Αν έπρεπε να περιγράψουµε µε µια λέξη το Toyota Yaris, θα επιλέγαµε δίχως δεύτερη σκέψη την «καινοτοµία». Το ιαπωνικό σουπερµίνι ήταν από την πρώτη του γενιά ένα πρωτοποριακό αυτοκίνητο. Στιλάτο και χαρισµατικό, συνέβαλε µε τις τρεις γενιές του τα µέγιστα ώστε να αλλάξει η εικόνα της Toyota στην Ευρώπη, εισάγοντας στα 20 χρόνια πορείας του στην αγορά ουκ ολίγες καινοτοµίες στα σουπερµίνι.
Ήταν, για παράδειγµα, το πρώτο στην κατηγορία του που απέσπασε πέντε αστέρια στις δοκιµές πρόσκρουσης του EuroNCAP, το πρώτο µε αερόσακο γονάτων και το πρώτο που εξηλεκτρίστηκε προσθέτοντας στην γκάµα του µια υβριδική έκδοση. Η τελευταία µάλιστα αποδείχθηκε λίρα εκατό για την εταιρεία, τονώνοντας ακόµα περισσότερο τις πωλήσεις του. Το Yaris φιγουράρει πλέον στην πρώτη θέση των ετήσιων πωλήσεων της Toyota, έχοντας ξεπεράσει τις 4 εκατ. µονάδες από το 1999 που παρουσιάστηκε, µε την υβριδική του έκδοση να κατέχει πλέον µερίδιο 60% στις πωλήσεις.
Παρόλη την επιτυχία του όµως, το πλήρωµα του χρόνου έφθασε για ακόµα µια φορά και η τρίτη γενιά του ιαπωνικού σουπερµίνι, η οποία µετράει ήδη οκτώ χρόνια καριέρας, ετοιµάζεται να παραδώσει τα σκήπτρα σε ένα νέο και πλήρως αναµορφωµένο µοντέλο που θα λανσαριστεί στην αγορά σε περίπου ένα χρόνο από σήµερα. Στα τέλη του ερχόµενου καλοκαιριού.
Big small
Όπως µαρτυρά και η εµφάνιση, ελάχιστα πράγµατα συνδέουν το νέο Yaris µε το απερχόµενο µοντέλο. Σε µια ακόµα εφαρµογή του δόγµατος «No more boring cars» που εξήγγειλε προ 5ετίας ο πρόεδρος της ιαπωνικής φίρµας, Akio Toyoda, το νέο Yaris είναι πιο δυναµικό και µυώδες από κάθε άλλη γενιά του. Στιλιστικά δανείζεται αρκετά στοιχεία από τη νέα Corolla και το CH-R, δείχνοντας από κοντά πιο κόµπακτ, όχι µόνο σε σύγκριση µε το σηµερινό µοντέλο, αλλά και µε το σύνολο των ανταγωνιστών.
Και για είµαστε πιο σωστοί, όχι µόνο δείχνει, αλλά είναι κιόλας. Βασισµένο στη νέα πλατφόρµα TNGA της Toyota και συγκεκριµένα στην κοντύτερη εκδοχή της GA-B, οι µόνες διαστάσεις που έχουν αυξηθεί στο νέο Yaris είναι το µεταξόνιο του που µεγάλωσε κατά 5 πόντους (2,56 m) και το πλάτος, που κέρδισε αντίστοιχους πόντους και φθάνει πλέον τα 1.745 mm. Από εκεί και πέρα, µε το µήκος του αµαξώµατος να είναι στα 3,94 m και το ύψος στα 1,47 m, το νέο Yaris είναι 5 και 4 πόντους αντίστοιχα πιο κόµπακτ.
Less is more
Η καµπίνα µε τη σειρά της είναι αρκετά αναβαθµισµένη όσον αφορά την ποιότητα των υλικών, µε πιο προσεγµένες επενδύσεις στα καθίσµατα και τα πλαϊνά των θυρών, καλύτερο φωτισµό, µίνιµαλ σχεδίαση και προηγµένο εξοπλισµό που στόχο έχει να κάνει ευκολότερη τη δουλειά του οδηγού και αποσπά όσο το δυνατόν λιγότερο το βλέµµα του από το δρόµο. Γι’ αυτό το λόγο πολλές από τις απαραίτητες λειτουργίες θα προβάλλονται µπροστά στα µάτια του οδηγού σε ένα έγχρωµο head up display 10’’.
Πέρα από το εντυπωσιακό head up display, στο κέντρο του ταµπλό δεσπόζει η οθόνη αφής του infotainment, ενώ στην ψηφιακή εποχή πέρασε πλήρως και ο πίνακας οργάνων. Ο τελευταίος βρίσκεται πίσω από ένα τιµόνι που έχει µικρύνει σε διάµετρο και έρχεται πλέον πιο κοντά στον οδηγό. Σε συνδυασµό µάλιστα µε το χαµηλότερα τοποθετηµένο κατά 6 πόντους κάθισµα δηµιουργούν µια καλύτερη και πιο άνετη θέση οδήγησης από το παρελθόν, η οποία ταιριάζει απόλυτα στη νέα, πιο δυναµική εικόνα που θα λανσάρει το νέο Yaris.
Mια προσεκτική ανάγνωση των τεχνικών στοιχείων φανερώνει τη διάθεση των µηχανικών να προσφέρουν στο νέο Yaris µια βελτιωµένη οδηγική εµπειρία.
Όσον αφορά στους χώρους, το µεγαλύτερο µεταξόνιο και η σωστή εκµετάλλευση κάθε λεπτοµέρειας, όπως για παράδειγµα η καµπυλωτή πλάτη των µπροστινών καθισµάτων, δείχνουν ότι οι χώροι και η πρακτικότητα παρέµειναν προτεραιότητα για τους ιθύνοντες της Toyota. Στο λίγο χρόνο που είχαµε στη διάθεσή µας να επεξεργαστούµε το νέο Yaris, ο χώρος για τα γόνατα παραµένει σίγουρα στα δυνατά του σηµεία, αλλά η πρώτη εντύπωση που αποκοµίσαµε είναι ότι οι ψηλοί επιβάτες δεν θα βολευτούν εξίσου άνετα µε το τωρινό όσον αφορά το ύψος της καµπίνας. Για το πορτµπαγκάζ, τα νούµερα δεν έχουν ανακοινωθεί ακόµα, όπως και πολλά από τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου τα οποία οι ιθύνοντες της Toyota κρατούν µυστικά µέχρι την πλήρη παρουσίαση του µοντέλου.
Αυτό που δεν κρατούν µυστικό είναι η πεποίθησή τους ότι το νέο Yaris, όταν λανσαριστεί στην αγορά του χρόνου, θα είναι ένα από τα ασφαλέστερα µικρά σε όρους παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας. Τα στελέχη της Toyota υποστηρίζουν ότι θα αποτελέσει πρότυπο ασφάλειας για την κατηγορία του, υιοθετώντας τα ηλεκτρονικά συστήµατα που γνωρίσαµε και στη νέα Corolla, αλλά και έναν καινοτόµο κεντρικό αερόσακο. Ο τελευταίος θα αναπτύσσεται σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης ανάµεσα στα δύο µπροστινά καθίσµατα, προσφέροντας ένα ακόµα «µαξιλαράκι» ασφαλείας για τους εµπρός επιβάτες.
Καλύτερη οδηγική εµπειρία
Από τα λιγοστά τεχνικά στοιχεία που µας ανακοίνωσαν τα στελέχη της εταιρείας, είναι εµφανές ότι το βάρος στη νέα γενιά του Yaris έχει δοθεί σε δυο σηµεία: την υβριδική τεχνολογία και την οδική συµπεριφορά.
Όσον αφορά στη δεύτερη, µια προσεκτική ανάγνωση των στοιχείων φανερώνει τη διάθεση των µηχανικών να προσφέρουν µια βελτιωµένη οδηγική εµπειρία, χωρίς ωστόσο να αφεθεί σε δεύτερη µοίρα η άνεση. Το χαµηλότερο κέντρο βάρους και τα φαρδύτερα µετατρόχια µας επιτρέπουν να θεωρούµε ότι η πιο άµεση οδική συµπεριφορά για την οποία κάνουν λόγο οι µηχανικοί δεν είναι λόγια του αέρα. Επίσης, ότι το πιο στιβαρό πλαίσιο τους επέτρεψε να αναθεωρήσουν την ανάρτηση και τόσο εµπρός όσο και στον ηµιάκαµπτο πίσω άξονα έχουν χρησιµοποιηθεί µαλακότερα ελατήρια για ακόµα καλύτερη άνεση και ποιότητα κύλισης.
Όλα αυτά βέβαια θα τα εξακριβώσουµε καλύτερα µετά την πρώτη οδηγική γνωριµία µας µε το µοντέλο. Όπως επίσης και τα όσα υποστηρίζουν για το νέο υβριδικό σύστηµα (1.5 Hybrid Dynamic Force) που θα αποτελέσει τον πυλώνα του νέου Yaris, καθώς οι άνθρωποι της Toyota υπολογίζουν ότι στη νέα γενιά 8 στους 10 αγοραστές θα επιλέγουν το Hybrid. Για τους υπόλοιπους θα είναι διαθέσιµοι σε κάποιες αγορές και νέοι, 3κύλινδροι βενζινοκινητήρες 1.5 και 1.0.
Το υβριδικό σύστηµα αποτελείται από έναν ηλεκτροκινητήρα 59 kW και ένα νέο 3κύλινδρο 1.500άρη κινητήρα µε µεταβλητό χρονισµό και λειτουργία σε κύκλο Atkinson, ο οποίος προσφέρει, σύµφωνα µε την Toyota, ραφιναρισµένη λειτουργία και περίπου 20% µειωµένη κατανάλωση και εκποµπές CO2. Η ισχύς του δεν ανακοινώνεται επίσηµα ακόµα, αλλά το 15% καλύτερη απόδοση που αναφέρουν οι µηχανικοί του µας οδηγεί στο συµπέρασµα ότι η συνολική απόδοση του υβριδικού Yaris έχει ανέβει από τους 100 ίππους του σηµερινού. Εντελώς νέο και µικρότερο σε διαστάσεις είναι το κιβώτιο. Επίσης νέα είναι η µπαταρία λιθίου, που αντικαθιστά την παλιά νικελίου, προσφέροντας όχι µόνο καλύτερη απόδοση αλλά και εξοικονόµηση βάρους καθώς είναι 27% ελαφρύτερη.
Πέρα από τα καλύτερα νούµερα σε επίπεδο απόδοσης και οικονοµίας, όπως µας τόνισε και ο chief engineer της Toyota, Yasunori Suezawa, το νέο Yaris Hybrid θα εκµεταλλεύεται καλύτερα την ηλεκτρική του ενέργεια και θα µπορεί να κινηθεί σε EV mode όχι µόνο για περισσότερα χιλιόµετρα αλλά και σε ταχύτητες που θα φτάνουν τα 120-130 km/h.
Μάλιστα, δοκιµές που πραγµατοποίησαν σε συνεργασία µε πανεπιστήµια σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις έδειξαν ότι το νέο Yaris είναι ικανό να καλύπτει µέχρι και το 80% των αστικών του µετακινήσεων χωρίς τη συνδροµή του βενζινοκινητήρα. Αλλά αυτό είναι κάτι που θα ανακαλύψουµε στο µέλλον.
Φωτογραφίες: Γιάννης Κουσκούτης, Toyota