθυμείς μεγαλύτερη αυτονομία υπάρχει και η EQA 250+ (€52.200) με πραγματική αυτονομία 500 km σε μεικτό κύκλο.
Στην BMW iX1 η μοναδική επιλογή είναι η τετρακίνητη xDrive30 που σημαίνει 313 PS και τιμή από €54.990 ή €1.340 λιγότερο από τη EQA 300 4MATIC του συγκριτικού μας (€53.650).
Η BMW εφοδιάζεται με το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης eDrive πέμπτης γενιάς της εταιρείας σε εκδοχή με δύο ηλεκτρικά σύγχρονα μοτέρ εξωτερικής διέγερσης και κιβώτιο ταχυτήτων σταθερής σχέσης μετάδοσης.
Αμφότερα αποδίδουν 190 PS, με την συνολική απόδοση να ανέρχεται στους 313 ίππους και στα 494 Nm. Η EQA 300 4ΜΑΤΙC διαθέτει ένα ασύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ για τους εμπρός τροχούς και ένα σύγχρονο μόνιμου μαγνήτη για τους πίσω, αποδίδοντας συνολικά 228 PS και 390 Nm.
Η πραγματική αίσθηση παρά τη διαφορά στην ονομαστική απόδοση ωστόσο δεν διαφέρει όσο περιμένεις στα δύο μοντέλα, τουλάχιστον χωρίς το boost mode της iX1 ενεργοποιημένο. Το τράβηγμα και στις δύο περιπτώσεις είναι ακαριαίο και η αμεσότητά τους στο άσε-πάτα του γκαζιού ζαλίζει, όπως άλλωστε στα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυτής της απόδοσης.
Με το boost mode ενεργοποιημένο από το σχετικό paddle στην αριστερή πλευρά του τιμονιού όμως, η iX1 είναι κατά 2,0” πιο γρήγορη από την 300άρα EQA στα 0-100 km/h (5,7” έναντι 7,7”). Νοιώθεις την βίαιη εκτόξευσή της να συνοδεύεται και από ένα ελάφρωμα του τιμονιού, χωρίς όμως άλλα παρατράγουδα. Η διάρκειά του είναι 10”, όσο η iX1 βρίσκεται υπό την επήρεια του boost mode.
Από την άλλη, η EQA έχοντας ωφέλιμη χωρητικότητα μπαταρίας 66,6 kWh και με μέση κατανάλωση χαμηλότερη από της iX1 κερδίζει στην αυτονομία. Συγκεκριμένα η Mercedes-Benz καταναλώνει σε μεικτό κύκλο 19,8 kWh/100 km αντί για τις 21,2 kWh/100 km της BMW που έχει μπαταρία ωφέλιμης χωρητικότητας 64,7 kWh.
Αυτό σημαίνει πως η πρώτη μπορεί να προσφέρει έως και 400 km αυτονομίας, τη στιγμή που η δεύτερη δύσκολα θα ξεπεράσει τα 350 km.
Κατά τα λοιπά, η EQA προσφέρει μέσω των paddles στο τιμόνι τη δυνατότητα ρύθμισης του επιπέδου ανάκτησης της ενέργειας μεταξύ πέντε σταδίων, ενώ η iX1 έχει μόνο την επιλογή «Β» στο κιβώτιο η οποία έχει πραγματική λειτουργία one pedal. Φέρνει δηλαδή το αυτοκίνητο σε πλήρη στάση.
Όσο για τη φόρτιση, σε οικιακό ταχυφορτιστή AC ισχύος 11 kW η EQA χρειάζεται πέντε ώρες και 45 λεπτά, ενώ σε τερματικό συνεχούς ρεύματος (DC) με δυνατότητα να δεχθεί έως 100 kW οπότε ανακτά το 80% της ενέργειας σε μόλις 32 λεπτά.
Η iX1 προαιρετικά μπορεί να δεχθεί 22 kW στο εναλλασσόμενο ρεύμσα από οικιακό wallbox και έως 130 kW από DC, κάτι που σημαίνει πως στην πρώτη περίπτωση αρκούν 3 ώρες και 45 λεπτά για πλήρη φόρτιση (7 ώρες σε 11 kW), ή στη δεύτερη μόνο 29 λεπτά για το 80% της μπαταρίας.
Από όλα τα παραπάνω δεδομένα και έχοντας πλέον αποδεχτεί πως η αυτοκίνηση αλλάζει, η ωρίμανση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αρχίζει να φαίνεται καθαρά. Η BMW iX1 και η Mercedes-Benz EQA είναι από τα μοντέλα που με την συνολική εικόνα τους μπορούν να σε κάνουν να συμφιλιωθείς με την ηλεκτροκίνηση.
H ουσιαστική διαφορά τους είναι πως η iX1 θα σε βάλει πιο ομαλά σε αυτή τη νέα εποχή, τη στιγμή που η ηλεκτροκίνηση ως τεχνολογία συστήνεται πιο κοφτά στην EQA.
Δεδομένου δε ότι είναι πιο γρήγορη, με μεγαλύτερο χώρο αποσκευών και με ακόμα καλύτερη ποιότητα, η ολοκαίνουργια iX1 κερδίζει την μάχη του πιο ολοκληρωμένου πακέτου, αφήνοντας στην EQA 300 4MATIC την υπεροχή σε άνεση και κύλιση, καθώς και την αυτονομία.
BMW iX1 xDrive30 | Mercedes-Benz EQA 300 4MATIC | |
---|---|---|
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ | ||
Τεχνολογία | ΒEV, δύο σύγχρονα ηλεκτρικά μοτέρ με εξωτερική διέγερση ρότορα (ESM) 190 PS ένα εμπρός κι ένα πίσω, ωφέλιμη χωρητικότητα μπαταρίας 64,7 kWh | ΒEV, ηλεκτρικό ασύγχρονο μοτέρ εμπρός, σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη πίσω, ωφέλιμη χωρητικότητα μπαταρίας 66,6 kWh |
Συνδυαστική απόδοση | 313 PS, 494 Nm | 228 PS, 390 Nm |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ | 235/55 R18 | |
0-100 km/h | 5,6" | 7,7" |
Τελική ταχύτητα | 180 km/h (ηλεκτρονικά περιορισμένη) | 160 km/h (ηλεκτρονικά περιορισμένη) |
Μετάδοση/Κιβώτιο | Ηλεκτρική τετρακίνηση, αυτόματο σταθερής σχέσης μετάδοσης | Ηλεκτρική τετρακίνηση, αυτόματο σταθερής σχέσης μετάδοσης |
Ανάρτηση εμπρός/πίσω | Γόνατα με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική ράβδος/ πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική ράβδος | Γόνατα MacPherson, αντιστρεπτική ράβδος/ πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική ράβδος |
Διαστάσεις | 4.500 x 1.845 x 1.630 mm | 4.463 x 1.834 x 1.620 mm |
Χώρος αποσκευών | 490-1.495 lt | 340-1.320 lt |
Μεταξόνιο | 2.692 mm | 2.729 mm |
Μετατρόχια εμπρός/πίσω | 1.591 mm/ 1.593 mm | 1.585 mm/ 1.584 mm |
Βάρος | 2.010 kg | 2.105 kg |
Μέση κατανάλωση* | 21,2 kWh/100 km | 19,8 kWh/100 km |
Εκπομπές CO2 | 0 g/km | 0 g/km |
Ηλεκτρική αυτονομία* | 350 km | 400 km |
ΦΟΡΤΙΣΗ | ||
DC, 0-80% της μπαταρίας | Έως 130 kW, από 29 λεπτά | Έως 100 kW, από 32 λεπτά |
AC, 0-100% της μπαταρίας | Έως 22 kW, από 3 ώρες και 45 λεπτά | Έως 11 kW, από 5 ώρες και 45 λεπτά |
Tιμή (από) | € 54.990 | € 53.650 |
Τιμή με επιδότηση "Κινούμαι ηλεκτρικά ΙΙ" | € 46.990 | € 45.650 |
Εργοστασιακές μετρήσεις. *Μετρήσεις DRIVE. | ||
Φωτογραφίες | Θανάσης Κουτσογιάννης |