Όπως με διαβεβαιώνει περήφανα ο Franco Bay, ένας επιβλητικός στην όψη αλλά πάντα ευγενής και χαμογελαστός Ιταλός, επικεφαλής του γραφείου Τύπου στα κεντρικά της Maserati στην καρδιά της Μόντενα, οι πωλήσεις για το 2013 έχουν ξεπεράσει και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις.
Η επιτυχία φυσικά οφείλεται στα δύο καινούργια μοντέλα που η εταιρεία παρουσίασε μέσα στη χρονιά: Στην Quattroporte και στην Ghibli. Αλλά και στο γεγονός ότι η ζήτηση για τις GranTurismo και GranCabrio στις διάφορες εκδόσεις τους συνεχίζει να είναι πολύ μεγάλη, παρότι έχουν προ πολλού περάσει την πρώτη νιότη τους.
Οι σημαντικότερες αγορές για την Quattroporte είναι οι ΗΠΑ και η Κίνα. Η αίγλη και η ιστορία της τρίαινας προσδίδουν κύρος, καθιστώντας την επιλογή με άποψη σε σχέση με το γερμανικό και ιαπωνικό ανταγωνισμό. Εκεί, περισσότερο από οπουδήποτε αλλού, η Maserati είναι ένα σύμβολο lifestyle, ένα πιστοποιητικό ιδιαίτερου γούστου και λεπτής αισθητικής.
Ειδικά για την Κίνα, με το κακό οδικό δίκτυο και το αποπνικτικό κυκλοφοριακό, παράγονται ειδικές εκδόσεις μειωμένης απόδοσης, αφού τα αυτοκίνητα περισσότερο εκτίθενται παρά οδηγούνται. Εκεί, η κορυφαία Quattroporte με το θηριώδη V8 κάτω από το μακρύ καπό της θα ασφυκτιούσε. Εδώ, στις καμπές του γνώριμου Α1 για άλλη μια φορά, με κατεύθυνση από Bologna προς Φλωρεντία, είναι στο στοιχείο της.
Αναπνέει ελεύθερα
Η Maserati για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της δείχνει να απολαμβάνει μεγαλύτερη ανεξαρτησία. Αξιοποιεί βεβαίως τις συνέργειες, έτσι ώστε να μειώσει το κόστος και να εξαντλήσει τις δυνατότητες σε επίπεδο έρευνας και εξέλιξης, ωστόσο αναπτύσσει πλέον δική της τεχνολογία αντί να χρησιμοποιεί τα αποφόρια της Ferrari. Οι νέοι υπερτροφοδοτούμενοι κινητήρες V με έξι και οκτώ κυλίνδρους είναι τα πρώτα δείγματα αυτής της προσπάθειας.
Ο κινητήρας της κορυφαίας Quattroporte είναι εξ ολοκλήρου αλουμινένιος, με περιεχόμενη γωνία 90 μοιρών, θεωρητικά ιδανική για την κατανομή των δυνάμεων και το packaging του εμπρός μέρους. Παρότι μικρότερος κατά 900 cc σε χωρητικότητα από τον ατμοσφαιρικό της προηγούμενης γενιάς, αποδίδει 18% υψηλότερη ισχύ και 39% παραπάνω ροπή.
Για να μιλάμε πιο συγκεκριμένα, 530 PS @ 6.800 και 66,3 kgm ροπή, από τις 2.000 ως τις 4.000 rpm. Η δύναμη βγαίνει ξεκούραστα, χάρη στα δύο τούρμπο τεχνολογίας twin scroll που λειτουργούν παράλληλα. Το καβούκι κάθε τουρμπίνας είναι ενσωματωμένο στην αντίστοιχη πολλαπλή εξαγωγής, για εξοικονόμηση χώρου και βάρους.
Η Maserati του σήμερα και κυρίως του αύριο ενδιαφέρεται και για το οικολογικό αποτύπωμά της. Για το λόγο αυτό, οι νέοι κινητήρες είναι άμεσου ψεκασμού, με το καύσιμο να ψεκάζεται με πίεση 200 bar από μπεκ επτά οπών.
Η σχέση συμπίεσης έχει διαμορφωθεί στο 9,5:1 και η αναπνοή ελέγχεται από το διαρκώς μεταβαλλόμενο χρονισμό των εκκεντροφόρων και το βύθισμα των βαλβίδων. Η αρχιτεκτονική των κυλίνδρων είναι υπερτετράγωνη (διάμετρος 86,5 x διαδρομή 80,8 mm) για έμφαση στο στροφάρισμα. Χαρακτηριστικό ίσως όχι απαραίτητο στην QP, όμως όπως μου έχει ήδη αποκαλύψει στη συνέντευξη που κάναμε το καλοκαίρι ο Franco, ο κινητήρας αυτός μελλοντικά θα τοποθετηθεί και σε hardcore σπορ μοντέλα της Maserati, αλλά και της Ferrari.
Ασυγκράτητη
Ο ήχος είναι μπάσος, βαρύς και επιβλητικός, γεμάτος αυτοπεποίθηση. Τα κρουστά είναι το κυρίαρχο στοιχείο της μελωδίας που φτάνει στην καμπίνα. Το ψιλό διακριτικό σφύριγμα των τούρμπο ίσα που γίνεται αντιληπτό.
Στο σχεδιασμό των paddles ενός κιβωτίου ταχυτήτων δεν χωρά πολύ πρωτοτυπία, όμως αυτά της Maserati φοριούνται στα δάχτυλα σαν χειροποίητο κόσμημα από πολύτιμο μέταλλο. Αλλάζοντας ταχύτητες απαιτητικά, με το σασμάν και το μοτέρ στη ρύθμιση Sport, μάταια περιμένεις τα εντυπωσιακά σκασίματα από τις εξατμίσεις, όπως στην V6.
Στη «μικρή» Quattroporte V6 Q4 έπαιξαν με τη σχεδίαση της εξαγωγής και τη διαδρομή των καυσαερίων μέσα από κλαπέτα, για να δημιουργήσουν τα ηχητικά εφέ. Στην «αυθεντική» διατήρησαν το φυσικό ήχο από τα κυβικά, τους δύο παραπάνω κυλίνδρους και τον συνωστισμό των 120 επιπλέον ίππων. Το αποτέλεσμα έχει πιο ήπια και συνάμα πιο αριστοκρατική χροιά, ίσως και γι’ αυτό πιο ταιριαστή στο χαρακτήρα του αυτοκινήτου.
Στον ανοιχτό δρόμο, η Quattroporte δυσκολεύεται να κινηθεί με λιγότερα από 200 km/h. Χαϊδεύοντας απλώς το δεξί πεντάλ, το ταξιδιάρικο γρανάζωμα των δύο τελευταίων σχέσεων στο ολοκαίνουριο και ελαφρύτερο κατά 4 kg 8άρι αυτόματο της ZF δίνει ανάσες στο μοτέρ. Περιορίζει την κατανάλωση στα… 14 lt/100 km και μειώνει τη στάθμη του θορύβου. Άσχετα με το πόσο γκάζι πατάς, υπάρχει πάντα απόθεμα για μια προσπέραση αστραπή ή για ένα άσκοπο sprint ως τα 307 km/h τελικής ταχύτητας.
Η Maserati ανακοινώνει 0-100 km/h σε 4,7”. Νούμερο έτσι κι αλλιώς εντυπωσιακό, πόσω μάλλον όταν μιλάμε για αυτοκίνητο 1.900 kg. Σε σχέση με τα 4,9” της 4κίνητης V6 που είχαμε οδηγήσει το καλοκαίρι, η αίσθηση της επιτάχυνσης από στάση δεν διαφέρει ουσιαστικά. Εν κινήσει όμως, ειδικά μετά τα 150 km/h και με τη λειτουργία overboost να εκτινάσσει την μέγιστη τιμή της ροπής στα 72,4 kgm, αντιλαμβάνεσαι τη σοβαρότητα της κατάστασης.
Με το γκάζι
Δεν χρειάζεται να ψάξεις για τον αριθμό 4 ή το γράμμα S στην ουρά που υποδηλώνουν τετρακίνηση και V6 αντίστοιχα. Με τους τροχούς υπό γωνία, και μόνο η περιστροφή της μίζας αρκεί για να ανάψει το κίτρινο λαμπάκι του ESP στο ταμπλό. Η ενέργεια του V8 ξεπερνά ακόμη κι αυτούς τους τροχούς των 21 ιντσών στην εξαιρετικής ποιότητας άσφαλτο των ιταλικών επαρχιακών δρόμων.
Με τέτοιο μήκος και κυρίως με τόσο μακρύ μεταξόνιο είναι αδύνατο να την τοποθετήσεις στην είσοδο. Δεν ακούει στη μεταφορά βάρους και αντιδρά στην πίεση με λίγη υποστροφή. Αν βρεις τη χρυσή τομή ως την κορυφή, από εκεί και μετά το έργο της διεύθυνσης αναλαμβάνει το μηχανικό μπλοκέ και η τιτάνια ροπή, αρκεί βέβαια να έχεις απενεργοποιήσει τα ηλεκτρονικά.
Τότε ξεχνάς το μήκος, το βάρος και την κατηγορία του αυτοκινήτου γενικότερα, και απλώνεις αρχοντικά τα σχεδόν 3,2 μέτρα του μεταξονίου στην έξοδο κάθε στροφής. Ο έλεγχος είναι εύκολος, τηρουμένων των αναλογιών, αρκεί να μην ξεμείνεις από… δρόμο. Η κάστερ του μπροστινού συστήματος δίνει αυτόματα το πρώτο ανάποδο, η ιδανική κατανομή βάρους 50-50 περιορίζει την πιθανότητα δυσάρεστων εκπλήξεων, ενώ το ίδιο το μεταξόνιο εξασφαλίζει άπλετο χρόνο αντίδρασης.
Στις γρήγορες καμπές, κρύβει το βάρος της και εντυπωσιάζει με την αμεσότητα της. Εξαργυρώνεις όλη τη σκληρή δουλειά των μηχανικών να περιορίσουν το βάρος κατά 100 kg σε σχέση με την προηγούμενη, παρά την αύξηση των διαστάσεων, χρησιμοποιώντας αλουμίνιο για το αμάξωμα, την ανάρτηση και τις καμπάνες των φρένων. Απολαμβάνεις την ακρίβεια της νέας αλουμινένιας κρεμαγέρας, τόσο στην πληροφόρηση που μεταφέρει όσο και στην εφαρμογή των εντολών, αρκεί να έχεις επιλέξει το πρόγραμμα Sport για την ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ενεργή ανάρτηση Skyhook.
Ο έλεγχος του αμαξώματος είναι άψογος, η κλίση περιορισμένη και η άνεση απόλυτα ικανοποιητική, με τα όποια παράπονα να εστιάζουν στην ακραία επιλογή τροχών 21 ιντσών και στα λάστιχα πολύ χαμηλού προφίλ με τα οποία αναγκαστικά είναι ντυμένοι. Άλλωστε η αντίδραση στις εγκάρσιες ανωμαλίες είναι το ίδιο ξερή και στη ρύθμιση Comfort. Η οποία γλυκαίνει λίγο την απόσβεση στις χαμηλές ταχύτητες της αστικής μετακίνησης, αλλά σε ταχύτητες άνω των 140 km/h αφήνει το αμάξωμα να πλέει και δημιουργεί μια ασάφεια που κλονίζει την αυτοπεποίθηση του οδηγού.
Τιμώμενο πρόσωπο
Δημιουργώντας την Quattroporte, στη Maserati που προσπάθησαν πολύ να ξεπεράσουν τον εαυτό τους. Αύξησαν τις διαστάσεις και πέτυχαν το στόχο να προσφέρουν πολύ περισσότερο χώρο για τους πίσω επιβάτες, ανάλογο των εκδόσεων L (long wheelbase) του ανταγωνισμού. Και αντίστοιχο χώρο αποσκευών.
Σχεδίασαν μια καμπίνα μοντέρνα, ένα περιβάλλον φιλοξενίας υψηλής τεχνολογίας, κορυφαίας ποιότητας και παραδοσιακής πολυτέλειας. Εξέλιξαν πιο «πράσινους» κινητήρες, με χαμηλότερη κατανάλωση και μειωμένες εκπομπές ρύπων. Έφτιαξαν μια λιμουζίνα για το σήμερα και το αύριο, δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στις προτιμήσεις του πελάτη που συνηθίζει να κάθεται πίσω δεξιά. Δεν τον έκαναν ωστόσο απόλυτη προτεραιότητά τους. Για τη Maserati, το τιμώμενο πρόσωπο είναι και πάλι ο οδηγός.
Τι λέει το Drive
Η Quattroporte, ειδικά σε αυτή την κορυφαία έκδοσή της, είναι ένα αυτοκίνητο με ψυχή, πρωτίστως φτιαγμένο για να οδηγείται.
Tεχνολογία 3.798 cc, V8/32 βαλβίδες, δύο τούρμπο twin scroll, μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων και βυθίσματος εκκεντροφόρων, 530 PS / 6.800 rpm, 66,3 kgm/2.000–4.000 rpm, overboost: 72,4 kgm / 2.250–3.500 rpm, ειδική ισχύς 139 PS/lt., 3,6 kg/PS
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 4,7”
Τελική ταχύτητα 307 km/h
Διαστάσεις 5.262 x 1.948 x 1.481 mm
Μεταξόνιο 3.171 mm
Μετατρόχια εμπρός/πίσω 1.634 / 1.647 mm
Βάρος 1.900 kg
Ανάρτηση εμπρός Διπλά ψαλίδια, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ Skyhook
Ανάρτηση πίσω Πέντε συνδέσμων, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ Skyhook
Φρένα εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι 380 mm
Φρένα πίσω Αεριζόμενοι δίσκοι 350 mm
Λάστιχα εμπρός 245/35 R21
Λάστιχα πίσω 285/30 R21