Μπορεί το όνομα Edge να μη λέει και πολλά στους φίλους της Ford στην Ευρώπη, όμως στην απέναντι όχθη του Ατλαντικού μετρά ήδη δέκα χρόνια εμπορικής πορείας.
Η σημερινή, δεύτερη γενιά του ήρθε και στα μέρη μας, για να δώσει επιπλέον κύρος στην γκάμα της Ford, αλλά και για να κρατήσει στη φίρμα τους πιο ευκατάστατους πελάτες της. Βλέπετε, ο Ευρωπαίος κάτοχος ενός Ford Kuga ή ενός Mondeo, όσο ευχαριστημένος κι αν ήταν από το αυτοκίνητό του, μέχρι χτες ήταν αναγκασμένος να στραφεί προς άλλες μάρκες, κυρίως premium γερμανικές, αν ήθελε να αποκτήσει ένα ακόμα μεγαλύτερο, ακριβότερο και πιο ξεχωριστό αυτοκίνητο. Με το Edge, έχει πλέον έναν λόγο να παραμείνει πελάτης της Ford. Και είναι πολύ πιθανό να το κάνει, αν ψάχνει για το πιο επιβλητικό μοντέλο της κατηγορίας.
Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που στο δρόμο κάνει μεγαλύτερη εντύπωση απ’ ό,τι μια BMW X3, για παράδειγμα. Όμως δεν τραβά τα βλέμματα μόνο λόγω σπανιότητας. Το επιβλητικό εμπρός μέρος με την τεράστια μάσκα, συνδυάζεται πίσω με έντονα κεκλιμένο παρμπρίζ και διάφανα φωτιστικά σώματα. Οι μεγάλοι τροχοί με σκουρόχρωμες ζάντες 20” συμπληρώνουν αυτή την αρκετά ξεχωριστή σιλουέτα. Με μήκος που ξεπερνά οριακά τα 4,8 m και μεταξόνιο που αγγίζει τα 2,85 m, μπορείς να το θεωρήσεις και ως την έκδοση SUV του Mondeo. Άλλωστε βασίζεται στην ίδια πλατφόρμα με εκείνο, την CD4.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Ford Kuga 1.5 TDCi
Στο εσωτερικό, η συγγένεια με το Mondeo είναι ακόμα πιο ξεκάθαρη, αφού το τιμόνι, η κεντρική κονσόλα και η οθόνη του συστήματος infotainment SYNC 2 έχουν μεταφερθεί αυτούσια από το μεσαίο οικογενειακό της Ford. Εκ πρώτης όψεως, το χωρίς σχεδιαστικές εξάρσεις ταμπλό ικανοποιεί ποιοτικά, μέχρι που αναλογίζεσαι την τιμή του αυτοκινήτου και το συγκρίνεις με τα κορυφαία μοντέλα σε αυτά τα λεφτά, από τα οποία σαφώς το Edge υστερεί σε υλικά και συναρμογή. Τουλάχιστον ικανοποιεί σε εργονομία, με τις περισσότερες λειτουργίες του κλιματισμού και του ηχοσυστήματος να γίνονται και μέσα από την οθόνη του SYNC 2 και από εύχρηστα, συμβατικά πλήκτρα, αλλά και με φωνητικές εντολές. Σε επίπεδο πρακτικότητας, θα βολευτούν τα πάντα στις μεγάλες και πρακτικές ποτηροθήκες και στο βαθύ ντουλαπάκι κάτω από το υποβραχιόνιο, όμως οι θήκες στις πόρτες θα έπρεπε να μπορούν να φιλοξενούν μεγάλα μπουκάλια.
Τα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού είναι τοποθετημένα σχετικά ψηλά. Στην περίπτωση του οδηγού δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα, εφόσον του αρέσει μια όρθια θέση οδήγησης. Όμως το κάθισμα του συνοδηγού είναι τοποθετημένο τόσο ψηλά που είναι πιθανό κατά την επιβίβαση το κεφάλι κάποιου όχι ιδιαίτερα ψηλού να βρει στην κάσα της πόρτας, κάτι παράδοξο για SUV τέτοιων διαστάσεων. Πίσω, τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα. Ο κορυφαίος χώρος για τα πόδια συνδυάζεται με άπλετο χώρο για το κεφάλι και ρυθμιζόμενη κλίση της πλάτης, ενώ οι επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους δύο παροχές ρεύματος, 12V και 230V. Πολύ πρακτική είναι η κούρμπα στο κάτω μέρος κάθε πόρτας, που αγκαλιάζει το μαρσπιέ και δεν αφήνει τα πόδια να λερωθούν κατά την έξοδο από το αυτοκίνητο. Ο χώρος αποσκευών είναι ένας από τους μεγαλύτερους στην κατηγορία, με χωρητικότητα 602 lt, με γάντζους στήριξης και με πλήκτρο αναδίπλωσης της πλάτης του πίσω καθίσματος.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Jaguar F-Pace 2.0d AWD
Στις ευρωπαϊκές αγορές, το Ford Edge διατίθεται με έναν 2.0 TDCi, σε δύο εκδόσεις. Εκείνη των 180 PS συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, ενώ η δυνατότερη εκδοχή που δοκιμάζουμε, με δύο τούρμπο και 210 PS, διατίθεται αποκλειστικά με το αυτόματο 6άρι διπλού συμπλέκτη PowerShift. Στην καθημερινή μετακίνηση, ο κινητήρας ακούγεται ελάχιστα εφόσον δεν πατάς βαθιά το γκάζι και σε καμία περίπτωση δεν πέφτει λίγος στο Edge, αφού αρκεί για να κινηθείς αρκετά σβέλτα.
Στη διαδικασία των μετρήσεων, το Edge δεν ξεκολλάει ιδανικά στην εκκίνηση, οπότε για το 0-100 km/h γράφει 9,7”, όταν η BMW X3 xDrive20d χρειάζεται 8,4” και το Volvo XC90 D5 AWD 8,5”. Στις πολύ πιο ενδιαφέρουσες ρεπρίζ, το Ford σταματά το χρονόμετρο στα 4,8” για τα 80-110 km/h και στα 7,1” για τα 110-140 km/h, με τους αντίστοιχους χρόνους να είναι 4,5” και 7,3” για την BMW και 4,2” και 6,1” για το Volvo. Σε κάθε περίπτωση λοιπόν οι επιδόσεις του Edge κινούνται στο πλαίσιο της κατηγορίας. Εκτός του ίδιου πλαισίου, προς το καλύτερο όμως, είναι τα φρένα. Τα 36,1 m για την ακινητοποίηση από τα 100 km/h είναι απολύτως κορυφαία επίδοση.
Η καλή ηχομόνωση δημιουργεί ένα ευχάριστο περιβάλλον για ταξίδι και μόνο σε αρκετά τραχύ οδόστρωμα θα εκφραστούν παράπονα για το θόρυβο που φτάνει από το δρόμο στην καμπίνα. Η σπορ ανάρτηση της έκδοσης Sport διατηρεί ένα ικανοποιητικό επίπεδο άνεσης στην πόλη και χαρίζει σταθερότητα στον αυτοκινητόδρομο, όπου το Edge μένει ανεπηρέαστο από τον πλευρικό άνεμο. Μάλιστα, παρά το μέγεθός του, νιώθει άνετα ακόμα και σε στενό δρόμο της περιφέρειας. Το εμπρός μέρος είναι όσο άμεσο μπορείς να περιμένεις από ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας και η κλίση μικρή. Ο οδηγός μπορεί να περάσει στο γκάζι πολύ πριν την έξοδο της στροφής και να είναι σίγουρος ότι δεν θα προκαλέσει την επέμβαση του ESP, αφού η πρόσφυση περισσεύει. Ακόμα κι όταν προσεγγίζει το όριο, οι αντιδράσεις του είναι πολύ φιλικές, με την υποστροφή να εμφανίζεται μόνο σε περίπτωση υπερβολικά αισιόδοξης εισόδου.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Test drive: Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC
Οδηγώντας τόσο ζωηρά βέβαια, αυξάνεται η κατανάλωση. Στη δοκιμή διατηρήθηκε στα 10,0 lt/100 km και χρειάζεται αυτοσυγκράτηση για να μην τα ξεπεράσει αρκετά. Μια X3 xDrive20d καίει περίπου ένα λίτρο λιγότερο ανά 100 km, αν και μια τέτοια διαφορά ίσως είναι αδιάφορη στο μέσο αγοραστή της κατηγορίας. Διότι για να αποκτήσεις το Edge των 210 PS με το αυτόματο κιβώτιο πρέπει να δώσεις από €72.240 για την έκδοση Titanium έως €78.788 για την κορυφαία Vignale, με ενδιάμεση στάση την έκδοση Sport της δοκιμής (€73.790). Οι τρεις εκδόσεις διαφοροποιούνται αρκετά και σε εμφάνιση, με τη Sport να υποστηρίζει το χαρακτήρα της με σκουρόχρωμες ζάντες, μαύρη μάσκα και χωρίς ράγες οροφής. Και διαθέτουν στον βασικό εξοπλισμό τους αρκετά στοιχεία που στον ανταγωνισμό χρεώνονται έξτρα, όπως adaptive cruise control, σύστημα εισόδου χωρίς κλειδί, φώτα LED με αυτόματους προβολείς, θερμαινόμενα καθίσματα και τιμόνι, αερόσακο γονάτων κ.ά.
Σε κάθε περίπτωση, το Edge θα παίξει το ρόλο της εναλλακτικής λύσης απέναντι στα premium μοντέλα της κατηγορίας. Έναν ρόλο που είχε μέχρι πρότινος και το Volkswagen Touareg, το οποίο δεν διατίθεται πλέον στην ελληνική αγορά. Χωρίς να μπορεί να πει κάποιος ότι αντικειμενικά είναι καλύτερο από μια BMW X3 ή ένα Volvo XC90, θα βρει το κοινό του μεταξύ των αγοραστών που δεν θέλουν να ακολουθήσουν την πεπατημένη. Κι αν επισκεφτούν μια έκθεση της Ford, θα διαπιστώσουν ότι διατίθεται με συμφέροντα προωθητικά προγράμματα με όφελος έως €5.500.
Τι λέει το DRIVE
Χωρίς να μπορείς να του προσάψεις κάτι ιδιαίτερα αρνητικό, παίζει σε μια κατηγορία τιμής με πολύ δυνατούς ανταγωνιστές, τους οποίους δεν μπορεί να κοντράρει.
Τιμή Από €72.240
Τεχνολογία 1.997 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, common rail, δύο τούρμπο, 210 PS/3.750 rpm, 45,9 kgm/2.000-2.250 rpm, αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων (PowerShift)
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*
0-100 km/h 9,7”
0-160 km/h 26,4”
0-400 m 17,1” @ 134,4 km/h
0-1.000 m 31,1” @ 169,3 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 7,7”
50-80 km/h 3,2”
80-110 km/h 4,8”
110-140 km/h 7,1”
Φρένα 100-0 km/h 36,1 m
Τελική ταχύτητα 211 km/h
Μέση κατανάλωση 10,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2 149 g/km
Διαστάσεις 4.808 x 1.928 x 1.692 mm
Χώρος αποσκευών 602 lt
Βάρος** 1.874 kg
*Μετρήσεις Drive. Οι μετρήσεις έγιναν με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία
**Τιμή κατασκευαστή