Χρειάζεσαι λίγο χρόνο και αρκετή προσοχή για να εντοπίσεις τις μικρές σχεδιαστικές αλλαγές. Το ST δημιουργεί μια διαφορετική πρώτη εντύπωση από το απλό Fiesta, και αρχικά δεν ξέρεις γιατί. Στη συνέχεια παρατηρείς την αλλαγμένη γρίλια στη μάσκα, με το διαφορετικό πλέγμα και τα τραβηγμένα προς τα κάτω άκρα. Διαφορετική είναι και η διαμόρφωση των πλευρικών αεραγωγών, σε συνδυασμό με τις θέσεις των προβολέων ομίχλης. Στόχος των σχεδιαστών ήταν να ανταποκριθούν στις αυξημένες ανάγκες ψύξης αλλά και να δώσουν στο αυτοκίνητο μια πιο premium εικόνα. Αφαιρώντας τις ακμές, έχουν δημιουργήσει περισσότερες απαλές κυρτές επιφάνειες και ποντάρουν στο παιχνίδι με το φως και τις αντανακλάσεις για να αναβαθμίσουν το προφίλ του κορυφαίου Fiesta. Και το πετυχαίνουν, χωρίς αμφιβολία, ειδικά στο επίπεδο εξοπλισμού με τα έξτρα LED φώτα. Η λογική της Ford να ακολουθήσει το δρόμο της λογικής συνέχειας πάνω σε ένα ήδη εξαιρετικό μικρό GTI, παρά να αρχίσει από το μηδέν, δημιουργεί την εντύπωση ότι πρόκειται για ένα facelift, εκτεταμένο έστω, με κοινή χρήση πολλών τμημάτων. Στην πραγματικότητα, οι άνθρωποι της Ford διατείνονται ότι δεν έχει μεταφερθεί σχεδόν τίποτα από το παλιό μοντέλο.
Ξεκινώντας από τα βασικά, το νέο μοτέρ είναι 3κύλινδρο, αλουμινένιο, με άμεσο ψεκασμό και τούρμπο. Ένα νέο τούρμπο για καλύτερη απόκριση, το οποίο έρχεται σε συνδυασμό με μια νέα πολλαπλή εξαγωγής. Η διαμόρφωση των τριών αυλών σε πλεξούδα δίνει στη ροή των καυσαερίων τη βέλτιστη γωνία σε σχέση με τα πτερύγια του στροβίλου, μειώνοντας έτσι την αδράνεια περιστροφής του.
Ακούγοντας για 3κύλινδρο, αμέσως το μυαλό πάει στο μειωμένο βάρος. Η ανάγκη αντικραδασμικών μέτρων δεν έχει επιτρέψει ουσιαστική μείωση του βάρους. Από τη στιγμή που το όριο της ιπποδύναμης ορίστηκε σε νούμερα που μπορούσε να βγάλει το σύνολο, οι λιγότερες τριβές από την απουσία του ενός κυλίνδρου είναι ο λόγος που οι μηχανικοί της Ford προέκριναν αυτό το μοτέρ για την επίτευξη του βέλτιστου συμβιβασμού μεταξύ απόδοσης και κατανάλωσης καυσίμου. Πηγαίνοντας τον έχουν κάνει περιστασιακά… δικύλινδρο, βελτιώνοντας ως και 20% την οικομνομία καυσίμου με ένα σύστημα απενεργοποίησης του ενός κυλίνδρου, η λειτουργία του οποίου δεν γίνεται καν αντιληπτή.
Τα ειδικά για το Fiesta ST νέα μπάκετ της Recaro είναι αυτή τη φορά φιλόξενα ακόμη και ογκώδεις σωματότυπους. Πιο βαθιά από τα παλιά, αγκαλιάζουν καλύτερα το σώμα και στηρίζουν πιο σωστά στα πλευρά, ενώ έχεις την αίσθηση μιας ακόμη χαμηλότερης θέσης οδήγησης. Πέρα από την ουσία, αναβαθμίζουν συνολικά το περιβάλλον. Η έτσι κι αλλιώς αναβαθμισμένη ποιοτικά καμπίνα του νέου Fiesta, εδώ αποκτά την αίσθηση του ξεχωριστού. Δεν είναι μόνο ότι δικαιολογούνται τα παραπάνω ευρώ, αλλά και η θέση του Fiesta ST στην τριάδα των κορυφαίων μοντέλων Ford Performance, τα οποία κακά τα ψέματα είναι ο καθρέφτης της μάρκας.
Πίσω από το λεβιέ του 6τάχυτου κιβωτίου, για πρώτη φορά σε Fiesta ST υπάρχει ο διακόπτης επιλογής των τριών προγραμμάτων οδήγησης: Normal, Sport, Track. Με την ανάλογη επίδραση στην απόκριση της πεταλούδας γκαζιού, στο βάρος του τιμονιού και στη λειτουργία του ESP. Το οποίο, ανεξάρτητα από το επιλεγμένο πρόγραμμα, μπορεί να απενεργοποιηθεί πλήρως. Οι διαφορές μεταξύ Sport και Track είναι δισδιάκριτες, αλλά στο Normal το τιμόνι είναι αισθητά ελαφρύτερο και το γκάζι πιο ήπιο. Σε συνδυασμό με τη λειτουργία της ανάρτησης, φαίνεται ότι πέτυχαν τον στόχο τους να κάνουν το ST πιο άνετο στην καθημερινή χρήση. Χωρίς να είναι πιο μαλακό, το ST πλέον απορροφά πολύ καλύτερα τις μικρές ανωμαλίες χωρίς τη νευρική ταλάντωση υψηλής συχνότητας του προηγούμενου μοντέλου (αλλά και του Focus RS), ενώ και η κύλιση είναι πιο ήσυχη.
Ο μικρός κινητήρας κερδίζει και τον πλέον δύσπιστο από την πρώτη περιστροφή του μικρού στροφάλου. Ο ήχος, χωρίς να είναι υπερβολικός, έχει μια βραχνή αγριάδα. Και «όγκο». Στις μικρές κοφτές γκαζιές το στροφόμετρο τινάζεται με νεύρο και επιστρέφει στο ρελαντί συνοδεία μιας ριπής από διαδοχικά σκασίματα. Το soundtrack της οδηγικής εμπεριάς Fiesta ST πολλαπλασιάζει την αίσθηση της ταχύτητας και υπογραμμίζει την όρεξη του 3κύλινδρου για στροφάρισμα. Δεν έχει το ξέσπασμα του προηγούμενου στην είσοδο του τούρμπο, ούτε το ίδιο έντονο τράβηγμα στο τιμόνι σε αυτή τη φάση. Βγάζει τη μέγιστη ιπποδύναμη στις 6.000 rpm, αλλά ανεβάζει με ένα ξέσπασμα ως τις 6.500 rpm, θυμίζοντας περισσότερο ατμοσφαιρικό. Από την άλλη, έχει πολύ ροπή στις μεσαίες (29,6 kgm από τις 1.400 ως τις 4.000 rpm), η κλιμάκωση των έξι σχέσεων είναι σφιχτή και το πλαίσιο αντέχει τόση φόρα ώστε είναι υπέροχο να το οδηγείς με μισό γκάζι και μία ή δύο πάνω. Στις στενές ΕΔ του Monte που οδηγούμε καλύπτει δαιμονισμένα την απόσταση από την έξοδο της μιας στροφής ως τα φρένα της άλλης. Με το πόδι στο πάτωμα, η Ford ανακοινώνει 6,5” για το 0-100 km/h και πάνω από 230 km/h τελική, και η πρώτη εντύπωση δεν μας επιτρέπει να αμφιβάλλουμε.
Το ST στήνεται πάνω σε ένα ενισχυμένο κατά 14% ως προς την ακαμψία πάτωμα Fiesta. Αυτό επιτρέπει πιο ακραίες ρυθμίσεις ανάρτησης άρα και μεγαλύτερη ακρίβεια στη συμπεριφορά. Η κινηματική είναι μελετημένη από το μηδέν, η γεωμετρία του μπροστινού συστήματος, το καλιμπράρισμα της ηλεκτρικά υποβοηθούμενης κρεμαγέρας, η σχέση σκληρότητας ελατηρίων αμορτισέρ και όλοι οι σύνδεσμοι είναι ειδικά μελετημένα για αυτό το ST. Στο προαιρετικό πακέτο Performance περιλαμβάνεται ένα εκπληκτικό μπλοκέ διαφορικό της Quaife, το οποίο είχαν όλα τα αυτοκίνητα της παρουσίασης. Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα MacPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, με μια καινοτομία στα ελατήρια. Αν και είναι ομόκεντρα με τα αμορτισέρ, το σπείρωμα δεν είναι τελείως κυλινδρικό αλλά σχηματίζει ένα ελαφρύ S. Κατά την συμπίεση η δομή αυτή δημιουργεί δυνάμεις που εξουδετερώνουν την παραμόρφωση της γεωμετρίας των πίσω τροχών, κυρίως ως προς τη γωνία σύγκλισης/απόκλισης. Κάνουν την ίδια δουλειά που θα έκανε και ένας σύνδεσμος Watt ή/και ένα σετ πολύ σκληρά σινεμπλόκ. Αλλά με λιγότερο βάρος, μικρότερη τεχνική πολυπλοκότητα και καλύτερη άνεση.
Από τα πρώτα χιλιόμετρα εκτιμάς την βελτιωμένη άνεση του νέου Fiesta ST. Όντως είναι πιο ευχάριστο στην απλή μετακίνηση. Αλλά ταυτόχρονα σου δίνει με τη μία την αίσθηση ενός ιδιαίτερου σπορ αυτοκινήτου. Στα προγράμματα Sport και Track το τιμόνι έχει το τέλειο βάρος και πολύ σαφή πληροφόρηση. «Μυρίζεις» την πρόσφυση ακόμη και σε άγνωστο δρόμο. Ξέρεις πάντα που βρίσκεσαι, σε σχέση με το όριο, πόσο έχει ακόμη αλλά και τι θα κάνει πάνω από αυτό. Στα γρήγορα κομμάτια έχει μια μεγαλίστικη αυτοπεποίθηση. Στις διαδοχικές αλλαγές κατεύθυνσης και κλίσης, εντυπωσιάζει ο έλεγχος στην επαναφορά, στην έκταση της ανάρτησης. Ένα ανεπαίσθητο ελάφρωμα βοηθά την τοποθέτηση από τη μία στην άλλη με το τιμόνι στην ουσία να κοιτά ευθεία. Νιώθεις ότι στρίβεις το αυτοκίνητο με το σώμα, έτσι εφαρμοστά όπως το αγκαλιάζει και μεταφέρει τη πληροφορία το Recaro. Ενώ η άνεση είναι παραπάνω από ικανοποιητική, η κλίση είναι ελάχιστη, μηδενική. Αλλάζει κατεύθυνση ακαριαία, με μια μικρή κίνηση των χεριών. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να μάθεις, να το οδηγείς με λίγο τιμόνι για να μην προκαλείς νευρικότητα στην ουρά. Έτσι κι αλλιώς το μπλοκέ τραβάει τη μούρη μέσα, ένας λόγος παραπάνω που δεν θέλει πολύ τιμόνι. Ο λεβιές έχει μια ευχάριστη… γιαπωνέζικη ακρίβεια, στιβαρή μηχανική αίσθηση και μικρές διαδρομές. Σε συνδυασμό με τη σφιχτή κλιμάκωση που κρατά πάντα το μοτέρ μέσα στο ωφέλιμο φάσμα, το ST είναι όπλο στα αργά, τεχνικά κομμάτια. Ελαφρύ, ευέλικτο, δεν ταλαιπωρεί τα λάστιχα και δεν χαζεύει ποτέ. Ούτε από αδράνεια, ούτε από γκάζι. Τα ειδικά εξελιγμένα Michelin και το Quaife σε συνδυασμό με τη γαλλική άσφαλτο μεταφράζουν τους 200 ίππους σε εκρηκτική επιτάχυνση.
Βγάζει πολύ πρόσφυση και στρίβει με τον πίσω εσωτερικό τροχό κάμποσα εκατοστά στον αέρα. Σε αντίθεση με το Corsa OPC (περισσότερο) και το Peugeot 208 GTI (lλιγότερο) τα οποία στρίβουν με το εμπρός μέρος και το πίσω απλώς ακολουθεί, εδώ το πλαίσιο είναι ζωντανό, ρυθμίσιμο. Ακούει σε μικροδιορθώσεις με το γκάζι ή το τιμόνι μέσα στη στροφή. Η ουρά θα ξεκολλήσει ακριβώς όσο πρέπει για να σε βοηθήσει να στρίψεις, συνδυάζοντας την ουσία με την απόλαυση.
Περιμένουμε με ανυπομονησία να το οδηγήσουμε στα πάτρια εδάφη, για να διαλυθεί και η τελευταία υποψία, μήπως οι ελληνικοί δρόμοι αποκαλύψουν αδυναμίες που κολακεύει η τέλεια γαλλική άσφαλτος. Από την πρώτη εικόνα πάντως μείναμε εντυπωσιασμένοι. Τόσο που βρίσκουμε δικαιολογημένη την άρνηση της Ford για μια έκδοση RS. Δηλαδή, τι άλλο να κάνουν οι άνθρωποι;
Τι λέει το DRIVE
Κάνοντας το Fiesta ST πιο άνετο και εκλεπτυσμένο για καθημερινή χρήση και ταυτόχρονα πιο σκληροπυρηνικά οδηγοκεντρικό, η Ford πετυχαίνει το θεωρητικά ακατόρθωτο και υλοποιεί το τέλειο μικρό GTI. Του καιρού μας ή και των τελευταίων δεκαετιών.
Τιμή ST1 €20.264 / ST2 €22.434 / ST3 €26.454
Τεχνολογία 1.500 cc, i3, 12v, 2 x ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 200 PS/6.000 rpm, 29,6 kgm/1.400-4.000 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 6,5”
Τελική ταχύτητα 232 km/h
Μέση κατανάλωση 6,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2 136 g/km
Διαστάσεις 4.065 x 1.735 x 1.466 mm
Χώρος αποσκευών 292 lt
Βάρος 1.262 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή