Οδηγούμε την Toyota GT86 ΜΥ2017

Οδηγούμε την Toyota GT86 ΜΥ2017

Η γνωριμία με την ανανεωμένη Toyota GT86 σε παγωμένη πίστα είναι ένα λούνα παρκ ενηλίκων από το οποίο δεν θέλεις να φύγεις ποτέ.

Το να οδηγείς μια Toyota GT86 γνωρίζουμε ότι είναι ούτως ή άλλως ιδιαίτερα ευχάριστο. Το να καλείσαι να γνωρίσεις την ανανεωμένη έκδοση ΜΥ2017, είναι ακόμα πιο ενδιαφέρον. Και το να το κάνεις αυτό σε χιονισμένες και παγωμένες διαδρομές της Φινλανδίας, μπορεί να σε κάνει να λιποθυμήσεις από συγκίνηση πριν καν μπεις στο πρώτο από τα τρία αεροπλάνα που πρόκειται να σε πάνε στο Ροβανιέμι.

Τι σημαίνει όμως ανανεωμένη GT86; Η Toyota σημείωνε τις παρατηρήσεις των πελατών της και κατέγραφε συστηματικά όλα τα δεδομένα από τις αγωνιστικές δραστηριότητες στις οποίες συμμετείχαν και διακρίνονταν εκδοχές της GT86 τα προηγούμενα χρόνια, όπως οι 24 Ώρες του Nürburgring. Έτσι κατέληξε στις μικρές, αλλά σημαντικές αλλαγές που θα έπαιρναν το ΟΚ για το ανανεωμένο μοντέλο. Αλλαγές οι οποίες, σε πείσμα όσων πιστεύουν ότι το μόνο που έλειπε από τη σύγχρονη Χατσιρόκου ήταν περισσότερη δύναμη, αγγίζουν όλους τους τομείς του αυτοκινήτου εκτός από τον κινητήρα και τη μετάδοση.

Αυτό είναι μάλιστα αποκλειστικότητα των GT86 της ευρωπαϊκής αγοράς, αφού οι εκπομπές CΟ2 και η κατανάλωση του μοντέλου έπρεπε να μην επηρεαστούν. Σε αγορές που δεν δίνουν τόση βαρύτητα σε αυτά, η ισχύς αυξήθηκε κατά πέντε ίππους και η τελική σχέση μετάδοσης κόντυνε (π.χ. στις ΗΠΑ). Η Ευρώπη είναι άλλωστε μια αγορά με μικρή σημασία για το σπορ κουπέ της Toyota, αφού μόλις το 10% των περίπου 170.000 GT86 που έχουν κυκλοφορήσει ήρθαν στη δική μας ήπειρο. Στην Ελλάδα δε, μπορεί να μην έχετε δει και καμία στο δρόμο, αφού μέχρι και τον περασμένο Δεκέμβριο είχαν ταξινομηθεί μόλις 15 –κι άλλα τέσσερα Subaru BRZ. Στη δική μας περίπτωση λοιπόν, ο επίπεδος, ατμοσφαιρικός τετρακύλινδρος με τα οκτώ μπεκ, για ψεκασμό και μέσα στον θάλαμο καύσης και στους αυλούς, αναλόγως συνθηκών, εξακολουθεί να αποδίδει τα ίδια ακριβώς νούμερα: 200 PS στις 7.000 rpm και 20,9 kgm στις 6.400 rpm.

Fine tuning
Κατά τα άλλα, το πλαίσιο της ανανεωμένης GT86 είναι ενισχυμένο, σε σημεία όπως οι εμπρός και πίσω θόλοι και το υποπλαίσιο της μετάδοσης. Στην εμπρός ανάρτηση, μικρές αλλαγές στη γεωμετρία συνοδεύονται από σκληρότερα ελατήρια. Πίσω τα ελατήρια έχουν μαλακώσει, και ως αντιστάθμισμα έχει τοποθετηθεί μεγαλύτερη αντιστρεπτική. Τα στάνταρ αμορτισέρ της Showa βγάζουν τώρα μικρότερη δύναμη απόσβεσης, με στόχο τη βελτίωση της άνεσης. Το συνολικό στήσιμο όμως, τουλάχιστον σύμφωνα με την Toyota, είναι ακόμα πιο ερεθιστικό οδηγικά απ’ ό,τι στο παρελθόν. Και για τους πιο απαιτητικούς, σε κάποιες αγορές θα διατίθενται ως έξτρα πιο σφιχτά αμορτισέρ της Sachs.

Εξωτερικά, οι πιο εμφανείς διαφορές είναι ο διαφορετικός εμπρός προφυλακτήρας, με γωνία 45 μοιρών στο κάτω μέρος του, και η μεγαλύτερη πίσω αεροτομή, που μαζί αυξάνουν την αεροδυναμική απόδοση και τη σταθερότητα της GT86 σε υψηλή ταχύτητα. Ελαφρώς διαφοροποιημένος είναι και ο αεροδυναμικός διαχύτης, ενώ τα φωτιστικά σώματα είναι νέα, με λάμπες LED τόσο εμπρός όσο και πίσω.

Στο εσωτερικό, αμέσως προσέχεις το νέο τιμόνι, το οποίο είναι τρία χιλιοστά μικρότερο σε διάμετρο (362 mm) από πριν. Επιπλέον είναι και 10% ελαφρύτερο, στοιχείο που επέτρεψε στους ανθρώπους της Toyota να ξεπεράσουν όποιους... ηθικούς φραγμούς είχαν και να τοποθετήσουν πάνω του χειριστήρια. Τόσο για το ηχοσύστημα, όσο και για τη νέα έγχρωμη οθόνη 4,2’’ που υπάρχει στη δεξιά πλευρά του καντράν και ενσωματώνει τον υπολογιστή ταξιδίου αλλά και χρονόμετρο, g-meter, δείκτες ροπής και ισχύος και πολλές ακόμα ενδείξεις. Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει η οθόνη 6,1’’ του συστήματος πολυμέσων Toyota Touch 2, ενώ η επιφάνεια γύρω από τα χειριστήρια του κλιματισμού παραπέμπει σε ανθρακονήματα. Τέλος, η καμπίνα είναι ντυμένη σε πολλά σημεία με μαύρο ματ ύφασμα, για πιο σπορ ατμόσφαιρα αλλά και μείωση των αντανακλάσεων.



Στην κατάψυξη
Πριν τη δράση, το ταξίδι στο Ροβανιέμι είχε τουρισμό. Επίσκεψη στο χωριό του Άι Βασίλη, ο οποίος μπορώ να επιβεβαιώσω ότι υπάρχει, αφού έβγαλα και φωτογραφία μαζί του. Το ίδιο απόγευμα σάουνα, αμέσως μετά βουτιά σε λίμνη με θερμοκρασία νερού 3ο C και στο καπάκι χαλάρωση στο τζακούζι. Εμπειρία που αξίζει να δοκιμάσει όποιος έχει την ευκαιρία, αν και άντεξα με το ζόρι τα μισά από τα πέντε δευτερόλεπτα που «έπρεπε» να μείνω μέσα στο σχεδόν παγωμένο νερό της λίμνης. Αντίθετα, απόλαυσα με το παραπάνω τον ύπνο σε ξενοδοχείο από πάγο, με θερμοκρασία δωματίου -5ο C, το ίδιο βράδυ. Μέσα σε έναν παχύ υπνόσακο από τον οποίο δεν θέλεις να βγεις με τίποτα. Και το πρωί, μετά από λίγη οδήγηση καρτ στον πάγο, για να μπούμε στο κλίμα, πλέον ήμασταν έτοιμοι για την GT86.

Η πρώτη επαφή έγινε στον δρόμο. Με κάθε άλλο χρήστη του οδικού δικτύου της Φινλανδίας να αδιαφορεί για τις συνθήκες, αφού ακόμα και τα φορτηγά πηγαίνουν με 100 km/h, σηκώνοντας πίσω τους ένα σύννεφο χιονιού που σου εκμηδενίζει την ορατότητα. Άλλωστε όλοι φοράνε λάστιχα με καρφιά, όπως και οι GT86 της παρουσίασης, τα οποία βρίσκουν πρόσφυση ακόμα και σε παχύ, απάτητο χιόνι. Οπότε ξεψαρώνεις, παρότι νότιος, κινείσαι σβέλτα και εν τέλει εντυπωσιάζεσαι. Η επίδραση της νέας ανάρτησης στο επίπεδο άνεσης είναι αδύνατο να εκτιμηθεί σε αυτές τις συνθήκες, όμως ακόμα κι έτσι η GT86 καταπίνει ξεκούραστα τα χιλιόμετρα, απομονώνοντας τους επιβάτες από το δρόμο μάλλον καλύτερα απ’ ό,τι περιμένεις από ένα σχετικά ελαφρύ σπορ αυτοκίνητο.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Μια GT86 με μοτέρ Ferrari 458 ντριφτάρει με τον Άγιο Βασίλη [video]

Εδώ βέβαια, ήρθαμε κυρίως για το Arctic Driving Center. Μια από τις εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούνται από την αυτοκινητοβιομηχανία για την εξέλιξη νέων μοντέλων σε ψυχρό κλίμα. Με μόνιμα διαμορφωμένες διαδρομές, όχι πάνω σε κάποια παγωμένη λίμνη, αλλά κρυμμένες μέσα στο πυκνό δάσος λίγο έξω από το Ροβανιέμι. Το πρόγραμμα για εμάς έχει γύρους στο παγωμένο skidpad, διαδοχικές αλλαγές λωρίδας και σλάλομ σε χιονισμένη αλάνα και, τέλος, οδήγηση σε κλειστή, στριφτερή διαδρομή με μικτή επιφάνεια μέσα στο δάσος.

Ο παγωμένος κύκλος είναι ιδανικός για να διαπιστώσεις με ασφάλεια πόση πρόσφυση –δεν– υπάρχει στον πάγο. Το εμπρός μέρος υποστρέφει εύκολα αν δεν είσαι ήπιος με το τιμόνι. Με στο κιβώτιο, οι πίσω τροχοί σπινάρουν με το παραμικρό άγγιγμα του γκαζιού, και μετά από λίγο το πίσω μέρος ακολουθεί τη δική του τροχιά, εφόσον βέβαια έχεις απενεργοποιήσει τα ηλεκτρονικά. Εδώ όμως έχεις και την πρώτη ευκαιρία να δοκιμάσεις το Track mode. Το νέο ενδιάμεσο στάδιο του συστήματος ευστάθειας της GT86, που αντικαθιστά το VSC Sport. Και το οποίο δεν είναι αντίστοιχα περιοριστικό με τον προκάτοχό του.



Για την ακρίβεια το Track mode επιτρέπει στο αυτοκίνητο να γυρίσει μέχρι το σημείο που χρειάζεται κάτι παραπάνω από μισή στροφή ανάποδο. Και στη συνέχεια, αντί να επέμβει βίαια στα φρένα, κάνει μόνο ό,τι χρειάζεται για να το κρατήσει εκεί, γυρισμένο τόσο ακριβώς, μέχρι εσύ να ζητήσεις κάποια αλλαγή πορείας με το τιμόνι ή το γκάζι. Εύκολα νιώθεις Βάτανεν, αφού μπορεί η γωνία πλαγιολίσθησης να μην είναι πολύ μεγάλη, όμως το drift είναι γλυκό, αρμονικό, χωρίς προσπάθεια. Ακόμα και ένα τετακέ είναι πιθανό αν υπερβάλεις, τουλάχιστον στο τόσο γλιστερό τερέν. Με κάθε επιφύλαξη, μέχρι να δοκιμαστεί το σύστημα και σε στεγνή άσφαλτο, ίσως μιλάμε για το απόλυτο βοήθημα για να μάθεις τη συμπεριφορά ενός σπορ αυτοκινήτου με ασφάλεια, πριν πάρεις τον πλήρη έλεγχο στα χέρια σου.

Με το VSC Off, η GT86 είναι εδώ ακόμα πιο ευέλικτη απ’ ό,τι θυμάσαι στην άσφαλτο. Η κίνηση του δεξιού ποδιού σου πλέον αποκτά σχέση 1:1 με τη γωνία ολίσθησης του πίσω μέρους, και η κορυφαία απόκριση του γκαζιού είναι σύμμαχός σου σε αυτό. Δεν γυρίζεις μόνο με 2η σχέση, αλλά και με 3η, αφού το ότι ο κινητήρας δεν είναι κτήνος δύναμης στις μεσαίες στροφές δεν έχει καμία σημασία στον πάγο.

Με τη μετάβαση στον χώρο όπου έχει διαμορφωθεί με κορύνες μια διπλή αλλαγή πορείας και ένα σλάλομ, ο βαθμός απόλαυσης αυξάνεται. Εδώ πατάς σε χιόνι, οπότε το εμπρός μέρος βρίσκει πιο εύκολα πρόσφυση, παρότι η ταχύτητα είναι μεγαλύτερη. Με το VSC ενεργοποιημένο μπορεί να κινηθεί σβέλτα οποιοσδήποτε, αφού απαιτούνται ελάχιστες κινήσεις στο τιμόνι για να ακολουθήσεις την επιλεγμένη τροχιά. Με το Track mode, απολαμβάνεις την ίδια αίσθηση ελευθερίας τη στιγμή που πειραματίζεσαι με τη μεταφορά βάρους, γνωρίζοντας ότι όταν η υπερστροφή πάρει μεγάλες διαστάσεις το αόρατο «μαξιλάρι» θα είναι πάντα εκεί να σε κρατήσει στην ιδανική γωνία, έτσι ώστε να μη ρεζιλευτείς.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Μπήκαμε στο Istanbul Park με Toyota GT86 και Opel Astra OPC [video]

Με τα πάντα off, κινείσαι με ακόμα μεγαλύτερες γωνίες, με ένα αυτοκίνητο που παραμένει φιλικό και καλοζυγισμένο όσο κι αν ξεπεράσεις το όριο. Φυσικά, μπορείς να τετακιάσεις αν υπερβάλεις. Όμως τη στιγμή που χάνεις τον έλεγχο είναι τόσο ξεκάθαρο το τι λάθος έκανες, που θέλεις απλώς να ξαναπροσπαθήσεις. Και ως δια μαγείας, τη δεύτερη φορά αυτό που είχες φανταστεί, σου «βγαίνει» μια χαρά. Η GT86 είναι φτιαγμένη για να κινείται από λίγο έως πολύ πάνω από το όριο της πρόσφυσης, και αυτό είναι ακόμα πιο ξεκάθαρο στο χιόνι, όπου τα πάντα γίνονται λίγο πιο αργά και λίγο πιο εύκολα απ’ ό,τι στη στεγνή άσφαλτο.



Ξυπνά μέσα σου ο Φινλανδός
Μετά από τα παραπάνω, είσαι έτοιμος να εφαρμόσεις όσα έμαθες στις αλάνες, σε μια μίνι ειδική διαδρομή μέσα στο δάσος. Από την πρωινή χιονόπτωση ο δρόμος έχει στρωθεί με λευκή πούδρα, η οποία όμως με κάθε πέρασμα παραμερίζεται, κι έτσι σταδιακά βγαίνει στην επιφάνεια ο πάγος που κρύβεται από κάτω. Η χάραξη ξεκινάει με μια αριστερή στην οποία μπορείς να φτάσεις με πάνω από 80 km/h, και στην έξοδό της ανηφορίζει και πρέπει να φρενάρεις για δεξιά φουρκέτα. Ακολουθεί μια σειρά από S-άκια, με την ακτίνα των στροφών να αυξάνεται συνεχώς, μέχρι που καταλήγεις σε μια πιο αργή δεξιά, σχεδόν 90 μοιρών, και λίγο μετά σε μια πολύ κλειστή δεξιά που σε ξαναφέρνει στην ευθεία της εκκίνησης.

Η χάραξη δεν είναι πολύπλοκη, οπότε με το 3ο πέρασμα την ξέρεις ήδη αρκετά καλά. Η πρόσφυση όμως; Σπαζοκεφαλιά. Ενώ έχεις διαπιστώσει νωρίτερα ότι το εμπρός μέρος «ακούει» στην είσοδο κάθε στροφής με την ταχύτητα που αντέχεις να μπεις, στον επόμενο γύρο να ‘σου η υποστροφή. «Γλιστράει περισσότερο τώρα ή εγώ προσπαθώ να στρίψω με περισσότερα;», αναρωτιέσαι. Και η απάντηση είναι ότι συμβαίνουν και τα δύο. Το επίπεδο πρόσφυσης μειώνεται σε κάθε γύρο, ειδικά στη δεξιά 90άρα, που ούτως ή άλλως είναι η πιο γλιστερή στροφή της διαδρομής. Αλλά και το αυτοκίνητο σου εμπνέει τόση εμπιστοσύνη που εύκολα υπερβάλλεις. Το κλειδί είναι αυτή την εμπιστοσύνη, αντί για μεγαλύτερη ταχύτητα στην είσοδο να τη μετατρέψεις σε μεγαλύτερη γωνία.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Παγκόσμιο ρεκόρ drift με μια Toyota GT86 [video]

Με το Track mode, έχεις τη σιγουριά ενός συστήματος με άψογη λειτουργία που σε κάνει μάγκα, αρκεί να κάνεις ένα στοιχειώδες ανάποδο όταν χρειαστεί και να κρατήσεις το πόδι σου στο γκάζι. Η δοσολογία δεν παίζει ρόλο. Το αυτοκίνητο διαγράφει ωραίες τροχιές σχεδόν μόνο του. Με το VSC Off, περιμένεις ότι δεν μπορεί, κάποια στιγμή θα το κάνεις το τετακέ, όμως αυτό δεν έρχεται ποτέ. Όχι γιατί ξαφνικά έγινες Φινλανδός ράλιμαν, αλλά επειδή βομβαρδίζεσαι με τόση πληροφορία για το τι συμβαίνει σε κάθε γωνιά του αυτοκινήτου, που είναι εξαιρετικά σαφές το τι πρέπει να κάνεις για να διατηρήσεις την ισορροπία του εκεί ακριβώς που θέλεις. Με στο κιβώτιο σε όλη τη διαδρομή, ενώνεις τις στροφές πετώντας το αυτοκίνητο από τη μία στην άλλη λες και το κάνεις χρόνια αυτό, και όχι πρώτη φορά. Δεν ξέρω πώς επηρεάζεται η συμπεριφορά της GT86 από τις επεμβάσεις στη στεγνή άσφαλτο, αλλά εδώ μόνο με μια λέξη μπορώ να χαρακτηρίσω το αποτέλεσμα: Τέλειο.

Η ανανεωμένη GT86 πιθανότατα θα παραμείνει αντίστοιχα ή ακόμα πιο σπάνια από την απερχόμενη. Είναι όμως αντίστοιχα θελκτική, ενώ με το Track mode κολακεύει τον οδηγό της ακόμα περισσότερο από πριν. Η τελική μας ετυμηγορία βέβαια θα βγει την ημέρα που θα οδηγήσουμε το αυτοκίνητο σε ελληνικό δρόμο και σε μια στεγνή πίστα, όμως προς το παρόν όλα δείχνουν ότι το καλύτερο σπορ αυτοκίνητο σε αυτά τα λεφτά έγινε ακόμα καλύτερο.


Τι λέει το DRIVE
Το απόλυτο αυτοκίνητο-παιχνίδι σε αυτά τα λεφτά, δεν μπορείς παρά να το λατρέψεις ακόμα περισσότερο σε ένα περιβάλλον που τονίζει όλα τα θετικά χαρακτηριστικά του.
Τιμή από € 38.000 (εκτιμώμενη)
Τεχνολογία 1.998 cc, E4, 16v, x ΕΕΚ, άμεσος και πολλαπλός ψεκασμός, 200 PS/7.000 rpm, 20,9 kgm/6.400-6.600 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,6”
Τελική ταχύτητα 226 km/h
Μέση κατανάλωση 7,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2 180 g/km
Διαστάσεις 4.240 x 1.775 x 1.285 mm
Χώρος αποσκευών 243 lt
Βάρος 1.222-1.263 kg
Τιμές κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube