Οδηγούμε το SEAT 20V20

Οδηγούμε το SEAT 20V20

Οδηγούμε το πρωτότυπο της SEAT από την Έκθεση της Γενεύης, το οποίο προδιαγράφει τα μελλοντικά SUV-crossover της ισπανικής φίρμας.

Σύμφωνα με τον σχεδιαστή Amín dek, υπάρχει μια αναφορά στον Iron Man, μέσα στο πρωτότυπο crossover 20V20 της SEAT.

Στα σχετικά κόμιξ και τις ταινίες, ο Tony Stark, o τύπος μέσα στη στολή του υπερήρωα, κρατιέται στη ζωή με έναν κυκλικό ηλεκτρομαγνήτη εμφυτευμένο στο στήθος του.

Ένα παρόμοιο αντικείμενο δίνει ζωή και στο 20V20, αν και μπορείς να έχεις το Personal Drive Device (PDD) του SEAT στην τσέπη σου αντί να κάνεις εγχείρηση για να σου το βάλουν μέσα στο στήθος.  

Το PDD είναι ένα κυκλικό αντικείμενο στο μέγεθος ενός δίσκου του χόκεϊ επί πάγου. Είναι ένα μαγνητικό «κλειδί» που τοποθετείς σε μια υποδοχή πάνω στην κεντρική κονσόλα του πρωτοτύπου. Όταν μπει στη θέση του, ελέγχει τις εσωτερικές λειτουργίες όπως τα προγράμματα οδήγησης, τον κλιματισμό και το σύστημα πολυμέσων.

Πρόκειται για ένα από τα πολλά έξυπνα χαρακτηριστικά αυτού του τολμηρού πρωτοτύπου της SEAT, το οποίο εξετάζουμε εδώ από κοντά και το κάνουμε και μια βόλτα, αφού εντυπωσίασε τους επισκέπτες στην πρόσφατη Έκθεση της Γενεύης.

Το 20V20 –ή, για να το πούμε ισπανικά, το vision veinte veinte”– είναι ένα σημαντικό concept car. Οι τολμηρές αιχμές, οι τσακίσεις και τα κοψίματα της μορφής του προαναγγέλλουν τη μελλοντική σχεδιαστική γλώσσα της ισπανικής εταιρείας. Ακόμη πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι το 20V20 σηματοδοτεί την πρόθεση της SEAT να φτιάξει μοντέλα crossover και SUV για να επεκτείνει την γκάμα της. 

Η δυναμική τέτοιων μοντέλων για τη SEAT γίνεται εμφανής κατά τη σύντομη διαδρομή μας από το αεροδρόμιο της Βαρκελώνης στην πίστα αγώνων Castellolí όπου θα δοκιμάσουμε το ένα και μοναδικό 20V20 που υπάρχει: Ο αυτοκινητόδρομος είναι γεμάτος ταλαιπωρημένα Toledo, γυαλιστερά Exeo και Leon που πηγαίνουν αέρα, όμως σχεδόν εξίσου πολυάριθμα είναι τα Nissan Qashqai και VW Tiguan.

Ιδού λοιπόν η ευκαιρία για τη SEAT. Για να βγάλουν τα αντίστοιχα δικά τους μοντέλα στην αγορά, οι λογιστές της εταιρείας στο Martorell θα πρέπει να είναι έτοιμοι να σηκώσουν τα μανίκια, να κατέβουν στο εργοστάσιο και να φτιάξουν οι ίδιοι ένα crossover.

«Αν αναλύσεις την αγορά, διαπιστώνεις ότι οι πελάτες εγκαταλείπουν τα MPV για χάρη των crossover-SUV, επειδή μπορούν να συνδυάσουν λίγη παραπάνω προσωπικότητα με την υψηλή λειτουργικότητα», λέει ο Sádek.

Δια ζώσης
Στο Castellolí, βλέπω από κοντά το βαθύ πορτοκαλί πρωτότυπο. Η πρώτη εντύπωση; Ότι είναι πιο μυώδες και εντυπωσιακό απ’ ό,τι δείχνει στις φωτογραφίες. Με μήκος 4,7 m, είναι 20 cm μακρύτερο από το Leon και έχει μεταξόνιο 2,79 m και εμπρός μετατρόχιο 1,65 m. Τα 228 mm της απόστασης από το έδαφος και οι τροχοί των 20 ιντσών του δίνουν επιβλητική παρουσία.

Όμως το πρώτο πραγματικό SUV παραγωγής της SEAT δεν θα είναι τόσο μεγάλο όσο αυτό το concept, που έχει τις διαστάσεις ενός Audi Q5. Θα είναι κάτι στην κατηγορία του Qashqai. Αυτό δεν σημαίνει πως η ισπανική φίρμα δεν θα φτιάξει κάποτε ένα μοντέλο στο μέγεθος του 20V20, αλλά προς το παρόν θα δούμε σχεδιαστικά χαρακτηριστικά του στο επόμενο Ibiza.

«Τρεις είναι οι βασικές λέξεις που ορίζουν το μελλοντικό σχεδιαστικό μας DNA: ένταση, προσωπικότητα και σμίλευση», λέει ο Sádek.

Το 20V20 στοχεύει ακριβώς αυτούς που είναι νέοι στην ψυχή και θα ενισχύσει τη θέση της SEAT ως τη ζωντανή και νεανική μάρκα του Ομίλου VW. Οι σχεδιαστές της SEAT ξεκίνησαν εξαρχής έχοντας ένα crossover-SUV στο νου τους. «Οι αναλογίες εξελίχθηκαν στην πορεία, αλλά το είδος του concept car ήταν ξεκάθαρο από την αρχή», λέει ο Sádek. «Είναι μια νέα κατηγορία για τη SEAT και είναι ευχάριστο να έχεις την ευκαιρία να εξελίξεις το μελλοντικό μας DNA με τέτοιους τρόπους».  

Η σχεδιαστική ομάδα αφιέρωσε πολύ χρόνο στην τελειοποίηση του προφίλ του 20V20, λέει ο Sádek, και ειδικά «την αναλογία της καμπίνας σε σχέση με το κάτω αμάξωμα». Το προφίλ cab back” και οι ανάποδες γωνίες στο πίσω μέρος του πρωτοτύπου ενισχύουν τη δυναμική του στάση, δίνοντας την εντύπωση «ενός βέλους που είναι έτοιμο να εκτοξευτεί».

Back to the future
Όσο τολμηρό κι αν είναι το εξωτερικό του πρωτοτύπου, το εσωτερικό του είναι που κερδίζει τις εντυπώσεις. Η πολύ κεκλιμένη μπροστινή κολόνα σε αναγκάζει να σκύψεις για να μπεις. Τα καθίσματα έχουν εντυπωσιακή σχεδίαση, με την πλάτη τους να θυμίζει τα πλευρά στην πανοπλία του Iron Man. Όμως κάθεσαι πάνω και όχι μέσα τους, παίρνοντας μια μάλλον άβολη στάση για οδήγηση.

Για να βάλεις μπροστά το 20V20, τοποθετείς το τύπου Iron Man PDD στην κυκλική μαγνητική υποδοχή πάνω στην κεντρική κονσόλα, πίσω από τον επιλογέα του κιβωτίου. Ένα μήνυμα “start stop” ανάβει. Πατώντας το PDD ανοίγεις τον κεντρικό διακόπτη.

Ακούς το «μπιπ» που κάνει κι ο υπολογιστής όταν ανάβει, κι αμέσως μετά ένα προσωπικό μήνυμα: “Welcome Alejandro!”, στη συγκεκριμένη περίπτωση – δηλαδή ένα χαιρετισμό που απευθύνεται στον διευθυντή σχεδίασης της SEAT, Alejandro Mesonero-Romanos. Αν θέλεις, η φιλική φωνή μπορεί να σου πει και το ημερήσιο πρόγραμμά σου.

Η εξατομίκευση είναι η λέξη-κλειδί. «Μπορείς να έχεις τις δικές σου ρυθμίσεις αποθηκευμένες στο cloud», λέει ο Sádek. «Έχεις λοιπόν τη μουσική σου και την ατζέντα σου, αλλά και ρυθμίσεις για το αυτοκίνητο: το χρώμα του περιβάλλοντος φωτισμού, τις διάφορες ενδείξεις στις οθόνες και λοιπά».

Παρότι το PDD είναι πολύ μεγάλο για να το φοράς στον καρπό σου, δεν είναι δύσκολο να φανταστείς μια εκδοχή του που να είναι ενσωματωμένη σε smartwatch, ώστε να συνδυάζεται το αυτοκίνητό μας με τις προσωπικές μας συσκευές.

«Το κλειδί είναι η συνδεσιμότητα», λέει ο Sádek. «Πριν 20 χρόνια, το ραδιόφωνο και το air-condition ήταν έξτρα στο αυτοκίνητο. Σήμερα δεν θα το πιστεύεις αν δεν τα βρεις μέσα. Στο μέλλον δεν θα χρειάζεται να το ζητήσεις για να είναι το αυτοκίνητό σου συνδεδεμένο. Είναι μέρος της τεχνολογίας που δεν μπορούμε να αρνηθούμε».

Στρέφοντας το PDD δεξιά και αριστερά, επιλέγονται όλων των ειδών τα μενού και εμφανίζονται στις τρεις οθόνες TFT που κυριαρχούν στο ταμπλό. Υπάρχει μια μικρή οθόνη αριστερά από το τιμόνι, η κύρια οθόνη πίσω από το τιμόνι και η οθόνη πολυμέσων στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας. 

Καθώς όλες οι λειτουργίες είναι ενσωματωμένες στο PDD και οι ενδείξεις προβάλλονται στις οθόνες, το εσωτερικό έχει έναν μινιμαλιστικό αέρα. Η «αιωρούμενη» κεντρική κονσόλα έχει από πίσω χώρο για δύο θήκες γυαλιών ηλίου. Πάνω της υπάρχουν τα κουμπιά για την εκκίνηση, το hill descent control και το parking assist. Πιο πάνω, τα χειριστήρια του κλιματισμού. Πίσω από το τιμόνι είναι τα paddles αλλαγής ταχυτήτων και οι λεπτοί μοχλοδιακόπτες των φώτων και των καθαριστήρων.

Στην πίστα σε slow motion
Πατώντας ταυτόχρονα το φρένο και το PDD, ο κινητήρας παίρνει μπροστά. Βάζεις τον επιλογέα στο Drive κι έφυγες. Το 20V20 είναι τετρακίνητο, με βενζινοκινητήρα και κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Η SEAT λέει πως τα κανονικά 20V20 θα μπορούσαν να έχουν κινητήρα βενζίνης, ντίζελ ή επαναφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα κίνησης.

Μου λένε ότι κάτω από το καπό υπάρχει ο κινητήρας του Leon Cupra, όμως αυτό είναι θεωρητικό αφού το 20V20 έχει σύστημα ψύξης προδιαγραφών concept car – δηλαδή όχι τόσο αποδοτικό. Οπότε η οδήγησή μας γύρω από την πίστα Castellolí γίνεται με ταχύτητες μέχρι 40 km/h.

Πάντως, αυτό είναι αρκετό για να πάρεις την αίσθηση του πώς στέκεται το αυτοκίνητο στο δρόμο, αν και όχι των δυναμικών του χαρακτηριστικών. Μέσα κι έξω δείχνει φαρδύ και ρωμαλέο. Οι πόρτες, χωρίς τον περιορισμό της αντοχής σε συγκρούσεις και της ηχομόνωσης, είναι κοίλες εσωτερικά, προσφέροντας άφθονο χώρο για τους αγκώνες.

Αντίθετα, ο χώρος για το κεφάλι είναι περιορισμένος – αναμενόμενο λόγω της χαμηλής σκεπής. Σε συνδυασμό με το σπηλαιώδες πορτμπαγκάζ των 500+ λίτρων όταν ανοίξει η μεγάλη πίσω πόρτα, μου φέρνει στο νου μοντέλα shooting brake. Αν το 20V20 μπει σε παραγωγή, περιμένετε να βρείτε εκεί δύο επιπλέον καθίσματα, που θα κάνουν το αυτοκίνητο 7θέσιο.   

Τώρα πάντως το εσωτερικό έχει στόχο τη διασκέδαση, πέρα από τη λειτουργικότητα. Μέσα στο πορτμπαγκάζ, υπάρχει ένας φακός κρυμμένος στο θόλο του τροχού για τα ξενύχτια στα beach bar της Βαρκελώνης, δύο βαλίτσες εγκατεστημένες στο δάπεδο για τις αποδράσεις του σαββατοκύριακου, ακόμη κι ένα ηλεκτρικό hoverboard εκεί που θα έβρισκες τη ρεζέρβα. Η ιδέα είναι να παρκάρεις το 20V20 σου, να βγάλεις το PDD και να το χρησιμοποιήσεις για να σε πλοηγήσει στο υπόλοιπο ταξίδι σου πάνω στο hoverboard.

Η ιδέα ενός hoverboard παραγωγής μπορεί να ανήκει ακόμη στο χώρο της επιστημονικής φαντασίας, όμως το 20V20 θα μπει ποτέ στη σειρά παραγωγής του Martorell; Ο Sádek λέει ότι το αυτοκίνητο έχει «πιστευτές, όχι τρελές, αναλογίες και ρεαλιστική χωροταξία. Είναι εκθεσιακό πρωτότυπο, αλλά θέλαμε να παραμείνουμε πιστοί στις αρχές της μάρκας και να δείξουμε τι μπορούμε να κάνουμε στη σχεδίαση, με έναν τρόπο πιο εστιασμένο στο προϊόν».

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube