Μας κάνει εντύπωση όπως κάτι που συναντάμε πρώτη φορά. Όμως σκαλίζοντας λίγο περισσότερο στη μνήμη, διαπιστώνουμε ότι αυτή είναι τέταρτη γενιά ηλεκτρικών smart, με την πρώτη να έχει παρουσιαστεί σχεδόν δέκα χρόνια πριν, το 2007.
Το πρώτο ηλεκτρικό smart που είχαμε οδηγήσει αρκετά ήταν το απερχόμενο. Και είχαμε καταλήξει ότι είναι αυτό που μας αρέσει περισσότερο αφού ήταν η μόνη έκδοση απαλλαγμένη από το κακό ημιαυτόματο κιβώτιο, ενώ ταυτόχρονα είχε ικανοποιητικές επιδόσεις και αυτονομία.
Το σημερινό smart, ανεξάρτητα από τον κινητήρα και το καύσιμο, είναι πλέον ένα ώριμο αυτοκίνητο. Το fortwo έχει μεγαλώσει σε πλάτος και ύψος για να προσφέρει καλύτερους χώρους, είναι πιο εκλεπτυσμένο σε άνεση, αναβαθμισμένο σε ποιότητα, ενώ διατηρεί το ίδιο μήκος με το προηγούμενο. Άρα δεν έχει χάσει τίποτα από το πλεονέκτημά του στη μάχη του παρκαρίσματος. Και παραμένει εξαιρετικά ευέλικτο, με κύκλο στροφής μόλις 6,95 μέτρα από πεζοδρόμιο σε πεζοδρόμιο ή 7,30 μέτρα από τοίχο σε τοίχο, υπολογίζοντας δηλαδή και τους προβόλους.
Η ηλεκτρική έκδοση ολοκληρώνει το κόνσεπτ «ιδανικό αυτοκίνητο πόλης». Μηδενικοί ρύποι και κατανάλωση συνδυάζονται με καλές επιδόσεις, προσεγμένη ποιότητα κύλισης, προηγμένη τεχνολογία ασφάλειας και εξελιγμένη τεχνολογία μπαταρίας. Έτσι, η αυτονομία φτάνει πλέον σε επίπεδο που καλύπτει χωρίς άγχος τις ημερήσιες μεταφορικές ανάγκες εντός του αστικού ιστού.
Έξυπνη ενέργεια
Η καρδιά του ηλεκτρικού smart είναι η μπαταρία, η οποία είναι τοποθετημένη κάτω από τα καθίσματα, εξυπηρετώντας το χαμηλό κέντρο βάρους. Ένα σωληνωτό χωροδικτύωμα από ατσάλι υπέρ-υψηλής αντοχής την προφυλάσσει από συγκρούσεις. Η δομή είναι ειδικά σχεδιασμένη για να απορροφά την ενέργεια και να τη διοχετεύει σε άλλα σημεία της πλατφόρμας, προστατεύοντας με αυτόν τον τρόπο την μπαταρία.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το smart fortwo 71 PS twinamic
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το smart forfour 71 PS twinamic
Η LG προμηθεύει τις 96 επίπεδες κυψέλες, αλλά όλη η τεχνολογία και η κατασκευή είναι της ACCUMOTIVΕ. Είναι μια γερμανική εταιρεία υψηλής τεχνολογίας, θυγατρική της Daimler, η οποία κάνει την ίδια δουλειά και για τα επερχόμενα EV της Mercedes-Benz.
Η ισχύς των 81 PS και τα 16,3 kgm ροπή περνούν στους πίσω τροχούς μέσω ενός αυτομάτου κιβωτίου με μία σχέση. Η αυτονομία φτάνει τα 160 km. Η φόρτιση με το βασικό φορτιστή σε τριφασικό ρεύμα γίνεται μέσα σε 2,5 ώρες. Με τον ταχυφορτιστή που θα είναι διαθέσιμος από το φθινόπωρο του 2017, ο χρόνος θα περιοριστεί σε λιγότερα από 45’.
Εκτός από την πρίζα, το αυτοκίνητο ανακτά ενέργεια και εν κινήσει. Όταν αφήνεις το γκάζι ή πατάς το φρένο. Στο πρόγραμμα ECO, οι ρυθμίσεις αλλάζουν για να μεγιστοποιήσουν την ανάκτηση ενέργειας. Η μέγιστη ταχύτητα των 130 km/h περιορίζεται, η απόκριση του γκαζιού γίνεται πιο ήπια και η απόδοση του κλιματισμού μειώνεται προκειμένου να εξοικονομηθεί ενέργεια. Το σύστημα βασίζεται σε δεδομένα από on-board κάμερα ραντάρ για να διαβάσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες μπροστά και να κάνει τις ανάλογες επεμβάσεις. Υπάρχουν πέντε διαφορετικά επίπεδα ανάκτησης ενέργειας. Αν για παράδειγμα υπάρχει κατηφόρα επιτρέπει το coasting, το ρολάρισμα δηλαδή. Στην κίνηση, η πέδηση είναι πιο έντονη στο άφημα του γκαζιού, οπότε και η ενέργεια που ανακτάται περισσότερη. Πατώντας βαθιά το γκάζι το πρόγραμμα ECO απενεργοποιείται στιγμιαία, όπως όταν κάνεις kickdown. Οπότε μπορείς να προσπεράσεις με πλήρη ισχύ.
Πραγματικά… σμαρτ
Η συμβίωση των αθόρυβων αυτοκινήτων με τους πεζούς στην πόλη είναι ένα από τα προβλήματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν όσο αυξάνονται τα EV που κυκλοφορούν στους δρόμους. Το smart εξοπλίζεται με ένα σύστημα που παράγει έναν ήχο ειδικής συχνότητας για να γίνεται αντιληπτό από τους περαστικούς στην κίνηση με χαμηλή ταχύτητα. Από τα 30 km/h και πάνω απενεργοποιείται αυτόματα καθώς ο θόρυβος της κύλισης κάνει αισθητή την παρουσία του αυτοκινήτου.
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Volkswagen e-up!
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το Volkswagen e-Golf
Μιλώντας για την κύλιση, στους δρόμους του Miami που μοιάζουν αρκετά με τα καλά δείγματα αυτών της Αθήνας ως προς την ποιότητα της ασφάλτου, είναι παραπάνω από ικανοποιητική για smart και όχι μόνο. Η πίσω ανάρτηση με άξονα De Dion έχει επαρκή διαδρομή και ανάλυση έτσι ώστε να απορροφά απότομες λακκούβες. Μόνο στις βαθύτερες από αυτές θα αντιδράσει ξερά. Ο έλεγχος του βάρους είναι καλός στα σαμαράκια και ο θόρυβος από το δρόμο σε χαμηλό επίπεδο για το μέγεθος του αυτοκινήτου.
Η αίσθηση από το εμπρός σύστημα είναι… ευχάριστη. Η πληροφόρηση όση χρειάζεται για οδήγηση smart και το βάρος του τιμονιού αυτό που περιμένεις. Ελαφρύ, αλλά όχι ανερμάτιστο. Και είναι ακριβές. Η αλλαγή κατεύθυνσης είναι ανάλογη της κίνησης των χεριών. Το φαρδύ αποτύπωμα του fortwo εξασφαλίζει κράτημα στις στροφές και σταθερότητα στον αυτοκινητόδρομο, με την τελική έτσι κι αλλιώς να περιορίζεται στα 130 km/h.
Η απόκριση στο γκάζι είναι τέλεια ρυθμισμένη. Ακριβής και άμεση, αλλά όχι απότομη. Η αίσθηση είναι πολύ οικεία. Δεν σε παραξενεύει με έντονη επιβράδυνση όταν αφήνεις, όπως στο ΒMW i3. Είναι σχεδόν όπως οποιοδήποτε αυτοκίνητο. Κι αυτός ήταν ο στόχος της smart. Η επιτάχυνση είναι ευχάριστη, συνεχής, χωρίς κενά ή διακοπές για αλλαγές ταχυτήτων. Χωρίς να είναι νευρικό, είναι σβέλτο, όπως ακριβώς περιμένεις την επικοινωνία με κάτι που αξίζει το χαρακτηρισμό σμαρτ: Άνθρωπο, συσκευή, αυτοκίνητο…
ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε το BMW i3 [video]
Η αυτονομία δεν επηρεάζεται δραματικά από τον τρόπο οδήγησης. Χωρίς να προσέχουμε ιδιαίτερα, δοκιμάζοντας μάλιστα κάμποσες φορές την επιτάχυνση από τα 50 έως τα 100 km/h, κάναμε 65 περίπου χιλιόμετρα και το trip computer μας έδειχνε ότι έχουμε ακόμη 80 km. Δηλαδή τα 160 km που υπόσχεται το εργοστάσιο είναι ρεαλιστικό νούμερο και όχι τιμή εργαστηρίου που προκύπτει μόνο με το αυγό στο πόδι.
Με το smart control app, πληροφορίες που αφορούν στην μπαταρία και διάφορες λειτουργίες που αφορούν στην άνεση γίνονται από το κινητό. Μπορείς να παρακολουθείς και να ελέγχεις τη λειτουργία φόρτισης ή να βάλεις σε λειτουργία τον κλιματισμό από μακριά για να βρεις το αυτοκίνητο στη θερμοκρασία που το θέλεις.
Εμείς οδηγήσαμε μόνο το fortwo coupé, αλλά η smart θα διαθέσει στην αγορά σχεδόν ταυτόχρονα εκδόσεις EV όλων των μοντέλων της. Και γίνεται η πρώτη και μόνη για την ώρα εταιρεία που έχει όλα της τα αυτοκίνητα διαθέσιμα σε εκδόσεις με κινητήρες εσωτερικής καύσης και ηλεκτροκινητήρες.
Τι λέει το DRIVE
Με σοβαρή πλέον αυτονομία, πολύ καλές επιδόσεις, αθόρυβη λειτουργία, μηδενικούς ρύπους και κατανάλωση καυσίμου, αυτό είναι σίγουρα το καλύτερο smart. Η τιμή από την άλλη καθιστά το ενδιαφέρον ακαδημαϊκό, για την ώρα.
Τιμή Δεν είναι ακόμα διαθέσιμη
Τεχνολογία Ηλεκτρικός κινητήρας, 81 PS, 16,3 kgm, κίνηση στους πίσω τροχούς, αυτόματο κιβώτιο, μπαταρία ιόντων λιθίου 17,6kWh
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 11,5”
Τελική ταχύτητα 130 km/h
Αυτονομία 160 km
Διαστάσεις 2.690 x 1.660 x 1.550 mm
Βάρος -
Τιμές κατασκευαστή