Με το μερίδιό τους στην αγορά μας να έχει σταθεροποιηθεί κοντά στο 45% των συνολικών πωλήσεων, τα σουπερμίνι έχουν πλέον αποδείξει τη σημασία τους.
Παραδοσιακά, o πρωταθλητής των πωλήσεων αναδεικνύεται το Yaris της Toyota, το οποίο πρόσφατα δέχτηκε και μια μικρή ανανέωση κυρίως αισθητικής φύσης. Αυτό σημαίνει λίγο πιο φρέσκια σχεδίαση, με νέα φώτα και προφυλακτήρες, καθώς κι ένα φρεσκάρισμα στο ταμπλό. Απέναντί του αυτή τη φορά βρίσκει το Fiesta που μέχρι τώρα ήταν καθιερωμένο ως ένα από τα πιο ευχάριστα μικρά στην οδήγηση. Τώρα θέλει να το συνδυάσει με την τεράστια οικονομία που μπορεί να κάνει ο 1.600άρης τουρμποντίζελ του. Γι’ αυτό και η έκδοση ECOnetic έχει εξαιρετικά μεγάλο ενδιαφέρον.
Στο δρόμο
Το ότι η ανανέωση δεν έφερε κάποια αλλαγή στα μηχανικά μέρη του Yaris, σημαίνει ότι εξακολουθούμε να μιλάμε για ένα από τα πιο δυνατά και σβέλτα ντίζελ σουπερμίνι. Οι 90 ίπποι και τα 20,9 kgm ροπής αποδίδονται με γραμμικότητα, ελαστικότητα και πάνω απ’ όλα χαμηλό θόρυβο, χωρίς τραχιά λειτουργία για τα δεδομένα των ντίζελ. Σε συνδυασμό μάλιστα με την όχι και τόσο μακριά κλιμάκωση του κιβωτίου με τις έξι ταχύτητες και τον πολύ εύχρηστο λεβιέ, οι επιδόσεις του χτυπούν κορυφή στην κατηγορία. Με 0-100 km/h σε 10,8” και δυνατές ενδιάμεσες επιταχύνσεις, είναι ευχάριστα ζωντανό.
Αν και πιο δυνατό σε απόλυτα νούμερα, το 1.600άρι Fiesta με τους 95 ίππους και τα 20,4 kgm είναι πιο αργό, με 12” για τα 0-100 km/h. Μόνο από τα 120 km/h και πάνω καλύπτει τη διαφορά, αλλά αυτό μάλλον είναι άχρηστη πληροφορία για ένα σουπερμίνι. Στις ρεπρίζ επίσης δεν μπορεί να συναγωνιστεί το Yaris. Γι’ αυτό πάντως ευθύνεται κυρίως το πολύ μακρύ 5άρι κιβώτιο και όχι η έλλειψης ροπής. Ο λεβιές πάντως έχει πολύ γλυκό κούμπωμα και δεν θα πει όχι ακόμα και σε πολύ γρήγορες αλλαγές. Το καλό είναι ότι μιλάμε για ένα πολύ γραμμικό και ήσυχο μοτέρ που συμβάλλει τα μέγιστα στην κορυφαία ποιότητα κύλισης. Το Yaris έρχεται να πάρει το αίμα του πίσω με τη μεγαλύτερη ευελιξία και την ευκολία στην οδήγηση, ενώ και στο φρενάρισμα διατηρεί την πρωτιά με βραχεία κεφαλή με 48,9 έναντι των 49,8 m του Fiesta.
Από εδώ και έπειτα όμως, ο οδηγικός τομέας είναι υπόθεση του Fiesta. Ξεκάθαρα! Η εξαιρετικά ικανή κι ευχάριστη οδηγικά βάση του δεν αλλοιώνεται από τον πετρελαιοκινητήρα. Κάθε άλλο! Μπορεί οι 14άρηδες τροχοί να κάνουν το συγκεκριμένο Fiesta ελάχιστα πιο νωθρό από τα υπόλοιπα που έχουμε οδηγήσει, όμως και πάλι η ανταπόκριση στις εντολές του οδηγού είναι εξαιρετικά άμεση και το κράτημα κοφτερό. Το τιμόνι είναι άμεσο και ακριβέστατο, ενώ το καλύτερο είναι ότι όλα αυτά συνυπάρχουν με κορυφαίο επίπεδο άνεσης και μια ανάρτηση που κάνει όχι μόνο πολύ αποτελεσματική, αλλά και ήσυχη δουλειά.
Συγκριτικά με το Ford, το Yaris δεν σε πληροφορεί τόσο καλά για τα τεκταινόμενα στο δρόμο. Το κράτημα είναι μεν υψηλού επιπέδου και μπορείς να χαράσσεις την τροχιά σου με ακρίβεια χάρη στο άμεσο και σαφές τιμόνι, όμως όταν για παράδειγμα πέσεις σε λακκούβα στρίβοντας, νιώθεις το πλαίσιο να ζορίζεται περισσότερο από του Fiesta. Γενικά, η λειτουργία της ανάρτησης δεν έχει την ποιότητα εκείνης του Ford, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το επίπεδο άνεσης θα σε κουράσει. Αντιθέτως μπορείς να καλύψεις πραγματικά μεγάλες αποστάσεις και με το Yaris χωρίς να κουραστείς καθόλου.
Στο εσωτερικό
Πρακτικά, οι αλλαγές της ανανέωσης δεν έχουν επηρεάσει καθόλου την καμπίνα του Yaris. Αυτό μόνο θετικό μπορεί να είναι. Η σχεδίαση είναι αρκετά μοντέρνα, έτσι ώστε να είναι ευχάριστη, υπάρχουν πολλές θήκες για μικροπράγματα και η θέση οδήγησης με την ορατότητα είναι σε πολύ ανταγωνιστικό επίπεδο για τα δεδομένα της κατηγορίας. Το ίδιο ακριβώς ισχύει για την εργονομία, αλλά και το αίσθημα ευχρηστίας που απολαμβάνεις και τελικά είναι αυτό που θα εκτιμήσεις βαθύτερα στην καθημερινότητά σου.
Στο Fiesta από την άλλη αυτό που θα σε κερδίσει είναι η πολύ αναπαυτική θέση οδήγησης. Το τιμόνι και το κάθισμα έρχονται σε απόλυτα ιδανική θέση, έτσι ώστε να αισθάνεσαι άνετα, αλλά ταυτόχρονα και ενεργό μέρος του αυτοκινήτου. Από εκεί και πέρα, στα πιο πρακτικά ζητήματα δεν μπορείς παρά να παραδεχθείς ότι οι Ιάπωνες τα έχουν καταφέρει καλύτερα. Μπορεί η σχεδίαση να έχει κάτι το εντυπωσιακό, όμως οι θήκες δεν είναι τόσο πολλές, η ορατότητα είναι υποδεέστερη από του Yaris, ενώ η εργονομία της κεντρικής κονσόλας με τα πάμπολλα κουμπάκια θα σου ζητήσει μια μακρά περίοδο προσαρμογής. Που ακόμα και ύστερα από το τέλος της δεν θα έχεις καταφέρει να κάνεις τα πάντα χωρίς να παίρνεις το βλέμμα σου από το δρόμο.
Καλύτερο είναι το Yaris και στον τομέα της ευρυχωρίας. Η διαφορά μάλιστα δεν φαίνεται μόνο στο πίσω κάθισμα όπως συνήθως. Το ογκώδες ταμπλό του Fiesta κλέβει αρκετό χώρο και νιώθεις να σε περιορίζει λίγο. Αντιθέτως στο Yaris έχεις πιο πολλή «άπλα» στη διάθεσή σου. Στο πίσω κάθισμα τώρα, οι μεγαλύτερες πόρτες του Toyota σημαίνουν πιο εύκολο μπες-βγες, ενώ έχεις και περισσότερο αέρα τόσο για τα πόδια όσο και για το κεφάλι σου. Στο πορτμπαγκάζ δεν υπάρχει κάποια σημαντική διαφορά, αφού το μεν Yaris χωρά 286 λίτρα ενώ το Fiesta 276. Αυτό που είναι πιο ουσιαστικό να αναφέρουμε, είναι πως το άνοιγμα φόρτωσης στην πρώτη περίπτωση είναι μεγαλύτερο.
Στο ποιοτικό κομμάτι δεν μπορείς να πεις ότι υπάρχει κάποιος ξεκάθαρος νικητής, αφού και τα δύο αυτοκίνητα απέχουν από την ποιοτική κορυφή της κατηγορίας του. Το μεν Fiesta έχει ένα αφράτο πλαστικό καλής ποιότητας στο επάνω μέρος του ταμπλό του, όμως από εκεί και κάτω το σκληρό πλαστικό είναι οικονομικής επιλογής και το επίπεδο του φινιρίσματος μέτριο. Από την πλευρά του, το Yaris έχει υλικά που αρχικά φαίνονται πιο φτηνά αλλά τελικά δεν είναι, ενώ το φινίρισμά του είναι καλύτερο. Εκεί που θα σε απογοητεύσει το Toyota είναι στη συναρμολόγηση στη βάση της κεντρικής του κονσόλας, η οποία απέχει πολύ από το επίπεδο που θα ήθελες να είναι. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι συνολικά δεν σου αφήνει μια ευχάριστη αίσθηση προσεγμένου.
Αγορά και χρήση
Προκειμένου να μιλάμε για λογική διαφορά τιμής μεταξύ των δύο μοντέλων, θα πρέπει να πάμε στην έκδοση Titanium για το Fiesta 1.6 ECOnetic και στην Live Plus για το Yaris 1.4 D-4D. Σε αυτή την περίπτωση κι εάν συνυπολογίσεις την απόσυρση και την τρέχουσα προσφορά του Toyota, η τελική του τιμή είναι στα 14.740 ευρώ, όταν το Fiesta φτάνει στα 15.291. Για τις βασικές εκδόσεις πάντως, η κατάταξη είναι αντίστροφη, αφού το Fiesta 1.6 ECOnetic Trend είναι στα 13.070 ευρώ, ενώ το Yaris 5d 1.4 D-4D Cool στα 13.940 ευρώ.
Ωστόσο, στην πρώτη περίπτωση των εκδόσεων που δοκιμάζουμε υπάρχει σοβαρή διαφορά στον εξοπλισμό άνεσης. Για το Ford Titanium δίνει ζάντες αλουμινίου, προβολείς ομίχλης, αυτόματο κλιματισμό, φώτα ημέρα LED, δέρμα σε τιμόνι-λεβιέ-χειρόφρενο και πίσω ηλεκτρικά παράθυρα. Αξίζει ακόμα να αναφέρουμε το MyKey με το οποίο μπορείς να παραμετροποιήσεις ή ακόμα και να «κλειδώσεις» μερικές από τις λειτουργίες του αυτοκινήτου από το κλειδί.
Το Yaris από την πλευρά του δεν δίνει κάτι περισσότερο από ηχοσύστημα με θύρα USB, τις κλασικές ηλεκτρικές ευκολίες και ζάντες αλουμινίου. Από την άλλη όμως έχει κορυφαίο εξοπλισμό ασφάλειας, όπως άλλωστε και το Fiesta. Και τα δύο έχουν στάνταρ εφτά αερόσακους, ESP, βάσεις στήριξης isofix και προσκέφαλα για προστασία αυχένα στις οπίσθιες συγκρούσεις, ενώ το Yaris έχει και σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών.
Στο κομμάτι της κατανάλωσης και των παγίων εξόδων δεν υπάρχουν πολλά που να κάνουν διαφορά. Η μέση κατανάλωση του Fiesta είναι μισή ιδέα πιο χαμηλή συνολικά, κυρίως μέσα στην πόλη. Ως γενική ιδέα υπολογίστε τα 5,4 lt/100 km για το Ford και τα 5,5 για το Toyota. Και στις δύο περιπτώσεις τα τέλη είναι μηδενικά, ενώ το κόστος ασφάλισης είναι ίδιο ακριβώς παρά το μεγαλύτερο μοτέρ του Ford.
Εκεί που το Toyota υπερέχει είναι το κομμάτι της εγγύησης για τα μηχανικά μέρη. Στην 3ετή εργοστασιακή κάλυψη η Toyota Hellas προσθέτει κι άλλα τρία χρόνια, χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση. Από τη μεριά του το Ford δεν παρέχει κάτι πέραν των δύο υποχρεωτικών ετών που επιβάλλει η νομοθεσία.
Στο τυποποιημένο κόστος χρήσης του DRIVE με διάρκεια 3ετίας και 15.000 km διανυόμενα κατ’ έτος, το Ford Fiesta στοιχίζει σε σύνολο €3.596 που αναλύονται σε €2.965 βενζίνη, €456 περιοδική συντήρηση, €715 ασφάλιση και καμία επιβάρυνση για τα τέλη κυκλοφορίας. Ποσό που αναλογεί σε οκτώ λεπτά του ευρώ ανά διανυόμενο km (€0,08). Με τη σειρά του το Toyota Yaris στοιχίζει σε σύνολο €4.197 που αναλύεται αντίστοιχα σε €3.020 βενζίνη, €462 service, €715 ασφάλιστρα και καμία επιβάρυνση για τα τέλη κυκλοφορίας. Ποσό που αντιστοιχεί σε ενννέα λεπτά του ευρώ ανά διανυόμενο χιλιόμετρο (€0,09).
Το Yaris παραμένει στην κορυφή
Το πακέτο του Yaris ήταν και παραμένει ακριβό, αλλά και το πιο πλήρες στα μικρομεσαία. Το μοτέρ του είναι δυνατό, πολιτισμένο και οικονομικό, η συμπεριφορά στο δρόμο αξιοπρεπέστατη και με κορυφαία ευκολία οδήγησης, ενώ και η καμπίνα του είναι μεγάλη και εργονομική. Σε γενικό πλαίσιο αυτό που το χαρακτηρίζει είναι πως κάνει τη ζωή σου εύκολη και σε αυτό προσθέτει πολύ χαμηλό κόστος χρήσης.
Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για το Fiesta, το οποίο σου δίνει ακόμα εξαιρετικά ευχάριστη οδηγική συμπεριφορά, αλλά και κορυφαία άνεση-κύλιση. Η καμπίνα του δεν είναι υπόδειγμα ευρυχωρίας ή εργονομίας, αλλά καταφέρνει να σου δημιουργεί ευχάριστη διάθεση. Το μοτέρ του είναι από τα πιο οικονομικά της κατηγορίας παρότι 1.600άρι και παραδόξως δίνει ακόμα μικρότερο κόστος χρήσης. Η τιμή του είναι ακόμα ένα υπέρ.
Ford Fiesta 1.6 ECOnetic | Toyota Yaris 1.4 D-4D | |
Βασική τιμή (χωρίς απόσυρση) | € 15.291 | € 14.470 |
Κυβισμός | 1.560 cc/4κύλινδρος | 1.364 cc/4κύλινδρος |
Ισχύς | 95 PS/3.800 rpm | 90 PS/3.800 rpm |
Ροπή | 20,4 kgm/1.750 rpm | 20,9 kgm/1.800-2.800 rpm |
0-100 km/h | 12,0'' | 10,8” |
80-110 km/h με 5η | 8,5'' (4η) | 8,3” |
80-110 km/h με 6η | 12,1'' (5η) | 10,7” |
Φρένα 100-0 km/h | 41,2 m | 40,0 m |
Τελική ταχύτητα | 181 km/h | 175 km/h |
Κατανάλωση | 5,4 lt/100 km | 5,5 lt/100 km |
Εκπομπές CO2 | 87 g/km | 99 g/km |
Διαστάσεις | 3,97x2,49x1,50 m | 3,89x1,70x1,51 m |
Βάρος | 1.120 kg | 1.120 kg |