Το νέο Suzuki SX4 δεν θυμίζει σε τίποτα το παλιό. Και αυτό δεν έχει να κάνει με τις δηλώσεις της Suzuki για τις βελτιωμένες επιδόσεις, τις χαμηλότερες εκπομπές CO2 από τα νέα μοτέρ και τα καλύτερα δυναμικά χαρακτηριστικά χάρη στο νέο σασί. Κυρίως έχει να κάνει με την κατηγορία στην οποία ανήκει.
Το νέο Suzuki SX4 είναι πολύ μεγαλύτερο από το αυτοκίνητο που αντικαθιστά, ανεβαίνοντας ουσιαστικά κατηγορία και φιγουράροντας πια για αντίπαλος του Nissan Qashqai, για παράδειγμα. Παράλληλα δίνει την ευκαιρία στη Suzuki να αποκτήσει ένα ακόμη crossover, το νέο S-Cross, καταλήγοντας σε αυτό το όνομα μέσα από την έμπνευση που έδωσε το ομώνυμο πρωτότυπο.
Στην πραγματικότητα, η Suzuki δεν θέλει να σκεφτούμε ότι το νέο S-Cross είναι απλώς ένα καινούργιο SX4. Έτσι αυτό το συνθετικό του ονόματός του έρχεται δεύτερο και μικρό στη σήμανση στο πορτμπαγκάζ. Εξάλλου το παλιό SX4 θα διατίθεται μέχρι και το τέλος του επόμενου χρόνου, οπότε ένα μικρό SUV θα το αντικαταστήσει το 2015. Και τότε, αναμένουμε το συνθετικό «SX4» να εξαφανιστεί από τη σήμανση του S-Cross.
Με το βλέμμα στο Qashqai
Επιστρέφοντας στο καινούργιο αυτοκίνητο, οι αγοραστές θα μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε έναν 1.600άρη βενζινοκινητήρα και στα μοτέρ ντίζελ, όλα συνδυασμένα είτε νε χειροκίνητο είτε με αυτόματο σασμάν, είτε με κίνηση στους εμπρός τροχούς είτε με τετρακίνηση.
Ο βασικός εξοπλισμός σε όλη την γκάμα των εκδόσεων θα είναι καλός, με 16άρες ζάντες αλουμινίου, κλιματισμό και cruise control. Οι πλούσιες εκδόσεις, όπως και αυτή που οδηγούμε είναι παραπάνω φορτωμένη και με την παγκοσμίως πρώτη διπλή ανοιγόμενη πανοραμική οροφή.
Αν θα θέλαμε να αναφερθούμε στο νέο crossover της Suzuki με δύο λόγια, θα λέγαμε ότι το νέο S-Cross πρόκειται για εκείνο το είδος αυτοκινήτου που δεν είναι κορυφαίο σε κανέναν τομέα, αλλά επίσης δεν υστερεί και πουθενά. Η πρώτη εντύπωση είναι πως έχεις να κάνεις με ένα σαφώς πιο όμορφο αυτοκίνητο από το υφιστάμενο SX4, με το εμπρός μέρος λίγο πιο χαμηλά, αλλά και με έξυπνη σχεδίαση.
Η Suzuki είχε προφανώς τα μάτια στραμμένα στο Qashqai, σχεδιάζοντας το προφίλ του S-Cross και γενικότερα της αναλογίες του νέου της crossover. Πράγμα που δεν είναι βέβαια κακό, ειδικά αν ρίξεις μια ματιά στις ελληνικές πωλήσεις των κόμπακτ crossover τα τελευταία χρόνια.
Το πιο καλοπουλημένο μοντέλο της γκάμας του S-Cross όταν θα έρθει το αυτοκίνητο στην Ελλάδα το φθινόπωρο αναμένουμε να είναι το 1.600άρι τουρμποντίζελ με το 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο και την κίνηση στους εμπρός τροχούς, όπως και το αυτοκίνητο που διαλέξαμε να οδηγήσουμε: SX4 S-Cross SZ5 1.6D 2WD Πρόκειται για ένα στιβαρό μοτέρ, όχι ιδιαίτερα ευγενές τη λειτουργία του, αλλά ούτε και με τραχύ ήχο, λες και εξαναγκάζεται να στροφάρει.
Το εύρος στροφών που αποδίδονται τα περισσότερα κιλά της ροπής είναι αρκετά στενό, με αποτέλεσμα να μην τραβά καλά έξω από αυτό. Πρακτικά χρειάζεται να καταφύγεις στο λεβιέ, αν το μοτέρ πέσει κάτω από τις 2.000 rpm για να αλλάξεις μόλις 1.500 rpm ψηλότερα, ευτυχώς με ένα λεβιέ καλό τη λειτουργία του.
Καλά στη λειτουργία είναι και τα υπόλοιπα χειριστήρια. Το τιμόνι είναι ευχάριστα ζυγισμένο για το σκοπό που προορίζεται το αυτοκίνητο και δίνει ακριβή κατευθυντικότητα. Η ειδική αναφορά μας έχει να κάνει με το γεγονός ότι στην πλειονότητα των αυτοκινήτων της κατηγορίας, το τιμόνι είναι συνήθως πολύ ελαφρύ και μέτριο στην ακρίβειά του.
Πιο σπορ από άνετο
Ο έλεγχος του αμαξώματος από τις αναρτήσεις είναι καλύτερος από αυτόν του Qashqai, όπως και η οδική συμπεριφορά. Αναμενόμενα, γέρνει κάμποσο στις στροφές, αλλά ο έλεγχος είναι πάντα καλός, με το S-Cross να μην βολοδέρνει από τη μια άκρη στου δρόμου στην άλλη, όσο σκληρά κι αν το πιέζεις. Κατά πώς φαίνεται, ένα μικρό μέρος της σπορ συμπεριφοράς του Swift λάμπει δια της παρουσίας του και στο S-Cross, ωστόσο η ευχαρίστηση που θα νιώσεις μην περιμένεις να εξελιχτεί σε τρελή χαρά.
Και τούτο συμβαίνει διότι υπάρχουν ένα δυο μεμπτά σημεία στην ποιότητα κύλισης. Κατά πρώτον, το S-Cross δεν είναι αρκετά ενδοτικό με χαμηλή και μέση ταχύτητα. Δεν χοροπηδά στις ανωμαλίες, αλλά νιώθεις το δρόμο πιο κοντά σου απ’ ό,τι θα ήθελες. Η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης του μεγάλου αντιπάλου του S-Cross, του Qashqai, στον τομέα αυτό νικά κατά κράτος το νέο Suzuki, του οποίου η απόσβεση της ανάρτησης είναι πολύ σκληρή. Αυτό το πρόβλημα στην κύλιση δεν είναι αντιληπτό στην εθνική, όπου το S-Cross ανταποκρίνεται πιο ενδοτικά και πιο ραφιναρισμένα, αν και παραμένει λίγο πιο θορυβώδες απ’ ό,τι θα θέλαμε.
Οικείο από μέσα
Αν γνωρίζεις την καμπίνα του Swift, τότε μέσα στο S-Cross θα νιώσεις οικεία. Το ντιζάιν είναι ευχάριστο στο μάτι, μολονότι η ποιότητα των υλικών θα μπορούσε να είναι καλύτερη. Εργονομικά, είναι εξαιρετικό. Τα χειριστήρια τα χειρίζεσαι ακόμη και από την πρώτη στιγμή διαισθητικά, ενώ δεν αντιμετωπίζεις καταιγισμό από κουμπιά και διακόπτες, όπως συμβαίνει στην πλειονότητα των σύγχρονων αυτοκινήτων.
Η ορατότητα προς τα εμπρός είναι καλή, προς τα πίσω όμως σαφώς χειρότερη, εξαιτίας του σχεδιασμού στις πίσω κολόνες και στην κεκλιμένη οροφή. Το κάθισμα του οδηγού είναι τοποθετημένο ψηλά και εποπτικά μέσα στην ευρύχωρη καμπίνα. Ο χώρος για το κεφάλι των πίσω όμως απαιτεί συμβιβασμούς εξαιτίας της φανταχτερής ηλιοροφής, αλλά επειδή δεν μπορέσαμε να βρούμε να τεστάρουμε αυτοκίνητο χωρίς τέτοια επιφυλασσόμαστε για την αξιολόγηση του εσωτερικού ύψους.
Το πορτμπαγκάζ είναι μεγάλο, με φαρδύ άνοιγμα και καλό ωφέλιμο χώρο για μεγάλες αποσκευές, ενώ ο διπλός πάτος σου επιτρέπει να στριμώξεις και μερικά ακόμη μικρά τσαντάκια.
Πού το πάει;
Αν θα το αγοράσαμε. Θα μπορούσαμε να το εξετάσουμε. Η Suzuki αποκαλεί το νέο κόμπακτ crossover της «ιδανικό για οικογένειες, χωρίς να είναι ακριβώς οικογενειακό αυτοκίνητο». Και μάλλον καταλάβαμε τι εννοούν οι Γιαπωνέζοι: Έχει ό,τι ζητήσεις από ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας του, με δυναμικές δυνατότητες που ίσως δεν περιμένεις. Διότι αυτό το «…χωρίς να είναι ακριβώς οικογενειακό αυτοκίνητο» στην πραγματικότητα σημαίνει ότι η μέτρια ποιότητα κύλισης και ο ανελαστικός κινητήρας θα βρουν μπροστά τους το πολύ καλύτερο στους τομείς αυτούς Qashqai.
Αυτό βέβαια δεν υποβαθμίζει την πολύ καλή αξία του S-Cross απέναντι στο κόμπακτ crossover της Nissan. Η τιμή είναι ακόμη επισήμως άγνωστη, αλλά υπολογίζουμε ότι ένα καλά εξοπλισμένο βασικό αυτοκίνητο θα κοστίζει περίπου €18.000, ενώ ένα κορυφαίου εξοπλισμού τετρακίνητο μοντέλο θα φτάνει τα €24.000.
Τι λέει το DRIVE
Το SX4 S-Cross είναι ένα αξιόπιστο, πρακτικό και οικονομικό αυτοκίνητο, αλλά είναι δύσκολο να ανταγωνιστεί τον καθιερωμένο εμπορικά και κορυφαίο στην κατηγορία του Nissan Qashqai.
Τιμή από € 18.000 (εκτιμώμενη)
Τεχνολογία 1.598 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 110 PS/3.750 rpm, 32,6 kgm/1.750 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 12,0”
Τελική ταχύτητα 178 km/h
Μέση κατανάλωση 4,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2 110 gr/km
Διαστάσεις 4.300 x 1.760 x 1.570 mm
Βάρος 1.240 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή