Η Mercedes-Benz E Class είναι το πιο επιτυχημένη εμπορικά premium μεσαία λιμουζίνα. Με αυτή την έννοια, η νέα πέμπτη γενιά της είναι για τη γερμανική εταιρεία ένα πολύ κρίσιμο στοίχημα.
Ένα στοίχημα που μάλλον θα το κερδίσει, δεδομένου ότι η νέα E-Class είναι ελαφρύτερη, ταχύτερη και πιο οικονομική από την απερχόμενη E-Class. Επίσης είναι γεμάτη τεχνολογικές καινοτομίες, περιλαμβάνοντας και διαφορετικές επιλογές αυτόνομης οδήγησης. Αυτό σημαίνει ότι η νέα E-Class -υπό συγκεκριμένες συνθήκες- μπορεί να οδηγηθεί κι από μόνη της.
Μεγαλύτερη, ελαφρύτερη
Η πιο ενδιαφέρουσα έκδοση είναι ασφαλώς αυτή με το νέο δίλιτρο, 4κύλινδρο κινητήρα ντίζελ, ο οποίος, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του εργοστασίου, καταφέρνει να συνδυάσει αντιφατικά νούμερα: Αποδίδει 194 PS και ωστόσο «καίει» 3,9 lt/100 km, με εκπομπές CO2 μόλις 108 g/km. Όλα αυτά βέβαια με τις στάνταρ μικρότερες 17άρες ζάντες.
Η νέα E-Class έχει επίσης μεγαλώσει σε διαστάσεις. Σε σχέση με την προηγούμενη είναι 4,3 cm μακρύτερη, φτάνοντας σε συνολικό μήκος 4,923 m. Το μεταξόνιο είναι επίσης 6,5 πόντους μεγαλύτερο (στα 2.939 mm) που σημαίνει μεγαλύτεροι χώροι και στην καμπίνα. Σε σχέση με τους «αιώνιους» αντίπαλους, η E-Class είναι κατά μόλις ένα πόντο πιο κοντή από το Audi A6 και 1,6 cm μακρύτερη από την BMW 5 Series. Η τελευταία πάντως εξακολουθεί να έχει το μακρύτερο μεταξόνιο από το τρία -2.968 mm, με το A6 να βρίσκεται στα 2.912 mm.
Κι όμως, όπως γράψαμε και στην αρχή, η νέα E-Class είναι ελαφρύτερη από την προηγούμενη. Για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο έγινε εκτενής χρήση ατσαλιού, υψηλής και υπέρ-υψηλής αντοχής στο πλαίσιο, με αποτέλεσμα η E220 d να ζυγίζει 100 κιλά λιγότερα από την προηγούμενη αντίστοιχη. Σε αυτό συνέβαλε και ο νέος κινητήρας με τον κωδικό «ΟΜ654», ο οποίος είναι εξ ολοκλήρου αλουμινένιος.
Όλες οι εκδόσεις της νέας E-Class θα έχουν στάνταρ κιβώτιο ένα αυτόματο 9G-TRONIC με εννέa σχέσεις. Αρχικά θα διατίθενται μόνο ως πισωκίνητες, αλλά αργότερα θα προστεθούν και τετρακίνητες εκδόσεις 4MATIC.
Αρχοντική
Οι πρώτες οδηγικές μας εντυπώσεις στους δρόμους της Πορτογαλίας ήταν θετικές. Η Ε220 d έχει αυτό το μεγάλο προσόν να σε καθησυχάζει και να σε εντυπωσιάζει συνάμα. Συνδυάζει με ευφυή τρόπο το αρχοντικό πάτημα της S-Class με την πιο κοφτερή και άμεση συμπεριφορά της μικρότερης C-Class.
Ο πήχης της οδηγικής εκλέπτυνσης έχει ανέβει πολύ ψηλά. Η νέα Ε220 d είναι σημαντικά πιο ήσυχη από την προηγούμενη, σε κάθε ταχύτητα. Ο εκπεμπόμενος ήχος από το νέο κινητήρα σπανίως ανεβαίνει πάνω από το επίπεδο ενός μουρμουρητού κι αυτό μόνο όταν τον πιέζεις. Οι μακριές τελευταίες σχέσεις στο κιβώτιο, αλλά και η ικανότητα του κινητήρα να αντεπεξέλθει άνετα σε αυτό, έχει αποτέλεσμα να ταξιδεύεις ήσυχα σε πολύ υψηλές ταχύτητες. Για παράδειγμα, στα 130 km/h ο κινητήρας δουλεύει με 9η κάτω από τις 2.000 rpm. Προσθέστε επιπλέον ότι η στιλπνή μορφή του αυτοκινήτου έχει αεροδυναμικό συντελεστή μόλις cd 0,23, με αποτέλεσμα ο θόρυβος από τον αέρα να απουσιάζει σχεδόν σε νορμάλ ταχύτητα αυτοκινητόδρομου.
Είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο επίτευγμα το γεγονός ότι ο νέο δίλιτρος κινητήρας ντίζελ μπορεί να συναγωνίζεται σε εκπομπές CO2 υβριδικά μοντέλα και την ίδια στιγμή να πετυχαίνει τελική ταχύτητα 240 km/h. Η Mercedes-Benz ανακοινώνει 0-100 km/h σε 7,3”, ένα νούμερο εφικτό, αν και το αυτοκίνητο δεν είναι προορισμένο για τέτοιου είδους μεταχείριση.
Για να «πείσεις» το κιβώτιο να κρατήσει μια σχέση πάνω από τις 3.500 rpm πρέπει να κρατήσεις σανιδωμένο το γκάζι. Σε διαφορετική περίπτωση, το λογισμικό προτιμά να αλλάζει σχέσεις νωρίς και να κατεβάζει μόνο όταν πατήσεις σχετικά αποφασιστικά το γκάζι. H Mercedes-Benz μάλιστα κατήργησε τα κουμπιά Comfort και Sport για το κιβώτιο. Τώρα αποτελούν μέρος του συστήματος Agility Control που το χειρίζεσαι από έναν περιστροφικό διακόπτη στην κεντρική κονσόλα.
Η βασική ανάρτηση θα είναι μια, η Comfort, ελαφρώς χαμηλωμένη (κατά 1,5 πόντο), με ατσάλινα ελατήρια και συμβατικά αμορτισέρ.
Πάνω από αυτή είναι η Dynamic Body Control με ενεργητικά και από τον οδηγό ρυθμιζόμενα αμορτισέρ. Η κορυφαία επιλογή ωστόσο θα είναι η ανάρτηση που είχε ένα από τα αυτοκίνητα που οδηγήσαμε και μπορούμε να πούμε πως προσφέρει εκπληκτική ποιότητα κύλισης.
Από την άλλη, η οδηγική ευχαρίστηση είναι ελαφρώς στομωμένη. Η απόκριση του πλαισίου στις εντολές είναι καλή και το περιθώριο πρόσφυσης πολύ υψηλό. Η E220 d αντιστέκεται σθεναρά στην υποστροφή, αλλά ο οδηγός δεν έχει αντιστοίχως καλή αίσθηση. Το σύστημα διεύθυνσης είναι άμεσο με σωστή και αναλογική μεταφορά των εντολών από τα χέρια και καλό ζύγισμα, αλλά με κάπως τεχνητή επιστροφή πληροφόρησης. Παρόλα αυτά -και δεδομένου του μεγέθους του αυτοκινήτου- η E 220 d είναι εντυπωσιακά ακριβής και άμεση. Σε δρόμο με αλληλουχία μέτριων στροφών διαπιστώσαμε πως ήταν εύκολη υπόθεση να κρατήσεις τη γραμμή. Δεν εμπνέει για ιδιαίτερα δυναμική οδήγηση, ακόμα και με την ανάρτηση ρυθμισμένη στη Sport λειτουργία, αλλά είναι δεν είναι και αυτός ο προορισμός της.
Διακήρυξη αυτονομίας
Αυτά όταν οδηγείς. Διότι με την νέα E-Class μπορείς και απλώς να παρίστασαι. Στον προαιρετικό εξοπλισμό υπάρχει το σύστημα Drive Pilot το οποίο μπορεί να μετατρέψει το αυτοκίνητο στον προσωπικό σου σοφέρ. Συνδυάζει το adaptive cruise control που διατηρεί σταθερή την ταχύτητα από το προπορευόμενο όχημα με ένα σύστημα ενεργητικής διεύθυνσης -active steering. Έτσι η νέα E-Class μπορεί να οδηγείται σε μια λωρίδα του αυτοκινητόδρομου και με την ταχύτητα που έχεις επιλέξει (μέχρι και 210 km/h) και να μένει σε αυτή τη λωρίδα, στρίβοντας από μόνη της, προκειμένου να διατηρήσει την πορεία της.
Υπάρχει όμως ακόμα και η δυνατότητα να αλλάξει λωρίδα, αν της υποδείξει ο οδηγός προς ποια κατεύθυνση κι όταν όλα τα συστήματα επαγρύπνησης του αυτοκινήτου δώσουν το πράσινο φως. Για να διατηρείς το σύστημα εν λειτουργία θα πρέπει απλώς κάθε 30 δευτερόλεπτα να δίνεις το παρών, βάζοντας τα χέρια στο τιμόνι ή δίνοντας κάποια άλλη οδηγία. Το σύστημα θέλει απλώς να ξέρει ότι διατηρείς την προσοχή σου στο δρόμο. Αν δεν το κάνεις, το αυτοκίνητο θα αρχίσει σταδιακά να επιβραδύνει μέχρι να σταματήσει εντελώς, με αναμμένα τα αλάρμ. Διαπιστώσαμε ότι το σύστημα λειτουργεί ικανοποιητικά στους αυτοκινητόδρομους της Πορτογαλίας, αλλά στον επαρχιακό χρειάζεται να έχει σωστή σήμανση και οι στροφές να είναι ανοιχτές. Δεν θα το συνιστούσαμε δηλαδή σε ελληνικούς επαρχιακούς δρόμους. Λειτουργεί πολύ καλύτερα σε συνθήκες κίνησης, όπου ακολουθεί το προπορευόμενο αυτοκίνητο, σταματά και ξαναξεκινά, και μπορεί να στρίβει από μόνο του χωρίς να χρειάζεται να βάλεις τα χέρια στο τιμόνι για μέχρι και ένα λεπτό.
BusinEss Class
Κανονικά το εσωτερικό μπορεί να καλύψει ένα ξεχωριστό άρθρο. Η πρώτη εντύπωση είναι πως πρόκειται για μια ελαφρώς υποδεέστερη έκδοση του εσωτερικού της S-Class. Το φινίρισμα είναι κορυφαίο, ενώ η δυνατότητα παραμετροποίησης είναι σχεδόν ανεξάντλητη. Οι χώροι τόσο για τους εμπρός όσο και για τους πίσω επιβάτες είναι μεγάλοι. Ο χρόνος που θα περάσουν μέσα στο αυτοκίνητο θα κυλήσει άνετα και ποιοτικά. Στο τιμόνι είναι ενσωματωμένες δύο επιφάνειες αφής που συμπληρώνουν τον περιστροφικό διακόπτη στο κέντρο και μαζί ελέγχουν τις λειτουργίες ενός μεγάλου πλέγματος βοηθημάτων και λειτουργιών στο σύστημα COMAND, το οποίου πλέον η λειτουργία γίνεται λίγο πιο εύκολη.
Η νέα E-Class καταφέρνει να ξεπεράσει την προηγούμενη σε οποιονδήποτε τομέα κι αν σκεφτούμε, με εξαίρεση ίσως την μάλλον «βαριά» σχεδίαση της μάσκας στη συγκεκριμένη έκδοση, διότι υπάρχει και η πιο σπορ παραλλαγή που είναι πολύ πιο όμορφη και επιθετική. Με άλλα λόγια αν είσαι fun της εταιρείας ή σκέφτεσαι να αποκτήσεις ένα premium μεσαίο σεντάν, η νέα E-Class θα σου ασκήσει μια σοβαρή έλξη, ειδικά η E220 d που είναι από τις πιο ορθολογικές επιλογές στην γκάμα. Τη βοηθά και η συγκυρία, δεδομένου ότι στα δύο αντίπαλα στρατόπεδα, το Audi A6 και η BMW 5 Series πλησιάζουν προς το τέλος της καριέρας τους και σε ορισμένους τομείς μοιάζουν να υστερούν. Η νέα Ε220 d σαφώς δεν είναι το πιο διασκεδαστικό αυτοκίνητο οδηγικά, αλλά είναι κορυφαία σχεδόν σε οποιονδήποτε άλλο τομέα, με κορυφαία κατανάλωση και εκπομπές CO2 που την κάνουν εξίσου ελκυστική, τόσο σε ιδιώτες όσο και σε χρήστες εταιρικών αυτοκινήτων.
Τι λέει το DRIVE
Η νέα Ε-Class είναι μια εντυπωσιακή λιμουζίνα, βελτιωμένη σε κάθε τομέα σε σχέση με την προηγούμενη και με δυνατότητα τοποθέτησης των προηγμένων τεχνολογιών. Ο νέος δίλιτρος ντίζελ κινητήρας ταιριάζει γάντι με το χαρακτήρα της.
Τιμή από € 55.950
Τεχνολογία 1.950 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 194 PS/3.800 rpm, 40,8 kgm/1.600-2.800 rpm, αυτόματο κιβώτιο εννέα σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,3”
Τελική ταχύτητα 240 km/h
Μέση κατανάλωση 3,9 lt/100 km
Εκπομπές CO2 102 g/km
Διαστάσεις 4.923 x 1.852 x 1.468 mm
Βάρος 1.680 kg
Μετρήσεις κατασκευαστή