Από τότε που τα facelift ξεκίνησαν να χωρίζουν στη μέση τον κύκλο ζωής των αυτοκινήτων, εξελίχθηκαν σε δύο είδη.
Σε εκείνα που θέλουν απλώς να τονώσουν το ενδιαφέρον γύρω από ένα μοντέλο και σε εκείνα που φέρνουν μαζί τους βελτιώσεις ουσίας. Όσο κι εάν με την πρώτη ματιά αυτό δεν φαίνεται, το ανανεωμένο S3 Sportback ανήκει στη δεύτερη κατηγορία.
Τα νέα φανάρια και οι πιο επιθετικοί προφυλακτήρες αρκούν για να καταλάβεις ότι κάτι έχει αλλάξει, χωρίς προφανώς να αλλάζουν την εικόνα ενός χάτσμπακ που άνετα μπορεί να περάσει από δίπλα σου απαρατήρητο. Η πίσω όψη είναι πιο ιδιαίτερη, με σήμα κατατεθέν της το διπλό ζευγάρι εξατμίσεων που ξεπροβάλλει εκατέρωθεν του διαχύτη. Το διακριτικό «S3» στη μάσκα, η χαμηλωμένη ανάρτηση και τα μεγάλα εμπρός φρένα ολοκληρώνουν τις διαφορές από τα στάνταρ A3.
Πάντα υπάρχει περιθώριο
Εάν έχεις οδηγήσει το προηγούμενο S3, πολύ δύσκολα θα μπορούσες να φανταστείς ένα καλύτερο δίλιτρο μοτέρ. Με τη βοήθεια διπλού κυκλώματος ψεκασμού (άμεσου και πολλαπλού), μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων και βυθίσματος στην εξαγωγή, κράμα αλουμινίου-πυριτίου στο καπάκι και σφυρήλατα αλουμινένια πιστόνια, απέδιδε 300 ίππους μεταξύ 5.500-6.200 rpmκαι 38,7 kgm στις 1.800-5.500 rpm.
Τώρα η Audi χωρίς να ανακοινώνει περισσότερες λεπτομέρειες πέραν μιας αναβάθμισης στο σύστημα της εξάτμισης, δηλώνει πλέον 310 PS στις 5.500-6.500 rpm και την ίδια ροπή από τις 1.850 έως και τις 5.400 rpm.
Εκτός κι εάν στη θέση του χειροκίνητου κιβωτίου με τις έξι ταχύτητες υπάρχει το νέο 7άρι S tronic, που αντικατέστησε το κάπως «λίγο» σε κλιμάκωση 6άρι. Στην περίπτωση αυτή, η ισχύς διατηρείται στους 310 ίππους, αλλά η ροπή αυξάνεται στα 40,8 kgm. Και παρότι αποδίδεται σε λίγο στενότερο εύρος, μεταξύ 2.000-5.400 rpm, η πιο σφιχτή κλιμάκωση του κιβωτίου υπόσχεται να μην το καταλάβεις ποτέ.
Από τις 2.000 rpm έως και τον κόφτη τραβά πραγματικά δυνατά, ενώ ακόμα και στη ρύθμιση Comfort αποκρίνεται με ακρίβεια στο «πάτα» και στο «άσε», έχει ανεπαίσθητο lag και μεγάλη όρεξη για στροφάρισμα. Η πλήρης δυναμική του πάντως ξεδιπλώνεται διαλέγοντας Dynamic, όπου το γκάζι γίνεται ακόμα πιο ευαίσθητο και ο ήχος αγριεύει, συνοδευόμενος από ανάλογη επιθετικότητα του S tronic.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Ford Focus RS
Η ταχύτητα των αλλαγών του τελευταίου είναι πλέον γνωστή, ενώ είναι αξιοσημείωτα πρόθυμο να κατεβάσει κάθε φορά που πατάς λίγο παραπάνω το γκάζι. Η κλιμάκωσή του είναι απλωμένη και η μακριά 7η δίνει σαφώς πιο αθόρυβο ταξίδι, μόνο που πάλι ανεβάζει σχέση στον κόφτη και κατεβάζει όταν πατάς τέρμα το γκάζι. Τουλάχιστον δεν είναι ενοχλητικά απότομο στο ξεκίνημα, οπότε συνεννοείσαι μαζί του ακόμα και όταν παρκάρεις σε ανηφόρα/κατηφόρα.
Στο προκείμενο
Όσο εξοικειωμένος κι εάν είσαι με τα σπορ χάτμπακ, σίγουρα θα εντυπωσιαστείς από τον τρόπο που επιταχύνει το S3 Sportback των 1.510 kg. Δεν έχουμε στο αρχείο μας τις επιδόσεις από το αντίστοιχο 300άρι (του 3θυρου μπορείτε να τις δείτε εδώ), όμως το launch control του S tronic και η τετρακίνηση σημαίνουν πως ο οποιοσδήποτε γράφει πανεύκολα 0-100 km/h σε 4,9”, 0-1.000 m σε 24,1” με έξοδο στα 217,3 km/h, και 50-80/80-110/110-140 km/h με kickdown σε μόλις 1,8/2,4/3,2”. Η τελική περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 km/h κι επιτυγχάνεται με συνοπτικές διαδικασίες.
Εάν αυτή η πραγματικότητα δεν είναι εντυπωσιακή για ένα απολαυστικά εύχρηστο στην καθημερινότητα χάτσμπακ, τότε δεν ξέρω τι είναι.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ: Δοκιμάζουμε το Audi RS3 Sportback
Συμπληρώνεται δε από μια καμπίνα που παραμένει το ποιοτικό πρότυπο της κατηγορίας, ικανοποιώντας τις αισθήσεις στο έπακρο χωρίς πάντως να διαφέρει ουσιαστικά από των υπόλοιπων 5θυρων A3. Ο θόρυβος είναι διακριτικά σπορ, η ανάρτηση απορροφά όπως πρέπει τις λακκούβες έστω κι εάν ακούγεται περισσότερο από όσο περιμένεις, ενώ η συναρμολόγηση είναι κορυφαία. Η εργονομία υστερεί μόνο στο περίπλοκο infotainment, οι χώροι είναι μεγάλοι και μόνο από το πορτμπαγκάζ που λόγω τετρακίνησης περιορίστηκε στα 340 lt ενδέχεται να ζητήσεις κάτι περισσότερο. Το σχήμα του είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμο πάντως, ενώ εύκολη είναι και η φόρτωσή του.
ΆνεμοS
Χωρίς να είναι υποδειγματικά χαμηλή, η θέση οδήγησης είναι σωστά σχεδιασμένη και το σπορ κάθισμα σε κρατά στη θέση σου, όταν το S3 αρχίσει να ξεδιπλώνει την ταχύτητά του τόσο στον ανοιχτό όσο και σε στριφτερό δρόμο της περιφέρειας.
Δεν επικοινωνείς μαζί του με τη σκέψη, όμως το τιμόνι μεταβλητού λόγου είναι γρήγορο και το εμπρός σύστημα εκτελεί άμεσα τις εντολές που του δίνεις. Τα χέρια δεν χρειάζεται να διαγράφουν μεγάλα τόξα, και παρότι δε σημαδεύεις στο χιλιοστό ούτε έχεις ύψιστη ανάλυση για την κατάσταση των εμπρός τροχών, τελικά πληροφορείσαι επαρκώς.
Στη ρύθμιση Dynamic πάντως το τιμόνι αποκτά υπερβολικό βάρος γι’ αυτό αποδεικνύεται πολύ χρήσιμη η ρύθμιση Individual. Σου επιτρέπει να έχεις όποιο συνδυασμό θέλεις σε μοτέρ/κιβώτιο και ανάρτηση, ενώ είναι η πρώτη φορά που επεμβαίνει και στον έλεγχο του πολύδισκου συμπλέκτη της τετρακίνησης. Ο τελευταίος παραμένει εμπρός από το πίσω διαφορικό για καλύτερη κατανομή βάρους, την οποία η Audi ανακοινώνει στο 59/41 εμπρός/πίσω.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Audi TTS Coupé S tronic
Με αυτά τα δεδομένα, το δυνατό σημείο του S3 παραμένει η εμπιστοσύνη που εμπνέει και το φοβερά υψηλό όριο πρόσφυσης που προσεγγίζεις χωρίς το αμάξωμα να γέρνει πολύ ακόμα και με τα έξτρα αμορτισέρ Magnetic Ride στη ρύθμιση Comfort. Σαφώς κερδίζεις αμεσότητα διαλέγοντας Dynamic, με το χέρι στο Ευαγγέλιο πάντως, μάλλον θα προτιμούσαμε τη στάνταρ ανάρτηση με τα συμβατικά αμορτισέρ. Έτσι κι αλλιώς συνδυάζει εξαιρετικά την άνεση με τον έλεγχο, ενώ έχει και πιο αθόρυβη απόσβεση.
Εάν την προκαλέσεις με μεταφορά βάρους, η ουρά θα ανοίξει την τροχιά της, όμως ο κανόνας είναι ένα ελαφρύ άνοιγμα της μουσούδας στο όριο. Είναι σαφές ότι η τετρακίνηση μοιράζει τη ροπή με αυτήν ακριβώς την οδηγία: Την προστατευτική υποστροφή που αντιμετωπίζεται με δύο τρόπους: Είτε μια ελαφριά υποχώρηση από το γκάζι είτε με σταθερό δεξί πόδι δίνοντας χρόνο στην τετρακίνηση να κάνει τη δουλειά της. Εάν έχεις το χώρο και θάρρος, η δεύτερη είναι σαφώς πιο απολαυστική επιλογή.
Σε κάθε περίπτωση, το ρεζουμέ είναι ότι κινείσαι σαν τον άνεμο, ατσαλάκωτος και με το πολύτιμο αίσθημα της απόλυτης ασφάλειας που ενισχύει μια τετράδα από αεριζόμενα δισκόφρενα. Παρότι χωρίς πολυπίστονες δαγκάνες είναι τέλεια από κάθε άποψη και ακινητοποιούν το S3 Sportback από τα 100 km/h σε μόλις 35,7 m. Έχουν άριστη αίσθηση στο πεντάλ και δεν εμφανίζουν ίχνος κόπωσης, ακόμα και ύστερα από πολύ παρατεταμένα σκληρή χρήση.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε τη Mercedes-AMG A 45 4MATIC
Αξίζει να αναφέρουμε επίσης πως εκτός από περισσότερο ταξιδιάρικο, το νέο S tronic έκανε το S3 και πιο οικονομικό, με μέση κατανάλωση στα 11,1 lt/100 km. Είναι σχεδόν 10% λιγότερο από την έκδοση των 300 ίππων, ενώ εάν κινείσαι έξω από το σφιχτό αστικό ιστό θα δεις ακόμα και λίγο κάτω από τα εννέα.
Μαζί με την κατανάλωση έπεσαν και τα τέλη κυκλοφορίας κατά σχεδόν 20 ευρώ/έτος. Όσο κι εάν αυτό δεν έχει καμία σημασία για κάποιον που ψάχνει ένα σπορ αυτοκίνητο με αρχική τιμή € 50.600. Μάλλον έχει περισσότερη σημασία ότι πλέον ο εξοπλισμός είναι πλουσιότερος, περιλαμβάνοντας ακόμα και στοιχεία όπως οι προβολείς LED.
Τι λέει το DRIVE
Ακόμα ισχυρότερο και πολιτισμένο, το ανανεωμένο S3 Sportback δεν κέρδισε σε σπορ αίσθηση, μα παρέμεινε ένα χάτσμπακ απολαυστικά εύχρηστο στην καθημερινότητα και ασύλληπτα γρήγορο όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν.
Τιμή Από € 50.690
Τεχνολογία Βενζίνη, 1.984 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος και πολλαπλός ψεκασμός, τούρμπο, μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων και βύθισμα στις εισαγωγής, 310 PS/5.500-6.500 rpm, 40,8 kgm/2.000-5.400 rpm, κίνηση στους τέσσερις τροχούς, ημιαυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη επτά σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 4,9”
0-200 km/h 19,2”
0-400 m 13,1” @ 171,3 km/h
0-1.000 m 24,1” @ 217,3 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 9,0”
30-50 km/h (kickdown) 1,2”
50-80 km/h (kickdown) 1,8”
80-110 km/h (kickdown) 2,4”
110-140 km/h (kickdown) 3,2”
Φρένα 100-0 km/h 35,7 m
Τελική ταχύτητα 250 km/h
Μέση κατανάλωση 11,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2149-152 g/km
Διαστάσεις 4.322 x 1.785 x 1.404 mm
Χώρος αποσκευών 340 lt
Βάρος 1.510 kg
Μετρήσεις DRIVE